Views
6 months ago

2020-26 Kerst

  • Text
  • Jaar
  • December
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Schepen
  • Kerstspecial
  • Nieuwe
  • Schip
  • Feestdagen
  • Weer
  • Binnenvaartkrant.nl

22

22 Kerstspecial 15 december 2020 Vrolijk kerstfeest en een gezond 2021 marine We zijn op zoek naar een ervaren kapitein in de lichte chemie Daarbij is het van belang dat je in staat bent om op een proactieve manier het schip te managen. Uiteraard doe je dit samen met je team aan boord en in afstemming met je collega’s aan wal. Je verdeelt de dagelijkse werkzaamheden en helpt waar nodig de medewerkers op weg. Jouw profiel • Je bent zelfstandig, proactief en toont eigenaarschap. • Met de houding van een ‘meewerkend voorman’ communiceer je helder en ben je in staat om op klantgerichte manier voorkomende problemen op te lossen, waar nodig in overleg en met terugval mogelijkheid op je collega’s aan wal. • Je bent flexibel en servicegericht en wil onze missie om onze dienstverlening continue te verbeteren uitdragen. En verder ben je in het bezit van: • Groot vaarbewijs • Rijnpatent tot minimaal Mannheim Rheinau • Radar & Marifoon patent. • ADN-C of bereid dit te halen Ben jij op zoek naar eigen verantwoordelijkheid, veel vrijheid en een mooi, goed onderhouden schip met auto van de zaak? Dan maken we graag kennis met je! Wat kun je van Branghetti verwachten? Wij bieden je een zelfstandige baan met veel vrijheid. Wij zijn een familiebedrijf: je hebt korte lijnen met de wal en staat er niet alleen voor. We werken als een rederij met alle voordelen op gebied van personeel, standaardiseringen en professionaliteit. Branghetti investeert in haar personeel en je krijgt volop mogelijkheden je verder te ontwikkelen. Wat hebben wij je nog meer te bieden? • Goede en marktconforme arbeidsvoorwaarden op Nederlandse condities. • Kost- en inwoning aan boord met gebruik van een bedrijfsauto. • Een aantrekkelijke pensioenregeling op basis van een premieovereenkomst. • Een contract voor bepaalde tijd met daarna uitzicht op een vast dienstverband. • Een werkgever die aandacht heeft voor de gezondheid van haar personeel. Spreekt de functie je aan? Voor verdere vragen kun je contact opnemen met: Alex Osinga, Branghetti, 06-81862628. Of met Tonnie Brands, 06-10953290 Staffing Solutions AXXAZ Marine Een divisie van AXXAZ Europe GmbH Faulenseestraße 41 87669 Rieden am Forggensee Duitsland Flexibel & betrouwbaar! AXXAZ Marine Binnenvaart medewerkers Volledige ontzorging van uw personeelsbezetting In bezit van de benodigde erkenningen, vergunningen en accreditaties in België, Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Filipijnen en Indonesië Bel voor meer informatie: +49 8362 9263300 Mail info@axxaz.eu Web www.axxaz.eu Princess Rivercruises AG Wij zijn op zoek naar: 1 ste en 2 de Kapitein AflosKapitein (Op ZZP basis is ook mogelijk) Vaargebied: Nederland, België, Rijn, Moezel. Wij zijn een uitzendbureau met een strekking over geheel Europa. Wij bieden u bemiddeling en verhuur aan van ons Slowaaks en Tsjechisch scheepspersoneel. 00421 948 699 352 00421 918 828 726 tmlg.info1@gmail.com info@tmlg.eu www.tmlg.eu Wij bieden: • Vrijetijdsregeling 4/4 of 4/2 • Serieus netto salaris • Zwitsers arbeidscontract • Pensioenopbouw • Ziektekostenverzekering • Sociale verzekeringsbijdrage Wij verwachten van U: • Rijn- en Radarpatent • Ervaring in vergelijkbare functie • Kennis van Duitse en/of Engelse taal • Goede communicatieve vaardigheden • Deskundige passagiersvaart is een pré • Prettige omgangsvorm en Representatief uiterlijk Sollicitatie met CV: kunt U sturen naar nautisch@live.nl Meer informatie: www.rivercruise-line.eu Telefoneren kan met Jan de Berg +31 613121609

