Binnenvaartkrant
Views
2 years ago

2020-26 Kerst

  • Text
  • Jaar
  • December
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Schepen
  • Kerstspecial
  • Nieuwe
  • Schip
  • Feestdagen
  • Weer
  • Binnenvaartkrant.nl

4 15 december

4 15 december 2020 FÜR DIE UNTER UNSERER LEITUNG FAHRENDEN MOTORTANKSCHIFFE SUCHEN WIR: Schiffsführer, Steuerleute mit Patent, Steuerleute und Matrosen Fahrgebiet: ARA und Rhein Anforderungsprofil für Bewerber Schiffsführer / Steuermann mit Patent: • Rheinpatent • ADN Zertifikat • Beherrschen der Deutschen und Niederländischen Sprache • Berufserfahrung in der Tankschifffahrt Wir bieten: • interessantes Salär • interessante Schweizer Arbeitsbedingungen • interessante Schweizer Sozialleistungen (Aufbau Altersvorsorge) • Vergütung der Verpflegung an Bord und der Reisekosten • fachspezifische Ausbildung (Vergütung der Kurskosten) Steuerleute und Matrosen müssen in Besitz eines gültigen Schifferdienstbuches sein. Für weitere Informationen kontaktieren Sie uns bitte über jobs@ippersonal.ch Saai van A naar B? Nee, dat doen we anders KAPITEIN BIJ FLUVIA Veilig van A naar B varen, daar begint het mee. Maar als kapitein weet ik ook dat er vandaag de dag méér gevraagd wordt van een goed leider. Ik kan manoeuvreren én motiveren. Sta voor, naast en achter mijn bemanning. En ben ook niet te beroerd om een potje te koken, als dat zo uitkomt. VERSTERK ONS TEAM EN WORD OOK LEER FLUVIA EN ONZE KAPITEINS BETER KENNEN EN SOLLICITEER DIRECT OP WWW.CAPTAIN.FLUVIA.EU Deltatank AG is een Luxemburgs scheepvaartbedrijf en we zijn opzoek naar versterking voor ons team. Zijn voor jou alleen de beste schepen goed genoeg? Sta jij graag aan het roer van de modernste dubbelwandige chemicaliëntankers? Solliciteer dan als tweede kapitein bij Oudcomb AG en kom ons team van gedreven binnenvaart professionals versterken. Voor de Oranje Nassau I zijn wij op zoek naar: Gedreven tweede kapitein binnenvaart m/v Oudcomb AG is een gespecialiseerd familiebedrijf met ruim 30 jaar ervaring in de binnenvaart. Vol trots bouwen we aan de uitbreiding van onze eigen vloot en beheren we momenteel vier hoogwaardige, roestvrijstalen, dubbelwandige chemicaliëntankers. Wij vragen: • Groot vaarbewijs en/of Rijnpatent tot Mannheim; • Ervaring in een soortgelijke functie; • Eventueel radarpatent; • ADN basis diploma; • Ervaring in de chemie is niet noodzakelijk; • ADN C of bereidheid om deze te halen. Wij bieden: • Week op/week af systeem of 2 weken op/2 weken af; • Goede werksfeer op een zeer modern schip; • Goede salariëring onder Zwitserse condities. Ga vandaag nog voortvarend aan de slag en stuur jouw schrift elijke sollicitatie naar: SOLLICITEER DIRECT! Wij zoeken een gemotiveerde medewerker voor de functie als KAPITEIN Het werkgebied is het ARA-gebied. Dit is voor een schip van 84,9 x 10,5 m. WIJ VRAGEN: • Nederlands als moedertaal of goed sprekend • Bunkerervaring • Vaarbewijs • ADN C • Radar diploma WIJ BIEDEN: • Vast dienstverband onder Luxemburgse voorwaarden • Werksystem 2 op/ 2 af U bent betrouwbaar, stressbestendig, collegiaal en zoekend naar een nieuwe uitdaging. Tevens neemt u uw werkzaamheden serieus en streeft ernaar om ongevallen en calamiteiten te voorkomen, dan maken wij graag kennis met u. Klinkt dat als uw ideale baan? Stuur uw sollicitatie dan aan: Oudcomb AG t.a.v. Yannick Oudakker yannick@oudcomb.ch Voor overige functies of meer informatie over de schepen en voorwaarden? Bel met Yannick: 06 – 127 437 36 Deltatank AG 9, Rue des Champs 5515 Remich, Luxemburg E-mail: deltatank@navigation.lu

