Views
2 weeks ago

2020-14

28 30 juni

28 30 juni 2020 Wij feliciteren Riverman Cruises GmbH van harte met mps VistaSky Foto: Teamco THE CONNECTION SPECIALIST ‘ Wij wensen het mps Vista Sky een behouden vaart. ’ Wij leverden het complete schip en danken Breeze River Cruises GMBH voor hun vertrouwen! Bakkersdam 1a • 5256 PK Heusden • The Netherlands • T. +31 (0)416 665500 • info@teamcoshipyard.nl • www.teamcoshipyard.nl

29 VistaSky mag aan het werk TeamCo Shipyard heeft de VistaSky opgeleverd. Het riviercruiseschip is in Heusden gebouwd voor de Zwitserse rederij Riverman Cruises en gaat varen voor 1AVista Reisen uit Keulen. De cruiseaanbieder gaat vanaf vandaag (30 juni) weer varen, na maanden van gedwongen rust door corona. De VistaSky is een van de drie schepen die als eerste gasten ontvangen. Er worden wel de nodige (hygiëne)voorschriften in acht genomen, zoals die in de leidraad van IG RiverCruise en EBU zijn opgesteld. Steakhouse De VistaSky is 110 meter lang, 11,45 meter breed. Met 90 cabines is er plek voor in totaal 181 passagiers. Voor de snelle rekenaars onder de lezers: ja, er is één 3­persoonscabine. De privéverblijven liggen op het boven­ en het middendek en beschikken allemaal over Franse balkons. 1AVista biedt all inclusive­verzorging. De cruisegasten mogen per reis ook één keer gratis dineren in het sfeervolle steakhouse op het achterschip: VistaGrill. De afbouw vond plaats bij Teamco Shipyard. Het casco is afkomstig van Vahali Gendt Holland. De twee Caterpillar­motoren (type 3508C), afkomstig van Pon Power, leveren voor de voortstuwing 783 bkW (1.065 pk) bij 1.600 toeren. Veth Propulsion is verantwoordelijk voor de twee Veth Z­drives roerpropellers, de Veth­Jet boegschroef met Scania­motor en drie Veth GeneratorSets. Aan mps VistaSky leverden onder andere: Beka Constructiebedrijf installeerde de machinekamervloeren. Berg Maritieme Meetsystemen zorgt met de niveaumeting dat er altijd voldoende drinkwater en brandstof aan boord is. Het bedrijf leverde ook de diepgangmeter en de doorvaarthoogtemeter. Het door EBR Marine gebouwde stuurhuis is compleet met hefsysteem en hefbare wingplatforms en wingconsoles. Sun Roestvaststaal vervaardigde onder andere de hoogglans gepolijste reling, aluminium windschermen met glas, het loopplankenpakket met bordessen, rvs uitlaten en parasols (plus bevestiging). Werkina Werkendam deed de complete elektrische installatie (inclusief 2­draads databesturing, monitoringsysteem met touchscreenbediening), ook van het complete nautisch pakket, het camera­ en het satellietsysteem. Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering is verantwoordelijk voor de isolatie en betimmering. WindeX Engineering leverde de HVAC­installatie, ventilatie, het sanitair, vacuümsysteem, de koel/ vries­installatie, de ventilatoren en de rvs klaproosters. Van Wijk Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf leverde de gangwaykranen, Beerens Handelsonderneming de davit en de sierschotelmast. Foresta Trading voorzag de VistaSky van een volledige pakket F.T. Victor­dienstpompen, ballast­/stripping­ejectors, gasolietrimpompen, smeeroliepompen en F.T. smeeroliehaspelsets. Scheepvaartwinkel Marine leverde en plaatste het veiligheidspak­ 30 juni 2020 ket, dat onder meer bestaat uit brandslanghaspels, brandblussers, brandweer­ en ademluchtuitrusting, reddingsvesten, een Jeanneau CAP360 met Suzuki buitenboordmotor (DF5). Daarnaast leverde het bedrijf Total­smeermiddelen, gereedschappen, schoonmaakmiddelen, Epifanes­verf en HMPEtouwen (OrangePowerRope). De certificering is uitgevoerd door Lloyd’s Register EMEA. TeamCo Shipyard B.V. Abouwwerf Vahali Gendt Holland Bouw casco Ahorn B.V. Complete keukeninstallatie Beerens Handelsonderneming B.V. Sierschotelmast type Alina en Davit WLL 500kg hangend incl. CE­keur Beka Constructiebedrijf B.V. Machinekamervloeren achter Berg Maritieme Meetsystemen B.V. Niveaumeting drinkwater­ en brandstoftanks, diepgang­meting en doorvaarthoogte­meting EBR Marine B.V. Stuurhuis met hefsysteem en hefbare wingplatforms en wingconsoles Foresta Trading B.V. Volledige pakket F.T. VICTOR dienstpompen, F.T. ballast­ / stripping ejectors, F.T. Gasolietrimpompen, F.T. Smeeroliepompen en F.T. Smeerolie haspelsets Lloyd’s Register EMEA Gecertificeerd Pon Power B.V. 2x Caterpillar scheepsdieselmotor voor voortstuwing type 3508C van 783 bkW (1065 pk) bij 1600 rpm Scheepvaartwinkel Marine B.V. Leveren en plaatsen van veiligheidspakket bestaande uit: brandslanghaspels, brandblussers, brandweer­ en ademluchtuitrusting, reddingsvesten en Jeanneau CAP360 + Suzuki DF5 buitenboordmotor Leveren technisch pakket bestaande uit: Total smeermiddelen, gereedschappen, schoonmaak­ en reinigingsmiddelen, Epifanes verf en OrangePowerRope HMPE touwen Sun Roestvaststaal B.V. RVS Hoogglans gepolijste reling (deels0, aluminium windschermen met glas, loopplanken pakket met bordessen nieuw model met led verlichting, RVS Uitlaten, parasols en adapters en diverse mastjes beugels enz. Van Wijk Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf B.V. Gangwaykranen Veth Propulsion B.V. 2 Veth Z­drives roerpropellers, type VZ­ 900A­CR (783 kW/1600 rpm), 1 Veth­Jet boegschroef, type 4K­1200 (387 kW/1800 rpm), 1 Scania motor (387kW/1800rpm) en 3 Veth GeneratorSets (320ekW ,400V/50Hz) Werkina Werkendam B.V. De complete elektrische installatie inclusief 2­draads databesturing, monitoringsysteem met touchscreenbediening, compleet nautisch pakket, camerasysteem, satellietsysteem, Ecdis Inland Viewer, en AIS installatie Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering B.V. Isolatie en betimmering WindeX Engineering B.V. HVAC installatie, ventilatie, sanitair, vacuüm systeem, koel/vries installatie, ventilatoren en RVS Klaproosters ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE Economisch belang zeehavens groeit, uitstoot daalt De Nederlandse zeehavens droegen in 2017 28 miljard euro (direct) bij aan de economie. Dat is 4 procent van het totaal in Nederland en het aandeel stijgt licht. De milieukosten door de veroorzaakte uitstoot waren in dat jaar 9 miljard euro. Dat was 27 procent van het totaal, maar dat percentage daalt. Dat heeft het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid uitgerekend. Het KiM presenteerde half juni het rapport Verkenning maatschappelijk belang van de Nederlandse zeehavens. “De Nederlandse zeehavens zijn een belangrijk knooppunt voor de internationale aan­ en afvoer van goederen in Nederland en ons omringende landen. Ze spelen een grote rol in de efficiënte afhandeling van goederenstromen en dragen daarmee bij aan een goed vestigingsklimaat voor bedrijven in Nederland. De verschillende activiteiten in zeehavens gaan echter ook gepaard met negatieve effecten op de leefomgeving. Dat is weer minder goed voor de welvaart.” De inzichten zijn bedoeld voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Die kan ze gebruiken bij beleidsontwikkeling, bijvoorbeeld bij het definitief maken van de ontwerp Havennota 2020-2030. Bovenop de directe economische betekenis van de Nederlandse zeehavens komt nog circa 50 procent aan toegevoegde waarde bij toeleveranciers. Daarnaast dragen de zeehavens bij aan een goed vestigingsklimaat voor bedrijven in Nederland. Energietransitie De toekomstverwachtingen voor de havenoverslag en in mindere mate voor de haven als vestigingsplaats zijn onzeker, stelt het KiM. “De energietransitie zal de overslag en de bijdrage van de zeehavens aan de economie als transportknooppunt en ook als vestigingsplaats sterk beïnvloeden. (foto Tekst & Toebehoren) Onduidelijk is of de energietransitie leidt tot een toe­ of afname van de overslag of het economisch belang van de zeehavens.” Het onderzoek is eind 2019 afgesloten, merkt de adviesafdeling van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op. Dus voordat de coronacrisis uitbrak in Nederland. “Deze heeft op korte termijn een negatieve invloed op de overslag en productie in de zeehavens. Op dit moment is nog niet te zeggen wat de gevolgen op langere termijn zullen zijn en of door deze crisis het maatschappelijk belang van de Nederlandse zeehavens structureel zal veranderen.” Duitse Groenen: haast maken met Masterplan Binnenvaart In een gezamenlijke paper dragen vier groene Duitse verkeerspolitici maatregelen aan om de logistieke sector door de coronacrisis te helpen en er sterker te laten uitkomen. Voor de binnenvaart vragen ze onder meer om maatregelen uit het Masterplan Binnenvaart sneller uit te voeren. Volgens de politici Matthias Gastel, Claudia Müller, Stefan Gelbhaar en Stephan Kühn. is tijdens de laagwaterperiode in 2018 gebleken hoe belangrijk binnenvaart is voor de industrie. Lage waterstanden kunnen het heropstarten van de industriële productie na de coronacrisis bemoeilijken. De sector moet ondersteund worden om te kunnen blijven functioneren. De politici denken aan investeringsprikkels voor klimaatvriendelijke aandrijving en andere motoren, flexibeler sluisbediening en in de toekomst waar mogelijk het op afstand besturen van sluizen. De Duitse overheid zou meer tempo moeten maken bij het uitvoeren van de belangrijkste maatregelen uit het Masterplan Binnenvaart. Verder heeft de sector meer middelen nodig om te kunnen digitaliseren en zou de overheid de uitbreiding en vernieuwing van haar eigen vloot versneld kunnen doorvoeren. Voor de spoorsector denken de politici aan investeringen in extra spoorcapaciteit en het opheffen van de tol voor vrachtwagens in het voor­ en natransport. De tarieven die spoorvervoerder moeten betalen voor gebruik van de infrastructuur zouden gedurende de coronacrisis verder kunnen worden verlaagd, stellen de politici voor. In het wegvervoer zijn de prijzen de afgelopen tijd zo sterk gedaald dat ze in sommige gevallen niet eens meer toereikend zouden zijn om de tolkosten te dekken. Ook zijn de werkomstandigheden van veel vrachtwagenchauffeurs ronduit slecht. De overheid zou hier beter op moeten controleren. “In de toekomst zal strenger worden toegezien op complexe productie­ en leveringsketens van industriële bedrijven”, aldus de politici. “Productienetwerken moeten veerkrachtig, duurzaam en stabiel zijn. Ook het goederenvervoer moet een bijdrage leveren aan de oplossing van het klimaatprobleem. Dat zal de logistiek veranderen.”

Binnenvaartkrant