Views
6 months ago

2021-01

  • Text
  • Staat
  • Motoren
  • Waar
  • Schepen
  • Schip
  • Onze
  • Nieuwe
  • Januari
  • Binnenvaart
  • Jaar

10 12 januari

10 12 januari 2021

11 12 januari 2021 Mts Birjo: 110 meter aan kwaliteit DOOR JOHAN DE WITTE Deze Birjo is gebouwd in Turnu Severin onder regie van RensenDriessen Shipbuilding en ingebouwd bij Dolderman. Uniek is dat niet want naar schatting zijn er al vijftig tot zestig Moneymakers in de vaart met elk hun eigen invulling op het gebied van vernieuwing, verduurzaming, equipment, naam, signaal en kleur. Een paar dingen hebben ze gemeen: een scheepsbouwkwaliteit om van te genieten, ze dragen uitstekend en lopen als een haas! Ofwel: met zo’n Moneymaker valt geld te verdienen. Opdrachtgever is Komu Shipping uit Zoersel. Achter deze firma staan Theo en Gerda de Koning-van Mullem, dochter Birgit en zoon Johann. Raden waar de naam BirJo vandaan komt, is niet moeilijk. Johann is CEO en mede-eigenaar van BFT Tanker Logistics en hij zorgt dan vanzelfsprekend ook voor lading. Birgit stapte begin 2018 fulltime in het familiebedrijf waar iedereen multifunctioneel inzetbaar is. Ieder familielid draagt zijn steentje bij waar nodig. Theo loopt volgens eigen zeggen sinds kort de kantjes eraf, hetgeen door zijn familie wordt betwist. Johann: “Onderschat hem niet, we kunnen hem niet missen. Het is weliswaar een turnkey project, er zit een mooi verfpakket bij, niettemin is er altijd veel te doen en te beslissen. Het is wat je noemt een familiebedrijf.” Is dit uw eerste nieuwbouw, Birgit? “Nee de tweede. De vorige was reeds in aanbouw te Groningen. Samen met mijn vader gingen we kijken of het interessant was, en we kwamen tot een akkoord. Nog maar net uit mijn job bij een Antwerps logistiek bedrijf de draad oppakken was wel een uitdaging, maar gelukt! Maritiem en schepen waren tijdens ons opgroeien altijd al aanwezig en dat maakt het zoveel makkelijker nu het ook mijn werk is.” Hoeveel schepen telt Komu Shipping? “Met dit ‘kerstkindje’ drie. Kapitein Jozef uit Gent heeft op onze schepen gevaren. Hij is al 16,5 jaar een gewaardeerd medewerker, is bij de afbouw geweest, weet hoe een tanker in elkaar steekt en is voor ons van grote meerwaarde gebleken!” We begrijpen dat nieuwbouw niet uniek is voor u, Theo, maar heeft u er dit keer ook nog plezier in gehad? “Corona heeft daarbij op de rem getrapt. Voor de mannen die aan ons project hebben gewerkt, was dat ook moeilijk. We zijn tevreden over het resultaat maar in vergelijk met de vorige afbouw was het minder plezant. Ge moet vertrouwen hebben in de mensen. U wilt toch eens gaan kijken. Gasten uitnodigen voor de proefvaart is er ook al niet bij. Het is spijtig, we hopen op betere tijden voor ons en iedereen. Wat we doen, is alleen mogelijk met elkaar! Als familie willen we iedereen van harte bedanken die aan (foto Johan de Witte) dit project hebben meegewerkt en dit mogelijk hebben gemaakt.” Betrouwbaarheid, kwaliteit en snelheid Nieuwbouw vereist dat je de spelers kent, hun kwaliteit en betrouwbaarheid, maakt Wim Driessen duidelijk. “We kennen de werf, de mensen op kantoor en werkvloer, ervaren inmiddels betrouwbaarheid, kwaliteit en snelheid. Onze surveyor ter plaatse stuft de onvolkomenheden eruit." Lees verder op pagina 12 >> Aan mts BIRJO leverden onder andere: Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Stage V, John Deere motor, type VE-woning en scheepsstoffering Ontwerp, bouw en levering com- 6068A, Stamford generator, type Complete stoffering incl. ve-screen pleet schip UC274 zonwering Dolderman B.V. Generatorset 3, vermogen 70kVA, Verhaar Omega B.V. Afbouwwerf en geleverd Caterpil- Stage V, John Deere motor, type Eén (1) Verhaar Omega lar 3512C en Caterpillar C18 4045T, Stamford generator, type Boegschroefinstallatie type Berg Maritieme Meetsystemen UC224 kanalen 31120-4k (schroefdiam B.V. Foresta Trading B.V. 1200mm) elektrisch aangedreven, Installatie tankinhoudsmeting Complete pakket F.T. VICTOR 393 kW bij 1800 omw/min. Bedi- en tankalarmeringen, gasdetectie dienstpompen, 2x F.T. ballast/ ening wegafhankelijk incl. om- systeem voor stuurhuis en woning stripping ejector ≈200 m³/u per schakeling Pomp/Boegschroefbed- en leiding tracing op dampretour stuk, F.T. voorsmeer- / carter aftap- rijf en schroefcompressor MAS leiding pomp, F.T. smeerolie haspelsets en GA11 FF op 500L Lloyds gekeurde Blokland Non-Ferro B.V. F.T. gasolie trimpompen ketel Beunkoelers Kampers Shipyard B.V. W&O Europe Blommaert BVBA Stuurhuis incl. hefgeleidekoker- Afsluiters voor de dekleidingsyste- Voormast type Improval, heklicht- systeem men, ballastsysteem en de ma- beugel type isis, boordlichtbakken KBC Bank Antwerpen Haven chinekamers type Isis, RVS Roeftrap, aluminium Financiering Werkina Werkendam B.V. davit, dakradarmast type Nikki en Marflex B.V. De complete elektrische instal- stuurhuttrap 8 x MDPD-80 cargo pompen latie inclusief 2-draads databes- Een behouden vaart Damen Marine Components Besturingssysteem: type SP2700 incl. roerstandaanwijzer type Reintjes Benelux bvba 1x WAF 665 L met een reductie van 5,044:1 turing, monitoringsysteem met touchscreenbediening, compleet nautisch pakket, camerasysteem, RI2700, stuursysteem: type Van der RuGotech Pijpleidingen B.V. complete airco installatie, satelliet- Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp, bouw en levering compleet schip van mts Birjo mogen verzorgen voor KOMU Shipping BVBA. Velden® 2DWK, roersysteem: een sets (2 stuks) type Van der Velden® XR en straalbuis: type Optima Ø1762 DBS Scheepsservice Complete dek leiding systeem incl. spiralen in de tanks en aansluiten ketel Sensor Maritime Brughoogtedetectiesysteem systeem, tankmeetsysteem, Ecdis Inland Viewer en AIS installatie WindeX Engineering B.V. Airconditioning en overdrukinstallatie Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. Aluminium vloer en achterschip Dijvler Materiaal B.V. Stam Constructie RVS klapbare lampensteunen, Boegankerlier, achterankerlier, uitlaatsets hoogglans gepolijst, ankers, ankerdamkettingen en dubbel uitschuifbare lucht in- www.rensendriessen.com ankerdraad Dolpower B.V. laat paddenstoel voorschip, RVS lekbakken aan dek en div. RVS Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com Generatorset 1, vermogen 531kVA, Caterpillar motor, type C18, Stamford generator, type HC534 Generatorset 2, vermogen 135kVA, werkzaamheden Van Wijk Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf B.V. Autokraan ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE

Binnenvaartkrant