5 Elektronische meldplicht wordt komend jaar uitgebreid De elektronische meldplicht op de Rijn wordt op 1 december 2021 verder uitgebreid. Na de succesvolle invoering voor de containervaart en de tankvaart moeten vanaf die datum ook hotelschepen, vaartuigen langer dan 110 meter, zeeschepen, schepen met LNG-aandrijving en bijzondere transporten elektronisch melden. Om de doelgroepen te informeren verschijnt deze maand een nieuwe editie van de speciale informatiekrant BICSmail. Die is uitgegeven door Bureau Telematica Binnenvaart in samenwerking met Port of Switzerland. Gratis software Rijkswaterstaat biedt gratis de softwareapplicatie BICS aan. Daarvoor kunnen schippers een gratis account aanvragen bij het Binnenvaart Informatie- en Communicatie Systeem (BICS), de software downloaden en installeren. Daarmee kunnen ze voortaan hun reis- en andere gegevens zoals vermeld in artikel 12.01 van het Rijnvaart Politie Reglement snel en eenvoudig doorgeven aan de vaarweg beheerders. Dat kan al vanaf januari. Artikel 12.01 van het RPR vermeldt welke schepen meldplichtig zijn. Aan de meldplicht op zich verandert niets. Vanaf 1 december 2021 geldt dat alle daar vermelde groepen de melding elektronisch moeten doen, zoals reeds het geval is voor containerschepen en tankers. De schepen moeten zich elektronisch melden bij vertrek en aankomst, bij wijzigingen in de vaarroute, lading en onderbrekingen van langer dan twee uur, ongeacht of een schip geladen is of niet. In het geval van de cruisevaart: of er wel of geen gasten aan boord zijn. Bij het melden hoeft alleen het aantal passagiers en bemanningsleden te worden opgegeven. Persoonlijke gegevens, zoals die wel op de zogeheten pax-list staan (naam, adres, woonplaats) zijn niet nodig. Account aanvragen De uitbreiding van de elektronische meldplicht werd in de herfst van 2019 aangekondigd door de CCR (Besluit 2019-II-19). De meeste cruiserederijen zijn ervan op de hoogte en bereiden zich al voor. Elektronisch melden breidt in de toekomst verder uit. Over enkele jaren doen alle schepen die beroepsmatig de Rijn, Waal, Lek en het Pannerdensch Kanaal bevaren, hun melding elektronisch, zo is de bedoeling. Dus ook de drogeladingvaart van 110 meter of korter. Ook wordt onderzocht of een BICS-app voor de mobiele telefoon wenselijk en haalbaar is. Helpdesk Om elektronisch te kunnen melden heeft elk schip een eigen BICSaccount nodig. Dat kan in een aantal gevallen bij de leverancier van de lading- of navigatiesoftware die toch al gebruikt wordt of direct via www.BICS.nl. Op die website staat ook de procedure stap voor stap uitgelegd. Bij vragen kan men terecht bij de speciale BICShelpdesk. De BICS-helpdesk valt sinds eind oktober onder Bureau Telematica Binnenvaart. Voorheen was die functie bij een externe, commerciële partij ondergebracht. Vragen van schippers – telefonisch en per mail – komen nu terecht in Rotterdam, bij het kennis- en ontwikkelcentrum voor de binnenvaart op het gebied van ICT. Het telefoonnummer is +31 (0)88 202 26 00. Het mailadres is helpdesk@bics.nl. 15 december 2020 Eerste ‘geuler’ met containers (foto Havenbedrijf Rotterdam) In de nacht van donderdag 10 op vrijdag 