Views
6 months ago

2020-26 Kerst

  • Text
  • Jaar
  • December
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Schepen
  • Kerstspecial
  • Nieuwe
  • Schip
  • Feestdagen
  • Weer
  • Binnenvaartkrant.nl

26

26 Kerstspecial 15 december 2020 WIJ ZIJN OP ZOEK NAAR DUBBELWANDIGE TANKSCHEPEN WAT HEBBEN WIJ TE BIEDEN • Enthousiasme • Ervaring • Transparantie • Open en duidelijke communicatie • Optimalisatie • Spot of Timecharter • ARA en/of Rijnvaart SINCE 1983 Trendco is al ruim 35 jaar actief in het binnenvaart transport van minerale oliën. Wilt u samenwerken met ons jonge dynamische team of heeft u vragen, aarzel niet en bel of email. Contactpersonen: Martijn en Jeffrey Smith armada@trendco.nl 078-68 18 666 Merwekade 77 3311 TH Dordrecht trendco.nl HVAC refrigeration systems fire protection sanitary vacuum & environmental systems Fijne feestdagen Kaai 250A - Voorhavenlaan 84 - B 9000 Gent T: +32 (0)9 255 58 00 - E: info@werkhuizen-ketels.be Wij danken al onze klanten en wensen u een voorspoedig 2021! Het ganse Ketels Team Tel. 0031 (0)184 - 613911 info@klimaatservice.nl www.klimaatservice.nl VERHAAR OMEGA Industriekade 28, 2172 HW Sassenheim T +31 (0)252 745 300 E info@verhaar.com

27 Kerstspecial 15 december 2020 DIT WAS 2020 jaaroverzicht Overname voormalige Oost-Duitse staatsrederij Het Poolse OT Logistics verkoopt zijn meerderheidsbelang in de Deutsche Binnenreederei (de voormalige Oost-Duitse staatsrederij) aan Rhenus. Twee jaar geleden nam Rhenus ook de Tsjechische binnenvaartrederij CSPL over. De Deutsche Binnenreederei is vooral in het oosten van Duitsland actief met 450 eenheden met een totale vervoerscapaciteit van ruim 200.000 ton. Ze vervoert daarmee graan, veevoeder en meststoffen tussen Berlijn en Stettin en containers tussen Hamburg en het Mittellandkanaal. Ruud de Jong 1943-2020 Op 19 oktober overleed Ruud de Jong (77) in het Rotterdamse verzorgingshuis Maasveld. Ruud de jong was belangenbehartiger van de tankvaart en medeoprichter van zowel binnenvaartso-ciëteit De Wandelgang als de Binnenvaartkrant. Delft vervoert op stroom (illustratie Citybarge) Haven Hamburg. (HHM Dietmar Hasenpusch) (foto MGR) Op de Delftse grachten vervoert een elektrische duwboot van CityBarge goederen. Andere historische steden met grachten kunnen soortgelijke initiatieven tegemoetzien. Vervoer over de idyllische grachten vervangt transport met vrachtwagens in oude binnensteden. CityBarge heeft samen met Skoon Energy, Kotug International en FYNLY een volledig elektrische duwboot ontwikkeld. In combinatie met een duwbak en een systeem van mini-hubs aan de grachten kunnen logistieke stromen in de binnenstad verplaatst worden van de weg naar het water. Daarbij wordt gedacht aan afval, pakketten en constructiematerialen. Razendenthousiaste minister Wat er ook beweerd wordt van politici, niemand kan beweren dat Cora van Nieuwenhuizen geen enthousiaste minister van Infrastructuur en Waterstaat is en zeker voor de binnenvaart. Hier geeft ze 21 september het startsein voor SMASH! het Nederlands Forum Smart Shipping. Dat blauwe ding is het logo van het forum. In SMASH! gaan bedrijven, kennisinstellingen en overheden op grote schaal samenwerken aan de ontwikkeling en invoering van smart shipping, waaronder robotisering en (foto Tekst & Toebehoren) autonoom varen. De binnenvaart is vertegenwoordigd door het EICB. Meer nodig voor vergroening In de vorige Binnenvaartkrant stond dat de Europese liberalen vinden dat we moeten investeren in de binnenvaart. Goed idee; ze stelden dit ook omdat ze zien hoe de binnenvaart bereid is te vergroenen. Daar is niet iedereen het mee eens, zo bleek meer dan eens in 2020. Er zou veel meer steun moeten komen vanuit de Nederlandse regering, maar ook vanuit de EU, want de normen voor de Green Deal zouden niet worden gehaald als het aan de bedrijfstak zelf moet worden overgelaten, dit althans vermeldde de Europese Federatie van Binnenhavens. Maar die investeringen zouden zich niet moeten beperken tot de vergroening van de binnenvaart zelf, ook de rivieren moeten worden beschermd tegen de klimaatverandering, omdat lange periodes van laag water een omgekeerde modal shift tot gevolg hebben. Daar komt overigens bij dat het met de elektrificatie van de binnenvaart niet opschiet, zo bleek begin november in een rapport van het kennis- en innovatiecentrum voor laadinfrastructuur. Veel te weinig schepen worden elektrisch voortbewogen. Er moet meer worden geïnvesteerd. Het lijkt een hoge eis voor een sector die momenteel z’n stinkende best doet om het hoofd boven water te houden, maar dat is natuurlijk een slecht moment om het kopje te laten hangen. Neverending story De containerbinnenvaart kampt al vele jaren met veel te lange en onvoorspelbare wachttijden bij de containerterminals in de Rotterdamse haven, dit jaar andermaal oplopend tot meer dan zeven dagen. Het was er nog niet eerder van gekomen, maar nu werd toch een keer luidruchtig aandacht gevraagd voor deze eindeloze problematiek. Vrijdag 9 oktober protesteerden schepen onder het motto 'Trots op de binnenvaart’ op de Maasvlakte in Rotterdam. Ze verzamelden – symbolisch – om 1 minuut voor 12 in de Amazonehaven en bliezen op hun scheepshoorn. Dubbelman Container Transport nam het initiatief met zes schepen. Andere schepen en containeroperators sloten daar bij aan. Ook in het achterland werd de actie ondersteund, onder meer door inland terminals. LINc, het samenwerkingsverband van de Vereniging Inland Terminal Operators (VITO) en het CBRB: “Er is onvoldoende structurele en specifieke afhandelingscapaciteit voor barges beschikbaar.” De binnenvaart is steeds het kind van de rekening als er iets misgaat. (foto Media-TV) Een derde minder kleine schepen Er was dit jaar nog meer slecht nieuws. De hoeveelheid schepen in de droge lading tot maximaal 85 meter lengte (1.500 ton laadvermogen) is in tien jaar tijd in Nederland met een derde geslonken. Deze schepen vormen samen 40 procent van de totale laadcapaciteit van de Nederlandse binnenvaart. Dit heeft het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) voor ons uitgerekend. De gemiddelde beladingsgraad van de overgebleven schepen nam wel aanzienlijk toe in diezelfde periode en tevens groeide het aantal reizen dat deze schepen maakten. Het advies aan de scheepseigenaren: werk meer samen. Ontgassing verplicht Tankers horen geen giftige dampen de lucht in te blazen bij het ontgassen. Die ladingdampen moeten netjes worden opgevangen in een ontvangstinstallatie, bij voorkeur zo milieuvriendelijk mogelijk. Varend ontgassen wordt in 2021 verboden en dus heeft het ministerie wat geld gepompt in de ontwikkeling van mobiele ontgassingsinstallaties (op de foto test (foto ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat er één). Er zijn tot op dit moment alleen in Rotterdam en in Moerdijk deugdelijke ontvangstinstallaties. Als de mobiele installaties zijn goedgekeurd, kunnen provincies aan exploitanten vergunningen verlenen.

Binnenvaartkrant