Views
6 months ago

2020-26 Kerst

  • Text
  • Jaar
  • December
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Schepen
  • Kerstspecial
  • Nieuwe
  • Schip
  • Feestdagen
  • Weer
  • Binnenvaartkrant.nl

16 15 december

16 15 december 2020 Blijdschap in Utrecht: de gracht is weer compleet DOOR EVERT BRUINEKOOL De Utrechtse gracht is weer zoals die was. Veel mensen in Utrecht vinden dat met de ingebruikname van de doorvaart in de Catharijnesingel een grote fout uit de zeventiger jaren eindelijk is hersteld. Voor Rederij Schuttevaer, de Stroomboot (bierboot) en de vuilnisboot is er een flink vaargebied bijgekomen. Met de nieuwe steiger bij Hoog Catharijne kan Rederij Schuttevaer nu mensen droog voor het treinstation afzetten. Ook een vaartocht gecombineerd met winkelen is nu mogelijk, evenals tweeënhalf uur varen door de oude stad met veel bezienswaardigheden die teruggaan tot de Romeinse tijd. Hoe het drama begon Eeuwenlang was Utrecht helemaal omsingeld door water. In 1122 kreeg Utrecht stadsrechten. Tot de jaren 70 lag er een gracht om de oude stad. Toen werd een deel van de singel gedempt. De Catharijnesingel ging verder als de Catharijnebaan; voor het water kwam asfalt in de plaats, wel zes banen breed. Auto’s gingen vóór water. Inmiddels is Utrecht door de grote weerstand van bewoners en veranderende inzichten overstag gegaan en is het warter herontdekt. Na tien jaar bouwen was het karwei dit jaar klaar: de gracht is in volle glorie terug. Het water sluit in de toekomst ook aan op de Leidsche Rijn. Woordvoerster Jacqueline Rabius van de gemeente Utrecht stelt: “Utrecht is trots op de singels rond de binnenstad. Het is een groene plek waar veel Utrechters ontspannen en ze elkaar ontmoeten. Dat het water weer is terug gekomen, is een historisch moment in de geschiedenis van de stad.” Amsterdam-Rijnkanaal ontlast Het heropende stuk aan de westkant biedt ook meer mogelijkheden voor recreatievaart. Schepen tot 2,50 meter hoogte kunnen nu de drukke Oudegracht vermijden, de oostelijke doorvaart over de Stadsbuitengracht is veel lager (tot 1,90 meter). Hogere schepen tot 3,20 meter kunnen via de Oudegracht varen. Utrecht wordt hiermee een nog beter alternatief voor de recreatievaart, waardoor waarschijnlijk minder recreatievaart voor het drukke Amsterdam-Rijnkanaal kiest. De gemeente maakt op verschillende manieren gebruik van de gracht. Ze halen met de Ecoboot afval op en bevoorraden ondernemers langs de gracht met de Stroomboot. Zelfs de oude Bierboot zal weer volop worden ingezet, zodra de horeca weer open mag. De Bierboot voer al sinds 1996 om het verkeer en de monumentale bruggen en wegen bij de grachten te ontzien van zwaar vrachtverkeer. Meer over water Plannen voor het nog meer benutten van de grachten zijn er genoeg. “We kijken nadrukkelijk naar alle mogelijkheden om het zware wegverkeer nog minder in de oude binnenstad te krijgen”, vertelt Rabius. “Zo denken we bijvoorbeeld na om in de toekomst meer huishoudelijk afval over de grachten en singels de stad uit te krijgen. Ook wordt er nagedacht over pakketjes via het water.” Projectbegeleider Paul Manten, projectleider Singel bij de gemeente Utrecht, is bijna klaar. “Er worden nu nog kleine stukjes oevers en park afgewerkt, het Zocherpark wordt nog een stukje groter.” Hij kende de stad niet anders dan dat er 3 kilometer snelweg lag. Er moest veel gebeuren voor