11 december vertrok de Marie Maersk bij APMT 2-terminal in Rotterdam naar Tanjung Pelepas, de grootste containerhaven van Maleisië. Het schip had een recorddiepgang van 17,40 meter. Daarom dirigeerde het Havenbedrijf het schip naar de Eurogeul, de verdiepte geul in de Noordzee met een gegarandeerde diepte van 25 meter. Schepen met een minimale diepgang van 17,40 meter zijn verplicht om door deze 57 kilometer lange Eurogeul te varen. De verkeersbegeleiders van het Havenbedrijf noemen dit soort schepen dan ook ‘geulers’. Het was voor de eerste maal dat een containerschip als geuler uit de haven van Rotterdam vertrok. Normaliter maken olietankers of ertsschepen met deze diepgang verplicht gebruik van de geul. OP DE RADAR Subsidies: Oud & Nieuw Een goed begin van het nieuwe jaar voor binnenvaartondernemers die willen hermotoriseren! Klopt, eerder dit jaar werd duidelijk dat het Rijk met een regeling komt om de aanschaf van Stage V motoren en SCR katalysatoren te stimuleren. EICB zal meewerken aan de uitvoering. Waarschijnlijk opent de regeling in januari. Zodra dit zeker is communiceren wij daarover, ook kan men bij ons terecht met vragen via www.eicb.nl of 010 798 98 30. Hoe effectief zijn dit soort subsidies eigenlijk in de praktijk? Om hierop antwoord te kunnen geven moeten we even terugkijken op een in 2019 gesloten regeling. Sinds 2014 stelde het Rijk jaarlijks geld beschikbaar aan de sector via de subsidieregeling Innovaties Duurzame Binnenvaart (IDB). EICB was de uitvoeringsinstantie. Tijdens de onafhankelijke evaluatie werd onderzocht wat dit halve decennium innovatiesubsidies heeft opgebracht. Er werden 45 projecten ondersteund met in totaal vier miljoen euro. In de eerste jaren was het budget bescheiden en de ondersteunde projecten klein van omvang. Halverwege de regeling bleek de animo sterk toe te nemen. Het ministerie reageerde alert door meer geld vrij te maken, wat leidde tot meer en nog grotere projecten. Een goede zet, vindt de evaluator. Hij noemt de IDB bewezen stimulerend voor innovaties in de binnenvaart. Bijvoorbeeld de huidige toepassing van accu’s, varen op biobrandstof en GTL, warmteterugwinning, installatie van zonnepanelen en nabehandelings-technieken zijn stuk voor stuk innovaties waarvan de evaluator meent dat de huidige stand van de techniek deels te danken is aan IDB-projecten. Mooi, nog andere wapenfeiten? Jazeker, daarnaast werd in een IDB-project als eerste een Euro 6 vrachtwagenmotor gemariniseerd om de Stage V eisen te behalen. IDB-projecten die in de laatste jaargangen subsidie hebben gekregen lopen nog. Het gaat vaak om zero-emissie varen middels waterstof of elektriciteit. Hopelijk brengen ook deze projecten de staat van de techniek op die vlakken iets verder. En natuurlijk slaagt niet ieder innovatieproject. Innoveren betekent immers ook risico’s nemen, de grenzen opzoeken. Maar toch kijkt EICB met een goed gevoel terug op de IDB. Hopelijk blijkt over enkele jaren dat de nieuwe regeling, in zekere zin de opvolger van de IDB, net zo succesvol is! Niels Kreukniet - Projectmanager bij het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart

Copied successfully!

Binnenvaartkrant