Views
6 months ago

2020-26 Kerst

  • Text
  • Jaar
  • December
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Schepen
  • Kerstspecial
  • Nieuwe
  • Schip
  • Feestdagen
  • Weer
  • Binnenvaartkrant.nl

10 15 december

10 15 december 2020 4G 5G info@frontierbv.com / tel: 024 366 0012 / www.frontierbv.com 24/7 BEREIK- BAAR YOUR COMMITMENT IS OUR DRIVE WWW.HEATMASTER.NL U vindt ons aan de Waal bij Kilometerpaal 903 De Gerlien van Tiem, voor schippers die de vaart erin willen houden. 180 JAAR KENNIS EN ERVARING Dé onderlinge specialist in scheepsverzekeringen 088 6699500 | eoc.nl @EOCverzekering/ QUALITY - SERVICE INNOVATION - SUSTAINABILITY THE POWER TO TURN YOUR WORLD EOCverzekering 360° Vanwege uitbreiding van onze activiteiten is Bruinsma Freriks Transport op zoek naar dubbelwandige tankschepen van 1000-5000t om onze vloot te versterken. Wij zijn actief in het transport van minerale oliën, bulkchemie, fuelcomponenten en biobrandstoffen. Ons vaargebied is Nederland, België, Frankrijk en de Rijn (met zij-rivieren en kanalen). Tevens is BFT Tanker Logistics bv actief betrokken bij duurzame initiatieven zoals Vaporsol en de initiatiefnemer voor het project “Don Quichot”, die voor Greenpoint Rotterdam ingezet zal worden. Gelieve contact op te nemen met Johann de Koning op +31 786 299 490 of +32 473 960 763. +31 - (0)487 - 515 544 info@gerlienvantiem.com Druten gerlienvantiem.com Nanengat 17 • 3356 AA Papendrecht +3178 615 22 66 • info@veth.net BFT TANKER LOGISTICS BV • Lindtsedijk 30 • NL - 3336 LE Zwijndrecht TEL +31 786 299 490 • WEB www.bftrans.nl Kwaliteitsschepen uit Groningen 050 - 369 21 00 info@gsyard.nl www.gsyard.nl www.klimaatservice.nl post@klimaatservice.nl Nijverheidsstraat 31, Hardinxveld-Giessendam T.: (+31) 184 613911

