Views
6 months ago

2021-01

  • Text
  • Staat
  • Motoren
  • Waar
  • Schepen
  • Schip
  • Onze
  • Nieuwe
  • Januari
  • Binnenvaart
  • Jaar

22 12 januari

22 12 januari 2021 Prinses is een plaatje Vervolg van pagina 21 >> wingssysteem of brandstof. Waterstof is nu nog horizon, we ontwerpen custommade: LNG, dual fuel, LNG en elektrisch, dieselelektrisch, elektrisch met batterijen et cetera.” Wat wordt de toekomst, denken jullie? De meeste zogeheten groene toepassingen beschouwen wij als ‘niet echt groen’. Er worden veel systemen in de markt gezet als zijnde groen, waarvan je je moet afvragen of het echt wel groen is. Uit ons klanten bestand ofwel de ervaringsdeskundigen, filteren wij dat een Stage V-motor met katalysator en filter qua vergroening voorop ligt. En uitsluitend met een dergelijk systeem voldoet een eigenaar dan ook aan de nieuwste wet- en regelgeving.” Hoe was 2020? Een druk jaar, waarin corona het niemand gemakkelijk maakte. Voor volgend jaar verwachten we een afname aan orders. Dat is ook een gezonde ontwikkeling voor marktstabiliteit. Het is in ieders belang dat er geen overcapaciteit wordt gekweekt. En wij kijken dan ook liever naar kwaliteit dan kwantiteit. Natuurlijk willen we graag schepen bouwen en we voelen ons ook niet de ‘hoeder van de markt’, maar overkill frustreert en samen met onze klanten zijn we gebaat bij een stabiele marktsituatie waarbij de ondernemer tegen een fair tarief kan werken en we gaan dan ook liever voor een duurzaam gezonde markt.” Ambitie En dan loop je aan dek: zo breed als een rijksweg, de rivier ligt 5 meter lager, de Bovenrijn gaat het niet worden. Een machtig schip, het beroert het maritieme hart. Je zou er zo maar voor gaan sparen! De Prinses is mooi, zit fraai in de lak en is praktisch uitgevoerd. Zoals de centrale machinekameringang via het roefdek. Op het voorschip zie je de ambitie waarmee vul- en ontluchtingspijpen zijn geïntegreerd in de boeiing. Een blik op de spiegel en je begrijpt dat het Van der Velden-roersysteem dit schip vlijmscherp op koers houdt. Voordeel is met deze afmetingen dat er voldoende installatieruimte is, echter gezien de holte van zo’n schip moet je op veel plaatsen eerst een stelling bouwen om aan het plafond te kunnen werken. Als voortstuwing vinden we tweemaal Caterpillar 3512 van 1.521 pk geïnstalleerd. Op het voorschip nog eens tweemaal C18 van 725 pk voor de Verhaar Omega kanaalboegschroeven en het pompbedrijf. Het ladinggedeelte telt twaalf tanks en een gelijk aantal Marflex-pompen met een capaciteit van 200 cbm/u elk. Genieten Fraai betimmerd door De Leeuw & Van Vugt Luxe Interieurbouw en nautisch met de magnifieke Alphatron-apparatuur ingericht, is de 12 meter brede Kampers-stuurhut smullen voor de liefhebber! Een andere eyecatcher is de Van Wijk-autokraan die 15 ton eigen gewicht heeft, eenmaal uitschuift naar een vlucht van 22 meter en de ‘wereld’ hijst. Wat je noemt een krachtpatser! Overigens hangt aan de twee kingsize spudpalen, die driemaal uitschuiven en 18 meter onder het vlak uit kunnen, eveneens het Van Wijk-label. Rullens Elektrotechniek heeft ervoor gezorgd dat alles functioneert. Verder minder bijzonder, maar wel van grote klasse is de aluminiumvloer van DBS Scheepsservice waar Dirk Blom aan de touwtjes trekt. Hij zegt: “Van dag tot dag volgen we de pijpfitter. Hij loodst ons naar de plek waar we aan de slag kunnen. In het geheel hebben we voor de Prinses 150 platen van elk 2 m² ingekocht.” Ze liggen zo scherp als op een tekening. Voordat we aan wal stappen, genieten