Views
11 months ago

2020-19

  • Text
  • Inland
  • Gaat
  • Onze
  • Schip
  • Deymann
  • Nieuwe
  • Twee
  • September
  • Jaar
  • Binnenvaart

4 8 september

4 8 september 2020 Saai van A naar B? Nee, dat doen we anders “Veilig van A naar B varen, daar begint het mee. Als Captain+ ken ik de taken van een kapitein als geen ander, maar weet ik ook dat er vandaag de dag méér gevraagd wordt van een goed leider. Ik kan manoeuvreren én motiveren. Sta voor, naast en achter mijn bemanning. En ben ook niet te beroerd om een potje te koken, als dat zo uitkomt. Captain+ is voor mij geen functieomschrijving, maar een titel die ik met eer draag.” WORD OOK EEN CAPTAIN LEER FLUVIA EN ONZE KAPITEINS BETER KENNEN EN SOLLICITEER DIRECT OP WWW.CAPTAIN.FLUVIA.EU VOOR DE ONDER ONZE REGIE VARENDE MOTORTANKSCHEPEN ZIJN WIJ OP ZOEK NAAR : Kapiteins, Stuurmannen met patent, Stuurmannen en Matrozen Vaargebied: het ARA en de Rijn Kandidaten Stuurmannen met patent dienen in het bezit te zijn van : • een Rijnpatent • een ADN certificaat • beheersing Nederlandse & Duitse taal • ervaring in de tankvaart Wij bieden: • een goed salaris • goede Zwitserse arbeidsvoorwaarden • goede Zwitserse pensioenopbouw • menage en reisgeld (door ons vergoed) • vakgerichte opleidingen (door ons vergoed) Nautische Crew gezocht! Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord van de A-ROSA cruisevloot verbinden onze teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip - “Schöne Zeit”. Meer informatie op www.a-rosa.de/karriere of tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH • Kasernenstr. 92 • CH-7000 Chur • jobs@a-rosa.de Stuurmannen en Matrozen zijn in bezit van een geldig dienstboekje Voor verdere informatie kunt u met ons contact opnemen via +32 3 20 20 462 of jobs@ippersonal.ch

