Views
7 months ago

2020-13

  • Text
  • Twee
  • Shipping
  • Moeten
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Juni

20 16 juni

20 16 juni 2020 MAAKT WERK VAN UW TRANSPORT Allround specialist in scheepselektrotechniek Voor optimaal en efficiënt vervoer van uw goederen. Gespecialiseerd in het vervoer van bulkgoederen en speciaal transport over alle Europese binnenwateren Wij staan er altijd open voor om met aanvullende scheepsruimte uit te breiden Wij wisselen hierover graag van gedachten met u 24/7 service Noordeinde 109 • 3341 LW Hendrik Ido Ambacht • info@ystlogistics.nl • +31-(0)78-6811540 • www.ystlogistics.nl Sisalstraat 9 8281 JJ Genemuiden T: 038-385 7123 M: 06-5329 1879 info@snijderscheepselektro.com www.snijderscheepselektro.com ALUMINIUM EN RVS BEERENS BV Beatrixhaven 11 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 of mail direct naar john@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv WWW.BEERENSBV.NL • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - LADERS OMVORMERS - VERDEELKASTEN Bij elke bestelling een exclusieve FKH Accu’s VLAG cadeau! FKH ACCU’S St. Teunismolenweg 50-D 6534 AG Nijmegen E: info@fkhbatterijen.nl Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties HERMOTORISEREN? OP ZOEK NAAR EEN CCR2 MOTOR? Zeer betrouwbare mechanische binnenvaart motoren Uit voorraad leverbaar! 755 pk / 1840 tpm 829 pk / 1900 tpm 1400 pk / 1900 tpm Stormsweg 8 2921 LZ Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 E-mail: info@hoveko.nl Vraag vrijblijvend een offerte voor een motor of een complete inbouw bij uw dealer voor de binnenvaart. Wim Steenbergen Tel: 06-15204640 | info@shipfixtechniek.nl | www.shipfixtechniek.nl Werklocatie: Werkschip Janny, gemeentehaven ‘s-Gravendeel 0131-Yanmar-CM-Shipfix adv Binnenvaart-130x92mm.indd 1 19-05-2020 15:07

