Views
9 months ago

2020-18

6 25 augustus

6 25 augustus 2020 KICKER / ZOEKERTJE Kleine advertentie met een verzoek, aanbod of mededeling. Kicker plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst op via onze website. KOSTRA HAVEN SERVICES B.V. • Airfreight Import & Export • Seafreight Import & Export • Deliveries by Barge • Courier Services Vaart u regelmatig via de Kreekraksluizen? Pik daar dan een exemplaar van de Binnenvaartkrant mee. Ook nu er geen sluispersoneel meer is, ligt de krant daar voor u klaar ! BEMANNING NODIG? Continental Crewing biedt u per direct gemotiveerde Filipijnse (licht)matroos. Vanaf Euro 103 per dag. Email : sales@continentalcrewing.eu T + 31-1089-00061 T + 49-3222-1094-892 www.continentalcrewing.eu GEZOCHT MATROOS OP MTS:RELATIONSHIP 3WEKEN OP 3WEKEN AF. LUX. COND. TEL: 0653924619 Filipijns óf Roemeens personeel, vanaf 110 euro per dag. Tel. 06 52 68 82 52 óf WWW.ALFURU.COM Aflos & Crew Management voor uw dek personeel én afloskapiteins. Telefoon 085 8772324 of info@afloscrew.com Kostra Haven Services BV is een dienstverlenend bedrijf in de Rotterdamse haven. Onze hoofdactiviteit is het transporteren van Proviand en Onderdelen per lichter naar zeeschepen. Dit gebeurt op een 24/7 & 365 dagen per jaar basis. Per direct zijn wij op zoek naar een: SCHIPPER IBV GROOT VAARBEWIJS, MARIFOON, RADAR CERTIFICAAT MATROOS Ben je in goede gezondheid, heb je een flexibele instelling? (geen 9 tot 5 mentaliteit) neem dan contact met ons op via: Tel.010-4298369 of stuur je cv naar info@kostra.nl BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan : (licht)matroos/ goede condities. Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 Gezocht gemotiveerde volmatroos/stuurman zonder patent voor m/s Taling, 3 weken op 3 weken af. Zondags wordt niet gewerkt. Loon nader overeen te komen. Tel. 0654-957645. Te Koop Aangeboden i.v.m ziekte : Kraanschip met vast werk komende 5 jaar. Gasolie vrij, havengelden en vaarvergunningen vrij. 425 ton kraan nieuw met afstandbediening. 2019 gekeurd s.i. Info 06-25418623 Te Koop TELESCOPISCHE SPUDPALEN Beste kwaliteit prijs ! Tot 25 m onder het schip uit ! www.botermantechniek.nl T: 06 54 28 7373 Gezocht: Schippersechtpaar Voor mbs Gelderland (1000ton) Nette woning. Vaargeb. Maasbracht – Luik. Dagvaart en weekenden vrij. 4daagse werkweek is bespreekbaar. Nadere info: Vonk bv Arnhem tel 026-4432402 DE BINNENVAART GAAT DOOR EN WIJ DUS OOK! Adverteer nu om zichtbaar te blijven! TE KOOP MATTHIOLA MOTORVRACHTSCHIP 86 x 9 x 3,03 m Medefinanciering / Huurkoop bespreekbaar Meer foto’s op www.rensendriessen.com/scheepsaanbod Twan de Goeij - Ship Broker +31 (0)6 – 227 01 700 twan@rensendriessen.com Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com rensendriessen.com Rensen-Driessen Ship Brokers B.V. Office building “Westgate 1”, Scheepmakerij 150 3331 MA Zwijndrecht, The Netherlands 200630 Rensen-Driessen Adv MATTHIOLA 128x186.indd 1 17-08-2020 13:13 WIJ ZIJN OP ZOEK NAAR DUBBELWANDIGE TANKSCHEPEN • Spot of Timecharter • ARA en/of Rijnvaart WAT HEBBEN WIJ TE BIEDEN • Enthousiasme • Ervaring • Transparantie • Open en duidelijke communicatie • Optimalisatie SINCE 1983 Trendco is al ruim 35 jaar actief in het binnenvaart transport van minerale oliën. Wilt u samenwerken met ons jonge dynamische team of heeft u vragen, aarzel niet en bel of email. Contactpersonen: Martijn en Jeffrey Smith armada@trendco.nl 078-68 18 666 Merwekade 77 3311 TH Dordrecht trendco.nl

7 25 augustus 2020 COLOFON Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 kranten, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk op ca. 650 plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. VLOG Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag Verspreidpunten U kunt onze ca. 650 verspreidpunten vinden op www.binnenvaartkrant.nl Scheepvaart beter plannen door digitalisering DOOR NOUD VAN DER ZEE Trapps Wise gaat voor digitalisering en automatisering in de scheepvaart. Pascal Kwakkernaat en zijn crew zorgen voor gereedschappen die toegang geven tot verkeersdata. Zij verzamelen, analyseren en combineren deze data. Op basis van deze gegevens kan de schipper aan boord van zijn schip tijd, geld en brandstof besparen. Ook binnenhavens kunnen hun voordeel doen met de innovatieve werkwijze van Trapps Wise. De provincie Limburg heeft het bedrijf gevraagd de binnenhavens van Blueports Limburg - Gennep, Venray, Weert, Venlo, Roermond, Leudal, Maasgouw, Sittard-Geleen, Stein en Maastricht - te digitaliseren. Hoog op het werklijstje staat de inning van havengelden. Pascal Kwakkernaat, directeur van Trapps Wise zegt: “Tot voor kort liep er nog een havenmeester met een verrekijker rond in één van de Limburgse binnenhavens en keek in de haven en op de Maas naar geparkeerde en voorbijvarende schepen. Hij schreef dat op in zijn boekje en registreerde dat. Wij hebben een eigen AIS-systeem ontwikkeld en gaan die registratie in Limburg automatiseren. In die havens gebeurde dat tot voor kort nog maar met mondjesmaat. Trapps Wise heeft nu deze kans aangegrepen en gaat de binnenhavens van Limburg digitaliseren. “In elke haven is ons systeem geinstalleerd. Ons AIS-systeem heeft een heel hoge updatefrequentie van de schepen. We kunnen deze nauwkeurig volgen en vaarpatronen ontdekken.” Dashboard Huub van Hal, softwarespecialist: ”Met ons dashboard in combinatie met de schippersapp houden we in real time de schepen in de gaten door middel van ons AIS-signaal. We kunnen dan zien waar het schip zich bevindt, naar toe vaart en hoe laat het ergens aankomt. We kunnen berekenen hoe laat een schip bij een sluis arriveert. Na de sluis wordt het onduidelijker, de schipper weet niet of hij de sluis mee heeft of tegen of hoe lang de doorvaart bij een sluis duurt. Met de ontvangen signalen willen we de schipper helpen het scheepvaartverkeer beter af te stemmen. En een betere aansluiting voor hem in de vaarroute bewerkstelligen. Als de schipper in de buurt van een haven komt, moeten de diensten aan wal klaar staan om hem te ondersteunen. Bijvoorbeeld bij het lossen van het schip of zorgen voor walstroom. Wat wij doen, maakt het werk van de schipper makkelijker, omdat er zo minder tijd verloren gaat. Dat is de essentie van ons werk. Wij willen de schipper beter informeren. Als hij een haven binnen vaart, moet hij de regels van dat gebied direct toebedeeld krijgen. Als zijn schip ’s avonds om 10 uur een haven binnenloopt en wij weten de “ positie van zijn schip en hebben alle gegevens van dat schip op een rijtje, dan kunnen we zeggen: we hebben voor jou nog een ligplaats vrij. Hij hoeft maar een deel van de havengelden te betalen: alleen kostenverblijf. Het maakt uit of je voor een keer de haven aandoet of vaste klant bent. Op deze wijze kan de schipper zijn kosten verlagen. Als hij ’s morgens de haven weer verlaat, moet hij van de administratieve rompslomp verlost zijn. Zo willen wij automatiseren voor de schipper met betrekking tot communicatie en verslaglegging.” Pascal Kwakkernaat: “Het dashboard geeft inzicht over het scheepvaartverkeer rondom de opstoppingen – vertragingen - in Limburg. Maar er is al belangstelling voor ons systeem getoond vanuit België en Duitsland. Door de ontvangen data uit het Trapps De crew van Trapps Wise in de haven van Roermond. Vlnr: Pierre Veelen, Pascal Kwakkernaat, Huub van Hal en Thomas Heijnen. (foto: Noud van der Zee) Wise AIS-systeem te combineren met andere data, zoals die van barge terminals en verladers, kun je de aankomsttijden van schepen nauwkeuriger voorspellen, het laden en lossen beter plannen en