Views
5 months ago

2020-22

  • Text
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Gaat
  • Schepen
  • Schip
  • Onze
  • Marine
  • Containers
  • Binnenvaartkrant.nl

14 20 oktober

14 20 oktober 2020 Wij wensen MS NOORDKAAP B.V. veel succes met mts NOORDPARK DAMEN MARINE COMPONENTS REGISTERED TRADEMARK OF DAMEN MARINE COMPONENTS Foto: Media Creators

15 PureBlue Water zorgt voor complete afvalwaterzuivering aan boord van riviercruiseschepen DOOR JAN HOEK PureBlue Water is Green Award Incentive Provider en heeft zich daarmee vrijwillig aangesloten bij het programma om de kwaliteit, veiligheid en milieuvriendelijke aanpak in de scheepvaart te bevorderen en te ondersteunen. Dit past uitstekend bij de missie van het in Kapellebrug gevestigde PureBlue Water, namelijk het water hergebruiken en het gebruikte water teruggeven aan de natuur zoals wij het ontvangen hebben. Die missie hebben ze inmiddels handen en voeten gegeven met de in eigen huis ontwikkelde InnoPack++ Marine: een compacte, lichte en CCNR-gecertificeerde afvalwaterbehandelingsinstallatie voor riviercruiseschepen. Om de werkzaamheden aan boord aanzienlijk te verlichten, ontwikkelde PureBlue Water het volledig geautomatiseerde PureControl++, een systeem waardoor er bijna geen werk meer is voor de machinist aan de installatie. Kortom: PureBlue Water biedt een totaalconcept dat de gehele afvalwaterstroom aan boord van passagiersschepen op een milieuvriendelijke én kostenbesparende wijze dekt. Compacter en lichter PureBlue Water is in mei 2008 opgericht door Angelo de Mul. Het bedrijf werd vanuit de industrie ook actief in de glastuinbouw, agricultuur, stedelijke watervraagstukken (Green Cities) en de maritieme sector. In het in Zeeuws- Vlaanderen gelegen bedrijf, dat in Wenen beschikt over een eigen servicedepot, heb ik een afspraak met Sven Wittiber, sales account manager, en Christian Mijnders, electrical engineer projects/service. Ze zijn zichtbaar zeer tevreden met de InnoPack++ Marine. Ze zeggen daarover: “Dit type is een doorontwikkeling van eerdere types. Deze vierde generatie is nog compacter en lichter en er is gebruik gemaakt van de modernste software. Met behulp van de vooruitstrevende MBBR-technologie (Moving Bed Biofilm Reactor) worden de in het water aanwezige afvalstoffen op biologische wijze afgebroken: door bacteriën. Dat resulteert in een zeer robuust afvalwaterzuiveringssysteem met een beperkte slibproductie. Dat slib wordt vervolgens afgescheiden met behulp van hun innovatief flotatiesysteem, een eigen ontwikkeling.” “Deze afscheiding heeft twee voordelen in het opereren en het beheer. Het eerste voordeel is dat het systeem niet kan blokkeren, zodat de klant altijd storingsvrij zijn afvalwater kwijt kan. Aan de andere kant is de InnoPack++ Marine energiezuinig, omdat geen hoge druk hoeft te worden opgebouwd. De lagere slibvolumes resulteren in lagere verwijderingskosten, minder afvalloopsessies en kleinere slibtanks.” “Een bijkomend voordeel van onze unit is dat deze bijzonder compact gebouwd is en dat er geen buffertanks meer nodig zijn. Daardoor kan er aan boord van passagiersschepen op die plek desgewenst een complete hut gebouwd worden.” Voordeel van werken met Pure- Blue Water is dat ze alle benodigde techniek zelf in huis hebben. “De door ons geleverde afvalwaterreinigingssystemen zijn door ons zelf ontwikkeld, gebouwd en geïnstalleerd, waarbij maatwerk geen enkel probleem is. We zijn verantwoordelijk voor de nazorg en beschikken over een 24/7-serviceafdeling. De InnoPack++ Marine wordt door ons compleet geassembleerd aan boord gebracht, waardoor het systeem snel geïnstalleerd is.” Afstandsmonitoring In relatief korte tijd heeft PureBlue Water een zeer goede naam opgebouwd binnen de riviercruisebranche, waar inmiddels meer dan 25 passagiersschepen zijn voorzien van de InnoPack++ Marine. Rederij River Advice werkt al jaren samen met PureBlue Water en heeft al acht schepen van de vloot laten voorzien van het systeem. Egon Winter, technisch directeur bij de rederij, stelt tevreden: “Het systeem van PureBlue Water heeft mij op een positieve manier verrast.” Christian Mijnders legt uit: “De InnoPack++ Marine is een combinatie uit een vacuümsysteem voor de afvoer van het toiletwater, vetafscheider, bioreactor en het geurbehandelingssysteem. Voor de automatisering wordt het aangevuld met de PureControl++ afstandsmonitoring. Hierbij brengt een touchscreen het systeem visueel in kaart. Met behulp van dit scherm heeft de operator aan boord controle over de verschillende onderdelen van de waterbehandelingsunit.” “Bovendien kunnen onze medewerkers het touchscreen ook van afstand bedienen via een beveiligde verbinding. Pure Control++ vereenvoudigt de communicatie en zorgt ervoor dat eventuele problemen snel worden Eerste HGK-vaartuig in nieuwe kleuren De Franz Haniel 14 heeft al veel verschillende kleuren gehad: eerst groen-wit, toen blauw-wit en nu rood-wit. Het is als eerste vaartuig uit de vloot van Häfen und Güterverkehr Köln (HGK) aangepast aan het nieuwe design van de organisatie. HGK, dat dit jaar de Europese binnenvaartvloot van Imperial overnam en onderbracht in HGK Shipping, heeft de huisstijl laten opfrissen. Na de Franz Haniel 14 krijgen de komende weken nog meer schepen een nieuwe lik verf. Dat de Franz Haniel 14 als eerste aan de beurt was, is geen toeval. Christian Mijnders (links) en Sven Wittiber. (foto Jan Hoek) De Innopack++Marine 4.0. (foto PureBlue Water) Deze duwboot vertegenwoordigt een flink stuk van de Duitse binnenvaartgeschiedenis. Hij werd in 1969 voor Haniel gebouwd in Duisburg, maar eind jaren 80 uit de vaart genomen. De binnenruimten werden comfortabel omgebouwd zodat het schip voortaan een representatieve functie kon uitoefenen. Het stuurhuis bleef wel in de originele staat. De Franz Haniel 14 heeft een vaste ligplaats in de haven van Duisburg. De zusterschepen Herkules IX en Herkules XII vervoeren nog goederen voor HGK Shipping. Nummer 14 is de laatste die onder de naam Haniel vaart. 20 oktober 2020 opgelost. Daardoor is de unit altijd onder controle, óók tijdens de cruises.” Ab Initio PureBlue is bijzonder trots dat het afvalwaterverwerkingssysteem ook geplaatst gaat worden aan boord van het door Concordia Damen te bouwen opleidingsschip Ab Initio (Latijn voor: vanaf het begin) voor de STC Group, die zoals ze zelf stellen leading in learning zijn. De Ab Initio, die in 2022 wordt opgeleverd, wordt volgens de betrokkenen het meest duurzame opleidingsschip voor maritiem Nederland. Daarbij worden begrippen als duurzaam, bruikbaar, innovatief en futureproof niet geschuwd. Woorden die ook perfect passen bij het door PureBlue Water ontwikkelde en gefabriceerde totaalconcept op gebied van afvalwaterzuivering. Naast nieuwbouw hebben de engineers van het bedrijf ook een Revamp-concept ontwikkeld. Hierbij worden bestaande afvalwatersystemen volledig vernieuwd, waarna ze voldoen aan de huidige hoge standaardeisen. Pure Blue Water zorgt op een milieuvriendelijke, duurzame en kostenbesparende manier voor het complete watersysteem aan boord van riviercruiseschepen. Of zoals ze zelf zeggen: let us take care of your water. (foto HGK)

Binnenvaartkrant