Views
2 weeks ago

2020-14

18 30 juni

18 30 juni 2020 Wij feliciteren BARGE COMPANY van harte met mts CANFORD Shipyard DAMEN MARINE COMPONENTS REGISTERED TRADEMARK OF DAMEN MARINE COMPONENTS Non Ferro bv Foto: Media Creators

19 Vlaamse subsidie voor duwbaktrackers De Vlaamse overheid, North Sea Port en Port of Antwerp geven duwvaartondernemingen een financiële tegemoetkoming als ze investeren in trackers op hun duwbakken. Dankzij zo’n GPS-tracker kunnen havenautoriteiten, eigenaren en rederijen voortaan altijd weten waar een duwbak zich bevindt. Dat verhoogt de efficiëntie en de veiligheid, zo is de bedoeling. Duwbakeigenaren of duwvaartondernemingen kunnen een tegemoetkoming aanvragen tot 50 procent van de aankoopprijs met een maximum van 200 euro. Een voorwaarde is dat ze de drie jaar voorafgaand aan de aanvraag minimaal drie keer Antwerpen of een haven van North Sea Port (Gent, Vlissingen en Terneuzen) hebben aangelopen. Ook dient de aanschaf en installatie van de duwbaktracker te zijn gedaan tussen 1 januari 2019 en 31 december 2020. Geen AIS Dankzij AIS zijn duwboten en binnenschepen traceerbaar. Duwbakken hebben echter vaak geen eigen stroomvoorziening en geen AIS. Dankzij de invoer van een GPS­tracker op een batterij of zonne­energie kan hun locatie toch worden nagegaan. Als North Sea Port en Port of Antwerp over digitale gegevens beschikken, kunnen ze die ook onderling delen. “Momenteel is de doorgegeven samenstelling van de konvooien niet altijd upto­date”, aldus de havenbeheerders. “Daardoor verlies je kostbare tijd aan de sluizen. De trackers bezorgen enkel de juiste informatie. Dat draagt bij tot een betrouwbaardere sluisplanning.” (archieffoto Tekst & Toebehoren) Veiligheid Dankzij de tracking verbetert ook de veiligheid in de havens. Havenautoriteiten weten namelijk op elk moment welke duwbak of konvooi zich waar bevindt. Zo kunnen ze sneller ingrijpen bij problemen. 30 juni 2020 De informatie kan ook waardevol zijn voor operators en eigenaren. Die weten direct op elk de exacte locatie van de duwbak. Dat hoeft niet meer opgevraagd te worden. “Dat bespaart tijd­ en mankracht”, stellen North Sea Port, Port of Antwerp en de Vlaamse overheid. “Ook is de digitale historiek belangrijk voor het naleven van huurcontracten en kan het als bewijs dienen indien je een claim ontvangt van een verzekering.” Verplicht De verplichte invoer van een digitale melding zorgt ook dat verschillende duwvaartondernemingen binnenkort gebaat zullen zijn bij het hebben van een tracker. De duwbaktrackers zijn nog niet verplicht, maar North Sea Port en de haven van Antwerpen moedigen duwvaartondernemingen toch aan om er nu alvast in te investeren, “zeker met oog op de verplichte digitalisering.” De tegemoetkoming aanvragen kan op de websites van zowel North Sea Port als Port of Antwerp: - www.northseaport.com/trackje-bak - www.portofantwerp.com/ track-je-bak. RAI trekt stekker uit HISWA Amsterdam Boat Show In maart dit jaar vond de 65ste HISWA Amsterdam Boat Show plaats. Naar nu blijkt was het ook de laatste. RAI Amsterdam stopt met de beurs, die gold als onofficiële start van het watersportseizoen. Aanleiding voor dit besluit zijn de veranderingen in de markt en de vraag van exposanten naar één sterk watersportevenement in Nederland, schrijft de beursorganisatie. “Met pijn in het hart neemt RAI Amsterdam afscheid van dit iconische evenement voor de watersport.” De watersportwereld is de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. Zo is het bootbezit afgenomen. Die trend zet de komende jaren verder door, voorziet RAI Amsterdam. Dit leidde de afgelopen jaren tot veranderingen in het aanbod op de beurs en dalende bezoekersaantallen. “Een andere reden is de vraag van deelnemende exposanten. Bijna 50 procent van de exposanten neemt deel aan zowel HISWA (foto RAI Amsterdam/Maurice Vinken) Amsterdam Boat Show als HISWA te Water. Velen hebben aangegeven dat dit een te grote marketinginvestering is.” HISWA te Water Met het beëindigen van HISWA Amsterdam Boat Show biedt RAI meer ruimte aan HISWA te Water. Dat evenement wordt in Lelystad georganiseerd door HMM Exhibitions. De merkeigenaar van beidde beurzen, Vereniging HISWA­RECRON, steunt deze beslissing in het belang van de watersportbranche. Hotelschip in Huizen DOOR EVERT BRUINEKOOL Gemeente Huizen geeft toestemming voor het tijdelijk exploiteren van een riviercruiseschip als hotel aan de riviercruisesteiger in de werkhaven. Dit is bedoeld als impuls voor het toerisme in Huizen en de regio. Als eerste gemeente van Nederland staat Huizen in het zomerseizoen het exploiteren van een riviercruiseschip als hotel toe. De Swiss Pearl ligt er van 26 juni tot 31 juli 2020. Viva Riverside neemt de exploitatie op zich en streeft naar een bezettingsgraad van 50 tot 70 procent van de zestig kamers. Na een tussentijdse evaluatie is verlenging tot 1 september 2020 mogelijk, heeft het college van burgemeester en wethouders besloten. De gemeente wil met dit project het toerisme in en om Huizen stimuleren. Verantwoordelijk wethouder Roland Boom: “Juist in deze moeilijke tijden worden tal ADVERTENTIE van nieuwe ideeën gelanceerd om de samenleving en het toerisme op gang te krijgen. Dit initiatief willen we een kans geven.” Er gelden hoge eisen aan de maatregelen tegen COVID­19. Leo Detering van het gemeentelijke team Beleid Economie, Stadspromotie en Toerisme: “De riviercruisevaart heeft coronaregels opgesteld en die zijn door ons aangevuld met de regels van Nederland, zoals de anderhalvemeterrichtlijn en de looprichtingen. Veiligheid voorop.” Er waren dit jaar in Huizen ruim vijftig reserveringen van de riviercruisevaart voor de cruisesteiger. Dat is door corona helemaal stilgevallen. “In een eerder stadium was er met Scylla al gesproken over een hotelschip voor de winter”, vertelt Detering. “Door corona benaderde Scylla de gemeente Huizen om dit nu als proef te gaan doen. Viva Riverside is een volle dochteronderneming van Scylla.” OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant