Views
2 weeks ago

2020-14

12 30 juni

12 30 juni 2020 YC6C Serie Type: YC6C 960L Leverbaar vanaf 650 hp € 77.500,- excl. btw Vermogen Toerental Compressie Brandstofsysteem Configuratie Boring x slag Inhoud Gewicht Certificaat 706 kW – 960 hp 1350 R/Min 14.5:1 Mechanisch 6 cilinder, lijnmotor 200 x 210 mm 39.58 L 4700 kg CCR2 Onder voorbehoud van tussentijdse prijswijzigingen en typfouten Voor onderhoud en reparatie in ons stevendok TO BE EXACT. ASTO SHIPYARD BESCHIKT OVER EEN EIGEN DOK, MET EEN INWENDIGE AFMETING VAN 15 BIJ 35 METER EN EEN TOTAAL HEFVERMOGEN VAN MAAR LIEFST 450 TON. Boeg of achterschip worden moeiteloos drooggelegd voor reparatie en onderhoud. Dagelijks worden schroeven gewisseld, roeren geplaatst en schroefasbussen vervangen. Het dok is efficiënt ingericht, zodat de werkzaamheden in de uitvoering optimaal op elkaar aansluiten. Gezien de grote functionaliteit wordt er structureel in geïnvesteerd. Standaard uitvoering Dubbelwandige leidingen, bedieningspanelen, Luchtfilter, koelers, stopmagneet, lekdetectie, Startmotor, dynamo, zeewaterpomp, sensoren, Warmtewisselaar, CCR2 certificaat. www.yuchaimarine.com Koning Technisch Bedrijf BV | www.ktbkoning.nl | info@ktbkoning.nl T 0162 - 513 650 - E info@asto-bv.nl - I www.asto-bv.nl f in SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV “voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten” +31(0) 23-5325211 . +31(0) 6-53187317 Contante betaling Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem E-mail: treffers@hetnet.nl . Web: www.treffers-haarlem.com Ketelbinkie: De meest compacte oliegestookte (combi) ketel voor aan boord. • kinderlijk eenvoudig • compact • degelijk, duurzaam en veilig • met perfecte service HERMOTORISEREN? OP ZOEK NAAR EEN CCR2 MOTOR? Vanaf € 2.270,79 excl. BTW Zeer betrouwbare mechanische binnenvaart motoren Uit voorraad leverbaar! 755 pk / 1840 tpm 829 pk / 1900 tpm 1400 pk / 1900 tpm Vraag vrijblijvend een offerte voor een motor of een complete inbouw bij uw dealer voor de binnenvaart. Wim Steenbergen Tel: 06-15204640 | info@shipfixtechniek.nl | www.shipfixtechniek.nl Werklocatie: Werkschip Janny, gemeentehaven ‘s-Gravendeel 9,5 kW 17 kW 25,7 kW www.maritimebooster.nl Ook complete installatie mogelijk Jan van der Heijdenstraat 1 3281 NE Numansdorp T 088-1180800 E info@maritimebooster.nl 0131-Yanmar-CM-Shipfix adv Binnenvaart-130x92mm.indd 1 19-05-2020 15:07

