Views
3 years ago

2020-18

24 e JAARGANG Editie 18 HÉT VAKBLAD MET HET GROOTSTE BEREIK IN RIJN- & BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, RECREATIEVAART, VISSERIJ EN DREDGING Sluis 6 in Maas bij Hun buiten gebruik Blauwe Golf nu ook Betere planning door Visie op bouw sluis 3 in Vlaanderen 5 digitalisering 7 Terneuzen 15 25 augustus 2020 +31 - (0)10 - 4140 060 binnenvaartkrant.nl - vlootschouw.nl T: +31 (0) 78 890 8050 E: Pantone binnenvaart@heinenhopman.nl 299 Pantone 354 Black K=100% W: www.heinenhopmanbinnenvaart.nl Pantone Uncoated (U) voor uncoated papierdrukwerk, zoals visitekaartjes, briefpapier etc. Pantone Coated (C) voor coated papierdrukwerk en en andere gecoate ondergronden, zoals stickers etc. Versie 2014-02-18 Edward Newland / en@heinenhopman.com Verwarming Verwarming Ventilatie Ventilatie Airconditioning Airconditioning Koeling Koeling erwarming Ventilatie Ventilatie Airconditioning Airconditioning Koeling Koeling ABN AMRO-prognose: coronaschade voor binnenvaart valt mee Dé verwarming voor aan boord! +31 (0)117-401500 Naamloos-2 1 19-11-2014 13:21:41 Bewezen Kwaliteit (078) 682 12 14 WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL 24/7 beschikbaar Marine Power Drechtsteden B.V. • ONDERHOUD, REPARATIE EN REVISIE MOTOREN • COMPLETE PRODUCTIE, IN- EN UITBOUW GENERATORSETS • HERMOTORISEREN +31 (0) 85-4861360 dealer Volgens de sectorprognose voor Transport en Logistiek van ABN AMRO valt de eerste schade van de coronacrisis voor de binnenvaart mee. De binnenvaartorganisaties CBRB en BLN nuanceren dit beeld, omdat ABN AMRO zich zou beperken tot delen van de binnenvaart waar corona minder invloed heeft gehad. De belangrijkste schade werd volgens de prognose van ABN AMRO veroorzaakt door de terugval in het Duitse achterland, met name de staalindustrie. Tijdens de crisis hield vooral het vervoer van bouwmaterialen het gemiddelde redelijk in stand. Voor later dit jaar verwacht de bank dat juist die bouwmaterialen terug gaan vallen als gevolg van de stikstofproblematiek. De prognose beaamt dat de binnenvaart is geraakt door de coronacrisis. Het rapport is opgesteld door Albert Jan Swart, sectoreconoom Industrie, Transport en logistiek bij ABNAMRO. Hij vervolgt: “Het vervoerde gewicht in tonnen nam in de eerste zes maanden af met zo’n 4,5 procent (jaarop-jaar). Aan het begin van het jaar daalde het ladinggewicht al, vermoedelijk vooral door de structurele afname van kolenoverslag. Vanaf maart kreeg ook de containervaart het moeilijk, gezien de daling van containeroverslag in de Nederlandse zeehavens. In het tweede kwartaal lag het vervoerde ladinggewicht zo’n 5,5 procent lager (jaar-op-jaar). Het aantal containereenheden (TEU) daalde met zo’n 3,5 procent (jaarop-jaar). (...) De daling van het vervoerde ladinggewicht kan inderdaad vooral worden verklaard door een afname van droge bulk, waaronder deze grondstoffen vallen. In april en mei daalden de doorvoer en de afvoer van droge bulk naar het buitenland met zo’n 20 procent.” “Het vervoer van bouwmaterialen bleef vermoedelijk redelijk op peil doordat veel bouwprojecten doorgang konden vinden. Ook hebben overheden infraprojecten eerder laten uitvoeren omdat het op de wegen heel rustig was. De tankvaart heeft in het tweede kwartaal goede zaken gedaan doordat tankschepen werden gebruikt als drijvende opslag voor de flink in prijs gedaalde ruwe olie. Al met al valt de daling van het vervoerde ladinggewicht nog mee. In juni herstelde het vervoerde ladinggewicht al iets en kwam de daling uit op ruim twee procent." Overleg met branche Er vindt regelmatig overleg plaats tussen de brancheorganisaties en de banken. CBRB-directeur Robert Kasteel vindt de boodschap van ABN AMRO geen goed signaal voor de binnenvaart maar begrijpt wel dat de ABN AMRO de binnenvaart het minder slecht ziet doen dan andere transportbedrijfstakken. “Het heeft ook te maken met de portefeuille van ondernemers bij de ABN AMRO. Voor de tankvaart en de containervaart lijkt het mee te vallen. Het personenvervoer valt bij ABN AMRO niet onder de binnenvaart maar onder ‘leasure’. Daardoor kan een scheef beeld van de markt ontstaan. De hotelschepen en dagrecreatie hebben grote problemen. Er is nauwelijks geld om te investeren in het nieuwe seizoen volgend jaar en als een tweede keer het seizoen zonder inkomsten is, zullen veel bedrijven het niet redden. In Lees verder op pagina 3 >> +31 164 212420 sales@woeurope.com www.visscherscheepsrep.nl Tel. 0031 (0)184-496363 Marble Automation Keteldiep 6 8321 MH Urk Tel: +31 (0) 527 687 953 www.marbleautomation.com Presenteert Rivier radar JMR-611 serie Zie achterzijde voor meer info Kobelt motorbedieningen, schroefasremmen, trek-/ duwkabels & MJP waterjets Tel. 078-6192003 - www.dcsint.nl KEERKOPPELING DEFECT? SCHAKEL DIRECT Dolderman keerkoppeling service www.keerkoppeling.com Bel 078-6138277 24 UURS STORINGSDIENST MASSON | REINTJES | TWIN DISC | ZF | LOHMANN DAMENMC.COM MEER DAN 2500 DRAAIUREN ZONDER VERLIES VAN KWALITEIT Welk merk motorolie durft dit te garanderen? WWW.DUPORTLUBRICARE.NL PANOLIN® Swiss Oil Technology kan deze garantie geven. Duport Lubricare BV compenseert u als de motorolie het beloofde aantal uren niet haalt* PANOLIN® motorolie is goedgekeurd door diverse motorenfabrikanten *vraag naar de voorwaarden: info@panolin.nl

Binnenvaartkrant