Views
2 weeks ago

2020-14

26 30 juni

26 30 juni 2020 24/7 BEREIK- BAAR YOUR COMMITMENT IS OUR DRIVE 180 JAAR KENNIS EN ERVARING Dé onderlinge specialist in scheepsverzekeringen 088 6699500 | eoc.nl @EOCverzekering/ EOCverzekering WindeX Engineering B.V. verzorgt uw complete scheepsventilatie en airconditioning www.WindeX.net Vanwege uitbreiding van onze activiteiten is Bruinsma Freriks Transport op zoek naar dubbelwandige tankschepen van 1000-5000t om onze vloot te versterken. Wij zijn actief in het transport van minerale oliën, bulkchemie, fuelcomponenten en biobrandstoffen. Ons vaargebied is Nederland, België, Frankrijk en de Rijn (met zij-rivieren en kanalen). Scheepsbouw zit in ons DNA Tevens is BFT Tanker Logistics bv actief betrokken bij duurzame initiatieven zoals Vaporsol en de initiatiefnemer voor het project “Don Quichot”, die voor Greenpoint Rotterdam ingezet zal worden. Gelieve contact op te nemen met Johann de Koning op +31 786 299 490 of +32 473 960 763. BFT TANKER LOGISTICS BV • Lindtsedijk 30 • NL - 3336 LE Zwijndrecht TEL +31 786 299 490 • WEB www.bftrans.nl Nieuwbouw Specialist in ontwerp, engineering en bouw van luxe riviercruise schepen. Custom-built en innovatief. R e fi t Efficiënt en duurzaam. Upgraden van inzetbaarheid, voor een toekomstbestendig schip. Reparatie Adequate oplossingen om continuïteit te waarborgen. Snelle service met aandacht voor kwaliteit. Importeur van EE malleabele fi ttingen Havenstraat 7 | 3372 BD Hardinxveld-Giessendam T +31 (0)184 - 676 140 E info@breejen-shipyard.nl breejen-shipyard.nl Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties Van Utrechtweg 29 | 2921 LN Krimpen aan den IJssel | Tel : 0180-551460 Fax: 0180-518711 | Email: verkoop@hilto.nl | www.hilto.nl Stormsweg 8 2921 LZ Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 E-mail: info@hoveko.nl Hilto bv is lid van :

27 Noord-Holland promoot RiverGuide onder watersporters Noord-Holland roept watersporters op om gebruik te maken van de digitale vaargids. Dat gebeurt onder het motto: varen in de provincie draait om genieten, maar ook om vlot doorvaren. Dat kan met de digitale vaargids. Het gaat om de app RiverGuide Recreant. Naast persoonlijke routeinformatie en handige vaarinformatie is het daarmee mogelijk om automatische openingsverzoeken te sturen naar de aangesloten bruggen in Noord­Holland. De app maakt het mogelijk om automatische openingsverzoeken in te dienen voor de bruggen. (foto Provincie Noord-Holland) Betere doorstroming Met deze dienstverlening en de actuele vaarinformatie stimuleert de provincie het in konvooi varen. Zo vermindert het aantal brugopeningen en ontstaat een betere doorstroming op de weg en het water, is de bedoeling. Door het invoeren van de gewenste bestemming in de digitale vaargids krijgt de schipper een persoonlijk routeadvies, met daarnaast de mogelijkheid om automatische openingsverzoeken in te dienen voor de bruggen. “Dankzij deze unieke functie in de digitale vaargids weet de brugbedienaar dat de schipper eraan komt”, legt de provincie uit. “Samen met de informatie over de drukte op de weg, het openbaar vervoer en de nood­ en hulpdiensten kan de brugbedienaar het beste bedientijdstip bepalen.” Hoe meer schippers deze vaargids gebruiken, hoe meer rekening met hen gehouden kan worden, stelt Noord­Holland. “De digitale vaargids stimuleert konvooivaren, waarbij een grote groep schippers in één keer de brug passeert. Zo hoeven niet alleen schippers minder vaak te wachten bij een brug, maar heeft ook het wegverkeer baat bij minder brugopeningen. Varen op de Blauwe Golf noemen we dat.” Blauwe Golf Met de introductie van de automatische openingsverzoeken in de digitale vaargids roept de provincie recreatieschippers op om mee te varen op de Blauwe Golf en gebruik te maken van de app. Inmiddels zijn vijftig bruggen in Noord­Holland aangesloten en dat worden er steeds meer. Met vragen of opmerkingen kunnen vaarweggebruikers contact opnemen met het Servicepunt van de provincie via 0800­ 0200 600 (gratis) of mailen naar servicepunt@noord­holland.nl. De app RiverGuide Recreant (voor recreatieschippers) en de app RiverGuide (voor de beroepsvaart) zijn gratis te downloaden via de App Store en Google Play store. 30 juni 2020 Damen haalt Duitse fregattenorder definitief binnen Damen Shipyards heeft definitief de opdracht binnen voor de bouw van vier MKS­180 fregatten voor de Duitse marine. Het contract met het Bundesamt fur Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr werd vrijdag 19 juni ondertekend. Damen treedt op als hoofdaannemer en zal de bouw, samen met partners Lürssen, Blohm+Voss en Thales, voornamelijk in Duitsland uitvoeren. Deze combinatie van bedrijven was al eerder uitgeroepen tot winnaar van de Europese aanbesteding. Het is de grootste in de geschiedenis van de Duitse marine. Op 17 juni gaf de begrotingscommissie van de Duitse Bundestag groen licht voor de benodigde financiële middelen. Het contract dat nu is ondertekend, luidt het begin in van de ontwerpen bouwfase. (illustratie Damen Shipyards) De vier fregatten komen in de jaren 2027 tot 2031 in de vaart. De kosten bedragen ongeveer 4,6 miljard euro. Er is een optie afgesproken voor de levering van nog eens twee extra fregatten na 2032. Duitse werven Ongeveer 80 procent van dat geld wordt besteed in Duitsland. De schepen worden gebouwd bij Blohm+Voss in Hamburg, maar deels ook op andere scheepswerflocaties in Duitsland. Onder andere in Bremen, Kiel en Wolgast. Daarnaast werken zo’n honderd kleine en middelgrote ondernemingen uit de maritieme industrie, machine­ en installatiebouw mee aan de schepen. Deze bedrijven zijn afkomstig uit bijna alle Duitse deelstaten. Hein van Ameijden, managing director van Damen Schelde Naval Shipbuilding, zegt: “Ik ben ervan overtuigd dat we met het MKS­180­project een hoogwaardig fregat bouwen, dat voldoet aan alle wensen van de Duitse marine. Het is een Duits­ Nederlands project. We werken al goed samen met onze partners in Duitsland: Luerssen, Blohm+Voss, en met Thales.” FairSterk helpt bedrijven op vernieuwende manier met personeelswerving Weten wat werkt Door corona heeft de personeelswerving bij veel bedrijven stilgelegen. Maar branches als de binnenvaart en maritieme techniek blijven kampen met een tekort aan mensen. Dan is het noodzaak om je als bedrijf en branche te onderscheiden. Bij FairSterk weten ze wat werkt – en wat niet. Het Rotterdamse bureau helpt bedrijven om onderscheidend te worden op de arbeidsmarkt. Daarvoor combineert het op een intelligente en effectieve manier marketing en communicatie met werving en selectie. FairSterk is geen uitzend­ of detacheringsbureau. Het bureau levert geen medewerkers, maar vindt die namens de bedrijven waarvoor het werkt. “We gaan samen met de opdrachtgever aan de slag met het wervingsproces, we hebben een gezamenlijk doel”, legt Kees Paardekooper de filosofie uit. Hij is eigenaar en oprichter van het bureau, waar inmiddels tien mensen werken. Die noemen ze ‘Recruiteers’ (recruitment marketeers), en specialisten in arbeidsmarktcommunicatie. Zij werken in de meeste gevallen inhouse bij opdrachtgevers, een aantal dagen per week. “Zo leren we de organisatie het beste kennen. We werken in feite als onderdeel van die opdrachtgever en doen de werving vanuit hun eigen naam. Het merk en uitstraling van de opdrachtgever maken we tot inzet van de campagne.” Door corona ligt de focus bij veel bedrijven momenteel op andere zaken. Begrijpelijk, vindt Paardekooper. Maar het schreeuwende tekort aan goed personeel zal als de economie aantrekt, weer net zo groot zijn. Daarom moeten bedrijven, en ook de binnenvaart als branche, actief blijven op het gebied van werving. “Je moet, nu misschien nog wel meer dan anders, zichtbaar blijven.” Zelf doet FairSterk dat ook. Bijvoorbeeld met een nieuwe website, webinars en online workshops voor brancheverenigingen. Inspelen op emotie Wat is de identiteit van je bedrijf, welk vakmanschap maakt het bedrijf onderscheidend en hoe kijken potentiële medewerkers naar je? Dat zijn belangrijke vragen waarop FairSterk zijn advies en aanpak baseert. “Vaak heeft een bedrijf wel nagedacht over wat het naar de markt, naar de afnemers wil uitstralen. Maar de arbeidsmarkt is heel anders en heeft een andere doelgroep. Daar moet je als werkgever richten op de mens, op nieuwe collega’s. Het draait mede om emotie; potentiële collega’s moeten een goed gevoel hebben bij jouw organisatie.” Dat kan door de bedrijfscultuur te laten zien, en die bekender te maken. “Zodat een man of vrouw, ongeacht zijn of haar leeftijd, de beleving krijgt: ‘Dat is een leuk bedrijf, dat past bij mij, daar zou ik wel willen werken.’ Een goede techneut of schipper kan uit tien, twintig of nog meer werkgevers kiezen… Waarom zou hij voor jouw bedrijf kiezen? Laat dat zien.” Sterk ‘werkgeversmerk’ Dan moet je zorgen voor een sterk ‘werkgeversmerk’. Een bedrijf dat als duurzaam en innovatief bekend staat, waar vakmanschap wordt gewaardeerd en dat mooie producten verkoopt, heeft een streepje voor. Maar het zit ‘m ook in de sfeer en cultuur op het werk. Verder spelen de uitstraling van de eigen website, het gebruik van social media, het ontwerp van advertenties mee. En vervolgens moet het sollicitatieproces correct en prettig verlopen. FairSterk is vooral actief voor bedrijven in de techniek, IT en logistiek. Zo maken bijvoorbeeld diverse scheepsbouwers gebruik van de diensten. Daar maakt ook de feitelijke personeelswerving deel van uit: adverteren, gebruikmaken van banensites, banenbeurzen. Ook de selectie op basis van brieven en cv’s, het houden van sollicitatiegesprekken, de communicatie met kandidaten verzorgt de vaste FairSterk­specialist, die bij de klant op kantoor zit. “Maar dat gebeurt samen met de opdrachtgever. En in nauwe samenwerking met de HRafdeling. We zijn een partner-inhouse. Zo houdt een bedrijf ook grip. Inhoudelijk én op de kosten. Dat is wel zo prettig voor hen.” “We kijken ook naar de interne organisatie van een bedrijf: hoe is het personeelsbeleid, hoe worden nieuwe medewerkers ingewerkt en begeleid? Je kunt heel veel moeite en geld steken in werving, maar als de achterdeur openstaat en medewerkers vertrekken, dan schiet het niet op.” Kijk voor meer informatie op www.fairsterk.nl.

Binnenvaartkrant