Views
9 months ago

2020-20

  • Text
  • September
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Onze
  • Schip
  • Haven
  • Maritieme
  • Kalkar
  • Samen
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant.nl

24 22 september

24 22 september 2020 ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be WindeX Engineering B.V. verzorgt uw complete scheepsventilatie en airconditioning www.WindeX.net WWW.HEATMASTER.NL ALUMINIUM EN RVS www.klimaatservice.nl post@klimaatservice.nl Nijverheidsstraat 31, Hardinxveld-Giessendam T.: (+31) 184 613911 BEERENS BV Beatrixhaven 11 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 of mail direct naar john@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv WWW.BEERENSBV.NL • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service Bied mee op Auctim.com BINNENVAARTSCHIP ‘JAMES BOND’ BARGE Locatie: Namen, België UW LEVERANCIER VOOR: O.A. FLENZEN, FITTINGEN, LASBOCHTEN, BUIZEN EN AFSLUITERS Lengte: 67,04 m, breedte: 8.26 m, Bouwjaar: 1949 (ArminiusWerft Bodenwerder – Duitsland) exploitatievergunning geldig tot 20/02/2021. BIJNA VOLLEDIG VERNIEUWD! Uitgebreid verslag beschikbaar. Te bezichtigen op afspraak. SLUITING: WOENSDAG 7 OKTOBER 2020 VANAF 16:00 ZELF VERKOPEN? MEER INFO VIA WWW.AUCTIM.COM Een MEGA ervaring in een mini-wereld! Laat je inspireren bij Miniworld Rotterdam Rotterdamse Architectuur in miniatuur adv. James Bond boot 132/92 08 19 1 19/08/20 13:03 30% Lezersaanbieding Van Utrechtweg 29 2921 LN Krimpen aan den IJssel Tel : 0180-551460 | Fax: 0180-518711 Email: verkoop@hilto.nl | www.hilto.nl Hilto bv is lid van : (op vertoon advertentie) www.miniworldrotterdam.com Weena 745 / Rotterdam / 5 min. lopen vanaf Rotterdam CS www.miniworldrotterdam.com Weena 745 Rotterdam /5 min. lopen van R’dam CS

