Views
2 months ago

2020-22

  • Text
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Gaat
  • Schepen
  • Schip
  • Onze
  • Marine
  • Containers
  • Binnenvaartkrant.nl

26 20 oktober

26 20 oktober 2020 Op maat gemaakt: Aluminium luiken SDK DIESEL SUPPORT DE SPECIALIST MET PASSIE VOOR CATERPILLAR Voor info: Peter Tinnemans 0622957187 | www.tinnemans-scheepswerf.nl Importeur van EE malleabele fi ttingen MEER WETEN? +31 (0) 183-745 694 info@sdkdieselsupport.nl www.sdkdieselsupport.nl 24/7 vakkundige en betrouwbare dienstverlening Omdat uw schip altijd door moet kunnen varen Van Utrechtweg 29 | 2921 LN Krimpen aan den IJssel | Tel : 0180-551460 Fax: 0180-518711 | Email: verkoop@hilto.nl | www.hilto.nl Passie voor schepen Uw werf in het Noorden voor: hellingen (nu 80 mtr.), keuringen, reparaties-, Hilto bv is lid van : Postbus 188, 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn

27 20 oktober 2020 Rotterdam wil zeeschepen sneller aan de stekker De gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam gaan samen walstroom voor zeeschepen uitrollen. Hun doel is dat in 2030 een groot deel van de zeeschepen ‘aan de stekker’ gaat als ze aan de kade liggen. De komende vijf jaar moet een reeks projecten zorgen voor een versnelling en opschaling van walstroom. Afhankelijk van de ervaringen daarmee, kunnen in 2025 de doelen worden bijgesteld. Minder luchtvervuiling Volgens de Rotterdamse wethouder Arno Bonte (verantwoordelijk voor duurzaamheid en luchtkwaliteit) is het plan een belangrijke stap in het verduurzamen van de haven. “Met walstroom sluiten we schepen aan op een schone energiebron. Daarmee voorkomen we luchtvervuiling en geluidsoverlast. Dat is fijn voor omwonenden en prettig voor natuurgebieden. De haven wordt weer een stuk groener.” “Onze visie is ambitieus, maar ook pragmatisch”, vindt Allard Castelein, CEO van Havenbedrijf Rotterdam. “We gaan nu acht tot tien walstroomprojecten opzetten voor diverse typen zee schepen. Dat doen we samen met de bedrijven in de haven en met de rederijen. Van die projecten leren we en dan zal blijken of het sneller kan of langzamer moet.” Boordelektriciteit wordt doorgaans opgewekt met dieselgeneratoren. Zo’n generator zorgt voor luchtvervuiling, CO 2 -uitstoot en geluid. Als schepen aan de kade liggen, kun je ze in principe ook aansluiten op het elektriciteitsnet. Daar moeten zowel de schepen, de terminals en kades en het elektriciteitsnet geschikt voor zijn. 200.000 ton CO 2 In de Rotterdamse haven gebruiken zeeschepen jaarlijks net zoveel elektriciteit als 250.000 tot 300.000 huishoudens. Daardoor komt onder andere 600.000 ton CO 2 en 8.000 ton stikstof in de lucht. Door de walstroomstrategie wil Rotterdam in 2030 zo’n 200.000 ton CO 2 besparen. In de afgelopen jaren zijn bij bijna alle Rotterdamse openbare ligplaatsen voor de binnenvaart al walstroomaansluitingen gerea liseerd. Ook de ferry van Stena Line in Hoek van Holland gebruikt al langere tijd walstroom. Voor de offshore-schepen van Heerema die regelmatig bij Rozenburg liggen, bouwen Eneco en het Havenbedrijf op dit moment een walstroomvoorziening op de Landtong. Grote stappen Omdat er grote verschillen zijn tussen schepen en locaties waar (foto Port Pictures) Havenbedrijf Rotterdam en Eneco leggen walstroom aan op de Landtong Rozenburg voor de schepen van Heerema. ze afmeren, heeft de walstroomstrategie drie pijlers. De eerste is met name gericht op de kwaliteit van de leefomgeving door publieke kades in stedelijk gebied van walstroom te voorzien. Doel is dat die in 2030 voor 90 procent gebruikt wordt door de bezoekende schepen. De tweede pijler kenmerkt zich door ‘grote stappen waar dat kan’. Het streven is om voor ferries, roro-, offshore- en cruiseschepen walstroomvoorzieningen aan te leggen die in 2030 ook voor 90 procent gebruikt worden. Voor de containersector ligt de ambitie op 50 procent gebruik van walstroom in 2030 voor de grote schepen (meer dan 10.000 TEU). In de derde pijler gaat het om het ontwikkelen van innovaties voor schepen waarvoor nu nog onvoldoende mogelijkheden voor walstroom zijn. Bijvoorbeeld tankers. 125 miljoen euro Het doel is om in de komende TRANS EXPO ODESSA INTERNATIONAL BLACK SEA TRANSPORT FORUM 27-29 October 2020 Ukraine, Odessa, Primorskaya, 6 vijf jaar acht tot tien walstroomprojecten te realiseren, verdeeld over de drie pijlers van het programma. Naar verwachting is daarvoor in totaal circa 125 miljoen euro nodig. 75 miljoen daarvan zal worden opgebracht door de betrokken bedrijven, de gemeente en het Havenbedrijf. Daarnaast is ook nog zo’n 50 miljoen euro subsidie nodig. Main information partner is International sea magazine «Shipping» International Black Sea Transport Forum «MediaCompass Ukraine» 65033, Zhelyabova str. 4a, Odessa, Ukraine tel./fax. +38(0482) 355-999, e-mail: info@mku.com.ua, www.mku.com.ua, www.trans-expo-odessa.com

Binnenvaartkrant