Views
6 months ago

2021-01

  • Text
  • Staat
  • Motoren
  • Waar
  • Schepen
  • Schip
  • Onze
  • Nieuwe
  • Januari
  • Binnenvaart
  • Jaar

6 FAMILIEBERICHTEN

6 FAMILIEBERICHTEN Geboorte • Verloving • Huwelijk • Overlijden • Dankbetuiging • In memoriam Familiebericht plaatsen? Mail uw bericht naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl KICKER / ZOEKERTJE 12 januari 2021 Kleine advertentie met een verzoek, aanbod of mededeling. Kicker plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst op via onze website. Onverwacht is van ons heengegaan Geertje Kamphuisen – Hofstra Weduwe van Hilbert Kamphuisen * 10 september 1933 † 8 december 2020 Marja Schreuder-Kamphuisen Ruud Schreuder Martijn & Marieke Sander & Angela Koert Kamphuisen Marian Kamphuisen-van de Zande Hilde & Richard Thijs & Nikki Correspondentieadres: Zaaijerplein 17 – 6861 ZP. Oosterbeek Overeenkomstig haar verzoek is Geertje in kleine kring gecremeerd Vaart u regelmatig via de Kreekraksluizen? Pik daar dan een exemplaar van de Binnenvaartkrant mee. Ook nu er geen sluispersoneel meer is, ligt de krant daar voor u klaar ! BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan: (licht)matroos/ goede condities. Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 Aflosser beschikbaar met Rijn-Patent tot Basel, Elbe-Patent (ESK-HH) en ADN-B. Tel.: +49 152 2253 2418 Filipijns óf Roemeens personeel beschikbaar Johnny Saija Tel. 06 52 68 82 52 WWW.ALFURU.COM Gezocht: Schippers (echt) paar Voor mbs Gelderland (1000ton) Nette woning. Vaargeb. Maas, AlbertKanaal Dagvaart en weekenden vrij. 4daagse werkweek is bespreekbaar. Nadere info: Vonk bv Arnhem tel 026-4432402 Gezocht Kapitein. Op MTS Relationship. 14 dagen op 14 af. Lux Con. Tel: 06-53924619. Te Koop TELESCOPISCHE SPUDPALEN Beste kwaliteit prijs ! Tot 25 m onder het schip uit ! www.botermantechniek.nl T: 06 54 28 7373 GEZOCHT Schipper & Matroos (of koppel) Zand- en grindtransport in Limburg (Belgie en Nederland) 917 ton weekends vrij ZZP-basis CONTACT R.Dassen rogerdassen@live.nl +31 6 51 93 69 73 DE TOEKOMST IS ELEKTRISCH HYBRIDE / FULL ELECTRIC AANDRIJFSYSTEMEN Biesboschhaven Noord 1b 4251 NL Werkendam T. +31 (0)183 502688 TE KOOP 2x Aluminium schuifluiken in zeer goede staat Binnen afmeting 5,35 meter breed 16 meter lang. Kan met den verkocht worden. ∙ Stork scheepsmotor ∙ Type RHO216K ∙ Bouwjaar 1963 ∙ PK 428 ∙ OMW/min 650 CONTACT ∙ Goed lopende motor met keerkoppeling. ∙ Weinig draai uren na revisie. Voor meer info 0031-651936973 DE BINNENVAART GAAT DOOR EN WIJ DUS OOK! Adverteer nu om zichtbaar te blijven! www.tmlg.eu Wij zijn een uitzendbureau met een strekking over geheel Europa. Wij bieden u bemiddeling en verhuur aan van ons Slowaaks en Tsjechisch scheepspersoneel. 00421 948 699 352 00421 918 828 726 tmlg.info1@gmail.com info@tmlg.eu Dé maritieme verzekeringsspecialist Telefoon: 010 - 411 9595 Kijk op www.overvliet.nl Wir suchen für unsere Tankschiffe per sofort Schiffsführer, welche folgende Qualifikationen bieten: • mindestens Patent bis Mannheim • Tankschifffahrtserfahrung von Vorteil • Radarpatent • ADN-Schein Unser Fahrgebiet erstreckt sich zwischen den ARA-Häfen und Birsfelden sowie den Nebenflüssen des Rheins, wie Main und Mosel und dem Nordwestdeutschen Kanalgebiet. Gezocht Kapitein voor tankschip: • 14 dagen op / 14 dagen af • Vaargebied ARA • Rijn – Radar – ADN patent • Goede verloning Contact: Tel: +32 477479870 of Mail: pascal@bauwens-shipping.be Al meer dan 50 jaar een begrip GEZOCHT: Schipper of koppel op mbs SARDAN vanaf 15/01/2021 · De woning is in perfecte staat om met vrouw op te wonen en er is een vaste stuurman aan boord die ook kan varen en het schip door en door kent. · Vaargebied is voornamelijk Westerschelde en regio Antwerpen, Brussel en Gent · Luxemburgse condities · Van maandag tot vrijdag of in overleg Meer info T: 0032475519908 | Skyeshipping@hotmail.com Wir bieten interessante Schweizer Sozialleistungen, bspw. 100% Pensionskassenvergütung durch den Arbeitgeber, Krankenkassenversicherung sowie eine Krankentaggeldversicherung (BU + NBU) und fachspezifische Weiterbildungskurse (u.a. Übernahme von Kurskosten) an. Das Arbeits- und Freizeitverhältnis ist 1:1 in einem festen Schichtsystem von 3 Wochen an Bord + 3 Wochen Freizeit. Haben wir Ihr Interesse geweckt? Melden Sie sich unter +41 41 511 23 25 oder senden Sie uns eine E-Mail mit Ihren Unterlagen an info@neco.ch Voets Shipment bv DUW- SLEEP- EN TRANSPORTWERK HANDEL IN ZAND EN GRIND Gevraagd op duwboot Schipper tel: 0475-461100 vragen naar dhr. R. Voets Boegschroefinstallaties en Voortstuwingssystemen WWW.VERHAAR.COM CONTAINERBAK TE HUUR 76,5 x 11,45 meter Boegschroef 400pk Automatische ruimpomp Info: -32(0)472 44 77 97

