Views
2 weeks ago

2020-14

4 30 juni

4 30 juni 2020 marine Flexibel & betrouwbaar! Staffing Solutions AXXAZ Marine Een divisie van AXXAZ Europe GmbH Faulenseestraße 41 87669 Rieden am Forggensee Duitsland AXXAZ Marine Binnenvaart medewerkers Volledige ontzorging van uw personeelsbezetting In bezit van de benodigde erkenningen, vergunningen en accreditaties in België, Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Filipijnen en Indonesië Bel voor meer informatie: +49 8362 9263300 Mail info@axxaz.eu Web www.axxaz.eu FÜR DIE UNTER UNSERER LEITUNG FAHRENDEN MOTORTANKSCHIFFE SUCHEN WIR: Schiffsführer, Steuerleute mit Patent, Steuerleute und Matrosen Fahrgebiet: ARA und Rhein Anforderungsprofil für Bewerber Schiffsführer / Steuermann mit Patent: • Rheinpatent • ADN Zertifikat • Beherrschen der Deutschen und Niederländischen Sprache • Berufserfahrung in der Tankschifffahrt Wir bieten: • interessantes Salär • interessante Schweizer Arbeitsbedingungen • interessante Schweizer Sozialleistungen (Aufbau Altersvorsorge) • Vergütung der Verpflegung an Bord und der Reisekosten • fachspezifische Ausbildung (Vergütung der Kurskosten) Steuerleute und Matrosen müssen in Besitz eines gültigen Schifferdienstbuches sein. Für weitere Informationen kontaktieren Sie uns bitte über +32 3 20 20 462 oder jobs@ippersonal.ch Saai van A naar B? Nee, dat doen we anders “Veilig van A naar B varen, daar begint het mee. Als Captain+ ken ik de taken van een kapitein als geen ander, maar weet ik ook dat er vandaag de dag méér gevraagd wordt van een goed leider. Ik kan manoeuvreren én motiveren. Sta voor, naast en achter mijn bemanning. En ben ook niet te beroerd om een potje te koken, als dat zo uitkomt. Captain+ is voor mij geen functieomschrijving, maar een titel die ik met eer draag.” Heb jij een ‘hens-on-dek mentaliteit’? Ben jij op zoek naar een baan met doorgroeimogelijkheden? Kom dan bij ons varen en geef sturing aan je loopbaan als Schipper of Stuurman Boeiend werk op het water Op onze schepen in de mineraal en chemie vervoer je met de rest van de bemanning de vloeibare producten op tijd en conform de specs af bij de klant. Daarnaast onderhoud je het schip, zorg je ervoor dat het er altijd puik uitziet en ja, verwachten we ook nog van je dat je als varensgast samen met de kapitein veilig het schip van a naar b brengt. Even afvinken ● Je hebt een geldig dienstboekje, groot vaarbewijs a/b, radar, marifoon. ADN ((c) en patent tot Mannheim is een pré. ● Aantoonbare ervaring als varensgast gedurende een aantal jaren, het liefst in de mineraal of chemie. ● Je hecht veel waarde aan de veiligheid van jezelf en die van de ander. ● Je werkt graag én goed in teamverband en je motto is ‘Niet afwachten, maar aanpakken’. Wij bieden je ● Een goede werksfeer en een fijne club collega’s. ● Een goed salaris en doorgroeimogelijkheden. ● Een werkplek met het mooiste uitzicht. ● Een week op / week af rooster met in overleg 26 tot en met 30 vrije weken. Wie zijn wij Wij zijn één van de grootste binnenvaartbevrachters in Europa. Vanuit kantoren in Nederland, Duitsland, Luxemburg en Zwitserland verzorgen wij veilig en duurzaam het transport van vloeibare chemicaliën, eetbare en minerale oliën met meer dan 130 tankers, waarvan wij er circa 30 in eigen beheer hebben. Aan boord van die eigen schepen werken tweehonderd professionals, variërend van lichtmatroos tot kapitein. Ons hoofdkantoor vind je in Geertruidenberg, daar werken nog eens zo’n 65 specialisten. Samen zijn wij Interstream Barging. WORD OOK EEN CAPTAIN Kom aan boord Wil je niet blijven dobberen, maar ben je in voor een loopbaan in een stroomversnelling? Solliciteer dan snel door een mail te sturen naar hr@interstreambarging.com Kijk voor meer informatie op www.interstreambarging.com of op onze Instagram- of Facebookpagina. LEER FLUVIA EN ONZE KAPITEINS BETER KENNEN EN SOLLICITEER DIRECT OP WWW.CAPTAIN.FLUVIA.EU