5 8 september 2020 Kabels steken Maasgeul over In de Maasmond bij Rotterdam waren de Nexus en de MPI Adventure vorige week druk bezig met het leggen van kabels die nieuwe windparken op de Noordzee aansluiten op het elektriciteitsnet op land. Dat gebeurt in opdracht van netbeheerder TenneT, die een elektriciteitsnet op zee realiseert: Net op zee Hollandse Kust. Voor de aanlanding van de zeekabels op de Maasvlakte wordt de Maasmond gekruist, de toegang tot de Rotterdamse haven. Voor de oversteek werd de scheepvaart op de 830 meter brede Maasgeul een aantal uren gestremd voor schepen die dieper steken dan 14,30 meter. Vlak daarvóór passeerde de Pioneering Spirit van Allseas nog. Deep Dig-It De zeekabels worden ter hoogte van de zeewering bij het transformatorstation op de Maasvlakte aan land getrokken. De hoogspanningskabels zijn geproduceerd door Griekse kabelfabrikant Hellenic Cables. Op 21 juli kwamen de kabels aan in de Waalhaven Tijdens de werkzaamheden arriveerde de Pioneering Spirit (rechts) in Rotterdam. (foto Marius van den Ouden) in Rotterdam. Ze zijn vervolgens overgeladen op kabelschip Nexus van Van Oord. In augustus startten de werkzaamheden: het ingraven van de kabels in de zeebodem. Dat doet een zogeheten Deep Dig- It. De wordt vanaf de MPI Adventure, eigendom van MPI Offshore, te water gelaten (en er weer uitgehaald). Dit apparaat is door Van Oord ontwikkeld en kan over de zeebodem rijden terwijl hij een diepe sleuf maakt voor de zeekabels, de kabels erin legt en vervolgens de sleuf dicht. De kabels liggen op een diepte van 5 meter. BASF wapent zich tegen laagwater De verdieping van de Rijn staat in Duitsland op de politieke agenda, maar de realisatie dreigt nu al vertraging op te lopen. Chemieconcern BASF heeft alvast zelf de nodige maatregelen genomen om herhaling van het laagwaterdrama van 2018 te voorkomen. Dat vertelde Ralf Busche onlangs tijdens het Forum Schifffahrt/ Hafen/Logistik in Duisburg. Busche geeft als Senior Vice President leiding aan de afdeling European Site Logistics Operations binnen BASF. Tijdens de lange periode van laagwater in 2018 werd meer dan ooit duidelijk hoe belangrijk de Rijnvaart is voor de BASF-fabriek in Ludwigshafen. Binnenschepen voeren het gros van de grondstoffen aan. Het lage water leidde tot knelpunten in de bevoorrading, met als gevolg productie-uitval en daarmee gefrustreerde klanten. Een herhaling van dit scenario kan BASF zich volgens Busche niet permitteren. Waterstanden voorspellen Het concern heeft inmiddels maatregelen genomen om beter gewapend te zijn tegen langdurig laagwater. Zo is er een waarschuwingssysteem ontwikkeld dat de waterstanden al zes weken van tevoren kan voorspellen. “Hiermee kunnen we risico’s vroegtijdig herkennen en tackelen”, aldus Busche. Daarnaast heeft BASF timecharters afgesloten die bij laagwater meer vervoerscapaciteit garanderen. Het concern liet ook een binnenschip bouwen met een betere diepgang. Verder liggen er alternatieve vervoersconcepten klaar: via het spoor! Volgens Busche hebben binnenvaart, industrie en logistiek in Duitsland meer politieke ondersteuning nodig. Andere sprekers waren het met hem eens. Zo zei Arndt Klocke, woordvoerder transport van Bündnis 90/Die Grünen in het parlement van Noordrijn- Westfalen, dat de vaarweg- en spoorinfrastructuur jarenlang verwaarloosd zijn. Er moet nu dringend een inhaalslag worden gemaakt op basis van een ‘faire dialoog’ tussen milieuorganisaties en industrie. Een slechts gedeeltelijke Rijnverdieping is hierbij volgens Klocke niet uit te sluiten. Daarnaast zou de overheid meer in de vaar- en spoorwegen moeten investeren. De nadruk ligt volgens Klocke nog te veel op het wegennet. Hij hoopt dat de Green Deal tussen overheid en bedrijfsleven daar verandering in zal brengen. Burkhard Landers, voorzitter van de Industrie- en Handelskamer Niederrhein, formuleerde drie concrete ideeën om de binnenvaart te sterken. Allereerst een versnelde sanering van de infrastructuur. Dit gaat volgens Landers hand in hand met het aantrekken van extra personeel voor vaarwegbeheerder WSV. Ook op Europees vlak zou er meer geld voor de binnenvaart moeten komen. Daarnaast heeft de sector volgens Landers een eigen verantwoordelijkheid door versneld te innoveren. Flexibel Contargo-manager Heinrich Kerstgens noemde het Duitse Masterplan voor de binnenvaart een goede eerste stap. De realisatie van het plan kan echter nog tientallen jaren duren. Kerstgens pleitte voor meer flexibiliteit om ook op korte termijn vooruitgang te kunnen boeken. Bijvoorbeeld door het versoepelen van tijdvensters voor de overslag en door versneld te digitaliseren. Veel Duitse binnenhavens beschikken volgens Kerstgens nog niet over snelle internetverbindingen. Vanwege corona vond het Forum Schifffahrt/Hafen/Logistik dit jaar deels digitaal plaats. De coronapandemie heeft de Duitse economie en logistiek zwaar getroffen. Logistieke ketens werden onderbroken en markten vielen weg. Ook is gebleken dat de logistiek versneld moet digitaliseren. Jan Zeese van neska verwacht dat het vervoer na de coronacrisis weer zal aantrekken. De krimp van de massagoedvolumes is echter een structurele trend. Corona en de Green Deal kunnen volgens hem een katalysator zijn voor het verduurzamen van logistieke ketens, maar hij vroeg de politiek de Green Deal in kleine stappen om te zetten om de verzwakte economie niet te overbelasten. Port Stories 2020 Dit jaar vonden de Wereldhavendagen geen doorgang. Hiervoor in de plaats werden de Port Stories georganiseerd. Het BVB was als ‘Vriend van de Wereldhavendagen’ betrokken bij dit initiatief en nam deel aan het Educatieprogramma ‘De Haven komt naar je toe’. In het kader daarvan verzorgen we samen met Frans van Weert, de programmamanager van Alle Hens Aan Dek de komen de weken gastlessen voor 1e- en 2e-klassers uit het vmbo. VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl Tijdens Port Stories, op 4 en 5 september, maakte het studentenradioteam van Hogeschool Inholland live radio met verhalen en reportages uit de haven. Frans van Weert werd ook geïnterviewd over het personeelstekort in de binnenvaart en de mooie kansen die het werken aan boord van een binnenvaartschip te bieden heeft. Fris Zondagochtend NPO Radio 1 maakt elke zondagochtend tussen 04.00 en 06.00 uur het programma Fris Zondagochtend. Een van de vaste items is ‘Waarom ben jij ook wakker’. Daarin komt een beroep aan bod waarbij mensen op dat tijdstip ook wakker zijn… voor hun werk. Op zondag 30 augustus werd kapitein Twan Brummelkamp live in de uitzending gebeld over het werk als binnenvaartschipper. Het hele interview is terug te luisteren op de site van Radio 1: www.nporadio1.nl. Werkbezoek Maandag 24 augustus bracht Erica Slump, hoofdingenieurdirecteur Verkeer- en Watermanagement bij Rijkswaterstaat, op uitnodiging van Bureau Voorlichting Binnenvaart in samenwerking met het CBRB, Koninklijke BLN-Schuttevaer en het Centraal Overleg Vaarwegen, een bezoek aan de binnenvaart. Zij werd samen met Nancy Scheijven, directeur Scheepvaartverkeer en Watermanagement bij Rijkswaterstaat, ontvangen op het EIC in Rozenburg. Uiteraard kregen zij van EICdirecteur Mary Dotsch een rondleiding over de interactieve tentoonstelling, waar ook een binnenvaarthoek is ingericht. Vervolgens ging het gezelschap in de Hartelhaven aan boord met het ms Progres van de Bosman Container Shipping Group. Uitleg in de machinekamer van ms Progres. (foto BVB)

Binnenvaartkrant