Views
11 months ago

2020-19

  • Text
  • Inland
  • Gaat
  • Onze
  • Schip
  • Deymann
  • Nieuwe
  • Twee
  • September
  • Jaar
  • Binnenvaart

18 8 september

18 8 september 2020 Werkendam 0183 67 80 30 Allround specialist in scheepselektrotechniek Een behouden vaart begint met een goede uitrusting! NCP erkend REOB onderhoudsbedrijf voor verkoop en keuring van brandblusmaterialen en zwemvesten. Keuring brandblusser aan boord: €8,50 incl. voorrijden excl. btw 24/7 service Sisalstraat 9 8281 JJ Genemuiden T: 038-385 7123 M: 06-5329 1879 info@snijderscheepselektro.com www.snijderscheepselektro.com Simplus Brandblusapparaten bv Dordrecht 078 652 07 52 MAAKT WERK VAN UW TRANSPORT Voor onderhoud en reparatie in ons stevendok Voor optimaal en efficiënt vervoer van uw goederen. Gespecialiseerd in het vervoer van bulkgoederen en speciaal transport over alle Europese binnenwateren Wij staan er altijd open voor om met aanvullende scheepsruimte uit te breiden Wij wisselen hierover graag van gedachten met u Noordeinde 109 • 3341 LW Hendrik Ido Ambacht • info@ystlogistics.nl • +31-(0)78-6811540 • www.ystlogistics.nl T E I TO BE EXACT. 0162 - 513 650 info@asto-bv.nl www.asto-bv.nl Dé maritieme verzekeringsspecialist Telefoon: 010 - 411 9595 Kijk op www.overvliet.nl SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - LADERS OMVORMERS - VERDEELKASTEN Bij elke bestelling een exclusieve FKH Accu’s VLAG cadeau! FKH ACCU’S St. Teunismolenweg 50-D 6534 AG Nijmegen E: info@fkhbatterijen.nl SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV “für alle Ihre Abwrackschiffe, Abwracktonnage und andere treibende Objekte.” +31(0) 23-5325211 . +31(0) 6-53187317 Barzahlung Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem E-mail: treffers@hetnet.nl . Web: www.treffers-haarlem.com Investeer in jouw carrière. Ontdek vacatures. Vind interessante bedrijven. Beleef innovaties. Verbreed je kennis.