5 “Nieuwe koers, nieuwe kansen” Binnenvaartondernemers die vol passie een eigen koers blijven varen… Xander Kleine (43) van Poedertransport B.V. hoort erbij. Al ruim twintig jaar vaart hij met zijn schip Sardana voor een kantoor. Eind juli stopt de samenwerking. Reden om op zoek te gaan naar nieuwe aanbieders. Ondernemer Kleine ziet kansen genoeg. “Er is nog volop poedervormige lading die nu over de weg gaat en in sommige gevallen efficiënter over water vervoerd zou kunnen worden. Het is tijd voor een nieuwe koers, met hopelijk nieuwe kansen”, zegt hij. Xander hoopt opdrachtgevers ertoe te bewegen die ladingen naar het water over te hevelen. Daarom zoekt hij samenwerking met collega-binnenvaartondernemers en eventueel andere mensen/bedrijven in dit vakgebied, om samen nieuwe logistieke concepten te ontwikkelen. Sardana De Sardana, met als thuishaven Terneuzen, meet 84,60 meter bij 10 meter en heeft een laadvermogen van 1.600 ton. Zijn familie zat aanvankelijk in de spitsenvaart. Zijn ouders stapten in 1994, toen Kleine van school kwam, over van een spits naar een cementtanker. Na een paar jaar bij hen aan boord kocht Kleine op z’n 22e zijn eigen schip: de Marsdiep. Dit was ook een cementtanker, die hij Sardana noemde. “Al een wat ouder schip, maar op dat moment de grootste die er was. Het was hard werken, ook doordat het schip opgeknapt en aangepast moest worden. Na anderhalf jaar was het schip rondom helemaal zoals ik het voor ogen had.” Toch besloot Kleine al vrij snel tot nieuwbouw. Dat resulteerde in de huidige Sardana, die in 2006 in de vaart kwam. Het schip is helemaal naar zijn eigen wensen en ideeën ontworpen. “Met extra veel aandacht voor veiligheid, bedrijfs zekerheid, betrouwbaarheid en om te zorgen voor maximaal efficiënt transport.” Zo zijn de essentiële componenten dubbel uitgevoerd, zoals motoren, compressoren en generatoren. Het schip kan bij uitval van een invloedrijke component altijd uit de voeten. Dat belangrijke pluspunt heeft ervoor gezorgd dat de Sardana nog nooit door een storing heeft moeten stilliggen. Een ander voordeel: met het eigen laad- en lossysteem kan de Sardana zelfstandig laden en lossen.” Marktonderzoek Nu hij straks zelf voor werk moet zorgen, wil Kleine een marktonderzoek doen. Naar zijn mening zijn nog lang niet alle producenten en ontvangers van los gestorte poederstoffen op de hoogte van de voordelen en alle mogelijkheden van vervoer over water. “Er is nog veel potentie. Je kunt denken aan cement, vliegas, (ongebluste) kalk, gemalen hoogovengranulaat en krijt.” Andere ladingen zijn mogelijk, met de garantie dat de lading bij dit transport schoon en droog wordt vervoerd, geladen en gelost. Kleine denkt opdrachtgevers te kunnen overtuigen van de voordelen van efficiënt en duurzaam transport over water. Slimme logistieke concepten kunnen de aan- en afvoer van grondstoffen betrouwbaarder en vaak ook goedkoper maken. “Dat kan door bijvoorbeeld de deelnemende schepen niet alleen voor het transport, maar ook voor opslag te benutten. Ook kan er in veel gevallen nog optimalisatie worden gehaald in het eventueel voor- en natransport. Zo kunnen schepen veel rendabeler draaien.” “We moeten daarbij de volledige transportroute bekijken. Dus niet alleen het scheepstransport in bulk maar kijken naar de complete keten, vanaf het moment van productie in de fabriek totdat het product bij de eindklant is. Dit komt de bezettingsgraad van schepen ten goede en heeft zijn weerslag in de totale transportprijs voor de opdrachtgevers.” Naast deze voordelen biedt een slimme logistieke aanpak ook milieuwinst: er is minder belastende uitstoot door deze doordachte vorm van vervoer. Transparant werken Dergelijke concepten kunnen in contracten met verladers worden uitgewerkt. Kleine zegt daarover: “Ik wil open zijn over de voordelen van deze opzet en over de tarieven die daarbij horen. Transparant zijn over het werk voor iedereen.” Hij is optimistisch over de kansen. “Binnenvaart is nog zo onbekend bij veel verladers. We moeten vertellen en laten zien wat allemaal mogelijk is en dat zij daar baat bij hebben. We moeten het gesprek aangaan.” De situatie rond corona zou hem een steuntje in de rug kunnen geven. Het uitvallen van supply chains doordat landen op slot gingen, zorgde voor vraagstukken in menig directiekamer. Het besef groeide dat bedrijven erg afhankelijk zijn en dat het tijd is voor nieuwe inzichten. Nu wordt op 30 juni 2020 grote schaal nagedacht of het ‘justin-time’-principe wel zo handig is. Er gaan stemmen op om over te schakelen op ‘just-in-case’: zorgen dat er voldoende voorraad is of dat er alternatieve leveranciers of vervoerswijzen voorhanden zijn als de keten breekt. “Het is een grote stap”, weet Kleine. “Ook voor mijzelf, maar ik zie de kansen en mogelijkheden. Ik hoop op collega’s die willen aansluiten. Dat is nodig als de hoeveelheid lading groeit. Samen bieden we dan vervoerszekerheid. Dit is prachtig mooi werk en er is nog een wereld te winnen.” Kijk voor meer informatie over poedertransport en Kleine's contactgegevens op: www.sardana.nl. BVB presenteert digitale kaart Europees binnenvaartnetwerk VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl In de voorbereiding voor een webinar over verbindingen van, naar en binnen België in mei, heeft het BVB een digitale kaart gemaakt om de diverse mogelijkheden inzichtelijk te maken. Dit bleek voor de gebruikers dusdanig nuttig dat het BVB deze kaart verder heeft uitgebreid met bulklocaties in Nederland, vaarwegen en containerverbindingen in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Zo zijn het netwerk en de mogelijk heden die de binnenvaart kan bieden in één oogopslag duidelijk en kan naar wens ook per item separaat gekeken worden. Deze kaart staat nu ook op de website van het BVB: www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl onder de kop 'Vervoeren met' en dan 'Plan uw route over water'. (zie het kaartje rechts). We werken nog aan uitbreiding van locaties, verbindingen en vaarwegen. Ziet u onvolledigheden of onjuistheden, laat het ons weten. Wervingscampagne arbeidsmarkt ‘Alle hens aan dek’, het strategische arbeidsmarktprogramma om het personeelstekort in de sector aan te pakken, wil dit najaar een grote wervingscampagne starten. Het doel is voor volgend schooljaar veel nieuwe instroom te realiseren, zodat we het personeelstekort in de binnenvaart kunnen beperken. Deze campagne moet de binnenvaart op de kaart zetten bij jongeren en zij-instromers. De binnenvaart biedt veel mogelijkheden en kansen en dat moet de wereld weten ook. Frans van Weert, de programmamanager, heeft hiervoor de hulp van reclamebureau Campagne ingeschakeld. Op dit moment wordt hard gewerkt aan de vormgeving en de boodschap van de campagne die naar voren moet komen en aan een plan om dit goed uit te rollen. Het expertteam Branding/imago, waar het Bureau Voorlichting Binnenvaart samen met onder andere CBRB, BLN-Schuttevaer, binnenvaartopleidingen en marktpartijen zitting in heeft, is inhoudelijk sparringpartner van het reclamebureau en beslist over de uiteindelijke vorm van de campagne. Om de campagne uiteindelijk uit te rollen moet nog wel 'funding' worden gevonden. Hier wordt op dit moment over nagedacht. Wellicht dat een soort crowdfundingactie in de sector uitkomst kan bieden, aangezien het iedereen aangaat die personeel heeft en zoekt. In de tussentijd worden er al successen geboekt. Zo zullen vanaf september overal in het basisonderwijs de eerste serie educatieve games/video’s over de binnenvaart beschikbaar zijn binnen de aardrijkskundemethodes. Deze zijn vervaardigd door Methodelink. Hiermee maken kinderen op de basisschool al spelenderwijs kennis met de binnenvaart en wordt een fundament gelegd voor later. Daarnaast tonen meer vmboscholen interesse voor een maritieme leergang. Van de vmbo-school in Zwijndrecht (LOKET) ging half juni de eerste groep leerlingen een week lang varen aan boord van de MATE (foto) voor hun praktijklessen. Inmiddels heeft ook een school in Papendrecht toegezegd de maritieme leergang te gaan aanbieden in het nieuwe schooljaar. Gesprekken met drie andere scholen lopen. (foto’s BVB)

Binnenvaartkrant