Views
6 months ago

2021-01

  • Text
  • Staat
  • Motoren
  • Waar
  • Schepen
  • Schip
  • Onze
  • Nieuwe
  • Januari
  • Binnenvaart
  • Jaar

32 Speciaal voor

32 Speciaal voor afvalwater Vervolg van de pagina 31 >> langdurig in de wacht voor lading. De zaak draait en het betekent dat onderhoud, vervanging, keuring en inspectie permanent aan de orde zijn. Om safe tussen corona door te laveren kostte dit jaar veel inspanning. Beetje omdenken hier en daar; samen met onze medewerkers maken we er het beste van.” Hoe functioneert de emissie nabehandeling van Mourik EGP? “Volgens meting voldeed het systeem na de eerste reis aan de normen. Finetunen is daarbij vanzelfsprekend. We zijn als firma blij die stap te hebben gezet.” In 2020 zijn drie nieuwe schepen gerealiseerd. Ligt er dan niet wat veel op je bord? “We doen niets alleen… Er zijn medewerkers, partners en een betrouwbaar Breko voor de nieuwbouw.” Is CIMS ook een partner? “CIMS is een ‘zusje’ van Unibarge en exploiteert drie dubbelwandige tankers. Barend Sleeuwenhoek is de CEO die de Portland onder andere zal inzetten voor afvalwater. Deze business vergroot zich wegens een nieuwe IMO-verplichting voor zeeschepen om van 1 januari 2021 bij vervoer van Marpol Annex II-categorie Y- producten de tanks te wassen en het afvalwater verplicht af te geven.” Er zijn vijf centertanks met spiralen. PSI installeerde zoals gebruikelijk de leidingstraat. De tanks zijn gecoat met Hempels Galvosil 15700. Heatmaster leverde een thermische ketel van 80 kW. Voor de twee Bornemann-pompen en Verhaar-boegschroef staan er in voor- en achtermachinekamer John Deere’s voor de energie. De Portland is een type C met toekomstperspectief. We zien een betimmering van Willemsen met een chique zwart gespoten stalen lessenaar die oogt als kunststof. In de machinekamer is het even zoeken naar de Volvo’s met Reintjes-koppelingen. Het is er ruim en clean. Een klasse-installatie, de conservering heeft het Unibarge-label. 12 januari 2021 Aan mts PORTLAND leverden onder andere: Breko Shipbuilding & Repair Afbouwwerf Shipyard Kladovo Service Bouw casco Gebr. de Jonge Shipbuilding Services B.V. Levering casco Alphatron Marine BV Compleet nautisch pakket Alubouw de Mooy B.V. Vaste aluminium bovenbouw, navigatie beugel, stalen onderbouw, hefkolom, voormast, boordlichtbakken, bootdavid, RVS gepolijsten uitlaten voor- en achterschip en RVS lekbakken Berger Maritiem Sales & Service V.O.F. Twee CFD geoptimaliseerde scheepsschroeven VICUSdt Twee CFD geoptimaliseerde scheepsschroeven Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers C-Systems B.V. De complete elektrische installatie, stalen custom build lessenaar, automatische pompbediening in EXd dekbehuizing en complete PLC installatie Damen Marine Components Besturingssysteem: SP2700 incl. roerstandaanwijzer RI2700, hydraulisch aggregaat: type HPP 2700-280 } 0-1-2 Van der Velden® 3DWKK en roeren: “Aqua-Logic” roerontwerp Den Breejen Shipyard Schroefasinstallatie Dolpower B.V. 1x 370kVA generatorset, met John Deere 6135A en Stamford HC434 1x 120kVA generatorset, met John Deere 4045H en Stamford UC274 1x 60kVA generatorset, met John Deere 4045H en Stamford UC224 ’t Catshuis Meubels en stoffering van het schip EPS European Pump Services B.V. Twee stuks 250m3/uur EPS/ Bornemann ladingpompsystemen, type HC 180, geschikt voor zowel lichte producten alsmede voor zware stookolie bij een max. werkdruk van 6 bar en aangedreven door drukvaste 63kW ABB elektromotoren, Strippomp unit in ATEX uitvoering met een capaciteit van ca. 13m3/uur bij 6 bar en voorzien van een ABB elektromotor. EPS heeft de pompsystemen voorzien van de bijbehorende componenten voor adequate temperatuurbewaking, hierdoor zijn