19 8 september 2020 Kennis en ervaringen delen Vervolg van pagina 17 >> crisis als die we door corona zien. Welke gevolgen heeft dat – ook weer voor de hele keten.” Bij Panteia hebben ze veel ervaring met voorspellingen en scenario’s. Menist: “Eerlijk is eerlijk: die pandemie had ik niet zien aankomen. Maar je kunt de impact van zo’n soort ontwikkeling wel inschatten. De containerbinnenvaart zal dit jaar waarschijnlijk niet zo veel lading verliezen, maar het volume neemt wel af. Dat maakt het misschien op voorhand al moeilijker om die 30 procent te halen. Aan de andere kant zie je ook allerlei positieve ontwikkelingen: het koleneiland in Duisburg wordt omgebouwd om overslag gemakkelijker te maken, er is een nieuwe terminal in Lauterbourg en er komt er één bij in Bazel.” Ook na 2030 profiteren Hoe groot de groei in 2030 is, laat zich lastig voorspellen, aldus beide onderzoekers. Van Hassel: “Dat komt door de complexiteit en de interactie tussen de verschillende onderdelen en actoren. Je hebt te maken met optimalisatie van de deelprojecten, maar ook met die van het geheel. Ketendenken is daarom belangrijk. De kracht van NOVIMOVE gaat zijn dat we de kennis en ervaringen delen, zodat iedereen in de keten er voordeel bij heeft. Met het simulatiemodel dat we gaan ontwikkelen, moet inzichtelijk worden hoe dat uitpakt.” Menist: “Uiteindelijk willen alle 21 partners eraan bijdragen dat de binnenvaart er beter op wordt. Door de efficiency en de duurzaamheid van de binnenvaart te vergroten, zodat verladers er gebruik van blijven maken. En liefst nog meer. NOVIMOVE moet zorgen voor structurele verbeteringen, die de binnenvaart ook na 2030 verder helpen. Het programma is geen doel op zich, maar een middel.” Kijk voor meer informatie op www.novimove.eu. Menno Menist: “Het programma is geen doel op zich, maar een middel.” Wie kent de ‘Rotterdamse Beren’ nog? Duale Vlaamse matrozenopleiding start deze maand Twee ‘Rotterdamse Beren’ voeren in 2019 nog eenmaal uit. Op papier welteverstaan, want het unieke tweetal bestaat niet meer. Het boek bleek succesvol en leverde bovendien veel leuke reacties op, aldus auteur Arie Pieters. “Dit legendarische duo bleek nog niet vergeten te zijn.” Het gaat om de reusachtige ijsbreker Jääkarhu en sleper/ijsbreker Siberië. Ze werden in 1926 opgeleverd bij de werf van Piet Smit Jr. in Rotterdam. En hoewel hun ‘leven’ totaal anders zou verlopen, ontdekte Pieters tijdens het onderzoek voor zijn boekje enkele wonderlijke parallellen. Rotterdamse Beren was uitverkocht, maar is inmiddels weer verkrijgbaar. De cover van het boek. De Jääkarhu aan het werk. Sterkste sleper van zijn tijd Arie Pieters schreef boeken over monumentale bomen en regionale natuur maar stort zich ook regelmatig op min of meer vergeten stukjes Nederlandse geschiedenis. In Rotterdamse Beren gaat hij het water op. Pieters neemt de lezer in eerste instantie mee terug naar 1926. Het jaar waarin de Rotterdamse werf van Piet Smit Jr. de Jääkarhu en de Siberië opleverde. De eerste was een reus van een ijsbreker, vervaardigd voor Finland; de tweede was de sterkste sleper van zijn tijd in Nederland, én tevens inzetbaar als ijsbreker. Aan de hand van onder meer 50 (soms unieke) foto’s volgt het boek hun levensloop. Filmster Beide vaartuigen werden varende legendes en één van de twee werd zelfs een filmster. De Siberië, met als bijnaam ‘de Beer van Rotterdam’, was als ijsbreker – zeker voor de Tweede Wereldoorlog – regelmatig te zien in de Dordtse Kil, op de Merwede, de Oude Maas en de andere rivieren in het Rijnmondgebied. Het schip fungeerde dan als aanvoerder van een konvooi ijsbrekers. De Jääkarhu (Fins voor ‘IJsbeer’) deed zijn werk in eerste instantie vooral in Finland, maar werd na de Tweede Wereldoorlog door de toenmalige Sovjet-Unie ingepikt als oorlogsbuit. Onder Sovjetvlag kreeg de ‘IJsbeer’ een andere naam werd actief in de poolstreek. Finland De Siberië en de Jääkarhu waren volgens Pieters unieke schepen (voor hun tijd) en tijdens zijn onderzoek voor het boek bleek, met wat hulp van de sociale media, dat de Jääkarhu nog lang niet vergeten is in zijn vroegere thuisland Finland. Met dank aan twee Finse Facebook-contacten doken enkele unieke oude foto’s op van de machtige ‘IJsbeer’. Mijnbestseller.nl Rotterdamse Beren brengt in tachtig bladzijden en aan de hand van zo’n vijftig foto’s een stuk, voor velen dierbare, maritieme geschiedenis in beeld. Het boek is onder meer verkrijgbaar via de webwinkel van Mijnbestseller.nl. Men kan het ook bij elke boekwinkel kopen/bestellen. De verkoopprijs is 13,50 euro. Bij Syntra Midden-Vlaanderen gaat op 21 september de nieuwe duale opleiding tot Matroos Binnenvaart van start. In vier maanden tijd kunnen de deelnemers hun getuigschrift op zak hebben. “We starten met een eerste groep van maximaal twaalf deelnemers”, zegt opleidingscoördinator Wim van Stappen. “Momenteel zijn er acht inschrijvingen. Aansluitend starten we, al naargelang de belangstelling, met een tweede groep.” Tekort aan instromers Syntra Midden-Vlaanderen leidt jonge ondernemers en medewerkers in het mkb op en legt zich al bijna twee decennia ook toe op de binnenvaart. Met opleidingen als binnenvaartondernemer, stuurman binnenvaart en nu ook matroos binnenvaart in een duaal jasje. En dat is niets te vroeg, zegt John Reynaert, sectorconsulent van het Fonds voor de Rijn- en Binnenscheepvaart, dat meewerkt om van dit initiatief. een succes te maken. “De binnenvaart heeft uitzicht ADVERTENTIE op een expansieve groei gedurende de komende jaren, maar kampt met vergrijzing en een nijpend tekort aan nieuwe instromers. Tegen 2030 moeten er duizenden nieuwe arbeidsplaatsen worden ingevuld.” Bovendien is de binnenvaart hét transportmiddel van de toekomst, vindt Van Stappen. “Eén binnenschip houdt gemiddeld tweehonderd vrachtwagens van de weg, wat niet alleen het fileleed op de wegen verzacht, maar tevens voor een betere ecologische voetafdruk zorgt.” Praktijkles aan boord Zowel studenten (+18), werkenden als werkzoekenden kunnen deelnemen. De deelnemers zullen zo’n 60 procent van de opleidingstijd doorbrengen aan boord. De overige 40 procent bestaat uit een mix van e-leren en leren op school. Dat gebeurt onder de vleugels van ervaren coaches, die zelf werkzaam zijn in de sector. In vier maanden tijd stoomt Syntra Midden-Vlaanderen de deelnemers op deze manier klaar voor het examen Matroos Binnenvaart. OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant