Binnenvaartkrant
Views
2 years ago

2020-26 Kerst

  • Text
  • Jaar
  • December
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Schepen
  • Kerstspecial
  • Nieuwe
  • Schip
  • Feestdagen
  • Weer
  • Binnenvaartkrant.nl

30

30 Kerstspecial 15 december 2020 Altijd stroom mee DIRECT CONTACT 078 – 629 10 90 Alle medewerkers van Dolpower BV wensen u fijne feestdagen! ..volle kracht vooruit Wij wensen u fijne feestdagen en een voorspoedig 2021 Jahnstraße 1 . 67069 Ludwigshafen am Rhein . Telefon +49621 - 657500 . E-Mail dispo@stetra.de Rhein-Main-Donau Schifffahrtsagentur GmbH Al meer dan 40 jaar oplossingen met diepgang. Tel.: 078-6311477 . info@leeuwestein-scheepsinstallaties.nl www.leeuwestein-scheepsinstallaties.nl Wij wensen u gezegende kerstdagen en een voorspoedig nieuwjaar Frohe Weihnachten und ein glückliches Neues Jahr Vermittlung von Lotsen und Ablösern in der Binnenschifffahrt Wir bieten Ihnen selbständige Kapitäne an und suchen Kapitäne die auf selbständiger Basis arbeiten möchten. Neue Adresse: Dyckerhoffstr. 16, 55276 Oppenheim Festnetznummer: 0049 61339242949 Mobil : 0049 1715482268 Kontakt: rhein-main-donau@t-online.de Directie en medewerkers danken u voor de aangename samenwerking in het afgelopen jaar en wensen dit voort te zetten in de komende jaren. Wij wensen u en uw medewerkers gezegende kerstdagen en een voorspoedig 2021 toe. Voor de varenden een goede vaart en behouden thuiskomst toegewenst. www.gerwil.com www.duopayroll.nl

31 Kerstspecial 15 december 2020 DIT WAS 2020 jaaroverzicht Vergeefse ‘pitch’ van de minister Wat was zo’n goed idee: de binnenvaart meenemen in de promofilmpjes van het Eurovisie Songfestival dat in mei in Rotterdam had moeten worden gehouden. Dus werd er een professioneel filmpje gemaakt, waarin zelfs minister Cora van Nieuwenhuizen de binnenvaart kort maar krachtig pitchte. Tevergeefs. Zoals bij zoveel evenementen gooide de coronacrisis roet in het eten. Een beetje wrang is dat dit filmpje ‘viral’ had moeten gaan. Dat deed het niet. Stukje Seine-Nord erbij De aanpassingen aan de Boven- Schelde in Doornik zijn afgerond. Op vrijdag 31 januari voer voor het eerst een klasse Va-schip door de stad. De Samarkand, door Contargo gecharterd, bracht 104 containers van Antwerpen naar de Contargo-terminal bij Valenciennes. De verbreding van de Schelde bij Doornik maakt deel uit van het Europese Seine-Scheldeproject, dat de stroomgebieden van Seine en Schelde beter met elkaar verbindt. Er kunnen voortaan klasse Va-(container)schepen varen; dat betekent met vier rijen containers breed in plaats van drie. Verwisselbare batterijcontainers Een elektrisch voortgestuwd schip met batterijen kan natuurlijk alleen nul emissie hebben als de batterij is opgeladen met emissieloos geworven energie. Toch heet een schip op batterijen emissieloos te zijn en daarom heet het nieuwe bedrijf dat is opge richt door ING Bank, energiebedrijf Engie, Wärtsilä en het Haven bedrijf Rotterdam Satelliet-organisaties samen verder De drie satelliet-organisaties van de brancheverenigingen BLN- Schuttevaer en CBRB worden ‘alvast’ gebundeld, vooruitlopend op de steeds dichterbij komende fusie van de twee grote organisaties. De drie uitvoeringsorganisaties BVB, BTB en EICB werkten al geruime tijd nauw samen, maar gaan vanaf 1 januari verder onder één bestuur en onder leiding van één directeur: Khalid Tachi (nu Zero Emission Services (ZES) BV. De innovatie zit hem in de verwisselbare batterijen voor de voortstuwing en in de inrichting van de infrastructuur. Een duwtje in de rug krijgt ZES van bierbrouwer Heineken die z’n kratjes emissieloos van Zoeterwoude naar Moerdijk wil laten vervoeren de komende tien jaar. Het bedrijf zegt de batterijen directeur EICB). Daarmee komt een einde aan jarenlang getouwtrek. De fusie van de drie organisaties volgt een jaar later. “De werkzaamheden lopen al door elkaar en met z’n drieën kunnen we elkaar versterken. Alles ten dienste van de binnenvaart.” Aldus BVBvoorzitter Annette Augustijn. Eric Janse de Jonge, ook voorzitter van de Nederlandse Vereniging op te laden met duurzaam opgewekte stroom. Als waterstof beschikbaar komt als energiedrager, kan dat ook worden gebruikt in dit gesubsidieerde systeem. De schipper hoeft niet te investeren in batterijen, maar huurt de batterijen en rekent af per energie-eenheid. van Binnenhavens, zal onafhankelijk voorzitter zijn. Namens het CBRB zitten Paul Goris en Eric van Viersen in het bestuur. Erik Schultz en Sebastiaan van der Meer namens BLN-Schuttevaer. Nieuwe voorzitter CBOB Marco Oosterwijk is ongetwijfeld de eerste voorzitter van de CBOB die online werd gekozen. (foto Coralie Cardon) NPRC kreeg in 2020 ander gezicht Dit jaar bestaat de NPRC 85 jaar. CEO Stefan Meeusen vertrok voor een nieuwe uitdaging en Femke Brenninkmeijer verliet Port of Amsterdam om CEO van de NPRC te worden. Eén van haar eerste acties was (althans voor de buitenwereld) het inlijven van spitsenspecialist Aqua Navis van Henk Schipper, het bevrachtingskantoor van spitsencoöperatie ELV. Stefan Meeusen wordt breed gezien als de drijvende kracht achter het succes van de 21e-eeuwse NPRC. Hij gaf sinds 2010 leiding aan de coöperatie, inmiddels met meer dan 200 schepen gespecialiseerd in de ketenlogistiek. Femke Brenninkmeijer werkte bijna twaalf jaar bij Port of Amsterdam, waar ze met succes een belangrijke rol speelde bij de transitie in grondstoffen, marktverbreding, verduurzaming en diversificatie. Hartje zomer bleken NPRC en bevrachtingskantoor Aqua Navis samen te gaan. Aqua Navis zal op termijn opgaan in de NPRC. Beide partijen verwachten dat de zelfstandige coöperaties NPRC en ELV nauw zullen gaan samenwerken. Kijk voor de historie van de 85- jarige coöperatie op www. togetherwecandosomuchmore.nl, waarop het verleden van de NPRC is gedigitaliseerd. Hij volgt Jan van Belzen op, die op 1 januari aftrad. Marco Oosterwijk is nu tevens bestuurslid van BLN Schuttevaer. De CBOB is een ledengroep binnen Koninklijke BLN Schuttevaer.” Ooosterwijk is namens de SGP wethouder in Ridderkerk (voorheen in Krimpen aan den IJssel). Namens Ridderkerk is hij lid van het algemeen bestuur van de BAR-organisatie, de samenwerking tussen de buurgemeenten Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk. Hij is met een schippersdochter getrouwd. Nieuw CEO Femke Brenninkmeijer (midden) hees de jubileumvlag samen met Teun en Mariëtte Buitendijk aan boord van ms Mergus. (foto's NPRC) Stefan Meeusen Geen veiligheidsgarantie bij gebruik fosfine Om in grote ladingen veevoer ratten en ander ongedierte te bestrijden wordt de lading voorzien van fosfine. Een zeer gevaarlijke stof die dodelijk is voor mens en dier. Dat kan door de fosfine in een soort sokken in de lading te stoppen en ze er weer uit te nemen. Dat kan ook door losse pillen in de lading te strooien, die oplossen. Echter die pillen kunnen ook in de lading achterblijven en pas later gaan werken, bijvoorbeeld na de overslag van een zeeschip in een binnenschip. Eind 2019 werd het echtpaar De Fosfine of fosforwaterstof is een dodelijk, brandbaar, giftig, gevaarlijk goedje. (afbeeldingen Wikipidea) Waardt van hun ms Fox gehaald, omdat beiden ernstig ziek waren geworden, naar later bleek als gevolg van een veel te hoge concentratie fosfine in de lading veevoer. In 2020 is uitgebreid gesproken over nieuwe regelgeving, maar het ziet er niet naar uit dat de veiligheid aan boord of bij de overslag kan worden gegarandeerd. Schippers willen worden geïnformeerd over de gevaarlijke stoffen die aan boord zijn en er gaan zelfs stemmen op om zelf aan boord meetapparatuur aan te schaffen. De ASV wijst dat af, want een schipper kan niet verantwoordelijk zijn voor de giftigheid van zijn lading en kan bovendien het laadproces niet stopzetten. De SP heeft negentien jaar geleden hier al Kamervragen over gesteld en deed dat dit jaar opnieuw.

Copied successfully!

Binnenvaartkrant