de pompsystemen geschikt voor T4. Door toepassing van alleen A-klasse componenten heeft EPS pompsystemen geleverd met een hoge mate van betrouwbaarheid en bedrijfszekerheid Foresta Trading B.V. Volledige pakket F.T. VICTOR dienstpompen , 2x F.T. ballast/ stripping ejector ≈ 200 m³/u per stuk, gasolie trimpomp, smeerolie haspelsets, F.T. Hydrofoor met luchtgekoelde frequentieregelaar en F.T. smeeroliepompen Groenendijk & Soetermeer Lek- en stabiliteitsberekening Heatmaster B.V. Thermische olie ladingverwarmingsinstallatie inclusief tank cleaning heater met 800 kW vermogen Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw Volledige betimmering achterwoning & stuurhuis Hoveko B.V. De complete tankmeting en -alarmering met behulp van Saabradars, alsmede de temperatuur- en drukmeting PSI Pijpleidingen Dekleidingwerk en machinekamers Reintjes Benelux bvba 2x WAF 164 met een reductie van 4,560:1 ROOT Painting Schilderwerkzaamheden Sensor Maritime Brughoogtedetectiesysteem Speedheat Breda Vloerverwarming Tresco Engineering bvba Tresco Navigis VE-woning en scheepsstoffering Ve-screen zonwering t.b.v. stuurhuis Verhaar Omega B.V. Eén (1) Verhaar Omega Boegschroefinstallatie type VBS1000sr (schroefdiam 1000mm) verticale opstelling, 282 kW bij 1800 omw/min. en bediening wegafhankelijk incl omschakeling Pomp/ Boegschroefbedrijf Visscher Scheepsreparatie B.V. 2 Volvo Penta motoren type D13-500 KC + 2 Reintjes keerkoppelingen type Waf 164 Vrooam Powersports Lubricants International B.V. Totaalleverancier van VROOAM marine smeermiddelen en onderhoudsproducten W&O Europe Afsluiters voor in de machinekamers WindeX Engineering B.V. Airconditioning, overdruk installatie, RVS Klaproosters en ventilatoren / 11 kW (LS), stuursysteem: installatie in ATEX zone 1 IIB ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE Sorry schipper, we liggen even in storing… De monteur is onderweg Sinds 1 januari 2018 varen we als vaste relatieschipper voor zandhandel M.J. de Groot. Dit bedrijf heeft onder andere een zandhandel in de Pelserthaven (Rotterdam- Spaanse Polder). Ook vóór 2018 voeren we zeer regelmatig voor deze firma. We zijn dus met ons mbs Cornelis sr (80 x 8,20 x 6,80 meter hoog) een zeer regelmatige verschijning op de Delfshavense Schie. Om in de Pelserthaven te komen moeten we de Giessenbrug passeren. De Giessenbrug is een basculebrug in de A20 uit 1970. De onderdoorvaarthoogte is KP +5,40 meter. Geladen hebben wij geen opening nodig; leeg is een stuk lastiger, want dan zijn wij 6,80 meter hoog. Ons schip is gebouwd in 1969, de Giessenbrug is van 1970. We begrijpen heel goed dat in een periode van vijftig jaar regelmatig onderhoud noodzakelijk is! Dit geldt voor ons schip en ook voor de Giessenbrug, in een snelweg en een drukke scheepvaartroute. Als we goed zijn ingelicht, gebeurt dit ook. In 1998 zijn twee brugkleppen vervangen door nieuwe stalen exemplaren. In 2005 is een gedeelte van de elektrische installatie vervangen en een camerasysteem aangebracht. Hierdoor is het mogelijk geworden om de brug te bedienen vanuit de verkeerscentrale Zuidwest Nederland. In 2006 is de derde brugklep vervangen door een nieuwe stalen exemplaar. (Persoonlijk vind ik het onvoorstelbaar dat zo’n belangrijke brug op afstand moet worden bediend.) Op 3 mei 2016 is er tijdens een storing schade ontstaan aan de brug, waardoor een veilige brugdraai niet mogelijk is volgens Rijkswaterstaat. Eén van de drie brugdelen klapte met geweld naar beneden waardoor schade is ontstaan in de betonnen funderingsbalk. De brugdelen zijn toen vergrendeld zodat het wegverkeer veilig over de brug kon rijden. Schepen hoger dan 5,40 meter hadden even pech. Tijdens deze wekenlange stremming bleek dat er heel veel schepen die normaal een opening nodig hadden nu door te ballasten en bijvoorbeeld een overzakbare stuurhut toch onder de Giessenbrug door konden varen. Een paar schepen zijn toen van de Schie verdwenen. Er was ook een collega die zijn achterbeun groter heeft laten maken, zodat er meer water gezet kan worden. Schippers zijn – vaak noodgedwongen – niet voor één gat te vangen. Wij hadden net geïnvesteerd in een overzakbare stuurhut. We lagen in de Pelserthaven toen de brug naar beneden viel. Door onze stuurhut 80 centimeter te laten zakken en 300 m3 ballastwater te pompen, konden we gelukkig wegkomen en zaten we niet wekenlang opgesloten. Begin 2017 werd de Giessenbrug opnieuw gestremd. De signalering voor het wegverkeer zou niet goed werken??? En dat probleem is zo groot dat de brug tot 2026 niet bediend kan worden. Als bij ons tijdens een veiligheidsinspectie één bilgealarm niet functioneert of er is een brandbluscertificaat verlopen, dan krijgen wij geen geldig Certificaat van Onderzoek. En dan wil je natuurlijk geen ambtenaar van RWS aan boord krijgen voor controle, want zonder geldig CvO worden we stilgelegd. We zijn in 2020 meer dan 200 keer met een vracht zand in de Pelserthaven geweest. Dat betekent dat we meer dan 200 x 300 m 3 water moesten pompen als ballast. U begrijpt wel dat gaat niet met een dekwaspompje. We hebben dus geïnvesteerd in een ballastpomp van 600 m 3 per uur van 11.500 euro. Wanneer we door het ballastwater achteroverliggen en de stuurhut is gezakt dan is onze dode hoek enorm; dus hebben we ook geïnvesteerd in een camerasysteem van 3.500 euro. Varen met 300 m 3 ballastwater kost ook veel rendement; dus pompen we het water er ook snel weer uit zodra het kan. Kortom: het probleem van RWS kost ons veel geld en energie (en dus ook CO 2 -uitstoot). En de overheid wil juist dat wij de CO 2 -uitstoot en stikstofuitstoot verminderen! We moeten als binnenvaartsector volgens die overheid nodig investeren in een Stage V-motor (die er niet of nauwelijks zijn), katalysator, roetfilters, elektrisch varen enzovoort enzovoort. Maar hoe kunnen we nu investeren in de toekomst als we vandaag geconfronteerd worden met stremmingen van tien jaar!? De Giessenbrug is natuurlijk wel een extreem voorbeeld, maar zeker niet ons enige probleem. Er zijn gewoon veel en veel te veel storingen, stremmingen en spitssluitingen. Dit is een grote bedreiging voor onze sector, zeker voor het kleine schip. Oude en versleten bruggen en sluizen, en overal waar voorheen watergebonden bedrijvigheid was verrijzen nu appartementencomplexen en woontorens. Toch zijn er nog steeds mensen die spreken over modal shift. Vervoer van de weg naar het water, haha. Waarschijnlijk ben ik maar een domme schipper, maar ik geloof er helemaal niks van. In plaats van dat ze ons zien als een oplossing voor de file, worden we steeds vaker gezien als de veroorzaker van de file. Dus laten we de Giessenbrug gewoon lekker tien jaar dicht zitten… De Giessenbrug hoeft na 2026 niet open voor de Cornelis sr. Wij blijven er gewoon onderdoor pompen. Ik wil geen onnodige files op mijn geweten hebben. Misschien laat ik mij tegen die tijd wel omscholen tot vrachtwagenchauffeur. Kees Broere, mbs Cornelis sr INGEZONDEN BRIEF

33 12 januari 2021 ENERGY FOR YOUR FUTURE Wij wensen u een gezond en succesvol 2021! Kampen Bunkerstation Kampen BV www.bunkerstation.nl Nijmegen Rotterdam Millingen a/d Rijn Bunkerstation Heijmen BV www.bunkerstationheijmen.nl Papendrecht & Werkendam Bunkerstation Papendrecht BV www.bunkerstationpapendrecht.nl Amsterdam & IJmuiden Oliehandel Anton van Megen BV www.antonvanmegen.nl Dinteloord & Moerdijk A.M. van der Kolk BV www.bsdintel.nl www.bunkerpartners.nl

Binnenvaartkrant