Views
2 weeks ago

2020-14

24 30 juni

24 30 juni 2020 ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: Kwaliteitsschepen uit Groningen 050 - 369 21 00 info@gsyard.nl www.gsyard.nl DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be SDK DIESEL SUPPORT DE SPECIALIST MET PASSIE VOOR CATERPILLAR Draadankerlieren, op maat gemaakt, elke afmeting. Info: Peter Tinnemans 0622957187 www.tinnemans-scheepswerf.nl MEER WETEN? 24/7 vakkundige en betrouwbare dienstverlening Omdat uw schip altijd door moet kunnen varen +31 (0) 183-745 694 info@sdkdieselsupport.nl www.sdkdieselsupport.nl Postbus 188, 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn

25 30 juni 2020 Dealer Shipfix Techniek verwacht toename vraag door naderende deadline Stage V “Veel vertrouwen in Yanmar-motoren” In juli staat bij Shipfix Techniek de inbouw van een Yanmarmotor gepland. “Het gaat om een duw/sleepboot. De eerste Yanmar-inbouw die we zelf gaan doen. Sinds ik dealer ben, heb ik er drie verkocht. Twee eerdere zijn door werven ingebouwd”, vertelt Wim Steenbergen van Shipfix Techniek. Het bedrijf uit ’s-Gravendeel is sinds 2018 dealer van het Japanse motorenmerk. oneert goed, is sterk met zijn hoge koppel, en is best zuinig. We varen overal. We hebben net ruim 1.000 kilometer achter de rug, op rivieren en kanalen en met stroom mee en tegen. Het verbruik was 4 ton gasolie. Dat valt hartstikke mee.” De eigenaar geeft toe dat hij had verwacht dat er meer vraag zou zijn. “Maar dat gaat nu komen. Het is een beetje ‘onbekend maakt onbemind’. Mensen kennen Yanmar nog niet goed. Ik hoor nog regelmatig van mensen dat ze niet weten dat het een Japans fabricaat is, en ook niet dat die motoren al heel lang op de markt zijn. De Japanse industrie loopt nog steeds voorop. Kijk ook maar naar de auto’s en elektronica.” Ook de historie van Yanmar zegt wel iets, vindt hij. Het bedrijf bestaat al sinds 1912. Voor de scheepvaart ontwikkeld De motoren zijn al jaren op de markt en hebben hun kwaliteit al lang en breed bewezen, maakt Wim Steenbergen duidelijk. “Er draaien er duizenden en Yanmar is een van de grootste spelers voor zeevaartmotoren. Ook als voortstuwingsmotor, met name in de kleinere zeevaart en in de visserij. De eerste exemplaren van de 6­cilinderserie draaien intussen al ruim 60.000 uur en die hebben nog geen eens een koprevisie nodig gehad. Het is gewoon goed spul. En… ze zijn speciaal voor de scheepvaart ontwikkeld. Het zijn geen aangepaste industrie­ of truckmotoren.” De 12­cilinderserie kwam later. “Die hebben dus ook nog minder draaiuren. De eerste in Europe was een Yanmar 12LAAK die na meer dan 100.000 uur vervangen is. Maar op de duwboot Frisian staan twee modernere 12AYMWST, waarvan wij het onderhoud doen, en die hebben er inmiddels 8.000 uur opzitten. We hebben alleen de gewone servicebeurten hoeven doen. Van Mobil hebben ze tests gedaan met de standtijd van de smeerolie en die was na 3.000 uur nog steeds blank.” Vanaf 755 pk De 6­cilindermotor 6AYM­WET is leverbaar met 755 pk continuvermogen (bij 1.840 toeren). De 12­cilinder is er vanaf 1.200 tot en met 1.822 pk. Met het naderende einde van de overgangstermijn naar Stage V heeft Shipfix Techniek recent een aantal offerteaanvragen binnengekregen. “Van schippers die nog op tijd een CCR2­motor willen plaatsen.” Al geproduceerde motoren die voldoen aan de CCR­eisen en die nog vóór 1 juli 2021 worden verkocht en ingebouwd, zijn toegestaan. “We hebben er extra ingekocht, om ervoor te zorgen dat binnenvaartondernemers vooruitkunnen”, vertelt Hero Bouwman. “Als alternatief voor de nog nauwelijks beschikbare stage V­motoren.” Hij is senior area manager bij de afdeling Yanmar Commercial Marine. Die valt onder Yanmars Europese hoofdkantoor, dat in Almere is gevestigd. Gevraagd naar de overwegingen van scheepseigenaren die intussen voor Yanmar kozen, antwoordt Bouwman: “De betrouwbaarheid vanuit Japan en de kwaliteit. Onze (foto Yanmar) motoren zijn overgedimensioneerd en kunnen dus wel wat hebben.” Katalysator De 6­cilindermotor die ShipFix eind juli gaat inbouwen, is voor een duw­/sleepboot bestemd. Hij krijgt meteen een katalysatornabehandelingssysteem. Steenbergen: “De boot gaat ingezet worden voor natte waterwerken voor de overheid. Daarom is zo min mogelijk uitstoot belangrijk. Met de combinatie van CCR2­motor met nabehandeling zitten we al dicht bij de Stage V­norm.” De duwboot Statum vaart al met twee Yanmar­motoren (6AYM­ WET). Eigenaar Gjalt van der Meer is hartstikke tevreden. “We hebben er al dik 12.000 uur op zitten. We varen meestal met twee duwbakken en zo’n 3.500 tot 4.000 ton. Dat gaat prima. Het is een technisch eenvoudige motor: mechanisch en zeer betrouwbaar. Een goed alternatief voor de bekende merken. Efficiënt en met weinig onderhoud.” Ook Wess House, de Belgische binnenvaartondernemer van de Selonia (888 ton), is blij met zijn Yanmar 6AYM. De 6­cilinder stond al in het motorschip toen hij het bijna drie jaar geleden kocht. “Hij functi­ ‘s Gravendeel Yanmar­dealer Shipfix Techniek levert, installeert, reviseert en repareert motoren, aggregaten, pompen, boegschroeven, autokranen en al wat nog meer draait aan boord. Het bedrijf van Wim Steenbergen is gevestigd aan boord van de Janny, het vroegere binnenvaartschip van zijn ouders. Daarmee kan hij op locatie werken, maar het werkschip ligt het grootste deel van het jaar in de gemeentehaven van ‘s­Gravendeel. Daar is in de loop der jaren een cluster van bedrijven ontstaan die allerlei werkzaamheden verrichten aan schepen. Ze kunnen projecten afzonderlijk en gezamenlijk aanpakken. Ook aan boord van de Janny is Steenbergen Aquaservice gevestigd. Dat is van Wims broer Gert, die allerhande constructie­, las­ en leidingwerk verricht. Steenbergen ADV (elektrotechniek, navigatieapparatuur, en computers) zit elders in het dorp en is van een andere broer: Roel. Samen presenteren ze zich als Maritieme Servicegroep ’s­Gravendeel. Terug naar het normaal De afgelopen tijd was het op voor de meesten ook geen examenreis. hand, zolang er geen terugslag komt, diverse gebieden nogal spannend en naar verwachting zal dat ook nog wel een tijdje zo blijven. Ook de binnenvaart heeft een tik gehad van de coronaperiode en probeert weer zo goed als het gaat overeind te krabbelen. De ladinghoeveelheden liepen aardig terug. De eindexamenkandidaten op onder Gelukkig zijn de vakantievoorhand, schriften weer een beetje versoepeld en kunnen we deze zomer weer voorzichtig een vakantie boeken. Dit doet denken aan het verhaal in de column van mei vorig jaar, over twee schepen aan de Bomkade in Dordrecht die hun laadruimen tot zwembad hadden omgetoverd. Een heerlijk weer een beetje terug kunnen richting het normaal. Niet het nieuwe normaal, maar gewoon zoals het was. Even de hand op elkaars schouder kunnen leggen als het even tegenzit. Elkaar even een handje helpen als er wat handen tekort komen en even met z’n allen straks een pilsje kunnen meer de binnenvaartopleidingen verfrissend idee, waar toen veel mensen pakken op de goede afloop. mochten hun middelbare schoolperiode afsluiten met een zogenaamd coronadiploma. Alles verloopt anders dan standaard. Is dit diploma dan minder waard? Welnee, de benodigde lesstof is allemaal behandeld, maar de afsluiting verliep wel heel anders dan gepland. Geen eindfeest en van mee mochten genieten. Deze schepen hebben hun eigen sanitaire voorzieningen en kunnen hun vakantie vieren waar ook maar gewenst… en dat met een privézwembad. Dat klinkt toch aardig Corona-proof. Maar alle gekheid op een stokje, het is natuurlijk fijn dat we langzamer- Als we het op wereldwijde schaal goed blijven doen, dan komt de goederenstroom ook weer meer op gang en zal het ladingaanbod hopelijk weer snel toenemen. De SAB verheugt zich in ieder geval op de hoeveelheid instromers bij de GESABBEL Dit is een rubriek van de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart binnenvaartopleidingen die een dienstboekje komen aanvragen. Deze instromers krijgen een dienstboekje met voorlopig de functie deksman. Bij aanvang van het schooljaar krijgen ze van school een ondertekende en afgestempelde sticker waarmee ze bij de SAB de functie deksman kunnen laten ophogen naar de functie lichtmatroos. Ieder jaar moet deze sticker gestempeld worden door school als bewijs dat de opleiding nog gevolgd wordt, zodat de verkregen functie kan worden behouden totdat het diploma is behaald. Gelukkig is de passie voor werken op het water niet afgenomen. Misschien dat het mooie weer van de afgelopen tijd de zintuigen een klein beetje heeft geprikkeld om deze passie levendig te houden?

Binnenvaartkrant