Views
7 months ago

2020-13

  • Text
  • Twee
  • Shipping
  • Moeten
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Juni

12 16 juni

12 16 juni 2020 VOS Kaiser GmbH & BING Kaiser VOS east Kaiser - west GmbH connections & BING Kaiser east - west connections Telefon: +49 (0) 6223 86 16 26 Fax: T +49 (0) +49 62 (0) 236223 86 168626 16 53 Mobil: F +49 (0) +49 62 (0) 23170 86 16 35 53 73 922 www.bingvoskaiser.de M +49 (0) 170 35 73 922 www.facebook.com/bingvoskaiser E tiberius.kaiser@bingvoskaiser.de I www.bingvoskaiser.de STL STANDNR ... 24/7 bereik voor noodgevallen • Een scheepshelling van 170x40m met een hefcapaciteit van1500T • Een vlottende steiger, geschikt voor het uitvoeren van werken boven de waterlijn • Opslagterrein en werkplaatsen. • Drukpers van 300T, knipstraat tot 3m, paswerkerij,… +32 (0) 499 52 31 32 · info@scheldewerf.be · www.scheldewerf.be NIEUWBOUW CASCO’S Werkendam 0183 67 80 30 TEKENINGEN BINNENVAARTSCHEPEN ADVIES Een behouden vaart begint met een goede uitrusting! NCP erkend REOB onderhoudsbedrijf voor verkoop en keuring van brandblusmaterialen en zwemvesten. GOEDKEURING Keuring brandblusser aan boord: €8,50 incl. voorrijden excl. btw Simplus Brandblusapparaten bv Dordrecht 078 652 07 52 WWW.BINGVOSKAISER.DE SHIPPING - TECHNICS - LOGISTICS De enige vakbeurs voor de binnenvaart in Duitsland 29 en 30 september 2020 De enige Duitse vakbeurs voor de binnenvaart - Shipping - Technics - Logistics (STL) - heeft een reputatie opgebouwd als hét internationale knooppunt voor de maritieme industrie. Als jaarlijkse inspiratiebron voor antwoorden op de centrale vraagstukken van de toekomst biedt het exposanten en bezoekers een platform van hoge kwaliteit voor onderlinge uitwisseling. De beurs STL koppelt vraag en aanbod in een aangename sfeer aan elkaar en vormt hiermee een stevige basis voor zakelijke lange-termijncontacten. Hebben we uw interesse gewekt? Neem contact met ons op! Party “Dock & Rock” met live muziek Uw contactpersoon: Leon Westerhof leon.westerhof@messekalkar.de Tel. (+49) (0) 2824-910 149 Mob: (+49) (0) 151/526 63 129 Dinsdag 29 september 2020 - Party incl. buffet en live muziek voor maar € 30,00 p.p. Griether Straße 110-120 • D-47546 Kalkar • Tel. +49 (0) 2824/910-151 • www.messekalkar.de