we op de brug nog even van een machtig trunkdek en de ‘niet zomaar masten’ zijn van Blommaert. De Prinses hijst voor exploitatie de vlag van Interstream Barging in top. Dé specialist in scheepsverzekeringen 180 jaar kennis en ervaring Voor het MTS PRINSES leverden en installeerden wij de volledige elektrische- , nautische- , sanitaireen airco installatie en ATIS tank niveau meting. Wij wensen schip en bemanning een behouden vaart. OOK DE PRINSES GAAT VAREN ONDER DE EOC VLAG! Net als 3.600 andere ondernemers kiest het MTS Prinses ervoor om voortvarend verzekerd te zijn bij EOC. Wij wensen de Prinses een GOEDE VAART! eoc.nl 24/7 BEREIK- BAAR Groen licht voor dijkversterking tussen Spijk en Westervoort De 27 kilometer dijk tussen Spijk en Westervoort wordt versterkt. Het dagelijks bestuur van Waterschap Rijn en IJssel heeft ingestemd met de indeling en fasering. Heemraad Frank Wissink: “De dijk speelt een belangrijke rol in de bescherming van de Liemers tegen hoogwater op de Boven- Rijn, het Pannerdensch Kanaal en de IJssel. 088 6699500 @EOCverzekering /EOCverzekering Veiligheid van onze inwoners is van cruciaal belang. We zetten daar maximaal op in.” Het gehele traject is naar verwachting in 2040 volledig versterkt. Waterschap Rijn en IJssel, Provincie Gelderland, de gemeenten Westervoort, Duiven en Zevenaar en Rijkswaterstaat werken daarbij samen. Eind 2021 jaar start de verkenningsfase van het eerste deelproject: Westervoort-Pannerdensche Waard. Pluim voor viadonau in crisisjaar 2020 Vorig jaar is ondanks de coronaperikelen een aantal nieuwe vervoersdiensten op de Oostenrijkse Donau gestart en konden twee grote natuurprojecten langs de rivier worden afgerond. Staatssecretaris Magnus Brunner deelde een pluim uit aan vaarwegbeheerder viadonau. Dankzij de binnenvaart kon de bevoorrading van veel Oostenrijkse industriële bedrijven blijven doorgaan. Viadonau heeft ervoor gezorgd dat onder meer sluizen vlot bleef functioneren. Het aantal schuttingen is ten opzichte van 2019 nagenoeg gelijk gebleven. “De vaarwegbeheerder stond vanaf maart voor enorme uitdagingen. Het binnenvaartvervoer mocht niet stil komen te liggen, en dat is gelukt”, aldus een tevreden Brunner. Nieuwe diensten Naast de gebruikelijke transportstromen gingen op de Donau ook nieuwe diensten van start. Zo zijn er in de haven van Wenen veel recyclingproducten overgeslagen. Daaronder staalschroot, dat in Wenen in tussenopslag gaat en vervolgens per binnenschip richting Turkije wordt gebracht. Kantoor & Werkplaats Sterrekroos 11 4941 VZ Raamsdonksveer Telefoon: (0162) 51 25 36 info@rullensinstallatie.nl Verder is er veel hout vanuit Noord-Europa over water naar Wenen gebracht. Ook de grote maïsoogst leidde tot nieuw binnenvaartvervoer. In het najaar is zo’n 1.000 ton natte maïs direct van het veld naar de haven van Krems en vervolgens per binnenschip naar Aschach (nabij Linz) gebracht, om daar te drogen en te worden verwerkt. Hierdoor zijn veertig vrachtwagenritten uitgespaard. Vanuit Krems werden ook veel boomstammen via de Donau naar Hongarije vervoerd. Natuurprojecten Viadonau heeft vorig jaar de 4 kilometer lange, oude rivierarm in Wenen-Spittelau opnieuw met de Donau verbonden. Er stroomt nu weer water, wat goed is voor de plaatselijke fauna en flora. Ook in het achterland van de Fischamonding is een natuurproject voltooid. “De Donauregio is een bijzonder leefgebied“, stelt viadonau-directeur Hans-Peter Hasenbichler. “Het combineren van ecologische en economische ontwikkeling had ook in 2020 onze volle aandacht.”

