Views
3 months ago

2020-22

  • Text
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Gaat
  • Schepen
  • Schip
  • Onze
  • Marine
  • Containers
  • Binnenvaartkrant.nl

4 20 oktober

4 20 oktober 2020 Saai van A naar B? Nee, dat doen we anders WORD OOK EEN CAPTAIN “Veilig van A naar B varen, daar begint het mee. Als Captain+ ken ik de taken van een kapitein als geen ander, maar weet ik ook dat er vandaag de dag méér gevraagd wordt van een goed leider. Ik kan manoeuvreren én motiveren. Sta voor, naast en achter mijn bemanning. En ben ook niet te beroerd om een potje te koken, als dat zo uitkomt. Captain+ is voor mij geen functieomschrijving, maar een titel die ik met eer draag.” LEER FLUVIA EN ONZE KAPITEINS BETER KENNEN EN SOLLICITEER DIRECT OP WWW.CAPTAIN.FLUVIA.EU Staffing Solutions AXXAZ Marine Een divisie van AXXAZ Europe GmbH Faulenseestraße 41 87669 Rieden am Forggensee Duitsland marine Flexibel & betrouwbaar! AXXAZ Marine Binnenvaart medewerkers Volledige ontzorging van uw personeelsbezetting In bezit van de benodigde erkenningen, vergunningen en accreditaties in België, Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Filipijnen en Indonesië Bel voor meer informatie: +49 8362 9263300 Mail info@axxaz.eu Web www.axxaz.eu Van Gogh Nautic Solutions zoekt enthousiaste en gemotiveerde collega’s 3 e Kapitein/Stuurman met patent Aflos kapitein Opstappers Vaargebied hoofdzakelijk Nederland/België, Rijn, Moezel, Main en Donau Voor deze functie is/zijn gewenst: • Ervaring • Goede contactuele eigenschappen • Representatief • Bij de betreffende functie behoren een Rijnpatent / Radarpatent Wij bieden: Een goede werkplek met fijne collega’s, een Zwitsers contract met goede voorwaarden en een uitstekend salaris! Op ZZP basis is ook mogelijk. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Patrick van Hengst Tel: 0612344067 of email je CV naar riverimpuls@icloud.com FÜR DIE UNTER UNSERER LEITUNG FAHRENDEN MOTORTANKSCHIFFE SUCHEN WIR: Schiffsführer, Steuerleute mit Patent, Steuerleute und Matrosen Fahrgebiet: ARA und Rhein Anforderungsprofil für Bewerber Schiffsführer / Steuermann mit Patent: • Rheinpatent • ADN Zertifikat • Beherrschen der Deutschen und Niederländischen Sprache • Berufserfahrung in der Tankschifffahrt Wir bieten: • interessantes Salär • interessante Schweizer Arbeitsbedingungen • interessante Schweizer Sozialleistungen (Aufbau Altersvorsorge) • Vergütung der Verpflegung an Bord und der Reisekosten • fachspezifische Ausbildung (Vergütung der Kurskosten) Steuerleute und Matrosen müssen in Besitz eines gültigen Schifferdienstbuches sein. Für weitere Informationen kontaktieren Sie uns bitte über jobs@ippersonal.ch

5 Verdeling 15 miljoen euro coronasteun voor varend erfgoed is niet eenvoudig DOOR EVERT BRUINEKOOL Er is door de regering een steunpakket van 15 miljoen euro toegezegd aan de bruine vloot en varend erfgoed. Over voor wie het geld bestemd is en wat de voorwaarden zijn, spreekt de sector met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Inmiddels heeft zich nog een aantal andere noodlijdende partijen gemeld. De BBZ en tal van behoudsorganisaties zijn van mening dat hun leden voor de steun in aanmerking komen. Directeur Paul van Ommen van de BBZ zegt: “Wij behartigen natuurlijk de belangen van onze 250 charterschepen. Met de niet-leden erbij zijn er totaal circa 400 schepen die volgens ons voor die coronasubsidie in aanmerking moeten komen. Maar dat bepaalt gelukkig het ministerie van OCW – ook wie wel en niet geld krijgen.” Inmiddels blijkt dat tal van organisaties en schippers van mening zijn dat zij varend erfgoed bezitten en inkomstenderving hebben geleden door de coronaepidemie. Een voorbeeld is de Vereniging Botter behoud met 141 varende visserijvaartuigen. Bestuurslid Sybrën de Jeu geeft aan dat ook de botters veel inkomsten mislopen, waarvan de schepen onderhouden worden. Volgens zijn schatting gaat het bij zijn achterban om één tot anderhalf miljoen euro. “Veel botters zitten in stichtingen die van de inkomsten het onderhoud en bemanning betalen.” De FVEN is de overkoepelende organisatie waar zestien belangenverenigingen bij aangesloten zijn en die maakt op dit moment voor OCW een inventarisatie. Ook boekingskantoren, schippers, rondvaartbedrijven met klassieke schepen en de HISWA hebben zich al bij het ministerie gemeld. “Klopt! Iedereen kan hulp gebruiken en meldt zich”, zegt Van Ommen. “Wij werken in opdracht van onze leden en niet-leden nemen wij ook mee. Maar de grotere hoeveelheid partijen maakt de gesprekken waarschijnlijk alleen maar complexer.” Niet meer varen De BBZ had voor 20 miljoen euro steun gevraagd, maar is blij met alle hulp. “Door de grote belangstelling wordt de spoeling wel dunner en het kan maar zo zijn dat we ons later weer moeten melden bij OCW”, zegt Van Ommen. “Iedereen zit gewoon in zwaar weer.” Inmiddels heeft de tweede coronagolf de vaart weer bijna tot stilstand gebracht. Daarnaast komt er voor veel scheepseigenaren een zware tijd aan met de winter. Circa 25 procent van de schepen moet De eigenaren van klassieke schepen zitten in zwaar weer. (archieffoto E.J. Bruinekool Fotografie) gekeurd worden en 50 procent moet dit jaar nog een mastkeuring laten uitvoeren. Veel scheepseigenaren zitten inmiddels in zwaar weer; Ze vrezen het moment waarop hun banken geld willen zien. Circa 90 procent van de tochten dit jaar is geannuleerd. Hiervan is een groot deel met vouchers en uitgestelde tripjes vergoed; hoe lang hebben die klanten nog geduld voor ze alsnog hun geld terugvragen? Dit geldt natuurlijk ook voor andere schuldeisers. “Op 28 augustus heeft het kabinet, als opgenomen in de brief over het tweede steunpakket voor de culturele en creatieve sector, inderdaad 15 miljoen euro beschikbaar gesteld in de begroting van 2021 voor het varende erfgoed, de zogenaamde bruine vloot”, vertelt Yannick Riet, woordvoerder van OCW. “Op dit moment worden gesprekken gevoerd met deze sector. Het streven is om zo snel mogelijk te komen tot een passende regeling. De ministeries van EZK en OCW werken hierin nauw samen.” Bazel: JA oder NEIN tegen derde havenbekken? In Bazel wordt op 29 november een referendum gehouden over de aanleg van een derde havendok dat bestemd is voor de toekomstige containerterminal Gateway Basel Nord. Een campagnegroep met meer dan honderd vertegenwoordigers vanuit de politiek, het bedrijfsleven en vakbonden hoopt zoveel mogelijk jastemmers over de streep te trekken. De haven van Bazel loopt tegen de grens van zijn containercapaciteit aan en plant daarom samen met Contargo, Hupac en SBB Cargo de bouw van een nieuwe, grote containerterminal. Die moet trimodaal worden, zodat containers rechtstreeks van binnenschepen op treinen kunnen worden overgeladen. 