7 12 januari 2021 Rijkswaterstaat informeert schippers over nieuw BICS-account Sinds 11 januari maakt Rijkswaterstaat voor het elektronisch melden via BICS (Binnenvaart Informatie- en Communicatie Systeem) gebruik van een nieuwe berichtendienst: HERMES. Die is gekoppeld aan andere platforms van de vaarwegbeheerder, zoals Sluisplanning en Vaarweginformatie. Om de BICS-applicatie te kunnen blijven gebruiken, moeten scheepseigenaren eenmalig een nieuw account aanvragen. Schippers kunnen daarvoor op de BICS-website (www.bics.nl) een registratieformulier invullen. Vervolgens maakt Rijkswaterstaat een account voor hen aan en ontvangen ze een welkomstbrief met verdere uitleg. Met die gegevens kunnen ze het berichtendienstaccount instellen. Schippers die naast BICS ook al een RWS-account hebben voor Sluisplanning of Vaarweginformatie, krijgen eveneens een nieuw account. Rijkswaterstaat zet dat in gang. Daarvoor ontvangen ook zij een brief, waarin staat waar ze kunnen inloggen en wat ze moeten invullen. Elektronisch melden Alle schepen kunnen en mogen elektronisch melden. Via BICS, maar ook via andere boordsoftware. Op de Rijn is dat verplicht voor containerschepen en tankers en met ingang van 1 december 2021 ook voor riviercruiseschepen, vaartuigen en duwstellen langer dan 110 meter, zeeschepen, schepen met LNG-aandrijving en bijzondere transporten. Voor de verwerking van de berichten is Rijkswaterstaat onlangs overgestapt op HERMES. Dat staat voor Harmonized European RIS Message Exchange Service. Een toepasselijke naam want Hermes was in de Griekse mythologie de god van de handel en de reizigers; hij was ook de boodschapper van de goden. Nieuw account Ronald Versloot is beherend vennoot van de binnenvaarttanker Commander en werkt al meer dan twintig jaar met BICS. Hij pionierde al lang voordat de elektronische meldplicht voor de tankvaart werd ingevoerd. Hij heeft al die jaren meegedacht met Rijkswaterstaat en Bureau Telematica Binnenvaart over het systeem en zorgde voor inbreng vanuit de praktijk. Ook nu was hij een van de binnenvaartondernemers die bij wijze van test als eersten de switch naar een nieuw account maakten. “Met hulp van de BICS Helpdesk hebben we een nieuwe gebruikersnaam aangevraagd, compleet met wachtwoord en zo. Ook voor Sluisplanning moesten we later een nieuw account aanmaken. Dat was even uitzoeken, want ik dacht dat dat niet nodig was, maar het is uiteindelijk gelukt.” Ook William Gerritsma behoort tot de ‘voorloopschippers’. Met zijn ms Ferox vervoert hij geen containers of gevaarlijke goederen; dus is hij niet verplicht om te melden. Maar hij gebruikt wel de BICS-applicatie. “Puur vanwege het gemak. Ik doe er een bericht uit als ik wegvaar en dan is het bij de eerste sluis al bekend.” Handig Theo de Groot, kapitein op de Veerhaven IV van duwvaartrederij Thyssenkrupp Veerhaven, deed ook mee aan de test. “We gebruiken BICS al vanaf het begin. Als duwcombinatie zijn we altijd te lang en te breed; dus is het handig. Met zes bakken en de lading daarin, ben je via de marifoon anders elke keer wel een paar minuten bezig om die informatie door te geven.” Voor de Veerhaven IV hoefde geen nieuw account aangemaakt te worden, vertelt Theo de Groot. “Ik kreeg wel een andere meldcode die aan het schip verbonden is. Ik kon m’n oude wachtwoord behouden.” Voor Sluisplanning had de Veerhaven IV al een account. “Dat gebruiken we vooral als we naar Gent gaan, zodat we kunnen aanmelden voor de sluis in Terneuzen.” BICS v5.5 Vooruitlopend op de overgang naar de nieuwe berichtendienst is op 27 oktober 2020 een nieuwe update van