Views
3 months ago

2020-14

20 30 juni

20 30 juni 2020 Wij feliciteren INEOS van harte met mts BRINJAL Maritieme betimmeringen en interieurbouw Breda Scheepsladingmeters Hoogtemeters Diepgangmeters Non Ferro bv Foto: © Michael Neidig THE CONNECTION SPECIALIST ‘ Wij wensen de mgt Brinjal een behouden vaart. ’ Wij leverden het complete schip en danken Ineos Shipping limited voor hun vertrouwen! Bakkersdam 1a • 5256 PK Heusden • The Netherlands • T. +31 (0)416 665500 • info@teamcoshipyard.nl • www.teamcoshipyard.nl

21 30 juni 2020 Ineos verbetert veilige en betrouwbare levering met Brinjal Net als zusterschip Aloo (en de gelijktijdig in de vaart gekomen, maar grotere Onion) maakt de Brinjal deel uit van een omvangrijk investeringsprogramma van Ineos. De Britse multinational vergroot daarmee zijn flexibiliteit van de toeleveringsketen voor zijn Europese crackerfaciliteiten. In totaal gaat het om meer dan 5 miljard dollar. Onderdeel Ineos Trading & Shipping verkoopt en verhandelt jaarlijks bijna 10 miljoen ton aan grondstoffen, naast aardgas en elektriciteit. Hierdoor kunnen andere divisies, met name de vier crackers in Europa, chemicaliën en polymeren produceren. De nadruk binnen de handel en logistiek ligt op een veilige en betrouwbare levering. Die is essentieel voor het leveren van de juiste kwaliteit en kwantiteit van grondstoffen en eindproducten, en ook nog op het juiste moment. Butaangas De Brinjal is 110 meter lang en 15 meter breed. De zes tanks hebben een totaal laadvolume van 4.446 kuub. Het schip is speciaal Aan mts BRINJAL leverden onder andere: (foto’s Michael Neidig) bestemd voor het transport van butaangas uit de ARA­havens naar de Ineos­fabriek in Keulen. Het schip is gebouwd door TeamCo Shipyard. De werf uit Heusden leverde ook zusterschip Aloo. Het bouwproject werd gemanaged door Imperial Gas Barging. Dat verzorgt namens Ineos ook de exploitatie van de schepen. Topman Hugh Carmichael van Ineos Trading & Shipping, zei bij de oplevering: “We zijn erg blij met de toewijding van het Imperial­team en de professionaliteit van de bemanningen. We waren ook onder de indruk van de focus en samenwerking van de twee scheepswerven bij het leveren van deze zusterschepen.” Werkina Werkendam deed de elektrische installatie, met 2­draads databesturing, monitoringsysteem, het nautische pakket, dat door Alphatron Marine is geleverd, het camerasysteem, de aircoinstallatie, het satellietsysteem en het tankmeetsysteem. De Brinjal is uitgerust met een brughoogtedetectiesysteem van Bridgescout. De beunkoelers zijn van Blokland Non­Ferro. Dijvler Materiaal leverde de boegankerlier, achterankerlier, de ankers, ankerdamkettingen en de ankerdraad. Beerens Handelsonderneming deed dat met de dakradarmast, stuurhuistrap, davit, de loopplank en de BX­deur. De voormast is van Blommaert. Hoogendoorn Betimmeringen verzorgde de betimmering van de achterwoning en het stuurhuis. Dat stuurhuis is vervaardigd door Kampers Shipyard. Berg Maritieme Meetsystemen leverde het tankmeet­ en alarmeringssysteem voor de ladingtanks, de gasdetectiesystemen, de brandstofverbruiksmeting en lagedrukbeveiliging. Sygo zorgt eveneens voor onmisbaar meetwerk, en wel door de scheepslading­ en de hoogtemeter. Artco Painting verzorgde het schilder­ en coatingwerk. Willems Piping & Equipment monteerde het roestvaststalen dekleidingsysteem, inclusief de appendages. Van W&O Europe komen de afsluiters voor de dekleidingsystemen. WindeX Engineering leverde de airconditioning, overdrukinstallatie, rvs klaproosters en ventilatoren. TeamCo Shipyard B.V. ATEX richtlijn en loopplank met speciaal Ankerdamkettingen en Ankerdraad Speedheat Breda Werkina Werkendam B.V. Afbouwwerf bordes en bx deur Foresta Trading B.V. Vloerverwarming De complete elektrische installatie inclusief Alphatron Marine B.V. Berg Maritieme Meetsystemen B.V. F.T. Hydrofoor met luchtgekoelde frequen­ Sygo B.V. 2­draads databesturing, monitoringsysteem Compleet nautisch pakket inclusief Inland VDR Tankmeet­ en alarmeringssysteem voor de tieregelaar, F.T. Gasolie trimpompen, F.T. Scheepsladingmeter en hoogtemeter met touchscreenbediening, compleet nau­ Artco Painting B.V. ladingtanks Doorvaarthoogte meting Gas­ Smeerolie­haspelsets, F.T. Ballast­stripping Veth Propulsion B.V. tisch pakket, camerasysteem, complete airco Compleet schilder/coating­werk detectie systemen voor woning en stuurhuis ejectors en F.T. Lens­ejectors 1 st. Veth Compact Jet, boegschroef, Type installatie, satellietsysteem,tankmeetsystee Beerens Handelsonderneming B.V. Brandstof verbruiksmeting motoren Lage Hoogendoorn Maritieme Betimmerin- CJ­1200V + E­motor (480 kW/1000rpm) m, Ecdis Inland Viewer, en AIS installatie Dakradarmast type Dortsman, stuurhuis­ druk beveiliging gen en Interieurbouw 400V/50Hz + Freq.regelaar, 2 st. Veth Willems Piping & Equipment trap, davit WLL 300 kg incl. CE­keur en Blokland Non-Ferro B.V. Complete betimmering achterwoning & Z­drives, roerpropellers, Type VZ­900 Roestvaststalen dekleidingsysteem inclusief ATEX richtlijn en loopplank met speciaal Beunkoelers stuurhuis (746kW/1800rpm) en 2 st. Diesel Gene­ appendages bordes en bx deur Blommaert BVBA Kampers Shipyard B.V. ratorsets, Scania DI16­080M + HCM534F WindeX Engineering B.V. Beerens Handelsonderneming B.V. Voormast type Improval Stuurhuis incl. hefgeleidekokersysteem (520kVA) 400V / 50Hz Airconditioning, overdrukinstallatie, ma­ Dakradarmast type Dortsman, stuurhuis­ Dijvler Materiaal B.V. Sensor Maritime W&O Europe chinekamerventilatie, RVS Klaproosters en trap, davit WLL 300 kg incl. CE­keur en Boegankerlier, Achterankerlier, Ankers, Brughoogtedetectiesysteem Afsluiters voor de dekleidingsystemen ventilatoren ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE NDH stapt uit Neuss Trimodal Terminal De operationele aandeelhouders van Neuss Trimodal Terminal hebben met terugwerkende kracht de aandelen in de terminal overgenomen van Neuss-Düsseldorfer Häfen (NDH). De Deutsche Gesellschaft für kombinierten Güterverkehr (Kombiverkehr) heeft nu 70 procent van de aandelen en logistiek dienstverlener Ambrogio 30 procent. “Met de overdracht van onze aandelen leggen we de verdere (foto Neuss Trimodal) ontwikkeling van de terminal in de handen van de operationele specialisten voor het multimodale vervoer”, aldus Sascha Odermatt, directeur van NDH. Dat blijft wel eigenaar van de grond waarop de terminal staat. 250.000 containers De terminal heeft een overslagcapaciteit van 250.000 containers per jaar. Een groot deel hiervan komt uit Rotterdam, Antwerpen en Zeebrugge. De terminal heeft verbindingen met Oostenrijk, Hongarije, Italië en Zwitserland. Karsten Scheidhauer en Daniel Jähn vormen het directieteam. NDH, dat al in 1986 de eerste terminal bouwde in Neuss, heeft de afgelopen jaren 22 miljoen euro in de terminal geïnvesteerd. Het containervervoer is sinds 1990 met zo’n 10 procent per jaar gegroeid. Museum Maasbracht gaat weer open Op zaterdag 4 juli verwelkomen de vrijwilligers van het Maas Binnenvaartmuseum voor het eerst weer (een beperkt) publiek. Sinds half maart was het museum in Maasbracht gesloten vanwege de coronapandemie. Er geldt nog wel een aantal veiligheidsmaatregelen. Het museum mag slechts twaalf bezoekers tegelijk toelaten en het reserveren van een toegangsbewijs is verplicht. Tijdens het museumbezoek moeten mensen anderhalve meter afstand houden en de uitgezette looproutes te volgen. Er geldt eenrichtingsverkeer in het museum. Aangepaste openingstijden De openingsdagen en ­tijden van het Maas Binnenvaartmuseum zijn voorlopig aangepast: zaterdag en zondag van 14.00 tot 17.00 uur. De toegangsprijs bedraagt 5 euro. Kinderen tot 12 jaar hebben gratis toegang. Ook de Maaslandzaal is weer te reserveren (voor maximaal twaalf personen). Rondvaartboot De Gouverneur van Limburg is beschikbaar voor groepen van maximaal tien opvarenden. Reserveren van een toegansbewijs kan telefonisch bij Wim van Look: (0475) 46 58 73. Mailen kan ook. Stuur dan een bericht naar info@ maas­binnenvaartmuseum.nl.

Binnenvaartkrant