Views
10 months ago

2020-04

  • Text
  • Twee
  • Marflex
  • Sendo
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Onze
  • Februari
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart

6 FAMILIEBERICHTEN

6 FAMILIEBERICHTEN Geboorte • Verloving • Huwelijk • Overlijden • Dankbetuiging • In memoriam Familiebericht plaatsen? Mail uw bericht naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl KICKER / ZOEKERTJE 11 februari 2020 Kleine advertentie met een verzoek, aanbod of mededeling. Kicker plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst op via onze website. De tijd heelt niet de wonden ’t verzacht alleen de pijn. Zonder jou zal er blijvend een enorme leegte zijn. Verdrietig, maar dankbaar voor alles wat George voor ons heeft gedaan en betekend, laten wij u weten dat wij, nadat hij is voorzien van het H. Sacrament der Zieken, afscheid hebben moeten nemen van mijn lieve man, onze vader, schoonvader en opa. Correspondentieadres: Rijnstraat 1-61, 6916 BC Tolkamer George de Bot Georg Johann 7 januari 1939 † 8 februari 2020 echtgenoot van Ria de Bot – Cornelissen Ria Myriam en Will Rico Peter en Lucia Lars en Esther Mats, Mette George verblijft deze dagen in Uitvaarthuis De Lelie Kwekerstraat 1a te Lobith. Hier is gelegenheid om afscheid te nemen op vrijdag 14 februari van 19.00 uur tot 20.00 uur. De eucharistieviering zal worden gehouden op zaterdag 15 februari vanaf 11.30 uur in de parochiekerk H. Maria Onbevlekt Ontvangen, gelegen aan de Markt te Lobith. Voorafgaand aan de viering is er vanaf 11.00 uur gelegenheid om de familie te condoleren. Aansluitend begeleiden we George in besloten kring naar het crematorium. Wij bedanken het personeel en de vrijwilligers van Dijkzicht voor de liefdevolle zorg. Vaart u regelmatig via de Kreekraksluizen? Pik daar dan een exemplaar van de Binnenvaartkrant mee. Ook nu er geen sluispersoneel meer is, ligt de krant daar voor u klaar ! Verfügbare Lotsen/Kapitäne für die Rhine, Main, MDK und Donau!!! Für weitere info : – tel. 0040724363747 – email : office@navigofirst.com We are the Best in Crewing! BEMANNING NODIG? Continental Crewing biedt u per direct gemotiveerde Filipijnse (licht)matroos. Vanaf Euro 103 per dag. Email : sales@continentalcrewing.eu T + 31-1089-00061 T + 49-3222-1094-892 www.continentalcrewing.eu Gevraagd Matroos mbs Andante weekend vrij tel. 06-53121482 Voor directe vraag Schipper (evt. met partner) 1500 ton, i.b.v. radarpatent binnenlandse vaart, zondags vrij. Fa. Buitendijk, H.I. Ambacht Tel. 078-6812866, 078-6814982 Filipijns óf Roemeens personeel Vanaf 107 euro per dag. Tel. 06 52 68 82 52 óf WWW.ALFURU.COM Te Koop TELESCOPISCHE SPUDPALEN Beste kwaliteit prijs ! Tot 25 m onder het schip uit! www.botermantechniek.nl T: 06 54 28 7373 Licht(matrozen) en Stuurmannen beschikbaar Zeer interessante tarieven. Via Upstream Crew bel 085 8772324 of email ons info@upstreamcrew.com Op mcs Novum zoeken we een Schipper. 7/7. ARA gebied. ADN en containerervaring zijn een pré. leijtenscheepvaart@gmail.com 06-22394315. Gevraagd: 2e Kapitein/Stuurman op containerschip "Henri-R" Op ZZP basis. Patent tot Mannheim, kost en reizen vrij. U komt in een ontspannen werksfeer waar eigen inzicht wordt gewaardeerd. E: reijmers.henri@gmail.com T: 0031652064387 BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan: (licht)matroos/ goede condities. Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 www.tmlg.eu Wij zijn een uitzendbureau met een strekking over geheel Europa. Wij bieden u bemiddeling en verhuur aan van ons Slowaaks en Tsjechisch scheepspersoneel. 00421 948 699 352 00421 918 828 726 tmlg.info1@gmail.com info@tmlg.eu BY QUALITY - SERVICE INNOVATION - SUSTAINABILITY THE POWER TO TURN YOUR WORLD 360° Wij zijn op zoek naar een KAPITEIN voor het ARA gebied • Tankvaart-, bunkerervaring is een pre • Vaarbewijs, ADN, Radar en Vhf, Rijnpatent is een pre. Werkend in een 1-1 ploegensysteem onder Luxemburgse voorwaarden Voor meer informatie kunt u graag contact met ons opnemen. Wir suchen für unsere Tankschiffe per sofort Schiffsführer, welche folgende Qualifikationen bieten: • mindestens Patent bis Mannheim • Tankschifffahrtserfahrung von Vorteil • Radarpatent • ADN-Schein Unser Fahrgebiet erstreckt sich zwischen den ARA-Häfen und Birsfelden sowie den Nebenflüssen des Rheins, wie Main und Mosel und dem Nordwestdeutschen Kanalgebiet. Wir bieten interessante Schweizer Sozialleistungen, bspw. 100% Pensionskassenvergütung durch den Arbeitgeber, Krankenkassenversicherung sowie eine Krankentaggeldversicherung (BU + NBU) und fachspezifische Weiterbildungskurse (u.a. Übernahme von Kurskosten) an. Das Arbeits- und Freizeitverhältnis ist 1:1 in einem festen Schichtsystem von 3 Wochen an Bord + 3 Wochen Freizeit. 180 JAAR KENNIS EN ERVARING 24/7 BEREIK- BAAR Dé onderlinge specialist in scheepsverzekeringen Nanengat 17 • 3356 AA Papendrecht +3178 615 22 66 • info@veth.net Felita SA • route du Vin 9 • L-5401 Ahn Tel. +31 638 081 682 • Support54@inos.lu Haben wir Ihr Interesse geweckt? Melden Sie sich unter +41 41 511 23 25 oder senden Sie uns eine E-Mail mit Ihren Unterlagen an info@neco.ch 088 6699500 | eoc.nl @EOCverzekering/ EOCverzekering

7 DeConTrans: slim logistiek concept met kleine schepen Met 24 TEU over Duitse kanalen DOOR SARAH DE PRETER De kanalen in Noordrijn- Westfalen (NRW) bieden nog ruimte voor extra binnenvaartvervoer. Daarom ontwikkelen de projectpartners in DeConTrans een logistiek concept met kleine, elektrische schepen. DeConTrans wordt door Europa en NRW gesubsidieerd en kan rekenen op veel belangstelling. Cyril Alias, hoofd van de vakgroep Logistiek & Transport binnen het onderzoekscentrum voor scheepstechniek en transport (DST) in Duisburg, is projectleider van DeConTrans. De focus ligt op het ontwikkelen van een logistieke oplossing voor containervervoer op de West-Duitse kanalen. “In het verleden is al vaker getracht bestaande containerschepen met dit doel aan te passen, maar er is te weinig lading voor deze grote schepen”, aldus Alias. “Ze kunnen op de kanalen slechts een beperkt aantal havens bereiken. Wij ontwikkelen specifieke, kleinere containerschepen die aansluiten bij de regionale behoeften.” Elektrische Regiocarrier Het DeConTrans-project startte in 2018, en inmiddels is er een concept klaar voor elektrische schepen tot 24 TEU: de Regiocarrier. De komende maanden vindt cijfermatig onderzoek plaats. Aansluitend gaat het DST in zijn simulatietank proeven doen met schaalmodellen. Het is de ambitie om de geautomatiseerde schepen met één persoon te kunnen bedienen. Ook zouden ze kunnen worden samengevoegd tot koppelverbanden. Op de kanalen en zijrivieren van de Rijn kunnen ze overslaglocaties bedienen die voor grotere schepen onbereikbaar zijn. Alias: “We hebben ook gekeken of de Regiocarriers naar Antwerpen en Rotterdam zouden kunnen varen, maar daarvoor nemen ze te weinig lading mee. Ze kunnen wel als feeder worden ingezet voor de grotere containerterminals langs de Rijn. Aanbieders van containerlijnen tonen hier belangstelling voor.” De