Views
11 months ago

2020-19

  • Text
  • Inland
  • Gaat
  • Onze
  • Schip
  • Deymann
  • Nieuwe
  • Twee
  • September
  • Jaar
  • Binnenvaart

12 8 september

12 8 september 2020 Beurs-World Trade Center. Beursplein 37 Rotterdam. Telefoon: 010 - 405 2000 Mail: casco@gebrsluyter.nl www.gebrsluyter.nl 24/7 bereik voor noodgevallen • Een scheepshelling van 170x40m met een hefcapaciteit van1500T • Een vlottende steiger, geschikt voor het uitvoeren van werken boven de waterlijn • Opslagterrein en werkplaatsen. • Drukpers van 300T, knipstraat tot 3m, paswerkerij,… OPEN SCHEEPVAARTDAGEN STAND 403 +32 (0) 499 52 31 32 · info@scheldewerf.be · www.scheldewerf.be DE BINNENVAART GAAT DOOR EN WIJ DUS OOK! Adverteer nu om zichtbaar te blijven! Hart voor de binnenvaart

13 8 september 2020 250.000 euro voor testen mobiele ontgassingsinstallaties Als varend ontgassen door binnenvaarttankers volledig wordt verboden – naar verwachting in 2021 – moeten er voldoende veilige en milieuverantwoorde alternatieven zijn. Dit jaar is begonnen met het testen van mobiele ontgassingsinstallatie. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt daar 250.000 euro voor ter beschikking. Tankers moeten hun tanks op een milieuvriendelijke manier kunnen ontdoen van dampen die achterblijven wanneer ze hun vloeibare lading hebben gelost. Dit ontgassen gebeurt nu nog vaak varend. Om tijd te besparen en doordat er te weinig capaciteit aan de wal is, waarvan het gebruik bovendien duur is. Op dit moment kunnen schepen in Nederland alleen in Rotterdam en Moerdijk terecht bij ontgassingsinstallaties. Deze twee locaties zijn niet toereikend als het verbod op varend ontgassen in werking treedt. Er is dan ook behoefte aan mobiele ontgassingsinstallaties, liefst in de havengebieden waar veel tankoverslag plaatsvindt. Wanneer deze proeven succesvol zijn doorlopen, is het aan de provincies om vergunningen te verlenen aan de exploitanten van deze installaties. Landelijk verbod Cora van Nieuwenhuizen woonde donderdag 3 september een van de proeven bij. Die was in de Seinehaven in Rotterdam. “Ik vind het belangrijk dat er snel alternatieven zijn voor het varend ontgassen”, zei de minister. Het is kwalijk voor de bemanning en omwonenden maar het is ook niet goed voor het milieu. We moeten snel meer weten wat de beste manier is om dit te doen en deze proeven helpen daarbij.” De Zuid-Hollandse Gedeputeerde Adri Bom-Lemstra was ook aanwezig. Zij vindt het landelijke verbod op varend ontgassen een goede stap en hoopt dat het snel wordt ingevoerd. “Het draagt bij aan een Inspectie Leefomgeving en Transport voerde in augustus een controle uit met een drone. Van de 22 tankers was er geen één varend aan het ontgassen. (foto ILT) gezonde en veilige leefomgeving. Maar voor schippers moeten er natuurlijk wel voldoende alternatieven zijn. Goed dat we nu samen met onder meer het ministerie, de DCMR, gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf deze proeven kunnen doen.” Van Nieuwenhuizen heeft zich bij haar Europese collega’s hard maakt voor een spoedige ratificatie van de wijziging van het internationale Scheepsafvalstoffenverdrag CDNI. Ook de andere verdragsstaten (Duitsland, België, Frankrijk, Luxemburg en Zwitserland) moeten het verbod op varend ontgassen namelijk opnemen in hun nationale wetgeving. In Luxemburg is dat onlangs gebeurd. Als alle CDNI-landen het verdrag hebben geratificeerd, treedt het verbod in werking. Toch nog de haven in! ‘Vangst van de dag’ was de Pioneering Spirit. WSS Rotterdam-voorzitter Cees de Keijzer maakte ook zelf volop foto’s. Het is vaste prik: op de eerste zaterdag van juli maken leden van de Rotterdamse afdeling van de World Ship Society altijd een uitgebreide rondvaart door de haven. Niet anderhalf uur of twee uur naar de toeristische plekken, maar acht uur lang… diep de haven in, op zoek naar allerlei soorten schepen. Alleen kon het jaarlijkse hoogtepunt door corona niet doorgaan. Speciale gast aan boord was Jelle Gunneweg, de havenreporter van RTV Rijnmond, die verslag deed van de tocht en diverse schepenliefhebbers interviewde over hun fascinatie voor uiteenlopende vaartuigen. De (Nederlandse) kustvaart lijkt onder de leden de meeste fans te hebben. De enthousiaste shipspotters werden ook dit jaar beloond. Onder andere met de Pioneering Spirit, met 382 bij 124 meter het grootste schip ter wereld. De offshore-gigant van Allseas ligt momenteel in de Prinses Alexiahaven op de Maasvlakte te wachten op zijn volgende klus. De Smaragd 2 voer tot onder de enorme Huisman-kranen zodat de gasten de Pioneering Spirit van alle kanten en dichterbij dan ooit konden bewonderen... én fotograferen natuurlijk. Op de eerste zaterdag van september was het alsnog zo ver. Precies in het weekend waarin normaal gesproken de Wereldhavendagen zijn. Maar ook die waren slachtoffer van corona (al wisten de organisatoren via Digital Port Day en Port Stories de haven online alsnog in de schijnwerpers te zetten). Het echte werk De ruim tachtig WSS-leden (de vereniging heeft er inmiddels meer dan 350) waren blij dat zij 5 september het echte werk konden beleven. Dankzij de bemanning van de Smaragd 2, die na maanden gedwongen coronarust eindelijk weer kon uitvaren. Er passeerden flink wat containerschepen, die daarmee duidelijk maakten hoe belangrijk de binnenvaart is voor de Rotterdamse haven.

Binnenvaartkrant