Views
6 months ago

2021-01

  • Text
  • Staat
  • Motoren
  • Waar
  • Schepen
  • Schip
  • Onze
  • Nieuwe
  • Januari
  • Binnenvaart
  • Jaar

20 12 januari

20 12 januari 2021

21 12 januari 2021 Een voluptueuze Prinses DOOR JOHAN DE WITTE Slank en bevallig, zoals het sprookje meestal wil, is deze Prinses geenszins. Veeleer is zij met haar 17,55 meter ‘taille’ en 135 meter lengte nogal aan de maat. Ze is geboren in Polen, staat overigens fraai in haar spanten en haar ‘make-up’ is door Dolderman uitgevoerd, waarmee ze model staat voor de branche. Uniek is ze niet; er zijn nog twee oudere zusjes in de familie. Kennismaken is een plezier en zeker indrukwekkend. RensenDriessen Shipbuilding BV realiseerde het casco door het in Stettin te laten bouwen en regisseerde eveneens transport op eigen kiel naar Dolderman voor de afbouw. Aan tafel bij Wim Driessen horen we dat het “transport maar zes dagen duurt, en voor een bezoek tijdens de bouw is Stettin relatief kortbij. Overigens vliegt onze plaatselijke surveyor op inspectieverzoek met een drone over het casco, zodat de opdrachtgever hier op kantoor de vorderingen in beeld heeft.” “Als eigenaar tekent Prinses Tankvaart, dat de verantwoording over afbouw in eigen hand hield. We hebben drie opties: de klant stelt het ontwerp, bestelt ontwerptekening en casco of het casco en turnkey-levering.” Scheldehuid “De Prinses is doorontwikkeld door onze eigen ontwerpafdeling en tailormade ontworpen voor familie Bosman/Hoefnagel, de eigenaars”, vertelt Wim Driessen verder. “Paul Hoefnagel heeft zijn wensen al geuit ten tijde van het ontwerp van de Regentes en Barones en de Prinses is een identiek zusterschip wat betreft het casco.” “Ook dit casco is natuurlijk uitgevoerd met een Scheldehuid-constructie. In het middenschip is vergeleken met een conventionele constructie 150 ton minder staal verwerkt dan de eerdere modellen, zoals gebouwd tot 2010. Het is zeer aanvaringsbestendig! Kijken en leren waar staal precies moet zitten, spaart gewicht.” “Dit is een ambitieus schip waarvan we aan de performance graag hebben meegewerkt. De cascowerf verdient hier ook een compliment. Ze zijn flexibel en volgen elke klantwens. Met name is dat te zien aan een vooral zorgvuldig strak gebouwd en gelast schip.” Wat is de essentie voor RensenDriessen Scheepsbouw in de toekomst? “Kwaliteitsschepen bouwen met speciale staalsoorten, die sterkte, snelheid en draagvermogen bevorderen en waarbij Stage V De Prinses is afgebouwd bij Dolderman in Dordrecht. (foto Johan de Witte) Aan mts PRINSES leverden onder andere: geïmplementeerd kan worden. Hiertoe zijn onze vijf topontwerpen geüpdatet.” Focussen jullie ook op waterstof of bijvoorbeeld methanol? “Ja en nee. We kunnen de casco’s te allen tijde aanpassen aan ieder gewenst voortstu- Lees verder op pagina 22 >> Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. DBS Scheepsservice schip geïnstalleerd Ontwerp, bouw en levering casco Aluminium vloer en achterschip Speedheat Breda Dolderman B.V. De Leeuw en van Vugt B.V. Vloerverwarming Afbouwwerf en geleverd Cater- Scheepsinterieurbouw Stam Constructie pillar 3512C (2x) Caterpillar C18 Complete betimmering Heklichtvleugel, overloop bordes- (2x) Den Breejen Shipyard sen, boordlichtbakken, suppletie A. Rullens Installatiebedrijf B.V. Schroefasinstallatie tanks hoogglans