schepen zouden zo’n honderd overslaglocaties aan de kanalen kunnen bedienen. Daaronder een groot aantal plaatsen waar nu nauwelijks nog overslag plaatsvindt, maar die nog wel als overslaglocatie in de bestemmingsplannen staan. Het verkeersministerie van NRW zet in op behoud van deze bestemmingen. Alias: “Als er eenmaal plannen opduiken voor woningbouw langs het water – zoals in een deel van de haven van Münster is gebeurd – zijn deze locaties verloren voor scheepsoverslag. We willen met DeConTrans hun waarde voor de binnenvaart aantonen.” De onderzoekers mikken in eerste instantie op een netwerk van acht grotere kanaalhavens. Te denken valt onder andere aan Dortmund, (foto Oliver Schaper) Cyril Alias: “Als er eenmaal plannen opduiken voor woningbouw langs het water, zijn de overslaglocaties verloren.” Hamm en Minden. Deze havens zouden containers van de weg kunnen halen door het inzetten van kleinere schepen. Stapsgewijs wil DeConTrans het netwerk verder uitbreiden met kleinere havens en overslaglocaties. Volgens Alias zullen ook marketingprogramma’s nodig zijn om verladers en logistieke bedrijven te overtuigen. De argumenten om een modal shift te overwegen, stapelen zich op: in het Ruhrgebied worden steeds meer bruggen wegens achterstallig onderhoud gestremd voor zwaar wegvervoer en op veel wegen zijn vrachtwagens om milieuredenen niet meer welkom. Bovendien hoeven niet alle goederen supersnel te worden vervoerd, als ze hun bestemming maar op tijd bereiken. Toch denken veel verladers en logistieke bedrijven volgens Alias vooral aan weg- en spoorvervoer: “De binnenvaartspecifieke systemen, codes, begrippen en processen maken het soms moeilijk voor logistiek planners om binnenvaart te integreren in transportketens.” Digitale transportketens Goederenvervoer wordt tegenwoordig steeds meer digitaal gepland, waarbij de binnenvaart in digitale transportketens nog een beperkte rol speelt. In Duitsland en Nederland zijn de afgelopen jaren digitale planningssystemen voor binnenvaart ontwikkeld, maar logistieke bedrijven en verladers zijn er vaak niet mee vertrouwd. Ook de specifieke woordenschat van de binnenvaart vormt volgens Alias een drempel. “Je moet verladers het gevoel geven dat het (illustratie DST) bijna niet uitmaakt of ze hun goederen per schip of vrachtwagen vervoeren. Alleen dan zal de binnenvaart deel gaan uitmaken van globale supply chains. De digitale binnenvaartsystemen verschillen in principe nauwelijks van de oplossingen om een vrachtwagen te boeken. Als we dát aan verladers kunnen laten zien, krijgen we ze over de streep en zullen ze beseffen dat ook binnenvaartlogistiek zeer modern kan zijn.” Kraan aan boord Een voorwaarde om het concept te laten slagen is de aanwezigheid van overslaginfrastructuur. Alias: “Idealiter staat op alle overslaglocaties langs de kanalen een vaste of mobiele kraan, maar welke gemeente is bereid daarin te investeren? Het is realistischer dat de schepen zelf een kraan aan boord hebben. Dit zijn we aan het onderzoeken, waarbij we onder meer de stabiliteit van het schip bekijken.” Door de beperkte doorvaarthoogte van de kanaalbruggen kunnen containers er slechts op één laag worden vervoerd. Het projectconsortium bekijkt echter ook tweelaags containervervoer, om het effect van brugverhogingen wetenschappelijk gefundeerd in kaart te kunnen brengen. “Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheden voor bulkoverslag en roro”, aldus Alias. “In Berlijn en Vlaanderen zijn er goede referenties. In situaties waarbij het vertrek- en eindpunt langs het water liggen, zou dit ook in het Ruhrgebied kunnen werken.” De projectpartner van het DST binnen DeConTrans is het Institut für Forschung und Transfer (RIF) in Dortmund. Beide instituten maken deel uit van de Johannes Rau-organisatie, waarbinnen aan universiteiten gelieerde onderzoeksinstituten in NRW gezamenlijke projecten uitvoeren. “Onze collega’s in Dortmund zijn sterk in het modeleren van technische systemen, om bijvoorbeeld te kijken hoe een schip zich in het water gedraagt. We gaan ook samen een logistieke simulatie doen en verschillende scenario’s onderzoeken. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als we het netwerk uitbreiden van acht naar 45 overslaglocaties? Is binnenvaartvervoer dan nog steeds ecologisch en economisch zinvol? En wat als er op enig moment te veel lading wordt aangeboden? Deze simulatie start volgend jaar.” Politiek In Duitsland kan DeConTrans op veel media-aandacht en politieke belangstelling rekenen. Alias: “Het is dan ook een politiek-sociaal belangrijk vraagstuk. Onze wegen slibben dicht, de transportsector stoot nog steeds te veel CO 2 uit. Welke ouder die in de logistiek werkt, wil door zijn kinderen worden aangesproken omwille van zijn werk? Er moet iets veranderen, en binnenvaart kan daar een rol in spelen. Als gevolg van de energietransitie zullen de kolenvolumes afnemen. De binnenvaart moet op zoek naar andere lading. Dat kunnen containers zijn.” Onlangs heeft havenverbond DeltaPort zich aangesloten bij het project. DeltaPort gaat de resultaten van haar eigen project voor regionale containerdistributie (log4NRW) inbrengen in DeCon- Trans. Er is een adviesraad opgericht waar DeltaPort deel van uitmaakt. De raad wordt de komende maanden verder uitgebreid met IT-bedrijven, havens en containerlijnen. “We gaan onze resultaten op regelmatige basis presenteren aan de adviesraad om te toetsen of we op de goede weg zijn. Daarnaast kunnen leden ons helpen met belangrijke details en het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen.” DeConTrans loopt nog tot eind september 2021. COLOFON Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag 11 februari 2020 De BINNENVAARTKRANT is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 kranten, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk op ca. 650 plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. VERSPREIDPUNTEN U kunt onze ca. 650 verspreidpunten vinden op www.binnenvaartkrant.nl ADRES ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 klantenservice@binnenvaartkrant.nl ONLINE www.binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartvlog.nl www.vlootschouw.nl www.binnenvaartcijfers.nl (samen met BVB) REDACTIE redactie@binnenvaartkrant.nl Martin Dekker (hoofdredacteur) +31(0)6-22871516 Michel Gonlag (eindredacteur) +31(0)6-53244445 Sarah De Preter +31(0)6-22701893 Olivia Kooiman Met bijdragen van: Frank Antonie van Alphen Maikel Apai Menno Bonnema Evert Bruinekool Jan Johan ten Have Joke Heikens Jan Hoek Jitze Hooghiemstra Cees de Keijzer Chris van Loon Leona Meijer Johan de Witte Noud van der Zee KLANTENSERVICE ADMINISTRATIE Karin Hell (offi ce manager) Mariska Doornkamp (administratief medewerker) SALES sales@binnenvaartkrant.nl Ken Rijkers (commercieel manager) Rica Adjis (accountmanager) VORMGEVING Jimmy-Dean Hartog Angela Govers-Bakker VLOG DRUK Koninklijke BDU Grafi sch Bedrijf bv. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Uitgeverij Riomar en/of de betreffende auteurs en fotografen.

Binnenvaartkrant