Views
11 months ago

2020-19

  • Text
  • Inland
  • Gaat
  • Onze
  • Schip
  • Deymann
  • Nieuwe
  • Twee
  • September
  • Jaar
  • Binnenvaart

14 8 september

14 8 september 2020 AMBER SHIPPING INTERNATIONAL S.A., van harte gefeliciteerd met mts SYNERGY DAMEN MARINE COMPONENTS REGISTERED TRADEMARK OF DAMEN MARINE COMPONENTS maritiem werkendam Dik den Hollander Maritiem B.V. Leeghwaterstraat 11, 4251 LM Werkendam T 0183-663159 M 06 10 939581 E info@dikdenhollander.nl I www.dikdenhollander.nl SALES & SERVICE 0031 (0)183 - 65 00 00 info@vanstigt.com Foto: Media Creators

15 8 september 2020 Derde estuaire tanker voor VEKA dit jaar DOOR EVERT BRUINEKOOL Het mts Synergy is sterker, veiliger en zeewaardiger dan een gewone binnenvaartbunkertanker. Het nieuwe schip heeft tal van extra versterkingen en is verhoogd om onder de estuaire vaart in België naar de alleen via zee bereikbare havens te varen. België kent speciale regelgeving om over zee de havens te kunnen bereiken, omdat grote binnenvaartschepen via de binnenwateren niet in elke haven kunnen komen. De versterkte binnenschepen mogen tot 5 mijl langs de kust van België varen: de route tussen de havens van Oostende en Zeebrugge en de monding van de Westerschelde. Sinds 2007 is deze regelgeving van kracht. Zwaardere regelgeving Vrijdag 31 juli voer de Synergy zijn technische proefvaart voor de werf op het Hollands Diep. Estuaire schepen zijn complexe schepen omdat ze naast de regelgeving voor de estuaire vaart ook moeten voldoen aan de regelgeving voor de (ADN) binnenvaartwetgeving. De schepen zijn voor de estuaire vaart zwaarder en meer versterkt met extra spanten, hebben een zwaarder vlak en zijn uiteraard compleet dubbelwandig, met een zwaardere boeg om op zee te mogen varen. Daarnaast zijn er tal van extra aanpassingen nodig voor reddingsmiddelen en bediening die onder zeekeur vallen. Ook kunnen de ramen van de woning binnen met zware platen geblindeerd worden en zijn ze kleiner uitgevoerd dan bij een standaard binnenschip. In het stuurhuis is het al niet anders: dat heeft bijvoorbeeld dikkere raamspijlen. Vloeren mogen alleen van staal gemaakt worden, aluminium wordt afgekeurd. Het stuurhuis ook van staal. Zuinige rompvorm Mts Synergy is een estuaire type C-tanker. Het casco is gebouwd in 2019 in Oekraïne en na een zeereis van een maand begin maart in Nederland aangekomen. De afmetingen van de bunkertankerzijn 110 x 13,50 meter met een holte van 6,59 meter. Het laadvermogen is 5.320 ton en het schip heeft een laag brandstofverbruik door het Foto: Media Creators toepassen van het VEKA Vortexsysteem. Het water lost hierdoor makkelijker bij de achtersteven. En zijn twee 5-blads vaste schroeven van 2.000 millimeter in de straalbuizen. Door het door VEKA zelf ontwikkelde en door DST Duisburg geteste onderwaterschip is de Synergy volgens Raymond Wennekes, woordvoerder van VEKA, één van de meest efficiënte en zuinige estuaire tankers. “De romp is speciaal ontwikkeld om brandstof te besparen. Dit kan oplopen tot wel 15 procent ten opzichte van een normale tanker.” Veertien tanks De Synergy is vergelijkbaar met de begin dit jaar opgeleverde Aimee en Emma voor Burando en is daarmee de derde tanker in een rij van vijf stuks die VEKA volledig gaat Lees verder op pagina 3 >> MTS SYNERGY VEKA WENST AMBER SHIPPING INTERNATIONAL S.A. EN DE BEMANNING VAN MTS SYNERGY EEN BEHOUDEN VAART. VEKA SCHEEPSBOUW LEVERDE HET COMPLETE SCHIP. Foto: Maritime Filming Group VEKA Scheepsbouw B.V. | T: +31 (0)183 505 230 | info@vekagroup.com | www.vekagroup.com

Binnenvaartkrant