Views
1 year ago

2020-23

  • Text
  • Rotterdam
  • Twee
  • Onze
  • Oktober
  • Sluis
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • November

4 3 november

4 3 november 2020 Saai van A naar B? Nee, dat doen we anders Nautische Crew gezocht! Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord van de A-ROSA cruisevloot verbinden onze teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip - “Schöne Zeit”. Meer informatie op www.a-rosa.de/karriere of tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH • Kasernenstr. 92 • CH-7000 Chur • jobs@a-rosa.de WORD OOK EEN CAPTAIN “Veilig van A naar B varen, daar begint het mee. Als Captain+ ken ik de taken van een kapitein als geen ander, maar weet ik ook dat er vandaag de dag méér gevraagd wordt van een goed leider. Ik kan manoeuvreren én motiveren. Sta voor, naast en achter mijn bemanning. En ben ook niet te beroerd om een potje te koken, als dat zo uitkomt. Captain+ is voor mij geen functieomschrijving, maar een titel die ik met eer draag.” LEER FLUVIA EN ONZE KAPITEINS BETER KENNEN EN SOLLICITEER DIRECT OP WWW.CAPTAIN.FLUVIA.EU SQUARE CITY is een logistiek selectiekantoor. Vandaag zoeken wij voor een opdrachtgever in de regio Antwerpen een: VOOR DE ONDER ONZE REGIE VARENDE MOTORTANKSCHEPEN ZIJN WIJ OP ZOEK NAAR : Kapiteins, Stuurmannen met patent, Stuurmannen en Matrozen Vaargebied: het ARA en de Rijn BEVRACHTER BINNENVAART Een coördinerende functie waarin je de bevrachting en transportopdrachten plant. Je behandelt van a-tot-z de binnenvaartdossiers van je klanten en je bent mee verantwoordelijk in het onderhandelen van de prijsafspraken in de uitbouw van de bevrachtingsafdeling. Je hebt 5 à 10 jaar ervaring in de logistiek, bij voorkeur in de binnenvaart. Een hogere opleiding is een plus. Je schrijft en spreekt vlot Nederlands. Je krijgt de kans je binnen een groeiend bedrijf in te werken. Solliciteer via info@squarecity.be T: +32 3 600 79 70 - www.squarecity.be Scheldestraat 26/1 - B 2000 Antwerpen Kandidaten Stuurmannen met patent dienen in het bezit te zijn van : • een Rijnpatent • een ADN certificaat • beheersing Nederlandse & Duitse taal • ervaring in de tankvaart Wij bieden: • een goed salaris • goede Zwitserse arbeidsvoorwaarden • goede Zwitserse pensioenopbouw • menage en reisgeld (door ons vergoed) • vakgerichte opleidingen (door ons vergoed) Stuurmannen en Matrozen zijn in bezit van een geldig dienstboekje Voor verdere informatie kunt u met ons contact opnemen via jobs@ippersonal.ch Wij zijn een uitzendbureau met een strekking over geheel Europa. Wij bieden u bemiddeling en verhuur aan van ons Slowaaks en Tsjechisch scheepspersoneel. 00421 948 699 352 00421 918 828 726 tmlg.info1@gmail.com info@tmlg.eu www.tmlg.eu

5 3 november 2020 Amsterdamse rondvaartbedrijven worstelen met corona en vergunningen DOOR EVERT BRUINEKOOL Het nieuwe vergunningstelsel voor de passagiersvaart in Amsterdam houdt de gemoederen flink bezig. Vooral nu corona voor stilte op de grachten zorgt: door de tweede lockdown wordt er nauwelijks gevaren en het is maar de vraag wanneer de toeristen weer terugkomen. “De rondvaartbranche wordt hard geraakt door de coronacrisis”, vertelt Marten Grupstra, woordvoerder van wethouder Sharon Dijksma, de verantwoordelijke wethouder. “Om die reden is al eerder besloten om het nieuwe vergunningenbeleid met twee jaar uit te stellen tot 2024.” Tot die tijd behouden reders hun vergunningen. “Die zekerheid is belangrijk voor de branche.” Toerisme Het nieuwe vergunningenbeleid is nodig voor de passagiersvaart, besloot Amsterdam. “Het is de afgelopen jaren erg druk geweest in de stad, ook op het water”, vertelt Grupstra. “De gemeente wil met het oog op de toekomst een nieuwe balans tussen toerisme en de belangen van bewoners. Daarvoor is het nodig de groei aan banden te leggen.” Vandaar dat er een maximum is gesteld aan het aantal exploitatievergunningen voor de rondvaart: 550. De gemeente heeft er daarmee voor gekozen om het aantal passagiersvaartuigen niet te vermin deren, maar op het niveau van 2018 te houden. “De overgang naar het nieuwe vergunningenstelsel zal geleidelijk gaan, in tweejaarlijkse tranches van 2024 tot en met 2030.” De uitgiftedatum van de oude vergunning is leidend voor het bepalen van de einddatum. De bestaande vergunningen zijn ingedeeld in vier stappen met als einddata 2024, 2026, 2028 en 2030. In september 2020 konden aanvragen voor nieuwe exploitatievergunningen worden ingediend. “Ingangsdatum van deze vergunningen wordt 1 maart 2024”, zegt Grupstra. “De aanvragen worden momenteel beoordeeld, daarna volgt de loting. In het voorjaar zullen de aanvragers horen wat de uitkomst is.” Slapeloze nachten De reders zijn boos en verontwaardigd. Ze vinden dat het beleid niet past in de huidige tijd. De rondvaart in de hoofdstad ligt volledig stil door de coronacrisis. Het is nog maar afwachten welke bedrijven overblijven en wanneer het toerisme weer op gang komt. In de eerste ronde werd de gemeente door de Raad van State terug gefloten. Er is een groot aantal rechtszaken om de schade te verhalen. Frans Heijn vertegenwoordigt als voorzitter van de Verenigde Rederijen Amsterdam (VRA) 42 Amsterdamse rondvaartondernemers. Hij is zelf eigenaar van Electric Boats Amsterdam met drie schepen. Hij is geschokt en spreekt van slapeloze nachten. “We zijn druk met niet werken.” Hij heeft negen rechtszaken en bezwaren lopen. “Het beleid bestaat doorlopend uit niet onderbouwde bedreigingen voor de rondvaart. Iedereen vecht om te blijven bestaan. Wanneer er duidelijkheid is over de vergunningen, is onbekend. Het is geheim.” Onzekerheid “Het is niet te bevatten dat het ondanks de vorige, afgeschoten sanering gewoon weer opnieuw begint”, zegt Heijn. “Wacht corona af en zie wat er overblijft. De toekomst van reizen en toerisme gaat enorm veranderen.” Ook Marco Kreuger, woordvoerder bij rederij Kooij, is niet blij: “De klap van de vorige ronde en van corona zijn we nog niet te boven gekomen.” Zij hebben doorlopend hoge kosten omdat alle schepen omgebouwd worden naar elektrisch voor Amsterdam. Daarnaast ligt de hele vloot stil. “Wij hebben uit belang voor de mensen besloten alles stil te leggen om reisbewegingen te verminderen.” “Wij hopen in februari de uitslag van de vergunningsronde te krijgen, dan weten we pas waar we aan toe zijn”, vertelt Kreuger. “Maar de onzekerheid blijft. Het is gewoon een hele verkeerde timing.” (archieffoto E.J. Bruinekool Fotografie) Koper gezocht “Je kosten lopen door, de omzet staat stil, je moet je schip onderhouden en hebt ligplaatskosten en ga maar door”, zegt Sacha Emmerik, samen met Alfred Vellekoop eigenaar van Rederij Belle. “Het blijft vreemd dat je een vergunning voor onbepaalde tijd krijgt en dat de gemeente Amsterdam die vergunning kan intrekken. De eerste keer hield de rechter dat gelukkig tegen, nu beginnen we weer opnieuw. Onbegrijpelijk.” Rederij Belle heeft zes vier schepen. De eigenaren zijn gezien de huidige situatie op zoek naar samenwerking met een museum of een koper voor de Succes, een salonstoomschip uit 1897. Het moet iemand zijn die goed voor het varend erfgoed kan zorgen. Rijkswaterstaat pakt Sluis Belfeld aan Sinds maandag 26 oktober zijn slechts twee van de drie kolken van sluis Belfeld beschikbaar. Dat komt doordat Heijmans in opdracht van Rijkswaterstaat de nivelleerschuiven herstelt. De hinder voor de scheepvaart duurt tot september 2021. De westkolk van sluis Belfeld was al geruime tijd buiten bedrijf. De nivelleerschuiven in de sluisdeuren waarmee de kolk gevuld en geleegd wordt, werken niet meer naar behoren en veroorzaakten storingen. Dit wordt nu aangepakt. Om te voorkomen dat hetzelfde probleem optreedt in de deuren van de andere twee kolken, besloot Rijkswaterstaat daar preventief ook de nivelleerschuiven te vernieuwen. Planning De werkzaamheden aan Sluis Belfeld vinden achterenvolgens in de drie kolken van de sluis plaats. De kolk waaraan gewerkt wordt, is dan gestremd. Er blijven dus steeds twee kolken beschikbaar. Globaal ziet de planning er als volgt uit: • westkolk: 26 oktober 2020 tot en met februari 2021 gestremd • middenkolk: van maart 2021 tot en met mei 2021 gestremd • oostkolk: van juni 2021 tot en met september 2021 gestremd Deze planning kan wijzigen als werkzaamheden eerder klaar zijn of langer duren als gevolg van hoogwater of onvoorziene omstandigheden. Sluis Sambeek Aan sluis Sambeek voert Rijkswaterstaat volgend jaar dezelfde werkzaamheden uit. Dat gebeurt van februari tot en met december. Ook dan zijn de drie kolken van de sluis om de beurt gestremd, waardoor steeds twee kolken beschikbaar zijn. Sluis Belfeld. (foto Rijkswaterstaat) Tanker vaart tegen brug in Longjuich-Kirsch Op donderdagavond 22 oktober is op de Moezel een lege binnenvaarttanker tegen de verkeersbrug in Longuich- Kirsch gevaren. Dat gebeurde rond 22.45 uur. Bij het passeren van de brug week het achterschip van de tanker naar stuurboord uit, zo bericht de politie van Rheinland­Pfalz. Daardoor raakte het stuurhuis de brug. Geen gewonden Niemand raakte gewond, er was alleen materiële schade aan het (foto Polizei Rheinland-Pfalz) stuurhuis. Naar schatting 60.000 euro. De schade aan de brug was zeer gering. Het verkeer werd korte tijd stilgelegd. Na inspectie door een deskundige kon de brug al vrij snel weer worden opengesteld voor het verkeer.

Binnenvaartkrant