23 12 januari 2021 ADVERTORIAL Laatste Cummins QSK38-M1 CCRII wacht op nieuwe eigenaar 2020 was een jubileumjaar voor de fi rma Ketels in Gent, toen ze hun 75-jarig bestaan vierden. De geplande feestelijkheden moesten echter noodgedwongen opgeborgen worden door de opgelegde coronamaatregelen. Echter is er niet stilgezeten en is 2020 een sleuteljaar geworden in het voortbestaan van deze gevestigde waarde in de maritieme sector. Dit traditionele familiebedrijf is nu uitgebreid met een partner van buiten de familie Ketels en functioneert onder de nieuwe entiteit ‘Scheepsherstellingen Ketels BV’ waardoor Johan Ketels nu als 3 e generatie de fi rma leidt samen met Tom Hens. In het zog van deze nieuwe structuur en met het oog op de toekomst is er ook geïnvesteerd in enkele noodzakelijke vernieuwingen. Er kwamen twee nieuwe, compleet ingerichte servicevoertuigen en we hebben verder ingezet op digitalisering waarbij we ook ons business systeem zullen vernieuwen in de nabije toekomst, aldus Tom. Ook zijn we de laatste hand aan het leggen aan onze nieuwe website www.scheepsherstellingen-ketels.be, waar we de laatste nieuwigheden en onze producten kunnen tonen. Verder hebben we besloten tot de bouw van een 17,50 meter breed schroevendok met een hefvermogen van 750 ton, als aanvulling op ons huidige schroevendok. Het nieuwe dok is momenteel in volle constructie en zal ons in staat stellen om schepen sneller in en uit het water te halen, vult Johan aan. Daarmee wil de fi rma Ketels zich verder blijven profi leren als een complete scheepswerf waar zowel onder als boven de waterlijn herstellingen kunnen uitgevoerd worden en dit naast hun concessie van het bekende motormerk Cummins. In 1946 verkocht mijn vader de allereerste Cummins marine-motor in Belgie, dit was een 6 in lijn motor met 115 pk. Zestig jaar later en ongeveer 800 motoren verder hadden we het geluk om de eerste QSK38-motor in Europa te mogen installeren in het ms Lambada, zegt Freddy, die samen met zijn broer Willy en zus Jacqueline de fi rma 53 jaar heeft geleid en omgevormd van een constructiebedrijf naar een scheepswerf op een strategische locatie in de zeehaven van Gent. Ondertussen zijn we veertien jaar verder na de inbouw van de eerste QSK38, waarbij de huidige emissienormen in de binnenvaart opgedreven zijn naar de strengere Stage V-regelgeving. Europa heeft echter wel nog een overgangsperiode voorzien die de schippers toelaat om bepaalde CCRII-motoren in te bouwen tot eind 2021. Met het oog op deze overgangsperiode hebben we beslist om de laatst beschikbare QSK38 CCRII met bouwjaar 2019 aan te kopen, waardoor we eigenlijk de cirkel rond zullen maken en naast de eerste QSK38 ook de laatste QSK38 CCRII kunnen inbouwen. Anderzijds staat Ketels ook klaar voor de nieuwe strengere Stage V-regelgeving en zijn we in staat om zowel Cummins Stage V als Scania Stage V-motoren aan te bieden. Cummins heeft net de lancering achter de rug van de X15, waarbij ze met een totaalpakket van motor/uitlaatgasnabehandeling een oplossing bieden in de range tussen 500 en 600 pk. Daarnaast kunnen we nu ook de Scania D13 en D16 stage V gecertifi ceerde motoren aanbieden met een range tussen 350 en 720 pk. Daar waar we echter geen stage V-motoren kunnen aanbieden, kunnen we altijd een nabehandeling installeren om zo ook de oudere motoren Stage V ready te maken. Het ganse Ketels-team staat voor u klaar, aarzel niet om hen te contacteren! Cummins X15 Stage V voor de Europese binnenvaart Uit ons archief – artikel Binnenvaartkrant Kansrijke samenwerking met Sandfirden Technics Scheepsherstellingen Ketels BV is nu ook dealer voor de producten uit het Sandfi rden Technics-gamma. Hieronder vallen Scania- en Agco(Sisu)-motoren die door Sandfi rden worden gemariniseerd in directe samenwerking met de desbetreffende motorfabrikanten. Dankzij deze samenwerking levert Sandfi rden niet enkel hoge kwaliteitsproducten, maar zijn deze ook ondersteund door een garantiedekking van de fabrikant zelf. De samenwerking met Sandfi rden is nog pril maar we zien dit als een perfecte aanvulling in ons huidige gamma, volgens Tom. De Scania D13 is reeds beschikbaar in Stage V en tegen de zomer van dit jaar zal ook de D16 volgen. Hierdoor kunnen we een range van 350 tot 720 pk aanbieden in zowel propulsieals generatortoepassingen. Voor meer nieuws kunt u terecht op onze website: www.scheepsherstellingen-ketels.be Kaai 250A – Voorhavenlaan 84 – B 9000 Gent Tel: +32 (0)9 255 58 00 – E-mail: info@werkhuizen-ketels.be Johan Ketels +32 (0)475 679 766 johan@werkhuizen-ketels.be Tom Hens +32 (0)472 982 491 tom@werkhuizen-ketels.be

Binnenvaartkrant