gepolijst, luiken De volledige elektrische- , nau- Dik den Hollander Maritiem B.V. en deuren hoogglans gepolijst, tische- , sanitaire- en airco instal- Marmoleum bemanningswoning, lampensteunen hoogglans ge- latie en ATIS tank niveau meting alle ramen raambekleding / zonw- polijst, bedieningskasten, trappen Alphatron Marine B.V. ering en tapijt stuurhuis tankdek/roefdek hoogglans ge- JMR-611 radars, AlphaRiverTrackPi- EOC Schepenverzekering polijst, uitlaten voor en achter- lot, AlphaMINDS, AlphaConning, Verzekering schip, luchtinlaat paddenstoelen AlphaBridge Inland, MFM-line en Exakt Alignment voorschip, GPS kompas steun, Alphachart Uitlijnen en funderen keerkoppe- logo's, Apple hoogglans gepolijst, Blokland Non-Ferro B.V. lingen en motoren lekbakken, vlaggenstok, traptrees, Beunkoelers Foresta Trading B.V. roefbeschermingen, smeero- Blommaert BVBA Volledige pakket F.T. VICTOR dien- lietanks hoogglans gepolijst, tank- Voormast type Improval, hek- stpompen, F.T. ballast/stripping meting potjes, steunen na zuig- lichtveugel type Isis RVS gepolijst, ejectors ≈ 300 m³/u per stuk, F.T. pompen, bordframes hoogglans boordlichtvleugels RVS gepolijst, VICTOR 2” gasolie trimpompen, gepolijst, lampen beugel voorpiek geuzemast RVS gepolijst, dakradar- F.T. VM 2” luchtgedreven mem- ingang noodluiken, slangengoot, mast, dubbel, stuurhuttrap met braanpomp op RVS verrijdbaar laddersteunen, geuzenmast i.s.m. hoogglans gepolijste leuning en onderstel, F.T. Facet MV-11-AG Blommaert, heklichtvleugel i.s.m. Een behouden vaart bootsdavit met RVS handlier + 2 gegalvaniseerde staanders Climalogic B.V. Gasolie separator, F.T. smeerolie haspelsets, F.T. Gasolie haspelset en F.T. VICTOR R50 tandradpomp Blommaert en boordlichtbakken i.s.m. Blommaert Van Wijk Machinefabriek en Airconditioning installaties, voor de slobtank, ATEX uitgevoerd Scheepsreparatiebedrijf B.V. Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp, bouw en levering casco van mts Prinses mogen verzorgen voor fam. Bosman-Hoefnagel. overdruk installaties, ontluchting kanalen systeem t.b.v. de accommodaties, dekventilatorren, machinekamer ventilatoren en RVS klaproosters t.b.v. machinekamer Interstream Barging Bevrachting Kampers Shipyard B.V. Stuurhuis incl. hefgeleidekokersysteem.\r\n- Aluminium bedien- Ankerlieren, ankers, kettingen, koppellieren, autokraan en spudpalen Verhaar Omega B.V. Twee (2) Verhaar Omega Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. ventilatie Damen Marine Components Besturingssysteem: type SP2700 ingshuis. Marflex B.V. 12 x MDPD-100 ladingpompen en Boegschroefinstallaties type kanalen 31130S1400-4k (schroefdiam 1400mm) horizontale opstelling, incl. roerstandaanwijzer type 12 x MPDP-20 nazuigpompen 470 kW bij 1800 omw/min. en www.rensendriessen.com RI2700, stuursysteem: type Van der Velden® 4DWKK, roeren: 2x 2 Reintjes Benelux bvba 2x WAF 665 L met een reductie van één(1) Schroefcompressor Atlas Copco MAS GA18 FF op 500L Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com sets (4) type Van der Velden® HD en straalbuis: 2x Ø1762 mm type Optima 5,044:1 RuGotech Pijpleidingen B.V. Complete dek leiding systeem en machine kamer voor en achter- Lloyds ketel W&O Europe Afsluiters voor het ballastsysteem en de machinekamers ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE

Binnenvaartkrant