vervolgens kan het transport over de weg en spoor beter aansluiten. Ook voor overheden is deze data waardevol voor het localiseren van structurele vertragingen en het reguleren van het scheepvaartverkeer. In feite faciliteren we alle organisaties die betrokken zijn bij de binnenvaart.” ER IS AL BELANGSTELLING VOOR ONS SYSTEEM GETOOND VANUIT BELGIË EN DUITSLAND ” Showcase “De showcase is Blue Ports Limburg, maar in de toekomst gaan we samenwerken met 4Shipping en Panteia binnen het consortium van het ‘Rhombusplan’. In Nederland valt het Rhombusplan onder Topsector Goederenvervoerscorridors Zuidoost, waarbij betrokken zijn het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincies Gelderland, Noord-Brabant, Limburg en Zuid-Holland en het Havenbedrijf Rotterdam. Wij leveren data-gedreven intelligente services voor de partners en schippers, maar ook voor alle logistieke bedrijven, die hun krachten willen bundelen om zodanig de samenwerking onderling te bevorderen en zo hun bedrijfsmatige doelen te realiseren. Belgische binnenhavens aan het Albertkanaal hebben zich ook al aangesloten bij Blue Ports. Dat zijn Meerhout, Beringen, Geel en Lanaken. We gaan een Belgische Trapps Wise opzetten om die havens dezelfde faciliteiten te gunnen als de Nederlands-Limburgse. Daarnaast zorgt het voor ons wellicht voor nieuwe subsidiemogelijkheden.” Pascal Kwakkernaat: “In Antwerpen willen ze lijndiensten voor binnenschepen opzetten. Met ons AIS-systeem kunnen wij bepaalde scheepspatronen ontdekken. Dat gebeurt als een schipper dezelfde route vaart en dezelfde havens aandoet. Een schipper vaart van Genk naar Born en vervolgens naar Venlo. Waarom zou hij niet in Born inladen, als hij toch naar Venlo vaart? Als je dat patroon ziet, dan kun je ook leegvracht terugdringen. Schepen kunnen beter in lijnvracht varen dan ze kriskras door elkaar te laten krioelen. Op deze wijze zit er geen cohesie, geen samenhang in. Wij proberen met data deze samenhang inzichtelijk te krijgen. Dan wordt het interessant voor een verlader. Hoe meer je op een schip kunt zetten, des te goedkoper het voor de schipper is, die route te varen. En in dit geval niet meer leeg terug te varen.” Havengebied Limburg Trapps Wise is gevestigd op de Brightlands Smart Services Campus in Heerlen. Pascal Kwakkernaat: “Een ideale plek om partijen te vinden, die met ons mee willen werken. Wij hebben KPN en Universiteit Maastricht als sparringpartners, vooral op het gebied van big data en hoe je die op een zinvolle manier verzamelt, analyseert en combineert. Trapps Wise heeft ook contacten gelegd met BLN Schuttevaer en die belangenorganisatie heeft ons geholpen met waardevolle feedback van de schippers zelf.” Nico Evens, coördinator van BLN Schuttevaer ZON, reageert desgevraagd: “Ik heb Kwakkernaat een aantal keren gesproken en gezegd: kijk daar of daar eens naar. Een havengebied á la Rotterdam van Papendrecht tot Vlaardingen met dezelfde regels kan waardevol zijn. Ik heb van de provincie Limburg vernomen, dat ze overwegen een havengebied Limburg te willen realiseren. Dan kom je een stap dichterbij. Als de havens aan elkaar haken en als Blue Ports daar een functie in kan vervullen. Als zich dan een uniform systeem aandient, dan kan dat daar een positieve rol in spelen.” Adres ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 klantenservice@binnenvaartkrant.nl Online www.binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartvlog.nl www.vlootschouw.nl www.binnenvaartcijfers.nl Redactie / Nieuws redactie@binnenvaartkrant.nl Martin Dekker - Hoofdredacteur +31(0)6-22871516 Michel Gonlag - Eindredacteur +31(0)6-53244445 Sarah De Preter - Redacteur +31(0)6-22701893 Klantenservice / Administratie / Boekhouding Karin Hell - Office manager Mariska Doornkamp - Administratief medewerker Sales / Advertenties / Marketing sales@binnenvaartkrant.nl Ken Rijkers - Commercieel manager Rica Adjis - Accountmanager Vormgeving Jimmy-Dean Hartog Angela Govers-Bakker Drukwerk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Uitgeverij Riomar en/ of de betreffende auteurs en fotografen.

Binnenvaartkrant