13 16 juni 2020 Messe Kalkar heeft op 29 en 30 september eerste beurs voor binnenvaart Shipping Technics Logistics 2020 gaat door Shipping Technics Logistics 2020 gaat door. Dat bevestigt projectmanager Leon Westerhof. Het is de eerste vakbeurs die na de coronamaatregelen weer in Messe Kalkar wordt gehouden: op 29 en 30 september. Het is ook weer het eerste grote evenement voor de binnenvaart. Westerhof is blij: “We hebben hier duidelijkheid. We hebben groen licht gekregen van Noordrijn- Westfalen, de deelstaat waarin Kalkar ligt. Vakbeurzen en congressen mogen weer plaatsvinden. Maar ze moeten wel voldoen aan de overheidsrichtlijnen. We zullen zien welke op 29 en 30 september van kracht zijn. Daarvoor nemen we dan passende maatregelen.” Er geldt een maximumaantal bezoekers dat afgemeten aan het aantal vierkante meters mag worden toegelaten. “Dat is geen punt bij ons. Messe Kalkar is ruim genoeg om de standhouders en bezoekers over twee dagen te verdelen over de beursvloer.” ADVERTENTIE Anders dan normaal “Het zal allemaal wel wat anders zijn dan normaal, maar de beurs kan gelukkig doorgaan. Het is goed dat de binnenvaart elkaar weer kan ontmoeten en dat men de nieuwste trends en ontwikkelingen kan uitwisselen." "Alle aandacht gaat nu, begrijpelijk, uit naar corona. Maar er is wel een heleboel aan de gang op het gebied van innovatie, regelgeving, nieuwe producten. Daar willen binnenvaartondernemers meer over weten.” Westerhof houdt rekening met diverse maatregelen, maar verwacht niet dat die hinderlijk zijn. Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat mensen een mondkapje moeten dragen als ze door de gangen lopen, maar dat dat niet nodig is als ze op een stand zitten. Nu geldt in Duitsland – net als in Nederland – dat mensen anderhalve meter afstand moeten houden. Er gaan stemmen op dat dit voorschrift deze zomer wordt geschrapt. Dock & Rock Party De Dock & Rock Party, de traditionele feestavond op de eerste beursdag, gaat wel door, maar in een andere opzet en op een andere plek. Westerhof: “Die kan waarschijnlijk niet in de kroegstraat, maar we zien wel mogelijkheden om op een andere manier een gezellige avond te organiseren.” Vorige jaren vond tijdens Shipping Technics Logistics 2020 het Forum der Binnenschifffahrt plaats. Dat is dit jaar niet zo. Het lukte niet meer om voldoende sprekers te boeken. Daarentegen zullen er wel presentaties zijn op de beursvloer. Aan dat programma wordt nog gewerkt. Welkom Met de standverkoop heeft Westerhof veel last gehad van de coronabeperkingen. Hij kon niet bij bedrijven langs, Messe Kalkar Leo Westerhof: “We hebben groen licht gekregen van Noordrijn-Westfalen.” (foto Messe Kalkar) OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl maakte gebruik van de mogelijkheid tot arbeidstijdverkorting en er was onzekerheid over het door kunnen gaan van de beurs. Toch valt het aantal deelnemers hem niet tegen. “We hebben nauwelijks afmeldingen door corona en we hebben nog drie maanden tot de beurs. We zijn nu hard aan de slag om nog standruimte te verkopen.” De reacties zijn positief, vertelt Westerhof. “Mensen zijn blij dat we weer mogen, dat we elkaar weer kunnen ontmoeten en met elkaar van gedachten wisselen over nieuwigheden en ontwikkelingen. Bij Messe Kalkar zijn we verheugd dat we met Shipping Technics Logistics de gelegenheid daarvoor kunnen bieden. Iedereen is weer van harte welkom.” Kijk voor meer informatie op www.shipping-technics-logistics.de. Ligplaatsgedoogbeleid En toen was het genoeg. De Franto deed niet meer mee met de ligplaatsencaroussel en bleef liggen waar ze lag, in het Merwedekanaal bij Gorkum. Na een week moet je wegwezen want een ander wil ook weleens liggen. Dat vinden wij onzin want we gaan niet in rook op als we wegvaren. Er is geen werk en waar moeten we heen? Als we vertrekken moeten we weer een andere plek hebben en daar moet dan weer iemand anders weg etcetera. Waar zijn we mee bezig? Tegelijkertijd worden er op plekken zoals bij Gorinchem, waar in het verkeersbesluit duidelijk staat dat dit bedoeld is voor varende vrachtschepen, wel recreatievaart toegestaan groter dan 20 meter. Dus schermt men met een verkeersbesluit waar de provincie zichzelf niet aan houdt. Wij doen er niet meer aan mee. Dat leverde natuurlijk veel narigheid op: een enorme sticker op het raam, waarop stond dat we moesten verkassen omdat onze tijd overschreden was, telefoontjes en een (goed) gesprek met de ambtenaar die belast is met de uitvoering. Maar we gingen niet weg. Hoe zat het met die coulance die beloofd was in verband met coronatijd? Daar had de provincie HEBO breidt uit naar Amsterdam HEBO Maritiemservice heeft zijn maritieme dienstverlening uitgebreid naar de haven van Amsterdam. HEBO was al regelmatig actief in de Amsterdamse haven, maar beschikte er nog niet over een permanente locatie. “In samenwerking met TMA Logistics en Port of Amsterdam is het gelukt een vaste locatie voor een van de HEBO-bokken te vinden in de haven van Amsterdam. Zo kunnen we tot 800 ton lifting-capaciteit aanbieden voor project- en breakbulkverladingen en bieden we hijscapaciteit aan voor superjachten in de haven van Amsterdam.” niets mee te maken, was de boodschap. Dat was met Rijkswaterstaat afgesproken (die dat dan ook weer niet bepaald uitdraagt naar de schippers toe, helaas). De afdeling voor calamiteiten wordt actief vanuit de Coenhaven. Die wordt ingezet voor het bestrijden van incidenten en het afvangen van vrijgekomen afvalstoffen van bijvoorbeeld olie en chemische producten tot plastic afval. HEBO Maritiemservice is al jaren actief in Zwartsluis en Rotterdam. Het veelzijdige bedrijf beschikt over drijvende kranen (tot 800 ton hijscapaciteit), pontons en calamiteitenvaar- en voertuigen. HEBO is actief op het gebied van projecten breakbulkverlading, calamiteitenbestrijding, bergingen, infrastructuur, ship-to-ship-operaties en transporten van onder andere superjachten. (foto HEBO Maritiemservice) We moeten zeggen: er waren veel partijen die ons hierin steunden: het ministerie van I en W ging het navragen bij de directie van de provincie, diverse Kamerleden (PVV en CDA) zochten contact met de provincie, Een Statenlid (SP) heeft de druk op de ketel enorm vergroot, en dat alles lijkt nu te leiden tot een resultaat: het gedogen van het langer blijven liggen van binnenvaartschepen. Wat het belangrijkst is: het lijkt erop dat men (door de interventie van velen) begrip heeft gekregen voor de situatie waar de binnenvaart momenteel in verkeert, tenminste in Zuid-Holland. Nu willen we graag hierover in gesprek want dit versnipperde ligplaatsenbeleid van Rijkswaterstaat, al die provincies, de gemeentes en de waterschappen zouden toch zo op elkaar afgestemd moeten kunnen worden dat geen van die partijen ‘opgescheept’ zit met schepen die blijven liggen omdat ze verder nergens naartoe kunnen en tegelijkertijd de binnenvaart nu eindelijk eens plekken krijgt waar men gewoon wat langer kan blijven als dat nodig is. We hopen van harte dat dit kan leiden tot iets beters, voor alle partijen. Als eerste gaan we hierover in gesprek met de Provincie Zuid-Holland om aan te geven: hier moet nu toch echt eens iets structureels verbeteren. En niet alleen bij de Provincie Zuid-Holland. Met Noord- Holland staat ook al een gesprek gepland. David Twigt en Sunniva Fluitsma, ms Franto INGEZONDEN BRIEF

Binnenvaartkrant