13 “Wat gebeurt er in je keten en wat is jouw positie daarin?” Vervolg van pagina 2 >> “Voor 2020 verwachten we nu dat de Nederlandse economie als geheel een krimp doormaakt van iets meer dan 5 procent. Die prognose is iets neerwaarts bijgesteld; vlak na het begin van de coronacrisis rekenden we op net iets onder de 4 procent”, schetst Banning als kader de visie van het Economische Bureau van ABN AMRO op de macro-economie. “De economische vooruitzichten voor 2021 zijn naar boven bijgesteld; van 2,2 naar 2,8 procent groei. Logisch: als je een zwaardere dip voor dit jaar verwacht, komt het herstel daarna wat hoger uit.” Er zijn behoorlijke verschillen binnen Europa te zien: Nederland en Duitsland worden minder getroffen dan Italië, Frankrijk en Verenigd Koninkrijk. “Dat heeft onder meer te maken met de relatief milde lockdown in Nederland en Duitsland tegenover de harde lockdown in die andere landen. Ook zijn de Zuid-Europese landen voor hun BBP voor een groot deel afhankelijk van toerisme. Een deel van het seizoen is weggevallen." "Aan de andere kant is de digitale positie van Nederland veel steviger ontwikkeld. Thuiswerken en dat soort zaken ging zodoende soepeler en e-commerce deed het afgelopen maanden razendgoed.” Voor transport en logistiek voorziet ABN AMRO een omzetdaling van 7 procent in 2020. Het herstel in 2020 wordt op 4 procent ingeschat. Banning nuanceert dat de economen rekenen met diverse scenario’s. De schade hangt voor een belangrijk deel af van de duur van de coronamaatregelen en het herstelvermogen van ons omringende landen. Afname van kolen Al vóór corona uitbrak, hadden segmenten van de binnenvaart te maken met minder vraag. Er was met name minder kolen en veevoer te vervoeren. Banning: “De binnenvaart kwam uit een relatief goede periode en we hadden al wel voorzien dat de conjunctuur lager zou worden. De afname van kolen is al een tijdje aan de gang en die zal verder doorgaan. Partijen die nu hun geld verdienen met kolenvrachten, zullen op een gegeven moment toch de transitie moeten maken naar nieuwe markten.” “Dat staat helemaal los van corona. Die heeft wel het effect versneld op de daling van vrachtprijzen in de droge bulk.” Pols: “Het drogeladingsegment heeft het beduidend lastiger dan de tankvaart. Die merkt nog relatief weinig van de crisis. Dat heeft deels te maken met de lage olieprijs en de enorme voorraden die aangevoerd zijn. Daardoor is extra vraag naar opslagcapaciteit. Tankschepen fungeren als floating storage. Zelfs een aantal 110- meterschepen. Voor de tankvaart lijkt het al met al toch een goed jaar te worden.” Grote verschillen Los van de macro-economische cijfers en die voor de binnenvaart als geheel, kijken ze bij ABN AMRO met name naar de afzonderlijke deelsectoren. Banning: “Er zijn grote verschillen tussen de deelmarkten… Heb je het over tankvaart, droge bulk, containervaart? En daarbinnen is er onderscheid tussen kleine schepen, duwbakken, beunschepen… Je moet kijken naar de individuele ondernemer en wat zijn positie is in zijn markt en wat de dynamiek is van die markt.” “We hebben klanten die al heel lang voor dezelfde verladers varen. De impact van corona op het vervoer van kolen, containers of bouwmaterialen is substantieel anders. Je moet de grote krimpcijfers die nu worden voorspeld, ook door gerenommeerde partijen als Panteia, een stapje dieper analyseren als je het hebt over individuele schippers. De sector als geheel gaat het nog moeilijk krijgen, maar er zijn onderdelen waar dat niet voor geldt.” Voor die nuancering is te weinig aandacht, ook in de pers, vindt Banning. Zijn collega is het daarmee eens: “Het klopt inderdaad. In de gesprekken met binnenvaartondernemers horen we dat met name eigenaren van grote schepen in de bulk het lastig hebben. Zeker de koppelverbanden. Ze hebben even stil gelegen, maar ze varen wél… Al is het voor een lagere prijs.” “In de beunvaart viel het werk even stil, zeker door de lockdown in België, maar daar zie je dat grote infrastructurele werken, onder andere op het IJsselmeer, voor opdrachten zorgen. Ondernemers in die deelmarkt hebben hun activiteiten