de BICS-software beschikbaar gekomen. In deze BICS v5.5 zijn meteen diverse verbeteringen en aanpassingen verwerkt. Zo is die geschikt voor macOS Catalina, zodat hij weer up-to-date is voor Apple-computers. Nieuwe gebruikers die het programma voor het eerst downloaden en installeren krijgen automatisch versie 5.5. Bestaande gebruikers hebben in de BICSapplicatie een melding gekregen om deze update te installeren. “Ik was te vroeg, zo bleek”, zegt Ronald Versloot. “Midden in de nacht wilde ik de nieuwe versie installeren, maar die was onvindbaar op de site. De volgende dag bleek dat die nog afgeschermd was, omdat men er nog aan werkte. Samen met de helpdesk is het toen alsnog gelukt om te downloaden en installeren. Dat ging vlekkeloos. Op één ding na: het archief dat we in BICS hadden opgebouwd, was verdwenen. Dat kon jammer genoeg niet mee-migreren doordat we in ons geval eerst de oude versie moesten verwijderen en toen de nieuwe installeerden.” Camper rijdt Rijn in; bestuurder gered Op maandagochtend 28 december dreef in de buurt van Kaub een camper in de Rijn. De melding kwam om 08.48 binnen bij WSP-station St. Goar. De hulpdiensten rukten meteen uit. Zij slaagden erin de inzittende te redden, zo meldt de politie van Rijnland-Palts. Buiten deze man waren er geen personen in het voertuig. Bij het uitvoeren van een update naar BICS v5.5 blijft de historie wél behouden. Dat deed Theo de Groot. De Veerhaven IV-kapitein heeft in het verleden input gegeven voor nieuwe BICS-versies. Die steeds weer een stukje gebruiksvriendelijker werden, vindt hij: “Sinds een paar jaar zit er een cascobestand is BICS en kunnen we alle bakken gemakkelijk selecteren. Ik heb ook favorieten aangemaakt van de meest voorkomende ladingsoorten en reizen. Je bent dus nog sneller klaar.” Soepel De overgang naar BICS v5.5 ging soepel, aldus Theo de Groot. “Op de achtergrond is wel veel veranderd, maar daar merk je als gebruiker nauwelijks iets van. We moesten wat instellingen veranderen, maar dat was zo gebeurd. Het ziet er allemaal wel weer wat moderner uit.” Ook William Gerritsma ziet weinig veranderingen. Hij ondervond geen problemen met de overgang naar de nieuwe versie. “De installatie lukte in één keer. Later was er eenmalig een storing in het weekend, maar daar had iedereen last van. Dat had Rijkswaterstaat op maandag ook alweer verholpen.” (foto Polizei Rheinland-Pfalz) Colofon Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 kranten, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk op ca. 650 plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag Verspreidpunten U kunt onze ca. 650 verspreidpunten vinden op www.binnenvaartkrant.nl Adres ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel +31(0)10 414 00 60 klantenservice@binnenvaartkrant.nl Redactie, Nieuws redactie@binnenvaartkrant.nl Martin Dekker - Hoofdredacteur +31(0)6-22871516 Michel Gonlag - Eindredacteur +31(0)6-53244445 Sarah De Preter - Redacteur +31(0)6-22701893 Klantenservice, Administratie, Boekhouding Karin Hell - Office manager Mariska Doornkamp - Administratief medewerker Sales, Advertenties, Marketing sales@binnenvaartkrant.nl Ken Rijkers - Commercieel manager Rica Adjis - Accountmanager Vormgeving vormgeving@binnenvaartkrant.nl Jimmy-Dean Hartog Colinda van Iperen Liene Jouwsma-Tomase Drukwerk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Uitgeverij Riomar en/of de betreffende auteurs en fotografen. www.binnenvaartkrant.nl BINNENVAART VLOG www.binnenvaartvlog.nl www.vlootschouw.nl VLOOTSCHOUW BINNENVAARTCIJFERS www.binnenvaartcijfers.nl

Binnenvaartkrant