11 15 december 2020 Primeur: Gamma vaart semi-autonoom over drukke Vlaamse vaarwegen De Gamma vaart voortaan semi-autonoom van Dessel naar Tisselt en Kapelle-op-den Bos. Gitra en De Grave-Antverpia hebben daarmee een primeur: de Belgische poedertanker is uitgerust met technologie van SEAFAR, dat het schip vanuit de controlekamer op de wal in Antwerpen bestuurt. De Gamma doorkruist op zijn route drukke vaarwegen en de Antwerpse zeehaven. Nadat de Vlaamse overheid besliste om geautomatiseerd varen toe te laten, namen binnenvaartbedrijven Gitra en De Grave- Antverpia het initiatief om een bestaand binnenschip om te bouwen tot een semi-autonoom varend schip. Het poedertankschip Gamma vaart nu regelmatig zonder stuurman van Sibelco in Dessel aan het Kanaal Bocholt-Herentals naar Etex Building Performance in Tisselt en Eternit in Kapelle-opden-Bos aan het Zeekanaal Brussel-Schelde. Het schip heeft van de autoriteiten toestemming om door de drukke haven van Antwerpe, op veelgebruikte vaarwegen als het Albertkanaal en het Zeekanaal Brussel-Schelde en de getijderivieren Zeeschelde en Beneden-Nete te varen. “De kapitein aan boord ziet er op toe dat het transport in alle veiligheid gebeurt”, legt Erik Pauwels, eigenaar van de Gamma en zaakvoerder van Gitra, uit. “Indien hij denkt in een onvoorziene situatie te moeten ingrijpen, drukt hij op de rode ‘stopknop’ om ogenblikkelijk de controle over te nemen. De regels voor autonoom varende schepen schrijven momenteel nog voor dat de kapitein fysiek aan boord blijft.” “Voor ons tonen deze reizen echter ook dat autonome vaart van binnenschepen overal kan, en technisch en commercieel haalbaar is voor ons en onze klanten”, vult Geert Van Overloop, gedelegeerd bestuurder van De Grave- Antverpia, aan. Beide ondernemingen zijn al meerdere generaties actief in de binnenvaart. Gitra is een gespecialiseerde rederij in poedervormige producten en een vloot van (foto SAEFAR) 35 poedertankers en -duwbakken. De Grave-Antverpia is een binnenvaartreder en bevrachter die uitgegroeid is tot marktleider in de drogeladingvaart in België. Het bedrijf is zeer actief op kleine rivieren en kanalen. De HGK Shipping Group is hoofdaandeelhouder. Drukke vaarwegen De in de voorbije maanden uitgevoerde reizen met de Gamma tonen aan dat de technologie van Seafar robuust genoeg is om het schip op alle vaarwegen te besturen van afstand, stellen Gitra en De Grave-Antverpia. Omdat voor beide bedrijven de veiligheid voorop staat, hebben ze een uitgebreid proef- en goedkeuringstraject gevolgd met de autoriteiten en waterwegbeheerders. De Vlaamse Waterweg gaf al langer geleden toestemming voor het uitvoeren van proefvaarten. Voor de doorvaart door de Antwerpse haven werd onlangs eveneens groen licht gegeven voor het autonoom varen. “De technologie van geautomatiseerde vaart zal het vervoer over kleine waterwegen een nieuwe dynamiek geven”, verwacht Van Overloop. “Het systeem van Seafar kan zowel tot nieuwe investeringen in scheepsruimte leiden dankzij de toegenomen efficiëntie en schaalvoordelen, als op bestaande schepen worden toegepast. Er is een sterke businesscase voor semiautonome vaart te maken.” “Volgens ons kan tot 80 procent van de bestaande kleine vloot met deze technologie uitgerust worden”, aldus Pauwels. “Ons ervaring met de Gamma toont aan dat de inbouw op een bestaand schip technisch en economisch haalbaar is, en dat geautomatiseerd varen op eender welke vaarweg in Vlaanderen, veilig en efficiënt kan uitgevoerd worden.” Innovatie Gitra en De Grave-Antverpia zijn blij met de samenwerking. Ze willen innovatie als hefboom gebruiken naar een nieuw en beter operationeel model. Autonoom varende schepen op de grote binnenvaartassen, en in de grote zeehavens, kunnen volgens hen een oplossing bieden voor de uitdagingen rond mobiliteit en in de binnenvaartsector: vergroening, personeelsgebrek, tekort aan kleine schepen. “Het initiatief van deze ondernemingen maakt de sector daarom klaar voor de toekomst, en is uniek in de wereld van de mobiliteit. Waar in andere transportmodi (spoor, zeevaart, wegvervoer) nog geen praktische toepassingen bestaan, vaart vandaag de binnenvaart in Vlaanderen autonoom.” (foto Gitra) De steelpan van 91.451 ton bedraagt de laadcapaciteit 174.000 m³. De LNG Merak kwam uit Sabetta aan in Rotterdam en ligt te lossen bij GATE (Gas Access To Europe) in de Nijlhaven. Er is daar voldoende in voorraad om met de Kerst geen kou te hoeven lijden. Het LNG-kwartet is langdurig gecharterd voor het Russische Yamal LNG-project. Yamal is het Siberische schiereiland aan de Obboezem met de haven Sabetta, waarvandaan veel aardgas wordt verscheept. In de nabijheid ligt, op een diepte van 900 tot 2850 meter, het Yuzhno-Tambeyskoye (South Tambey) gasveld met 926 miljard m³ aardgas en een jaarproductie van 16,5 miljoen ton. In het project van 20 miljard dollar participeren het Russische Novatek (50,1 procent), het Franse Total (20) en de Chinese bedrijven CNPC (China National Petroleum Corporation) en Silk Road Fund met 20 en 9,9 procent. TEKST EN FOTOGRAFIE: CEES DE KEIJZER Het sterrenbeeld Grote Beer (Ursa Major) staat ook bekend als de steelpan, waarmee eenvoudig het noorden is te vinden. Door de afstand tussen de buitenste twee, onder elkaar staande, sterren zes keer te verlengen, kom je uit bij de Poolster (Polaris) en die staat in het noorden. De twee buitenste sterren van Ursa Major zijn Merak en Dubhe, en met Phecda, Megrez, Alioth, Mizar en Alkaid lijkt dat op een steelpan. Recent kwamen vier LNG-tankers in de vaart die, met LNG ervoor, de namen Dubhe, Merak, Phecda en Megrez kregen. Of er nog een LNG Alioth, Mizar en Alkaid komen, is ongewis. De tankers van 295 x 45 meter zijn van het membraantype en gebouwd in Shanghai door Hudong- Zhonghua Shipbuilding. Via MOL (Mitsui O.S.K.) zijn ze 50 procent Japans en via COSCO Shipping 50 procent Chinees. Ze worden vanuit Londen gemanaged door MOL LNG Transport (Europe) en varen onder de vlag van Hongkong. Met een BT van 114.790 en een draagvermogen WERELDSCHEPEN Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Zie www.wssrotterdam.nl

Binnenvaartkrant