21 Dordtse verkeerscentrale neemt intrek in nieuw onderkomen Op dinsdag 9 juni is de Regionale Verkeerscentrale Dordrecht verhuisd. De nieuwe verkeerspost voor de scheepvaart bevindt zich bovenop het Drechttunnelgebouw, met direct zicht op de drukke scheepvaartroute. Het oude bedieningsgebouw van de Drechttunnel is aangepast aan de nieuwe bestemming. Bij het inrichten van de verkeerspost is zoveel mogelijk rekening gehouden met toekomstige ontwikkelingen. Zo is de nieuwe nautische centrale voorbereid op het zogeheten corridorgericht bedienen en begeleiden (CBB) op de corridor van Rotterdam naar Duitsland. Bij de aanpassing van de verkeerscentrale is zoveel mogelijk gekeken naar duurzame oplossingen; zo wordt restwarmte van de technische ruimte gebruikt om het gebouw te verwarmen en liggen er op het dak zonnepanelen. Duivelseiland De oude verkeerspost op Duivelseiland wordt afgebroken. Het terrein krijgt een nieuwe bestemming en wordt opnieuw ingedeeld met onder andere een steunpunt voor Rijkswaterstaat, een helikopterplatform en ruimte voor commerciële activiteiten. Op de Regionale Verkeerscentrale Dordrecht werkt dagelijks een team van vier verkeersleiders. Hun belangrijkste taak is het bevorderen van de verkeersveiligheid op de drukke vaarwegen door het scheepvaartverkeer te begeleiden en te informeren. Jaarlijks passeren ongeveer 150.000 schepen de drukke kruisingen van vaarwegen van Dordrecht. Bij incidenten en/of calamiteiten te water is de verkeerscentrale samen met meldkamers van hulpdiensten de centrale spil in het web. Ook is de centrale het 24/7- meldpunt voor de waterkwaliteit van rijkswateren in Zuid-Holland en bij eventuele grote verontreinigingen van de stranden van Ouddorp tot Noordwijk. Havens NRW gaan informatie delen op nieuw cloudplatform De binnenhavens in Noordrijn- Westfalen (NRW) gaan informatie delen via een cloudplatform om flexibeler en efficiënter te kunnen werken. Het project ‘Häfen NRW 4.0’ ligt op schema, de bouw van het platform is inmiddels begonnen. (foto RheinCargo) Optimale supply chains zijn voor de Duitse economie heel belangrijk. Binnenhavens spelen hierin een grote rol. Aangezien binnenvaart een duurzame en schone vervoersmodus is, willen de binnenhavens hun rol verder versterken. Daartoe hebben acht partners de krachten gebundeld in het onderzoeksproject Häfen NRW 4.0. Het gaat om RheinCargo als beheerder van de havens Keulen, Neuss en Düsseldorf, CPL (Competence in Ports and Logistics), Inplan, de havens van Minden, Krefeld en Lünen, de DeltaPort-havens en de universiteit Duisburg-Essen. Inhaalslag De partners willen hun digitalisering versnellen. Zeehavens zijn op dit vlak al verder. De samenwerking binnen Häfen NRW 4.0 ging begin 2019 van start. Het project heeft een looptijd van drie jaar en wordt door het Duitse verkeersministerie ondersteund met 1,3 miljoen euro. Ondanks de coronapandemie ligt het project op schema. “We hebben al veel interessante inzichten verworven en oplossingen bedacht”, aldus Jan Sönke Eckel, directeur van RheinCargo. (foto Rijkswaterstaat) In een eerste stap hebben de partners data, trends en toekomstanalyses beoordeeld en de havenprocessen geanalyseerd. Op basis hiervan zijn de eisen vastgelegd waaraan het platform moet voldoen. Het is gericht op informatie, communicatie, coördinatie en administratie. Via het platform gaan de havens continu informatie delen over schepen, scheepsmeldingen, ligplaatsmanagement, goederen, statistieken en scheepspositie. Ze gebruiken hiervoor een app of webapplicatie. De technische realisatie is begonnen en nu bouwt men het platform stapsgewijs verder uit. Andere havens en partners kunnen zich bij het initiatief aansluiten. Andreas Stolte, directeur van DeltaPort: “Door binnenhavens digitaal met elkaar te verbinden, dragen we bij aan een milieuvriendelijke logistiek.” 16 juni 2020 Gegroepeerd schutten wegens de droogte In verband met de droogte worden in Vlaanderen preventieve maatregelen genomen om spaarzaam om te gaan met water. Naast het opsparen van water en aangepast stuwbeheer worden op diverse vaarwegen schepen groepsgewijs geschut. Vooral voor de pleziervaart kan dit wachttijden opleveren. De vaarwegbeheerder beperkt de wachttijd tot maximaal één uur. Ook moeten schippers rekening houden met diepgangbeperkingen. Waterkrachtcentrales Op het Albertkanaal is de waterkrachtcentrale in Wijnegem stilgelegd. In de sluis van Wijnegem wordt zuinig geschut. De waterkrachtcentrales in Olen en Ham worden ingeschakeld als pompen, waardoor water wordt teruggepompt naar hogere delen van het kanaal. Dit voorkomt dat er water verloren gaat tussen de sluizencomplexen. Ook in de sluizen van Diepenbeek en Genk wordt er zuinig geschut. Bovenschelde Op de Bovenschelde in Merelbeke is een van de twee sluizen gestremd om water te besparen. In Gentbrugge is de stuw tussen de Oude Schelde en Boven-Zeeschelde gesloten om water te besparen voor het kanaal Gent-Terneuzen. Ook op het Kanaal naar Charleroi wordt gegroepeerd geschut. Kijk voor meer informatie op www.waterinfo.be. Verbeterde versie van Econaut Het EICB werkt hard aan een succesvolle doorontwikkeling van de Econaut. Deze app levert een actueel overzicht van de CO 2 -uitstoot per tonkilometer en vergelijkt de prestaties met het gemiddelde per scheepsklasse. Logistiek collega Kees Modderman van het BVB heeft de afgelopen maanden geholpen als eerstelijns aanspreekpunt voor huidige gebruikers van deze tool VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl om bugs te inventariseren en te verhelpen. Nieuwe gebruikers kunnen zich gratis registeren via www.econaut.nl. In oktober zullen BVB en EICB tijdens de beurs Maritime Industry in Gorinchem samen een informatiebijeenkomst houden om informatie te delen over de Econaut. Ook gaan we dan met gebruikers in gesprek. Werkbezoeken In verband met COVID-19 heeft het BVB de organisatie van de werkbezoeken, die vaak in het voorjaar plaatsvinden, uitgesteld. Nu de regels echter wat meer versoepelen, kijkt het BVB naar mogelijkheden om toch wat gasten uit te nodigen en hen in een aangepast programma en klein comité kennis te laten maken met de sector. Uiteraard met extra zorg voor de veiligheid van de gast en de te bezoeken ondernemers en schepen. We kijken vooral naar schepen met een grote stuurhut waar voldoende afstand gehouden kan worden. Het eerste werkbezoek van dit jaar staat voor eind augustus gepland. Te gast is dan de nieuwe hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat, Erica Slump. Een tweede werkbezoek wordt georganiseerd voor twee gedeputeerden van de Provincie Noord- Holland. Het derde zal zijn met de nieuwe Directeur-Generaal Mobiliteit van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Varen met batterijcontainers Op 2 juni hebben Engie, ING, Havenbedrijf Rotterdam en Wärtsilä tijdens een webinar Zero Emission Services (ZES) gelanceerd. Dit is een nieuw bedrijf dat de binnenvaart verduurzaamt met verwisselbare batterijcontainers. Het is een mooie stap op weg naar een emissieloze binnenvaart. Het webinar is via de website van ZES nog terug te kijken op www.zeroemissionservices.nl. De collega’s van het Expertiseen InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB) zijn op de achtergrond nauw betrokken bij het initiatief. Zij kunnen vragen van binnenvaartondernemers beantwoorden. Dat geldt ook voor andere vragen op het gebied van vergroening en innovaties. Neem gerust contact op via (010) 798 98 30.

Binnenvaartkrant