Views
6 months ago

2020-26 Kerst

  • Text
  • Jaar
  • December
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Schepen
  • Kerstspecial
  • Nieuwe
  • Schip
  • Feestdagen
  • Weer
  • Binnenvaartkrant.nl

8 15 december

8 15 december 2020 The Blue World Empower your business The Blue World .nl TRAVIATA Levering met nieuwe papieren Lengte 98 Breedte 11.40 Diepgang 3.25 Tonnenmaat 2640 € 675.000,- MILA (BEUNSCHIP) Met werk en medefinanciering mogelijkheden. Veel vernieuwd de laatste jaren Lengte 67.06 Breedte 8.29 Diepgang 2.63 Tonnenmaat 901 € 500.000,- CREDO Nieuwe laadvloer, Nieuwe luikenkap, Jonge stuurhut, Kanaalhoogte Lengte 85.86 Breedte 9.50 Diepgang 2.82 Tonnenmaat 1493 € 995.000,- BORELLI Bouwjaar 2009 Lengte 110 Breedte 11.45 Diepgang 3.62 Tonnenmaat 3228 PRIJS NOTK ADRIANA Lengte 76.95 Breedte 8.18 Diepgang 2.52 Tonnenmaat 1060 € 365.000,- ELAN Lengte 104.97 Breedte 9.50 Diepgang 3.50 Tonnenmaat 2284 € 595.000,- TARKANA Lengte 80 Breedte 8.20 Diepgang 2.27 Tonnenmaat 1024 € 375.000,- JOLIEN Lengte 105 Breedte 9.52 Diepgang 2.97 Tonnenmaat 2083 € 1125.000,- CAPRICORNUS Lengte 54.98 Breedte 7.20 Diepgang 2.63 Tonnenmaat 706 € 120.000,- GEZOCHT tanker 110x 11,40 type C – dubbelwandig GEZOCHT schepen in alle typen en tonnages voor cliënten in het buitenland +31 (0)6-55333583 patrick@theblueworld.nl Bekijk alle schepen op theblueworld.nl SCHEEPSMAKELAARDIJ EN ADVIES Interesse? Mail naar patrick@theblueworld.nl Op maat gemaakt: Aluminium luiken Voor info: Peter Tinnemans 0622957187 | www.tinnemans-scheepswerf.nl ALUMINIUM EN RVS BEERENS BV Beatrixhaven 11 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service of mail direct naar john@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv WWW.BEERENSBV.NL