kunnen verleggen naar andere plekken. Daar zijn nog prima rendementen te behalen.” Flexibele schil Pols ziet dat binnenvaartondernemers met een langdurige relatie met een bevrachter of verladers ook in coronatijd redelijk kunnen doorwerken, soms met een kleine aanpassing van de voorwaarden. “Degenen die op de spotmarkt zitten, en maximaal profiteren van economische voorspoed en schaarste aan scheepsruimte door laagwater, die hebben het in bepaalde segmenten nu lastiger. Die worden er als flexibele schil als eersten uitgegooid.” “In de hoogconjunctuur en met laagwater hebben die ook rendementen kunnen maken die hoger lagen dan bij de schippers met vaste contracten”, vult Banning aan. De bankiers kennen de verhalen over fors verslechterde coronacontractvoorwaarden waar schippers mee geconfronteerd werden, maar dat is slechts in enkele gevallen daadwerkelijk voorgekomen, zegt Pols. “Dat was minder corona- en meer lading- of bevrachter gerelateerd. Bij jarenlange relaties respecteert men echt zo lang mogelijk de contracten en afspraken.” Positie in de keten Banning raadt binnenvaartondernemers aan om de ontwikkelingen op de markt nauwlettend te volgen. Goed contact met bevrachters en verladende partijen is daarbij wenselijk. Hij is optimistisch: “De versoepeling van de coronamaatregelen wordt door partijen in de markt al gemerkt. De wereld ziet er al weer wat beter uit dan twee maanden geleden.” Maar zowel ondernemers als banken moeten alert zijn. Banning: “Wij vragen aan onze klanten: wat verwacht je de komende weken en maanden. Het kan niet zo zijn dat de Rotterdamse haven 20 tot 30 procent minder overslag doet en dat niemand in de keten daar last van heeft. Dat geldt ook voor andere modaliteiten. In de binnenvaart verzacht het lage water en de grotere vraag naar scheepsruimte daardoor misschien de gevolgen. Maar je moet de reële discussie aangaan: wat gebeurt er in je keten en wat is jouw positie daarin? Dat zou elke ondernemer moeten doen. Nu helemaal.” NVB-congres gaat digitaal 30 juni 2020 Het jaarcongres van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens, dat op 2 oktober in Venray gehouden zou worden, is vanwege de coronacrisis afgelast. Het congres wordt verzet naar het najaar van 2021. De NVB en gastheer Blueports houden wel een online congres. Daarop zullen ze bekend maken waar de NVB in 2021 congresseert. Tijdens de online sessie komt het thema ‘Grensoverschrijdend’ aan de orde en wordt de Willem-Alexanderhaven van Roermond in de schijnwerpers gezet. Andernach reduceert geluidsoverlast De haven van Andernach gaat voortaan ’s nachts geen massagoed meer overslaan. Dat zijn de Stadtwerke Andernach als eigenaar van de haven en de stad Neuwied overeengekomen. Inwoners van wijken die dicht bij de haven liggen, klagen al jaren over geluidsoverlast door de overslagactiviteiten in de haven. De discussie kwam onlangs op scherp te staan nadat er een vergunning was verleend voor een tweede containerkraan. Parallel hieraan liep een klacht van de stad Neuwied tegen dit project. De afgelopen weken hebben vertegenwoordigers van Neuwied en de Stadtwerke gesprekken gevoerd om tot een oplossing te komen. Neuwied verzet zich niet langer tegen de tweede containerkraan. Als tegemoetkoming zal de haven van Andernach ’s nachts geen massagoed meer overslaan. Ook worden technische en organisatorische maatregelen genomen om de geluidsoverlast terug te dringen en piekmomenten te voorkomen. De Stadtwerke gaan de bereikte resultaten monitoren en hierover regelmatig rapporteren aan de stad Neuwied. Maasveerponten naar België varen weer Vanaf 1 juli varen de veerponten op de Maas weer tussen Nederland en België. De grens is sinds twee weken weer open. Passagiers moeten een mondmasker dragen omdat op de ponten anderhalve meter afstand niet mogelijk is. Wie geen mondmasker bij zich heeft, kan er één aanschaffen bij de veerman. Door gepast te betalen wordt fysiek contact met de veerman zoveel mogelijk vermeden. Een kaartje voor een oversteek kost dit jaar 1,20 euro. Op de andere veerponten op de Maas in Limburg is geen mondmasker verplicht.

Binnenvaartkrant