25 Buijks levert groene Bremanger op Vervolg van pagina 23 >> Hieraan gekoppeld werd door Buijks Maritiem, in nauwe samenwerking met enkele leveranciers, het verwarmingssysteem aan boord van de Bremanger ontwikkeld. Het betreft vloerverwarming op water, met de benodigde slangen onder de vloer, waarbij de restwarmte van de motor gebruikt wordt om de woning te verwarmen. Afbouwlocatie Sinds anderhalf jaar is Buijks Maritiem actief aan de Maasdijk in Raamsdonksveer. Aan rivier de Donge beschikt het jonge, dynamische bedrijf over een fraaie afbouwlocatie. Daar is het Buijks Dubbele boete bij varend ontgassen De kapitein van een binnenvaarttanker heeft eind augustus twee processen-verbaal gekregen toen hij de tanks van zijn schip ontgaste. Dat meldt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De eerste was voor het varend ontgassen op een plek waar dat niet mocht, de tweede omdat hij was doorgevaren hoewel de inspecteurs hem opdracht hadden gegeven af te meren. Toen hij was betrapt, werd de schipper gesommeerd een ligplaats in te nemen. Hij beloofde dat te doen, maar voer door naar België. Ondanks herhaalde vorderingen alsnog naar de kant te komen. “De volgende dag is er geen ontkomen aan”, schrijft ILT op haar website: “Bij een Nederlandse sluis gaan ILT-inspecteurs aan boord. Ze horen de schipper en maken proces-verbaal op voor het niet voldoen aan de vordering tot stilhouden en voor het varend ontgassen. Beide zijn een misdrijf.” Snuffelpalen ‘Snuffelpalen’ (e-noses) van DCMR Milieudienst Rijnmond hadden gesignaleerd dat een binnenvaarttanker mogelijk stoffen in de lucht loosde. De omgevingsdienst gaf dat door aan de ILT. De inspectie vroeg digitaal de (lading)documentatie op en controleerde realtime de beschikbare data over de positie van het schip. “Op basis daarvan bepaalt de inspecteur of nader onderzoek aan boord nodig is om een overtreding vast te stellen”, aldus ILT. “In deze zaak was inspecteren op het schip nodig. Toen inspecteurs het schip uiteindelijk bezochten, bleek uit onderzoek dat de schipper regels voor varend ontgassen overtrad. Daarom krijgt de schipper twee processen verbaal: voor het voor en Van den Elshout, in nauwe samenwerking met de familie Bontrup en diverse toonaangevende toeleveranciers in de binnenvaartbranche, gelukt een bijzonder innovatief schip over te dragen aan de opdrachtgevers. Tijdens de zeer geslaagde proefvaart genoten Peter Bontrup en Pieter-Jos Blokzijl, verkoopmanager bij Graniet Import Benelux, zichtbaar van de uitstekende vaareigenschappen van hun eerste binnenschip. De Bremanger is een schip dat met een minimale energie-input maximaal rendement levert op gebied van energieopwekking. En ook nog eens met een fikse emissiereductie! varend ontgassen én voor het doorvaren na de vordering naar een ligplaats te varen.” Burgers kunnen bij hun regionale omgevingsdienst melding maken van mogelijk varend ontgassen. Ook beschikken omgevingsdiensten over een groot aantal e-noses. Een speciale datakoppeling wijst een bepaald schip aan dat mogelijk stoffen loost. Deze meldingen krijgt de ILT regelmatig door van de omgevingsdiensten. De ILT zet zelf drones in om te controleren op regels voor varend ontgassen. Er wordt nog gewerkt aan een landelijk (Europees) algeheel verbod op ontgassen. Dat moet in het CDNI worden geregeld. Het ontgassen van benzine, benzeen en benzeen houdende stoffen is, op basis van het ADN, nu al verboden dicht bij bruggen, sluizen en dichtbevolkt gebied. Handhaving De ILT bereidt zich intussen voor op de handhaving van het totaalverbod op varend ontgassen, dat dan stapsgewijs gaat gelden voor veel van de door de tankvaart vervoerde stoffen (volgens het CDNI, het ‘Verdrag inzake de Verzameling, Afgifte en Inname van Afval in de Rijn- en Binnenvaart’). Hierbij werkt de inspectie samen met omgevingsdiensten die beschikken over een groot aantal snuffelpalen (e-noses). De ILT zet onder meer drones in om te inspecteren. Om straks te kunnen ontgassen zijn walinstallaties nodig. Meer dan de twee die er nu in Nederland zijn. Op dit moment doet de Taskforce Varend Ontgassen, ingesteld door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, proeven met mobiele ontvangstsinrichtingen. Dit zijn verplaatsbare ontgassingsinstallaties waar schepen de reststoffen uit hun tanks kunnen laten afvoeren. Minister Hermann wil meer tempo bij Neckar-verruiming Tijdens een bezoek aan de sluis Feudenheim (Mannheim) heeft Winfried Hermann, verkeersminister in Baden- Württemberg, de Duitse overheid gevraagd om de Neckar-sluizen versneld te verlengen. Hermann vindt dat dit project te langzaam vordert. Op de Neckar kunnen nog geen 135 meter lange schepen varen omdat de sluizen te klein zijn. Feudenheim wordt nu als eerste sluis verlengd en de verlenging van zes andere sluizen zit in de planfase. Volgens de huidige planning moeten in 2050 alle 27 sluizen verlengd zijn. Ligplaatsen De Neckar-verruiming staat in Duitsland al sinds 2008 op de agenda. Het gaat niet alleen om de verlenging van sluizen. Zo wordt er in Deizisau een tweede schutkolk bijgebouwd. Ook de aanleg van ligplaatsen Groenvoer op zee Berge Bulk is met 74 schepen en 13 miljoen DWT een van de grotere drogebulkrederijen. Veel van hun schepen zijn vernoemd naar bergen, zoals deze Berge Zugspitze is vernoemd naar de hoogste berg van Duitsland. De top is 2.962 meter en ligt in Zuid- Beieren, vlak bij de grens met Oostenrijk. Een bekend schip van Berge Bulk, maar niet naar een berg vernoemd, is de Berge Stahl, die bijna dertig jaar op Rotterdam voer. De goed onderhouden mastodont is still going strong en vervoert de laatste jaren Braziliaans ijzererts naar China. De Berge Zugspitze kwam met Braziliaans ijzererts naar Rotterdam. Het werd geladen in Tubarão, wat haai betekent. Daarnaast vervoert het schip nog iets heel bijzonders: groenvoer. In een minikwekerij met hydrocultuur kweekt men amsoi kool, paprika, tomaten, peterselie, koriander en andere kruiden. Die kunnen dan midden op de oceaan vers geserveerd worden. Gesteund door de rederij werd de kwekerij door de bemanning geïnstalleerd; ze onderhouden de groente in hun vrije tijd. 22 september 2020 Minister Hermann bracht een werkbezoek aan de sluis Feudenheim. (foto Verkeersministerie Baden-Württemberg) WERELDSCHEPEN Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Zie www.wssrotterdam.nl en locaties waar schepen kunnen draaien zijn een onderdeel van dit project. In 2007 raamde de overheid de totale kosten op circa 650 miljoen euro. Inmiddels is dit opgelopen naar meer dan één miljard euro. De deelstaat Baden-Württemberg levert een bijdrage door de kosten te dragen voor vijftien planingenieurs: 750.000 euro per jaar. In totaal heeft Baden-Württemberg al meer dan 6 miljoen euro in het project gestopt. Berge Bulk werd in 2007 opgericht door James Marshall toen hij twaalf bulkcarriers kocht van BW (Bergesen Worldwide) Singapore dat in 2003 het Noorse Bergesen had overgenomen. De Berge Zugspitze van 300 bij 49 meter heeft een DWT van 211.182 ton en kwam in 2016 onder de pseudo-Engelse vlag van het Eiland Man in de vaart. Douglas is de haven van registratie. De geregistreerde eigenaar is de Berge Zugspitze Company Incorporated te Majuro (Marshall Eilanden) en het technisch management wordt uitgevoerd door Berge Bulk Maritime Private Limited in Singapore. Berge Bulk Limited in Hamilton (Bermuda) is de zogeheten benificial owner en daar gaan dus ook de revenuen heen. TEKST: CEES DE KEIJZER FOTOGRAFIE: ARJAN ELMENDORP

Binnenvaartkrant