het weer een watergang was: de snelweg lag in een betonnen bak met pompinstallaties. Daaronder liep de gracht door in een spuikoker. Daar moest gesloopt worden. Ook gingen de binnenstad en winkelcentrum Hoog Cathatrijne op de schop. Met het omleggen van leidingen en kabels startte de voorbereiding in 2010. Alles gebeurde gefaseerd want Hoog Catharijne en de stad moesten door kunnen gaan. Leefbaarder Nu wordt autoverkeer ontmoedigd en het wegennet is volledig omgegooid. Er is meer ruimte voor de fietser gekomen. “De stad is veel leefbaarder geworden”, vertelt Manten. “Daar dragen water en groen aan bij. De Stroomboot (bierboot) op de Nieuwe Catharijnesingel bij Hoog Catharijne. (foto E.J. Bruinkool fotografie) Dat is een aanwinst voor de stad. De stad is anders vanaf het water. Er komt een stuk uitstraling en leefbaarheid bij.” Stukjes oude stadsmuur zijn weer zichtbaar. Er is een steiger onder Hoog Catharijne gemaakt, zodat je vanaf de boot direct het winkelcentrum in kunt of naar het station. Rondvaarten Rederij Schuttevaer vaart weer door de Catharijnesingel, waar het bedrijf zestig jaar geleden begon. “Het 60-jarig feestje is door de corona in het water gevallen”, vertelt eigenaar Karel Schuttevaer. “Tal van hebbedingetjes die ik voor het feest gekocht heb, liggen in de garage te wachten tot we het kunnen vieren.” Hij is blij met de stappen van de gemeente Utrecht om de grachten weer te herstellen. Ze kunnen nu meer rondjes varen, tot vaartochten van tweeënhalf uur. Dit is vooral belangrijk als de sluis ‘s avonds gesloten is. Historie Op zo’n tocht zien de gasten onder meer de overblijfselen van kasteel Vredenburg en de grachtenkelders. Daarnaast is de ontwikkeling van de stad zichtbaar, van de middeleeuwen tot nu, met de modernste gebouwen. De historie van Utrecht gaat ver terug, zelfs tot in de Romeinse tijd. DomUnder, de attractie onder het Domplein, laat dit zien: er zijn resten van het Romeinse castellum, overblijfselen van de Romaanse domkathedraal en resten van de Gotische domkathedraal. “De stad gaat verder terug dan de geschiedenis van Amsterdam.” “Wij kunnen met de schepen nu overal in de stad komen, zelfs onder het winkelcentrum en bij het station”m stelt Karel Schuttevaer. “Dat is voor riviercruiseschepenpassagiers ook een toegevoegde waarde.” Gekkenhuis “De eerste weken was het een gekkenhuis. Met de coronamaatregelen hebben wij veel mensen veilig rondgevaren. In de winter is het altijd wat rustiger”, zegt Schuttevaer. “Wij willen ook tochten gaan varen. Dat is ook een ontlasting voor de weg. Helaas is dat door de coronacrisis nu wat moeilijker.” Bij Schuttevaer wordt hard gewerkt aan het tiende schip van de vloot, een directievaartuig uit 1919, de Fanster. Onder dezelfde naam is Schuttevaer ook de webshop www.fanster.nl voor exclusieve wijnen begonnen. Stilzitten tijdens de coronacrisis is niets voor Karel Schuttevear. De ecoboot haalt afval op bij bedrijven in de binnenstad. (archieffoto E.J. Bruinkool fotografie)

