Views
6 months ago

2020-26 Kerst

  • Text
  • Jaar
  • December
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Schepen
  • Kerstspecial
  • Nieuwe
  • Schip
  • Feestdagen
  • Weer
  • Binnenvaartkrant.nl

12 ALTIJD SCHERPE

12 ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be HERMOTORISEREN? OP ZOEK NAAR EEN CCR2 MOTOR? Zeer betrouwbare mechanische binnenvaart motoren Uit voorraad leverbaar! 755 pk / 1840 tpm 829 pk / 1900 tpm 1400 pk / 1900 tpm Vraag vrijblijvend een offerte voor een motor of een complete inbouw bij uw dealer voor de binnenvaart. Wim Steenbergen Tel: 06-15204640 | info@shipfixtechniek.nl | www.shipfixtechniek.nl Rivierradar RHRS2014 Werklocatie: Advert.pdf Werkschip 1 19/11/2020 Janny, gemeentehaven 21:42 ‘s-Gravendeel 15 december 2020 ILT bedenkt nieuwe methodes voor zwavelcontrole bunkertanks zeeschepen De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft een nieuwe en veilige methode ontwikkeld voor het nemen van monsters uit bunkertanks aan boord van zeeschepen. De ILT presenteerde die op 10 december tijdens de internationale webconferentie ‘Sulphur 2020 Enforcement’. De monsternames zijn onderdeel van de controle op het maximaal toegestane zwavelgehalte van de brandstof die schepen op zee gebruiken. Sinds 1 januari 2020 gelden wereldwijd strenge regels voor het zwavelgehalte in scheepsbrandstof. Sindsdien is het niet toegestaan brandstof te gebruiken of aan boord te hebben met meer dan 0,5 procent zwavel, tenzij het schip is voorzien van een rookgasreiniger (scrubber). Voor sommige zeeën, zoals de Noordzee, is de norm voor gebruikte brandstof nog strenger: maximaal 0,1 procent. Peilbuis Op 10 december organiseerde Nederland de eerste internationale conferentie over het toezicht op de naleving van de regels voor zwaveluitstoot. Het doel was kennis delen en ervaringen uitwisselen. 26 landen namen deel aan de webconferentie. Onderwerpen waren naast monsternames onder andere remote sensing-technieken en internationale informatie-uitwisseling. De ILT presenteert de door haar ontwikkelde methoden om via de peilbuis (‘sounding pipe’) monsters te nemen. De ‘vacuümmethode’ is te gebruiken voor minder diep gelegen bunkertanks en de ‘flow-methode’ voor diep gelegen tanks. Voor beide methoden heeft de ILT een set materialen ontwikkeld die maximaal 3.000 euro kost. Door deze kennis te delen, wil de ILT andere landen ondersteunen in de handhaving op zwaveluitstoot door zeeschepen. Gerichte controles De ILT stimuleerde met de webconferentie op zich ook de internationale samenwerking. Daarmee kan een mondiaal gelijk speelveld ontstaan en wordt de uitstoot teruggedrongen. Een van de manieren om dat te realiseren is het uitbreiden van de internationale alarmering van schepen die zich mogelijk niet aan de regels houden. Bij aankomst in een haven in een ander land kan er zo een gerichte controle worden uitgevoerd. Naast monsternames in de haven speelt ‘remote sensing’ een belangrijke rol in de handhaving. Snuffelpalen, vliegtuigen en drones kunnen een te hoge zwaveluitstoot detecteren. Nederland loopt voorop in het ontwikkelen van technieken om in de toekomst met satellietbeelden de uitstoot van individuele schepen ver op zee te kunnen meten. 0131-Yanmar-CM-Shipfix adv Binnenvaart-130x92mm.indd 1 19-05-2020 15:07 C M Y CM MY CY CMY K

13 15 december 2020 App iBarge verbetert informatie-uitwisseling in de keten Op 10 december lanceerde Aspect ICT uit Hardinxveld- Giessendam iBarge. Deze app maakt informatie over transporten zo snel en actueel mogelijk beschikbaar. De gegevens helpen opdrachtgevers en verladers om daarop te sturen en slimmer te plannen, beloven ontwikkelaars Kees van der Stelt en Marius Hakkesteegt. Het initiatief helpt volgens hen alle aangesloten partijen in de droge bulk-binnenvaart en de logistieke keten om samen een digitaliseringsslag te maken. De iBarge-app zorgt ervoor dat schippers 24/7 de status van reizen kunnen doorgeven en gegevens direct online kunnen delen met hun opdrachtgever. Hiermee wordt voor de partijen inzichtelijk wat de actuele status van een transport is. Daarnaast zorgt het voor een efficiënte afhandeling van het administratieve proces. Standaard De sector heeft volgens de initiatiefnemers behoefte aan een gedegen informatie-uitwisseling, en daarbij is het de uitdaging om de betrokken partijen dezelfde taal te laten spreken. De iBarge-app kan met verschillende planningssystemen worden gekoppeld, waardoor mogelijk een standaard in de binnenvaart ontstaat. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat is blij met het initiatief: “Samen met de binnenvaartsector, regio’s en marktpartijen zetten we steeds grotere stappen op het gebied van digitalisering. Door meer data uit te wisselen, verloopt bulktransport via de binnenvaart een stuk gestroomlijnder. Opdrachtgevers weten nauwkeuriger wanneer hun transport binnenkomt en schippers zijn minder tijd kwijt aan het papierwerk.” Soepeler communicatie Met de mobiele telefoon kan een schipper alle documenten scannen en uploaden in het dossier. Berend Lensen, manager inland shipping bij Peterson, reageert enthousiast Marius Hakkesteegt (links) en Kees van der Stelt. (foto’s Aspect ICT) op de app: “De administratieve afwikkeling is enorm verbeterd en de communicatie tussen schipper, ons bedrijf en opdrachtgever verloopt soepeler. Met de iBargeapp kunnen wij onze dienstverlening verbeteren en houden wij maximaal grip op onze transporten, waarbij we niet slechts de innovatie volgen, maar er zelf actief aan bijdragen. Daar ligt voor ons een grote meerwaarde.” Kees van der Stelt van Aspect ICT voegt toe: “Met de iBarge-app worden goede stappen gezet op het vlak van standaardisatie. Het is natuurlijk geweldig dat een schipper via één kanaal kan communiceren met meerdere bevrachters. Dat helpt niet alleen de schippers om hun processen efficiënter in te richten, maar zorgt er ook voor dat bevrachters hun productiviteit Creatief met een cruiseschip in coronatijd DOOR NOUD VAN DER ZEE Restaurant De Boschmolenplas in Panheel heeft een creatieve manier gevonden om tijdens de coronacrisis de keuken open te houden voor de gasten. Een cruiseschip bracht uitkomst! Het restaurant en rederij Dutch Cruise Line uit Maasbracht sloegen de handen ineen en stelden een winterarrangement samen voor de feestdagen, en de periode erna. Cruiseschip Dutch Melody ligt op de Boschmolenplas aan de steiger voor het restaurant. Gasten die willen komen eten op de Dutch Melody, zijn verplicht een hotelkamer te reserveren. Slapen op het water met ontbijt, ’s middags lunch en ’s avonds diner, geserveerd door de bediening van de Boschmolenplas. Hotelvergunning Restaurant Boschmolenplas moest vanwege de coronavoorschriften zijn deuren sluiten op 14 oktober. Uitbaters Jeanine Oudakker en Laurens van Ommen wisten zich eerst geen raad; voor alleen afhalen van maaltijden waren ze geen restaurant begonnen. Van Ommen: “We vroegen ons af wat er nog meer mogelijk was? Nou, hotels mochten hun deuren wel openhouden voor gasten. En toen viel bij ons het kwartje: kunnen we een hotel naar onze Boschmolenplas halen? En dat hebben we gedaan.” De uitbaters namen contact op met Dutch Cruise Line uit Maasbracht. Van Ommen: “We hebben eigenaar Kevin Romeijnders opgebeld en hem ons idee voorgelegd. Twee dagen later zaten we aan tafel om het plan verder uit te werken.” De jachthaven is privébezit en dan mag een hotelschip aan de De Dutch Melody. (foto Noud van der Zee) steiger afmeren, als de eigenaar daarvoor toestemming verleent. “En wat betreft de hotelvergunningen: die zijn aan boord van zo’n cruiseschip aanwezig. We hebben de knoop doorgehakt en Romeijnders gevraagd het plan ten uitvoer te brengen.” De Dutch Melody is een comfortabel schip, gebouwd in 1999, 110 meter lang en 11,40 meter breed met capaciteit voor 140 gasten. “Ook wij als rederij liggen volledig stil”, zegt Romeijnders. Een hotel mag wel, maar varen niet. Wij werken graag samen met Boschmolenplas.” Keuken De keuken van het restaurant is in november verhuisd naar het schip. Binnen werkt de witte brigade van het restaurant samen met de zwarte brigade van het hotelschip. Van Ommen: “De rederij neemt het hotelgedeelte kunnen verhogen.” Er lopen op dit moment gesprekken met meerdere bevrachters om met de app te gaan werken. Beter afstemmen De iBarge-app stelt schippers in staat om de status van transporten digitaal door te geven, zodat bevrachters updates ontvangen over de voortgang. CEO Femke Brenninkmeijer van coöperatie NPRC legt uit: “Als organisatie hebben we de app uitvoerig getest en gebruikt. De conclusie is éénduidig: met iBarge kunnen we de data die leden via de app doorgeven inzetten om het transport beter af te stemmen in de keten. We zien niet alleen voordelen in de administratie en afrekeningen, maar ook in het beter informeren van de partners. Bijvoorbeeld door de aankomsttijd die de leden invoeren in iBarge, direct digitaal door te geven aan klanten. Dit biedt een eerste stap naar een toekomst waarin laad- en loslocaties informatie over hun planning met de schipper kunnen delen. Zo wordt de keten weer een stuk slimmer.” voor haar rekening: de receptie, de check-in en het slapen van de gasten. Wij zorgen voor de salons, de keuken, het ontbijt en diner.” “De samenwerking verloopt uitstekend. Wij zijn natuurlijk landrotten, niet gewend om aan boord van een schip te werken. Het was voor ons keukenteam een creatieve uitdaging hoe alles daar reilt en zeilt. Ook voor de bediening was het de eerste dagen op dit hotelschip best spannend in de salons.” De tafels en stoelen aan boord zijn coronaproof opgesteld. Alles op tenminste 1,50 meter afstand. Boekingen Van Ommen: “Onze gasten komen op zo’n schip in een sfeertje waar ze normaal gesproken niet zo vlug zouden komen. Wil je aan boord van zo ’n cruiseschip komen, dan moet je ‘een reisje langs de Rijn boeken’. En nu hebben de gasten de mogelijkheid om een dag te gast te zijn aan boord. Jong en oud vinden het leuk. Als de boekingen blijven binnenkomen zoals nu, dan zien we de toekomst met vertrouwen tegemoet.” Na publicaties in de regionale pers onderzoekt de gemeente Maasgouw momenteel in hoeverre de activiteit vergunningplichtig en toegestaan is.

Binnenvaartkrant