92 procent van alle containers die momenteel via de Rijn in Bazel aankomen, wordt verder vervoerd via de weg. Slechts 8 procent belandt op het spoor. Om het wegen net te ontlasten, is het streven op termijn de helft van alle containers via het spoor te vervoeren. Weerstand De Zwitserse overheid en het kanton Bazel-Noord willen meeinvesteren, maar het besluit van het kantonparlement om 115 miljoen Zwitserse frank (circa 107 miljoen euro) bij te leggen, valt niet overal in goede aarde. De weerstand komt vanuit verschillende hoeken. Groene politici en milieuorganisaties hebben problemen met de locatie van de terminal. Daar ligt nu een natuurgebied. Inwoners vrezen dat door de komst van de terminal het vrachtwagenvervoer in en rond Bazel sterk zal toenemen. De passagiersvaart voorziet problemen als er straks meer binnenschepen met containers door Bazel varen. De Swissterminal, die nu marktleider is in containeroverslag, vreest een aantasting van zijn concurrentiepositie. Referendum Voor het referendum hebben tegen standers van het project zich georganiseerd in de belangengroep “NEIN zum Hafenbecken 3”. Als antwoord hierop is nu ook het campagneteam “JA zum Hafenbecken 3” van start gegaan met vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, de politiek en (vak) bonden. Ze wijzen op de dringend noodzakelijke ontlasting van het Zwitserse wegennet. “Met de aanleg van het derde dok neemt het kanton zijn verantwoordelijkheid voor het betrouwbaar en duurzaam bevoorraden van ons land. In de logistieke sector in en rond Bazel werken tienduizenden mensen. De aanleg van het dok versterkt de sector en de werkgelegenheid.” ADVERTENTIE 20 oktober 2020 Hennepkwekerij ontdekt op schip in Werkendam Donderdagmiddag 8 oktober heeft de politie op een sloopschip aan het Steurgat in Werkendam een professioneel opgezette hennepkwekerij aangetroffen. In het ruim van het drogeladingschip stonden ruim 2.000 hennepplanten en honderden stekjes. Er is een verdachte aangehouden. Het gaat om een 30-jarige man uit Woudrichem. Aan boord was volgens de politie sprake van een gevaarlijke situatie: er lagen niet afgewerkte stroomdraden en er stond water in het schip. Politiemensen stelden een onderzoek in na een anonieme melding via tiplijn Meld Misdaad Anoniem. De kwekerij is diezelfde middag nog gedeeltelijk geruimd; de planten zijn weggehaald. Het schip is in beslag genomen en naar een andere locatie gebracht. Daar werd het verder ontruimd. Het schip lag in het Steurgat. (foto AS Media) Krachtenbundeling op de Beneden-Elbe De Hamburg Hafen und Logistik AG (HHLA), Brunsbüttel Ports en expediteur Kruse willen samen het goederenvervoer op de Beneden-Elbe een impuls geven. Ze hebben dit vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst. De Beneden-Elbe verbindt het industriepark ChemCoast in Brunsbüttel met de haven van Hamburg. Het doel van de samenwerking is verladers te laten kennismaken met de voordelen van de binnenvaart. Ook wil men andere partners bij het initiatief betrekken om de discussie over en de ontwikkeling van nieuwe technische en marktconcepten voor de binnenvaart op gang te brengen. Brunsbüttel De haven van Brunsbüttel ziet nog veel mogelijkheden om meer goederen aan en af te voeren met binnenschepen. Die visie wordt gedeeld door de Hamburgse haven. In Brunsbüttel kunnen diverse goederensoorten worden opgeslagen en verladen op binnenschepen. Momenteel worden er vanuit Brunsbüttel vooral veel bulkgoederen naar Hamburg vervoerd via het water. Containers Expediteur Kruse heeft in Brunsbüttel een containerdepot en slaat daar circa 25.000 containers per jaar over. Het bedrijf is zijn transportketen aan het optimaliseren en wil daarin de binnenvaart een belangrijke rol laten spelen. ChemCoast in Brunsbüttel is het grootste industriegebied in Sleeswijk-Holstein. De ondernemers die er gevestigd zijn, dringen aan op de verruiming van de bestaande transportinfrastructuur. Naast spoorinfrastructuur gaat het om de voltooiing van de vijfde schutkolk in de haven, de verruiming van het Noord-Oostzeekanaal en de aanpassing van de Beneden-Elbe. OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant