Views
9 months ago

2020-20

  • Text
  • September
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Onze
  • Schip
  • Haven
  • Maritieme
  • Kalkar
  • Samen
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant.nl

4 22 september

4 22 september 2020 Saai van A naar B? Nee, dat doen we anders WORD OOK EEN CAPTAIN “Veilig van A naar B varen, daar begint het mee. Als Captain+ ken ik de taken van een kapitein als geen ander, maar weet ik ook dat er vandaag de dag méér gevraagd wordt van een goed leider. Ik kan manoeuvreren én motiveren. Sta voor, naast en achter mijn bemanning. En ben ook niet te beroerd om een potje te koken, als dat zo uitkomt. Captain+ is voor mij geen functieomschrijving, maar een titel die ik met eer draag.” LEER FLUVIA EN ONZE KAPITEINS BETER KENNEN EN SOLLICITEER DIRECT OP WWW.CAPTAIN.FLUVIA.EU Werken bij Texels Eigen Stoomboot Onderneming? Wij zoeken een onderhoudstechnicus / inval-machinist Dagelijks zetten wij ons in voor een goede, veilige en duurzame verbinding tussen Texel en Den Helder. Werken in ons onderhoudsteam Wegens pensionering van één van onze collega’s volgend jaar, zijn we op zoek naar een onderhoudstechnicus / inval-machinist die ons team wil versterken. Na een gedegen inwerkperiode verzorg je met je collega’s van de onderhoudsdienst het onderhoud aan onze schepen én aan onze installaties op de veerhaventerreinen. Dit kan gepland onderhoud zijn, maar ook het onverwachts verhelpen van storingen. Zo zorgen we er samen voor dat de schepen en de terreininstallaties in goede conditie blijven. Periodiek val je in als WTK/2e machinist aan boord. Dan maak je onderdeel uit van de vaarploeg. Hier kun je op rekenen • Een afwisselende baan in een dynamisch bedrijf. • Werken op moderne schepen met ‘state-of-the-art’ installaties. • TESO heeft een 36-urige werkweek en een goede, eigen cao. Hier voldoe je aan • Je beschikt over een relevante opleiding op MBO-niveau 4. Bijvoorbeeld KOF-B, MAROF-MBO, GHV-machinist A, W-IV Visserij of KM kpl machinist. • Je bent bereid tot het volgen van de nodige opleidingen. • Ervaring met Microsoft Office is gewenst. • Woonachtig op Texel of op Texel willen vestigen. Solliciteren Heb je interesse in deze baan? Dan zien we jouw sollicitatie graag tegemoet! Of heb je nog vragen en wil je meer informatie? Bel dan naar Erik le Roux, op telefoonnummer 06 20612040. Stuur je sollicitatiebrief en CV naar personeelszaken@teso.nl. Van Gogh Nautic Solutions zoekt enthousiaste en gemotiveerde collega’s 1ste Kapitein 2de Kapitein (vrijetijdsregeling in overleg) Vaargebied hoofdzakelijk Nederland/België, Rijn, Moezel, Main en Donau WIJ ZIJN OP ZOEK NAAR 1 STE KAPITEIN VOOR EEN VAN ONZE TANKERS (vaargebied ARA) • 2 op 2 af systeem • Markt conform salaris • Aflossen met bedrijfsauto Interfluvial Shipping b.v. Contact: info@interfluvial.com Tel: 06 184 651 18 Voor deze functie is/zijn gewenst: • Ruime ervaring • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief • Beheersing van de Duitse/Engelse taal • Bij de betreffende functie behoren een Rijnpatent / Radarpatent (patent op de Donau tot Budapest is een pre) Wij bieden: Een goede werkplek met fijne collega’s, een Zwitsers contract met goede voorwaarden en een uitstekend salaris! Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Patrick van Hengst Tel: 0612344067 of email je CV naar riverimpuls@icloud.com

5 ASV hoopt op nieuwe kans voor Agora “In de jaren 80 ontstond het idee dat marktwerking overal goed voor was, maar dat werkt niet in deze tak van sport. Als je zo concurreert op prijs, vergeet je de mens”, Dat zei Wytske Postma zaterdag 19 september tijdens de ASV-najaarsvergadering in Zwijndrecht. Zij is namens regeringspartij CDA woordvoerder binnenvaart in de Tweede Kamer. “Het is al jaren geen vetpot in de transportsector”, weet Postma. “Daar is corona overheen gekomen.” Op haar initiatief kwam er steungeld voor de bruine vloot. Ze wil zich ook inzetten voor de binnenvaart. Dat veel binnenvaartondernemingen en bevrachters van de coronaregelingen van de overheid gebruikmaken, vindt ASV-voorzitter Gerberdien le Sage veelbetekenend. “Schepen staan onder water, te goede schepen worden gesloopt en innovatie en verduurzaming zijn alleen maar mogelijk met subsidie. De huidige situatie is wéér aanleiding om de positie van de schipper te verbeteren.“ Veilingsysteem De ASV hoopt dat het door de schippersvereniging uitgewerkte Agora-plan alsnog kans maakt. Dit veilingsysteem voor de spotmarkt in de droge lading werd ten tijde van de vorige crisis na onderzoek door Universiteit Nijenrode voorgesteld. Het zou voor meer markttransparantie en betere vrachttarieven moeten zorgen. De ASV werkte het uit en lobbyde er enkele jaren terug voor. Niet zonder succes. De Tweede Kamer nam zelfs twee moties aan om een pilot te houden met Agora, maar de toenmalige minister Melanie Schultz van Haegen legde die naast zich neer. De rest van de binnenvaart en verladers zaten volgens haar niet te wachten op zo’n verplicht veilingsysteem. “ Wytske Postma: “Als je zo concurreert op prijs, vergeet je de mens.” Daarna werd het stil rond Agora. Maar in mei, toen de Tweede Kamer de problemen van de binnenvaart besprak als gevolg van corona, haalde de SP Agora weer van stal. Aan Schultz van Haegen heeft de ASV slechte herinneringen, bij haar opvolgster Cora van Nieuwenhuizen krijgen ze veel meer gehoor. Sunniva Fluitsma, lid van ASV’s denktank, deed 19 september een oproep aan haar: “Voer de moties uit en zorg voor markttransparantie.” De huidige situatie is wéér aanleiding om de positie van de schipper te verbeteren ” “Deze minister wil de binnenvaart best wel helpen”, denkt Postma. De CDA-politica wil zich zelf ook inzetten om de sector gezond te maken. Maritime Industry verplaatst naar volgend jaar mei De komende editie van Maritime Industry verschuift vanwege de gevolgen van het coronavirus naar 18, 19 en 20 mei 2021. Eerder was het evenement in Evenementenhal Gorinchem al uitgesteld naar 13, 14 en 15 oktober dit jaar. “De Nederlandse overheid heeft nog geen verdere beperkende maatregelen opgelegd met betrekking tot het organiseren van beurzen. Ook wij waren zelf overtuigd dat de beurs door kon gaan, maar het sentiment onder exposanten is in de afgelopen periode veranderd", zegt Bianca van Grinsven van organisator Easyfairs. "We luisteren naar onze exposanten en hebben besloten de zestiende editie van Maritime Industry opnieuw te verplaatsen”, Extra inspanningen Om Maritime Industry mogelijk te maken ten tijde van de Covid- 19-pandemie had Easyfairs extra inspanningen gedaan en tal van maatregelen getroffen om voor standhouders en bezoekers een veilige en gezonde beurs te organiseren. “Sinds de persconferentie van 18 augustus kregen wij steeds meer vragen van exposanten en bezoekers omtrent de haalbaarheid van de fysieke vakbeurs in 22 september 2020 Evenementenhal Gorinchem”, legt Van Grinsven de beslissing uit om het evenement naar volgend jaar te verschuiven. Juist besluit “Door het veranderende sentiment onder exposanten, zijn wij opnieuw in beraad gegaan met alle betrokken partijen. Dit heeft ons doen besluiten dat we deze editie opnieuw verplaatsen." "Uiteraard betreuren wij dit besluit enorm, zeker gezien de flinke impact voor de deelnemende en aanverwante partijen met al de voorbereidingen en in gang gezette zaken, maar het is op dit moment wel het enige juiste besluit.” 18, 19 en 20 mei 2021 De zestiende editie van de populaire vakbeurs in Evenementenhal Gorinchem zal nu plaatsvinden op 18, 19 en 20 mei 2021. “We nemen de komende periode contact op met alle exposanten en betrokken partijen en doen er alles aan om de verplaatsing zo soepel mogelijk te laten verlopen. We kijken met veel enthousiasme uit naar de editie in mei 2021”, zegt Van Grinsven tot slot. Maritime Industry gaat weliswaar niet door, de beursspecial die deze krant voor 6 oktober gepland had, verschijnt toch – zij het in aangepaste vorm. Op die manier willen we de bedrijven die als standhouder in de Evenementenhal Gorinchem aanwezig zouden zijn, toch een podium geven om hun nieuwe producten en diensten in de schijnwerpers te zetten. Werkbezoek Noord-Hollandse gedeputeerden Op uitnodiging van de afdeling Noord-Holland van Koninklijke BLN-Schuttevaer, organiseerde het BVB vrijdag 11 september een werkbezoek voor twee gedeputeerden van de Provincie Noord-Holland. Zita Pels, gedeputeerde voor Financiën, Circulaire Economie, Zeehavens, Sport en Cultuur en Erfgoed, bracht samen met Jeroen Olthof, gedeputeerde voor Mobiliteit en Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Gezondheid en Milieu en Luchtvaart en Schiphol, een kennismakingsbezoek aan de binnenvaart. Samen met de havenmeester van Amsterdam, Milembe Mateyo, bezochten ze de Sendo Nave van Sendo- Shipping in het Amsterdamse havengebied. Aan boord kregen zij een uitgebreide rondleiding en toelichting op de duurzame toepassingen op het schip van kapitein-eigenaar Sebastiaan van der Meer. Daarnaast kwamen uiteraard alle actuele binnenvaart topics in de Amsterdamse regio aan bod. Wij danken Sendo-Shipping voor de gastvrije ontvangst. Containerketen beter in beeld Rijkswaterstaat en het Centraal Bureau voor de Statistiek hebben gezamenlijk het voortouw genomen om samen met marktpartijen data van containerstromen in beeld te brengen. Op basis van containervolumes worden cijfers beter inzichtelijk gemaakt. Op deze manier kan modal shift naar de binnenvaart ook beter worden gemonitord. Op 15 september vond de eerste online voorlichtingsbijeenkomst plaats onder de noemer ‘Containervervoer in de keten beter in beeld’. Daaraan namen circa 50 deelnemers uit logistieke en overheidskringen deel. Het BVB draagt zorg voor de logistieke binnenvaart-input binnen deze werkgroep. Nieuwe communicatiemedewerker Recentelijk heeft Petra Figee na elf jaar het BVB verlaten. Zij zet haar loopbaan voort bij het Waterschap Hollandse Delta. Op 1 oktober start haar opvolgster bij het BVB. Haar naam is Dagmar Stolk. Dagmar is 25 jaar en heeft aan de Hogeschool Rotterdam een hboopleiding Crossmediale Communicatie gevolgd. Voorafgaand daaraan heeft zij het Grafisch Lyceum afgerond. Haar opa was ook werkzaam in de binnenvaart; dus onze sector is haar niet onbekend. VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl De Noord-Hollandse gedeputeerden werden ontvangen aan boord van de Sendo Nave. Dagmar Stolk begint op 1 oktober bij het BVB.

Binnenvaartkrant