17 Ontsluiting via Maas geeft doorslag voor locatiekeuze Grootste mestfabriek van Nederland komt in Buggenum DOOR NOUD VAN DER ZEE Op het aan de Maas gelegen bedrijventerrein Zevenellen bij Buggenum, komt de grootste mestverwerkingsfabriek van Nederland: de Bio Transitie Centrale. Voor de aanvoer van mest zullen binnenvaartschepen van 1.000 tot 3.000 ton worden ingezet. In de fabriek zal de varkensmest verdikt worden. Het restant gaat over water naar Antwerpen waar het getransformeerd zal worden tot herbruikbare mestkorrels bestemd voor wereldwijde export. Haven Jan Janssen van World Biobased Center Zevenellen (WBCZ) is kwartiermaker. “Wij hebben voor Zevenellen gekozen op basis van de ideale ontsluiting via de Maas. Een fantastisch havengebied ligt hier. Via de Maas hebben wij een goede verbinding met Rotterdam en Antwerpen en via Nijmegen en de Rijn kunnen schepen naar de Donau.” Mestfabrieken zijn in Nederland niks nieuws. Maar op Zevenellen zal de varkensmest en gier met de nieuwste technieken tot de laatste druppel worden verwerkt. Na behandeling blijven schoon water, biogas en mineralen (in de vorm van korrels) die als bodemverbeteraar gebruikt kunnen worden. Janssen: “We starten met een productie van 500.000 ton per jaar. Met op termijn een miljoen ton varkensmest. Dat is de helft van de totale productie in Limburg.” “Als een onderzoek naar rioolslib slaagt, komt er nog eens 80.000 ton bij. Over water Voor de aanvoer van de mest, wil Bio Transitie Centrale vervoer water inzetten. Janssen: “Gewoon standaardbinnenschepen tussen de 1.000 en 3.000 ton, die de mest als bulk vervoeren. De schepen kunnen wij straks in de grote haven Zevenellen ontvangen.” Er zijn plannen voor een vaste loswal. Janssen: “De pontonlosplaats die er nu ligt, moet vervangen worden door een kade, waar een schip tegen aan gelegd kan worden en een kraan op gezet kan worden.” Annemarie van der Goor van de Ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg, mede-eigenaar 15 december 2020 van de grond, bevestigt dat: “De aanlegplek voor binnenschepen is nu nog provisorisch en moet worden geprofessionaliseerd. Wij zijn voor de ontwikkeling van de haven in gesprek met de Provincie Limburg en de gemeente Leudal." Van der Goor voegt daar nog aan toe: "Er is overigens veel belangstelling van watergebonden bedrijven voor de resterende kavels van Zevenellen. Met deze bedrijven gaan we praten over een mogelijke vestiging en de investeringen die hiervoor nodig zijn.” Sluis Weurt vanaf 31 januari weer volledig in bedrijf Komende weken werkt Rijkswaterstaat aan Sluis Weurt om het aandrijfmechanisme van de Waaldeur van de westkolk te repareren. Naar verwachting is vanaf 31 januari 2021 de volledige capaciteit van de westsluis weer beschikbaar voor de scheepvaart. Afgelopen oktober is tijdens reguliere inspecties een defect gevonden in het aandrijfmechanisme van de Waaldeur van de westkolk. Rijkswaterstaat heeft de Waaldeur vervolgens omhoog gezet voor onderzoek en reparatie. Schutten Dankzij gebruik van de middendeur van de westkolk kunnen schepen tot 110 meter lengte met een maximale doorvaarhoogte van 16,50 meter boven NAP blijven schutten in de westkolk. Dit kan ook tijdens de reparatie aan het aandrijfmechanisme. Tijdens de herstelperiode moet de kolk twee dagen volledig worden gestremd. Rijkswaterstaat zal de scheepvaart daarover zo spoedig mogelijk informeren. Daarnaast is de oostsluis van Sluis Weurt met de lange kolk beschikbaar, zodat ook lange schepen de sluis kunnen passeren. Bedrijfszekerheid Rijkswaterstaat heeft de verschillende oplossingen voor reparatie besproken met brancheorganisatie Koninklijke BLN-Schuttevaer. Er is samen gekeken naar betrouwbaarheid, kosten en een veilige beschikbaarheid van de sluis. Daaruit is een oplossing gekomen die volgens Rijkswaterstaat een grote bedrijfszekerheid geeft en een lange levensduur van het hijsmechanisme van de Waaldeur. In overleg met de aannemer is bepaald dat de herstelwerkzaamheden in acht weken kunnen worden uitgevoerd. Hierdoor is Sluis Weurt vanaf 31 januari 2021 weer volledig in bedrijf, belooft Rijkswaterstaat. ADVERTORIAL Efficiëntie van Reintjes-keerkoppeling verhoogd! Keuze voor smeermiddel is een belangrijke afweging. Een aantal aspecten speelt daarbij een rol. Het belangrijkste aspect is wel de prijs-kwaliteitsverhouding. Dit blijkt ook uit de praktijkcase die gedaan is met de Reintjes-keerkoppeling. Het blijkt mogelijk om onnodig energieverbruik met 10 procent terug te dringen met deze keerkoppeling. Dit is aangetoond met het gebruik van de Mobil SHC 626. Om een beeld te krijgen bij deze besparing: dat is ongeveer 1.400 euro per jaar. Keuze voor kwaliteit Normaal gesproken wordt in een keerkoppeling gebruik gemaakt van een hoogwaardige SAE 30 of SAE 40 motorolie. Afhankelijk van het voorschrift. Nu was de vraag bij Reintjes, ExxonMobil en Den Hartog of de keerkoppeling met een kwalitatief nóg hoogwaardiger product nog efficiënter kan draaien. Daarom is in overleg met deze drie partijen besloten om dit in de praktijk te testen. De keuze voor smeermiddel is gevallen op de Mobil SHC 626. Viscositeit bij 40 graden Celsius van dit product is wel een stukje dunner dan die van bijvoorbeeld de Mobil Delvac 1330. Echter bij oplopende temperatuur komt de viscositeit gelijk te liggen. De kansen voor Reintjeskeerkoppeling Voor Reintjes is het uiteraard belangrijk dat het product de normale verversingstermijn in de keerkoppeling kan blijven zitten. Er mogen absoluut geen problemen optreden in de keerkoppeling, geen schade. Het is dus van belang dit tijdens de test te monitoren met olieanalyses. Voordeel voor Reintjes is wel dat er een verwachte besparing van het energieverlies zou optreden. Dat betekent dat de keerkoppeling efficiënter draait, minder energie verbruikt. En daarmee dus ook minder energiekosten maakt. Simpelweg, gewoon brandstofbesparing. Daarnaast zou het door de lagere temperatuur ook zo moeten zijn dat de keerkoppeling minder zwaar belast wordt, en dus langer meegaat. Om dit goed in de peiling te houden is de temperatuur van de keerkoppeling continu gemonitord. Goed voor de portemonnee, en duurzaam in gebruik! Het topresultaat De totale thermische en mechanische efficiëntie was 0,27 procent lager. Een mooi resultaat! In totaal betekent dit een verlaging van het energieverlies met 10 procent. In euro’s is dit ongeveer 1.400 per jaar. Per keerkoppeling! Daarnaast heeft de olie die tijdens de testen gebruikt is, de gehele olieverversingstermijn uitgediend. 1. Verlaging van energieverlies 2. Lagere belasting van de keerkoppeling 3. En een olie in topconditie Nog meer testen in ontwikkeling Op dit moment zijn er nog meer veldtesten met schepen en motoren in ontwikkeling. Door de olie gedurende de gehele looptijd van de test te monitoren, wordt er vertrouwen gekweekt in deze nieuw voorgeschreven olie. En door lagere belasting van de keerkoppeling wordt deze duurzamer gebruikt. Wanneer u interesse heeft om ook samen een test aan te gaan, laat dat gerust weten. Dan kijken wij graag mee wat wij bij uw schip, uw motor, uw situatie kunnen betekenen. https://marine.denhartogbv.com

Binnenvaartkrant