Views
6 months ago

2020-13

  • Text
  • Twee
  • Shipping
  • Moeten
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Juni

18 16 juni

18 16 juni 2020 Wij feliciteren DRANACO NV van harte met ms SCHELDEPOORT Maritieme betimmeringen en interieurbouw Breda Buijks Maritiem OMRU SCHEEPSRAMEN Foto: Anthony de Rop van Dranaco Buijks Maritiem, Bedankt voor het gestelde vertrouwen. Wij wensen schipper en bemanning een behouden vaart. Kunststof leidingsystemen voor binnenvaart en zeevaart KWALITEIT EN SERVICE AL MEER DAN 35 JAAR! UW AANSPREEKPUNT VOOR: ELEKTROTECHNIEK • SPUDPAAL INSTALLATIES Wij danken Dranaco N.V. voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen ms Scheldepoort een goede en behouden vaart. Wij leverden: Complete elektrische installatie i.s.m. Sea&Shore • Cumarine scheepsmeet systeem Telescoop spudpaal installaties 2x uitschuiflengte 16,5m • Generatoren www.leeuwestein-scheepsinstallaties.nl • T 078-6311477 Kiekendiefstraat 13 | 4302WT Zierikzee | T. +31 (0) 6 3831 8044 | E. info@vkkunststoffen.nl www.vkkunststoffen.nl Foto: Anthony de Rop van Dranaco Wij danken dranaco nv voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen mbs scheldepoort een behouden vaart! offshore ruijtenberg heeft de volledige ombouw verzorgd. www.scheepswerf-ruijtenberg.nl

19 16 juni 2020 Tweede tanker gaat verder als beunschip voor Dranaco en Amer Shipping Scheldepoort voegt zich bij Scheldestad Aan ms Scheldepoort leverden onder andere: Buijks Maritiem B.V. Gaastmeer Yacht Design Naval Afbouw machinekamers en pompkamers, Architecture & Engineering complete technische ombouw en begeleiding Ontwerp, engineering, constructie berekeningen en tekeningen Blommaert BVBA Voormast type Improval en heklichtbeugel type Nordic Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw Complete betim- Bunkercentrum Dongemond B.V. Bijboot, scheepsuitrusting, stuurstoel, mering achterwoning & stuurhuis Texaco smeermiddelen, OML koelmiddelen JPsurvey B.V. en gasolie Certificering en de controle op de ombouw ClimaLogic B.V. Airconditioninginstallatie, overdrukinstallatie, machinekamer- Complete elektrische installatie i.s.m. Leeuwestein Scheepsinstallaties B.V. ventilatoren en RVS afsluitbare roosters Sea&Shore, Cumarine scheepsmeet systeem, telescoop spudpaal installaties 2x EBR Marine B.V. Bovenbouw Foresta Trading B.V. F.T. Victor dekwas uitschuiflengte 16,5m en generatoren & ballastpompen in de dubbel gelagerde Offshore Ruijtenberg B.V. Volledige ombouw van tanker naar motorbeunschip BiBlock, zeewater uitvoering, F.T. Giudici Bronzen nazuig-ejectors, F.T. Victor zwart OMRU Scheepsramen Ramen wart water pompen met versnijdende Scheepswerf "de Toekomst" B.V. waaier, F.T. Hydrofoors met luchtgekoelde Totale casco ombouw frequentieregelaars en F.T. Smeerolie Speedheat Breda Vloerverwarming haspelsets Van Koeveringe Kunststoffen Kunststof leidingwerk en appendages voor lens/ballastsysteem ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE (foto Dranaco) De Scheldepoort heeft zich bij de Scheldestad gevoegd. Donderdag 11 juni kon het Belgische beunschip voor de eerste keer laden. Net als zijn twee maanden geleden in de vaart gekomen voorganger wordt de Scheldepoort door eigenaren Dranaco en Amer Shipping vooral ingezet voor het vervoer van het voor de Belgische en Nederlandse kust gewonnen spuitzand naar diverse bestemmingen in België, Nederland en Frankrijk. Beide schepen waren voorheen enkelwandige tankers. Ze zijn door Buijks Maritiem uit Raamsdonksveer omgebouwd. De Scheldepoort, die vroeger rondvoer als mts Trienke, is 105 meter lang en 10,50 meter breed. Het laadvermogen is 2.725 ton. De nieuwe aanwinst beschikt over dezelfde uitrusting als de Scheldestad, die iets groter is: 110 x 11,40 meter. Als de Scheldepoort net zo goed functioneert, zijn ze bij Dranaco en Amer Shipping helemaal content. En eigenlijk is er geen aanleiding om daaraan te twijfelen. “We zijn enorm tevreden over de Scheldestad. Het schip functioneert helemaal naar wens”, aldus Anthony de Rop. Hij is samen met zijn broer Fabrice zaakvoerder van Dranaco. Buijks Maritiem Ook de Scheldepoort is multifunctioneel. Beide schepen zijn uitgerust met spoeltank. Zodoende kunnen ze al tijdens het laden op de Westerschelde beginnen met het ontzilten van het zand. Dat levert niet alleen tijdwinst, er is ook een milieuvoordeel: het spoelen hoeft niet pas te gebeuren als de schepen in zoetwater varen. Buijks Maritiem coördineerde de afbouw en deed de engineering. Scheepswerf De Toekomst, gevestigd in Waspik, is verantwoordelijk voor het staalwerk. De Scheldepoort heeft twee ruimen, die beide zijn voorzien van een eigen stortkoker. De volledige bediening is vanuit het stuurhuis te monitoren. Er zijn drie pompkamers: voor, midden en achter. Honderd jaar Dranaco zet naast de twee eigen schepen op regelmatige basis een vaste groep van dertig tot veertig relatieschepen in. Het in Antwerpen gevestigde bedrijf, dat ook nog depots heeft in Grobbendonk Bouw ‘Port of Limburg’ is gestart Op de voormalige Ford-terreinen aan het Albertkanaal in Genk zijn de afbraak-, sanerings- en infrastructuurwerkzaamheden gestart voor een nieuwe containerterminal met een capaciteit van 350.000 TEU. Als alles volgens plan verloopt, is ‘Port of Limburg’ in 2023 operationeel. De terminal is een gezamenlijk project van de Limburgse bedrijven H.Essers en Group Machiels. Hij wordt uitgerust met moderne faciliteiten en technologie, inclusief een installatie voor het verwarmen en vullen van containers. Naast containers kunnen er gevaarlijke goederen worden behandeld, zowel verpakt als in bulk. De focus ligt op transporten tussen de Antwerpse haven en het Limburgse achterland via het Albertkanaal. De haven van Genk, die voor 50 procent eigendom is van Group Machiels en voor 50 procent van staalproducent Aperam, gaat zich na de opening van de terminal alleen nog focussen op de afhandeling van bulkgoederen, roestvaststaal en op spooractiviteiten. De containertrafiek wordt overgedragen aan Port of Limburg, aan de overzijde van het Albertkanaal. “De synergiën tussen Port of Limburg en de haven van Genk bieden (aan het Albertkanaal) en in Terneuzen, produceert, vervoert en verhandelt op jaarbasis 2 tot 3 miljoen ton zand, grind en granulaten. Het familiebedrijf bestaat al sinds 1919. “Gelukkig bestonden we vorig jaar honderd jaar”, zegt Anthony de Rop. “Toen konden we dat nog vieren. Dit jaar zou dat door corona niet mogelijk zijn geweest.” Zoals nu de ingebruikname van de twee nieuwe schepen niet gevierd kon worden. “We hadden dat wel willen doen. Nu hopen we dat het later dit jaar alsnog kan, als corona geen spelbreker meer is.” Nu de Scheldepoort ook vaart, is het dubbele ombouwproject tot een eind gekomen. Plannen voor een vervolg zijn er voorlopig op korte termijn nog niet. Maar, zegt Anthony de Rop: “We sluiten het ook zeker niet uit. We zijn zeer tevreden over deze projecten en geloven volop in het gebruik van de aanwezige waterwegen in België en buurlanden om onze granulaten tot eindgebruiker te brengen. Je weet dus nooit wat de toekomst brengt.” een ongeëvenaard potentieel voor de logistieke ontwikkeling van de regio”, aldus Louis Machiels, bestuursvoorzitter van de Group Machiels. H.Essers bouwt als voormalige wegvervoerder sinds geruime tijd zijn multimodaal vervoer verder uit. Een jaar geleden nam het bedrijf de ETG-spoorterminal in Genk over. “Nu investeren we in onze eigen waterterminal”, aldus Gert Bervoets. “De nabijheid van onze megasite Dry Port maakt deze terminal extra waardevol. Van hieruit bieden we klanten in binnen- en buitenland slimme combinaties van weg-, spoor- en binnenvaartvervoer.” Geen containerterminal in Bohmte Moezelcommissie pleit voor extra coronasteun binnenvaart De Moezelcommissie maakt zich zorgen over de gevolgen van de coronapandemie voor het vrachtvervoer. Ze is van mening dat het verlagen van haven- en ligplaatsgeld een aanvulling kan zijn op nationale steunprogramma’s, subsidies en kortingen op de sociale bijdragen. De Duitse gemeente Bohmte zet de plannen voor een trimodale containerhaven langs het Mittellandkanaal stop. Dat heeft de gemeenteraad besloten op voorstel van Bündnis90/Die Grünen en Die Linke. In plaats van een nieuwe terminal zou de overslagcapaciteit voor containers in de bestaande, maar momenteel stilgelegde haven van de firma Zerhusen kunnen worden uitgebreid. Er was veel protest tegen de door de gemeente geplande nieuwe containerterminal. Omwonenden vreesden onder meer voor geluidsoverlast. Uit diverse studies bleek bovendien dat er met overdreven prognoses voor de containeroverslag werd gewerkt. Volgens tegenstanders van het project hebben de initiatiefnemers verzuimd advies in te winnen en onderzoek te doen. Vorig jaar haalde de rechtbank al een streep door de plannen omdat er vormfouten zouden zijn gemaakt. Daarnaast oordeelde de rechter dat de plannen niet volgens de juiste spelregels publiek waren gemaakt. In de haven van Osnabrück, zo’n 25 kilometer verderop, is enkele weken geleden de bouw van een containerterminal voor spooren wegvervoer gestart. Het gaat om een samenwerking tussen de Stadtwerke in Osnabrück en Dortmund. Op de terminal kunnen op termijn 150.000 containers worden overgeslagen Vanwege COVID-19 mogen de vaartrechten op de Moezelsluizen alleen nog met de pinpas worden betaald. Uiteraard moet men hierbij de nodige afstand en hygiënemaatregelen in acht nemen. Tijdens de plenaire zitting op 28 mei zijn deze maatregelen geëvalueerd. Alles verloopt volgens de Moezelcommissie vlot, waardoor de gezondheid van schippers en sluispersoneel niet in gevaar komt. De maatregelen blijven gelden zolang er sprake is van een (door de WHO vastgestelde) coronapandemie of tot de besluiten van de Moezelcommissie overbodig worden of als gevolg van andere besluiten moeten worden aangepast. Vanwege corona hebben de vaarwegbeheerders de planning van werkzaamheden aan kunstwerken op de Moezel aangepast. De jaarlijkse stremming van de Moezelsluizen voor groot onderhoud is verschoven naar 21 tot en met 30 september. De passagiersvaart op de Moezel is onlangs na een wekenlange lockdown weer van start gegaan, maar de maatregelen waaraan de sector zich moet houden verschillen van land tot land. Op een internationale rivier, die door drie landen stroomt, is dit lastig. De Moezelcommissie vindt dat de nationale versoepelingen rekening moeten houden met de Europese initiatieven om het grensoverschrijdende passagiersvervoer te harmoniseren. Passagiersvaart is volgens de commissie een belangrijke economisch pijler en de gezondheid van gasten aan boord moet geborgd worden door gestandaardiseerde regelgeving.

Binnenvaartkrant