23 Kerstspecial 15 december 2020 DIT WAS 2020 jaaroverzicht Helden van de binnenvaart Dat het personeel in de zorg wordt omschreven als de helden van de pandemie is natuurlijk vanzelfsprekend. Maar als de bezorgers van pakketjes en de vakkenvullers van Albert Heijn ook zo worden omschreven, dan mag de binnenvaart niet achterblijven. Dus volkomen terecht dat de doorvarende schippers ook worden bedankt. Een initiatief van CBRB en IVR, dat zichtbaar was op digitale borden langs de Maasboulevard in Rotterdam, in de Drechtsteden en langs de A15. Geen bijzondere coronavergoedingen voor de binnenvaart Van meet af aan hebben de brancheorganisaties de binnenvaart onder de aandacht van de beleidsmakers in Den Haag gebracht. De vitale functie van de binnenvaart voor de samenleving leidde niet tot speciale ondersteuning. Sterker nog: aanvankelijk kon de sector nauwelijks gebruikmaken van de ter beschikking gestelde budgetten. Alleen de voor alle bedrijven beschikbare ondersteuning was ook voor de binnenvaart beschikbaar, zoals de NOW, de Banken denken mee met de ondernemers De eerste reflex van de grote banken op de pandemie was voor de ondernemers in Nederland verrassend helder. De meeste banken verleenden aan elk redelijk gezond bedrijf een half jaar uitstel van de aflossing van de uitstaande leningen. Dat gaf lucht. De banken lieten ook hun licht schijnen over de situatie in de binnenvaart tijdens de coronacrisis. Tot verontwaardiging van velen in de binnenvaart stelde de ABN AMRO bank in augustus dit jaar dat de schade voor de sector binnenvaart tot dan toe mee was gevallen. Weliswaar waren er in de eerste helft van dit jaar dalingen geconstateerd in droge lading en containervervoer, maar een deel daarvan was niet een gevolg van de coronacrisis. De tankvaart tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid, die al heel snel na de lockdown in maart de vervanging was van de onwerkbare regeling voor werktijdverkorting. Daar schoten ondernemers zonder personeel overigens helemaal niets mee op. Veel binnenvaart ondernemers stonden dus eenvoudig met lege handen. bijvoorbeeld had wel minder lading maar de tankers werden gebruikt voor opslag. Het vervoer van bouwstoffen kon gewoon doorgaan omdat de bouwprojecten niet werden stilgelegd. Op den duur zou dat deel van de sector wel te kampen krijgen met terugval wegens de stikstofmaatregelen van de regering. Dit relatief positieve beeld van de ABN AMRO bank werd volgens deskundigen vooral ingegeven omdat de bij deze bank aangesloten ondernemers vaak in de tankvaart en containervaart actief zijn; twee vakgebieden die minder te lijden hadden onder de pandemie dan bijvoorbeeld de drogeladingvaart of helemaal de passagiersvaart. De passagiersvaart valt bij de ABN AMRO bank onder ‘leasure’ en niet onder ‘binnenvaart’. (foto CBRB) Zodra er beperkingen waren en de regelingen alleen voor speciale sectoren beschikbaar was, viel de binnenvaart buiten de boot. Dat gold voor de Tegemoetkoming schade COVID-19 (TOGS) en later ook voor de TVL (Tegemoet koming Vaste Lasten). Geen tegemoetkoming voor de binnenvaart dus – alleen kon na enig aandringen van het CBRB de passagiersvaart wel meedoen met die twee laatstgenoemde regelingen. Een en ander leidde tot de vraag of de overheid wel zo oprecht was in haar positieve uitlatingen over de sector. Niet dat dat een rol speelde toen later werd besloten dat alle bedrijven – dus ook de binnenvaart – alsnog gebruik kon maken van de TVL. Alle fronten De portefeuille van de Rabobank kent een heel ander karakter dan die van de ABN AMRO bank. De Rabobank kwam in september met een ‘Binnenvaart Update’ waarin duidelijk staat dat op de binnenvaart alle fronten zwaar wordt getroffen. “Er zijn grote verschillen binnen de binnenvaart maar iedereen heeft er last van”, aldus de Rabobank. “Het is harder werken voor minder geld.” De passagiersvaart kan volgens de bank worden gezien als de horeca van de binnenvaart en de horeca betaalt ook aan wal een enorme tol voor de pandemie. Hoewel een aantal hotelschepen op het moment van de Update wel voer, was er door de anderhalvemetersamenleving voor die schepen ook nauwelijks iets te verdienen. Vliegwiel voor de economie Covid-19 kwam uit China en aanvankelijk leek het erop dat vooral de handel met Oost-Azië zou lijden onder de toen nog pandemie in wording. Al spoedig bleek dat de hele wereldhandel gebukt zou gaan onder de wereldomspannende verspreiding van het virus. Toch is het frappant dat de haven van Rotterdam zich na een slecht tweede kwartaal in het derde kwartaal alweer behoorlijk herstelde. Het Havenbedrijf van de Maasstad Gespannen situatie in Duitsland Bij onze oosterburen gaat het in de binnenvaart zo mogelijk nog slechter. Bij veel ondernemers blijkt een grote angst te leven voor faillissementen. Omzetverliezen tot wel 50 procent maken de ondernemers radeloos. De boosdoener is de overcapaciteit in de scheepvaart, maar uiteindelijk heeft de pandemie natuurlijk wel veel schippers tot wanhoop gedreven. De toch al ingezette vermindering van het ladingaanbod krijgt nu nog eens een sterke push. Dat betreft in de droge lading vooral de kolen en de agrarische producten. De tankvaart heeft direct last van de pandemie doordat er veel minder kerosine nodig is als er veel vliegtuigen aan de grond blijven, al wordt die kerosine grotendeels door pijpleidingen aangevoerd. Waar de chemiesector doorgaans een lichtpuntje is in de ontwikkelingen, is ook daar de ladingterugval zichtbaar, waardoor chemietankers minder werk hebben. Misbruik wordt niet bestraft Elke verandering in de markt benadeelt de ene partij en bevoordeelt een andere partij. In het geval van de pandemie en de ingrijpende gevolgen ervan voor de binnenvaartmarkt leek het aanvankelijk althans in de vrachtvaart vooral de schipper te zijn die gedupeerd werd doordat de opdrachtgevers ogenschijnlijk kondigde zelfs aan de investeringen te versnellen en riep bedrijven op hetzelfde te doen, als vliegwiel voor de economie. Dit was de stand van zaken na het derde kwartaal. Het vierde kwartaal heeft natuurlijk ook weer veel problemen gegeven, maar het vooruitzicht van een vaccin dat in de eerste helft van 2021 zal worden verspreid, zal het optimisme ook aanwakkeren, als een vliegwiel, waarom niet? (foto Balipadma) konden profiteren van het wegvallen van enig evenwicht tussen vraag en aanbod, als daar al sprake van was vóór de pandemie. BLN-Schuttevaer noemde deze situatie ‘onacceptabel’. Volgens de ASV bewijst dit maar eens te meer dat de schipper ‘de speelbal’ is in de vrije markt. Worsteling met quarantaineregels Europa was in 2020 een ingewikkelde lappendeken van steeds veranderende regels. Dat geldt zeker voor de reisverboden (eufemistisch: negatieve reisadviezen) over en weer tussen de verschillende landen en de daarmee samenhangende quarantaineregels. Een dynamische, multinationale bedrijfstak als de binnenvaart moet wel botsen met dergelijke verspringende regels en dat gebeurde dan ook regelmatig. Het was een uitzoekerij met name voor bemanningsleden die op of af moesten stappen. In veel gevallen kon na enige bemiddeling van de brancheorganisaties wel enig begrip bij de betreffende overheden worden losgepeuterd. Overigens werd en wordt nergens heel streng gecontroleerd op de quarantaineregels. Ook was de handhaving van de bemanningsregels wat teruggeschroefd op de Rijn. Een apart probleem was er voor de bemanningsleden die niet in de EU wonen, want voor hen moest het inreisverbod van buiten de EU worden omzeild. Vreemd genoeg was er voor vrachtwagenchauffeurs onmiddellijk met de regelgeving een ontheffing verleend. Voor de binnenvaart moest er weer een lobby worden opgetuigd – maar dat is de sector tegenwoordig wel toevertrouwd. Wat dat aangaat was 2020 een leerzaam jaar.

Binnenvaartkrant