9 15 december 2020 CoVadem bereikt mijlpaal van 250 metende schepen Binnen twee jaar 250 aangesloten metende schepen, dat was het doel bij de start van CoVadem Services op 1 januari 2019. Half november werd die mijlpaal bereikt. Daarmee verzamelt het varend meetnet ruim voldoende gegevens voor betrouwbare informatie en voorspellingen over waterdieptes op de Rijn en Waal. Er wordt nu ook gewerkt om de bodems van andere rivieren in kaart te brengen. CoVadem maakt ‘varen met voorkennis’ mogelijk. Het vernieuwende concept, voor en door binnenvaartondernemers, brengt actuele waterdiepten in kaart door de gegevens van diepte- en beladingsmeters van aangesloten schepen te verrijken met slimme big data-technieken. Met die informatie weet een schipper exact wat de waterdiepte is rondom het schip en over het gehele traject naar zijn bestemming. Coöperatieve vaardieptemetingen CoVadem is er voor en door de binnenvaart. De naam is afkomstig van ‘coöperatieve vaardieptemetingen’. Na jaren van onderzoek naar zo’n collectief opgezet systeem, mede met steun van Rijkswaterstaat, MARIN, Deltares, Bureau Telematica Binnenvaart, Autena Marine, overheden en binnenvaartbedrijven, bleek voor de verwezenlijking van de visie een zelfstandig bedrijf nodig. Drie betrokkenen: Meeuwis van Wirdum, Henk van Laar en Desiré Savelkoul, durfden die uitdaging aan en richtten medio 2018 CoVadem Services op. Zij pasten het concept aan om het op de markt te kunnen brengen – maar nog steeds vanuit de coöperatieve gedachte. Veel data dankzij veel schepen Een van de opgaven voor het in Amsterdam gevestigde bedrijf was voldoende schepen te vinden voor het varende meetnet. Voor betrouwbare informatie van de rivierbodem was het nodig om veel data te verzamelen. Daarvoor zochten de oprichters 250 metende schepen. Het streven was dat aantal vóór 1 januari 2021 te bereiken. Half november werd dat doel gehaald. Inclusief de niet-metende schepen, maken ruim 300 schippers nu gebruik van de waterdiepte gegevens in hun Inland ECDIS viewer. Onder de deelnemers zijn vele particuliere binnenvaartondernemers, maar ook rederijen als HGK, Sinds eind oktober is er voor de Rijn en Waal ook een waterdieptekaart in de Inland ECDIS-viewers van Periskal en Tresco. Chemgas, Bosman Container Ship ping, Dubbelman, Somtrans, Danser en Interstream Barging. Ook partijen als Rijkswaterstaat en Havenbedrijf Rotterdam rustten een deel van hun vloot uit met de CoVadem Box, die de gemeten waterdieptes aan boord registreert en doorstuurt voor analyse en verwerking. Abonnement Scheepseigenaren hoeven zelf geen grote investering te doen. CoVadem werkt op basis van een abonnement. Er zijn ook geen ingewikkelde of kostbare installaties nodig. Het concept benut gegevens en technieken die in feite al voorhanden zijn, maar tot voor kort alleen per individueel schip gebruikt werden: de metingen van de dieptemeter. Alle meetgegevens van de honderden schepen in het varende meetnet worden voortdurend verzameld en gecombineerd. Zo profiteren klanten van de – anoniem verzonden – gegevens van de schepen die voor hen varen. De informatie over de waterdieptes maakt het mogelijk om veiliger en zuiniger te varen. De accurate prognoses stellen schippers ook in staat om beter in te schatten wat de optimale diepgang is en ze kunnen dus bijvoorbeeld meer lading meenemen. CoVadem Smart Navigation Vanaf het begin waren de gegevens al beschikbaar via het persoonlijke online Smart Dashboard. Sinds eind oktober is er voor de Rijn en Waal ook een waterdieptekaart in de Inland ECDIS-viewers van Periskal en Tresco. Met deze CoVadem Smart Navigationmodule krijgen schippers de real time-informatie over waterdiepten in hun stuurhuis: geïntegreerd in de elektronische vaarkaart. Ze ontvangen dagelijks een update van de dieptedata, gebaseerd op de metingen van de schepen die voor hen uit varen. De verwerking in de elektronische vaarkaart gebeurt automatisch. De dieptekaart van CoVadem is naadloos geïntegreerd in de Inland ECDIS-viewers. Net als de andere lagen. In één blik zie je tijdens het varen alle gewenste informatie. Voor iedereen De waterdieptegegevens van CoVadem zijn beschikbaar voor de hele binnenvaart. Ook voor vaartuigen zonder dieptemeter. Metende schepen krijgen korting op het abonnement. Alle schippers kunnen gebruikmaken van het dashboard of de waterdieptekaart in hun Inland ECDIS-vierwer. Smart Navigation is nu al beschikbaar op de Waal en de Rijn, tussen Rotterdam en Bazel. Het vaargebied wordt stapsgewijs uitgebreid naar andere rivieren. Kijk voor informatie en de tarieven op www.covadem.com. RSR Shipping geeft cruiseschepen met Green Award korting op liggeld Op 9 december is RSR Shipping als eerste havengerelateerde ‘Incentive Provider’ op Duitse binnenwateren aangesloten bij Green Award. Daarmee wil de Zwitserse aanbieder van aanlegplaatsen Green Award Weer gratis testtijd bij MARIN Ook in 2021 biedt MARIN maritieme mkb’ers gratis tanktijd voor het testen van innovatieve ideeën: om te kijken of het werkt, om het te verbeteren of om het te demonstreren. Het onderzoeksinstituut in Wageningen wil met Nederlandse bedrijven op die manier helpen bij hun innovatie. Mkb’ers met een innovatief idee voor de maritieme sector op het gebeid van bijvoorbeeld windenergie, zonnepanelen, zeewier of visteelt, maken kans op de gratis testtijd in het Concept Bassin. Zes bedrijven komen in aanmerking. Inschrijven kan tot 31 december via www.marin.nl/nl-nl/mkb. steunen in het streven naar een veilige en groene toekomst voor de binnenvaart. RSR Shipping geeft vanaf komend jaar riviercruiseschepen met een Green Award korting op het liggeld. Het gaat om alle ligplaatsen van RSR Shipping in Düsseldorf, Traben-Trarbach, Oestrich-Winkel, Forchheim, Volkach en Straubing. Green Award is het keurmerk voor schepen die voldoen aan hoge veiligheids- en milieustandaarden. Eisen aan motoren, de technische uitrusting aan boord en de kwaliteit van de bemanning bijvoorbeeld. Afhankelijk van hun score krijgen de schepen een brons, zilver, of goud certificaat. Voor zero emissie kan een platina label worden toegekend. RSR Shipping gaat uit van dit certificeringsniveau voor het toekennen van kortingen tussen de 5 en 15 procent op de liggelden. “Er zijn in de afgelopen jaren grote vorderingen gemaakt op het gebied van kwaliteit, veiligheid en milieu”, aldus Peter Wyss van RSR Shipping. “Een groenere toekomst staat hoog op de agenda van alle belanghebbenden in de binnenvaart. RSR Shipping is verheugd om samen met Green Award deze basis te verstevigen en er op voort te bouwen. Als eerste havengerelateerde incentive provider in Duitsland, streven wij er naar om innovatie verder te stimuleren.” Directeur Jan Fransen van Green Award zegt: “Met de deelname van RSR Shipping wordt de reikwijdte van beloningen voor de inspanningen door riviercruiseschepen aanzienlijk uitgebreid. Ons certificeringsprogramma leidt tot permanente verbeteringen in duurzaamheid en deze stimuleringsmaatregelen zorgen daar samen voor. Wij heten RSR Shipping van harte welkom.” De kortingen bij aanlegplaatsen van RSR Shipping zullen gelden voor alle boekingen met een reserveringsdatum na 1 januari 2021. De korting zal direct op de rekening van de gecertificeerde schepen in mindering worden gebracht na opgave van het behaalde certificeringsniveau. Samen Kerst vieren Zaterdag 5 december arriveerde de Thialf in Rotterdam, om af te meren naast de Sleipnir. Het is voor het eerst dat de twee kraanschepen van Heerema Marine Contractors samen te bewonderen zijn aan de Landtong Rozenburg. De vaartuigen met namen uit de Noordse mythologie en hun bemanningen brengen samen de Kerst door. De Sleipnir is het grootste halfafzinkbare kraanschip ter wereld. (foto Havenbedrijf Rotterdam / Ries van Wendel de Joode) ADVERTENTIE Eind 2019 kwam het in de vaart. In maart arriveerde het LNG aangedreven vaartuig voor de eerste keer in Rotterdam. De Thialf is een stuk ouder; die werd in 1985 gebouwd. Op de Landtong werken Eneco, Heerema en het Havenbedrijf Rotterdam hard aan de installatie van walstroom voor de Heeremaligplaats. De verwachting is dat die voorziening in de lente laar is. OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant