Views
6 months ago

2020-26 Kerst

  • Text
  • Jaar
  • December
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Schepen
  • Kerstspecial
  • Nieuwe
  • Schip
  • Feestdagen
  • Weer
  • Binnenvaartkrant.nl

14 15 december

14 15 december 2020 Oléus, uw partner in onderhoud Verf- en conserveermiddelen HoldTec FM De beste roestwerende ruimverf » Gecertificeerd voedselvriendelijk; » Sterke roestwerende eigenschappen; » Verkrijgbaar in roodbruin en grijs; » Goede hechting; » Sterk dekkend vermogen. Puralin BT De oplossing tegen roest in ballasttanks en rond spudpalen » Voorkomt en dringt in bestaande roest; » Vrij van oplosmiddelen; » Ook te gebruiken als Float Coat; » Bevat natuurlijk wolvet; » Vereist minimale voorbehandeling. Meer weten? Kijk voor al onze producten en verkooppunten op www.oleus.nl. Onze producten zijn verkrijgbaar bij alle in Nederland gevestigde bunkerstations. Nijverheidstraat 20 | 2901 AR Capelle a/d IJssel T: 085 060 3040 | E: info.oleus.nl

15 15 december 2020 “Geluidsnorm levert minder problemen op dan verwacht” DOOR EVERT BRUINEKOOL De zwaardere geluidseisen in het ROSR en ES-TRIN zouden voor de vóór 1976 gebouwde schepen desastreus zijn. De brancheorganisaties in de binnenvaart, met de ASV voorop, wisten een versoepeling uit het vuur te slepen. Onzeker was nog of die toereikend zou zijn. Nu blijkt van wel: schepen worden met deze alternatieve zelden afgekeurd, blijkt in de praktijk. Dat zegt Robin Hoekstra, directeur van Bureau Scheepvaart Certificering (BSC). Voor schepen die gebouwd zijn voor 1976 en een Rijncertificaat hebben, gold een overgangsbepaling voor de toegestane geluidsdrukken. De schepen dienen bij de eerstvolgende certificaatverlenging te voldoen aan de geluidslimieten in ruimten, verblijven en op 25 meter afstand van het schip. “Dit betekent dat er bij de eerstvolgende certificaatverlenging een geluidsmeting moet plaatsvinden”, aldus Hoekstra. Versoepeling “Met de komst van ES-TRIN 2019- 1 is in de wet een versoepeling en alternatieve methodiek opgenomen voor de geluidsmeting van schepen”, zegt Hoekstra. “Er is een speciale meetmethode bedacht die past bij de normen: diverse metingen op verschillende toerentallen. Ofwel veel metingen; we zijn circa anderhalf uur bezig.” In elke ruimte worden drie metingen gedaan op vier verschillende toerentallen. Vervolgens wordt een wegingsfactor gebruikt om het gemiddelde te nemen. Dit terwijl de schepen van na 1976 op nominaal vermogen moeten draaien. “Dat is een aanzienlijk voordeel”, stelt Hoekstra. “Belangrijk zijn de resultaten in de woon- en slaapruimte.” Is de meting iets te hoog, dan mag het schip bijvoorbeeld niet meer volcontinu varen. Met A1 is voor sommige kleine schepen ook goed te leven. Zij redden het met veertien uur per dag varen. Geen afkeuring Het is een creatieve oplossing die hoge toerentallen minder laat meewegen. Kleine schepen, zoals kempenaars en spitsen, varen bijna nooit op vol vermogen, zeker niet op de kleine kanalen. Inmiddels heeft Hoekstra de eerste zeven schepen gekeurd. “Daar is geen enkel schip van afgekeurd. Eén schip voldeed ondanks de nieuwe meetmethodiek niet en was genoodzaakt om de continuvaart in het certificaat op te geven. Dit was geen probleem voor het Robin Hoekstra: van de eerste zeven schepen is geen enkel schip afgekeurd. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) schippersechtpaar, aangezien zij samen toch alleen maar A1 varen.” Daarnaast is er met de moderne isolatiematerialen vaak nog iets te veranderen aan een schip. “Geluidsmeting is lastige materie”, zegt Hoekstra. “Want elke 3 decibel is een verdubbeling van het geluidsniveau.” Langzaamloper Bij moderne schepen is er een zwevende vloerophanging om doordreunen en geluid tegen te gaan. Bij bestaande schepen is dat kostbaar om te veranderen. “Ik heb een schip met een langzaamloper gemeten, die voldoet bijna aan de nieuwbouweisen. Het is een gebonk en getik, daar sloeg de meter nauwelijks op uit, maar zodra er een raam in de stuurhut begon te klapperen, zag je dat direct.” “De ervaring is wel dat de moderne toerenmotor veel meer geluid geeft en met een turbo is dat nog erger. Die maakt een hoger fluitgeluid”, stelt Hoekstra. “Dat zie je echt terug in de meting.” Door de emissie-eisen mag een langzaamloper niet meer worden geplaatst. 900- tot 1200-toerenmotoren zouden ook stiller kunnen zijn, maar die zijn aanzienlijk duurder. Geluidseisen Voor de vaartuigen die op de Rijn varen waarvan de kiel is gelegd op 1 april 1976 of daarvoor verlopen per 01-01-2020 de volgende overgangsbepalingen uit hoofdstuk 32.03 ES-TRIN met betrekking tot de geluidseisen, Artikel 3.04 lid 7 ES-TRIN: 110 dB(A) in de machinekamer. Artikel 7.01 lid 2: 70 dB(A) in de stuurhut ter hoogte van de stuurstelling. Artikel 8.10 lid 2: 75 dB(A) op 25 meter afstand. Artikel 15.02 lid 5 geluidshinder en trillingen in verblijven: 70 dB(A) in woonruimten, 60 dB(A) in slaapruimten. Nieuwe gasdokter versterkt G.I.N.-team “Mogen wij hem even aan u voorstellen: zijn naam is Richard Franse. Met trots kunnen wij mededelen dat hij sinds 14 oktober na het voltooien van zowel zijn opleiding, stageperiode als examen is toegetreden tot het team gasdokters van Gasfree Inspections Netherlands.” Zo verwelkomt G.I.N. zijn nieuwe gasdokter. “Wij kenden Richard al van Scheepswerf Scheldepoort (nu Damen Vlissingen) waar hij de vervolggasmetingen verzorgde voor de werf nadat wij de initiële metingen hadden verricht.” Zijn positieve instelling en kennis van scheepsbouw vielen op. “Nadat wij G.I.N. hadden opgericht, nu zo’n kleine vier jaar geleden, waren we elkaar een beetje uit het oog verloren. Toen hij contact met ons opnam voor het schrijven van een scriptie over de wetgeving rondom reparaties aan tankschepen, was het zaadje geplant. Wij waren al langer op zoek naar de geschikte persoon met de juiste vooropleiding om ons team te versterken. Richard bleek de juiste persoon.” Certificaat Begin dit jaar trad hij in dienst bij het bedrijf in Ridderkerk en startte zijn opleiding. Die bestond vooral uit meelopen als trainee en veel één-op-één-lessen. Daarbij lag vooral de nadruk op de chemie en de wet- en regelgeving. “Na diverse oefenexamens, waarin de resultaten een stijgende lijn te zien gaven, vonden wij dat hij er in september klaar voor was om examen te doen bij het Hobeon- SKO. Enkele weken later kregen wij het verheugende bericht dat hij met vlag en wimpel was geslaagd. Al snel ontving hij zijn certificaat en is hij opgenomen in het register Gasdeskundige Tankschepen van Hobeon-SKO.” Blijven leren “Natuurlijk gooien wij hem niet in het diepe en zullen wij hem zeker het eerste jaar intensief blijven begeleiden bij zijn werkzaamheden als Gasdeskundige tankschepen. Ons werk is eigenlijk net als autorijden: je leert het pas echt wanneer je je rijbewijs, of bij ons je certificering, een paar jaar hebt. Zelfs na 25 jaar ervaring als gasdeskundige tankschepen leren wij nog iedere week bij of ervaren we nieuwe situaties; dus ook Richard is nog lang niet uitgeleerd.” Aldus het G.I.N.-team. Richard Franse. (foto G.I.N.)

Binnenvaartkrant