Views
9 months ago

2020-04

  • Text
  • Twee
  • Marflex
  • Sendo
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Onze
  • Februari
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart

24 11 februari

24 11 februari 2020 Wij wensen familie MAES-DE WILDE een behouden vaart met hun mts THALASSA II Maritieme betimmeringen en interieurbouw info@foresta-trading.nl www.foresta-trading.nl Non Ferro bv Foto: Binnenvaartkrant Nieuwland Parc 307, 2952 DD Alblasserdam info@emsbv.nl www.emsbv.nl Wij bedanken familie Maes-De Wilde voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen mts Thalassa II een goede vaart. Wij verzorgden de complete E-installatie. Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp, bouw en levering compleet schip mogen verzorgen voor fam. Maes-De Wilde. Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensendriessen.com Wij leverden de complete tankmeting en -alarmering, alsmede druk- en temperatuurmeting met behulp van TMS STaR systeem. Wij feliciteren familie Maes-De Wilde van harte met mts Thalassa II Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008

25 11 februari 2020 Tweede Thalassa voor familie Maes-De Wilde In een bouwperiode van circa anderhalf jaar heeft Rensen- Driessen Shipbuilding de nieuwbouwtanker Thalassa II voor de familie Maes-De Wilde gerealiseerd. De tanker werd op vrijdag 31 januari in Zwijndrecht gedoopt. Aansluitend zegende aalmoezenier Van Welzenes het schip volgens goed gebruik in. In de zomer van 2018 verstrekte Familie Maes-De Wilde de opdracht voor de bouw van dit complete schip. Vervolgens werden de bouwtekeningen van het type Chimo door de ontwerpers van Rensen-Driessen verder geüpdatet. Het schip meet 110 × 11,45 × 5,04 meter. De kruiplijn is 4,25 meter. De Thalassa II beschikt over negen gecoate ladingtanks, die samen een inhoud hebben van 3.420 m 3 . Al jaren Rensen-Driessen Shipbuilding is niet alleen verantwoordelijk voor het ontwerp en de bouw van het casco, maar leverde het schip compleet op. De Thalassa II komt de bestaande Thalassa (type MoneyMaker) versterken, die de familie Maes- De Wilde in 2013 in de vaart bracht. Ook dat schip werd destijds geleverd door Rensen- Driessen. Stefan Maes en Wim Driessen kennen elkaar al jaren en hebben al regelmatig zaken gedaan samen. Onder andere met de aan- en verkoop van de bestaande Thalassa, de Pelagus, de nieuwbouw van het drogeladingschip Thalassini, gebouwd op scheepswerf Orsova, en de duwbak Pelagus II, die twee jaar geleden uit Polen werd opgeleverd. Aan mts Thalassa ll leverden onder andere: Voor de afbouw schakelde de Zwijndrechtse scheepsbouwer de vertrouwde overburen uit Dordrecht in: Dolderman. Die leverde ook de Caterpillar-motoren. De Waal Machinefabriek verzorgde de Stuwa-schroefasinstallatie met schroefasrem, de schroefasseals, het EasyFlow-roersysteem en de Stuwa-stuurmachine. De keerkoppeling (een WAF 665) komt van Reintjes Benelux. Blokland Non-Ferro zorgde voor de U-bundelkoelers. Veth Propulsion zorgt met de Veth Jet-boegschroef voor extra wendbaarheid. Van Blommaert komen onder meer de stuurhuttrap, de prachtig gespoten voormast, de heklichtbeugel en boordlichtvleugels en de aluminium davit. DBS Scheepsservice vervaardigde de aluminium machinekamervloeren (zowel voor als achter). EMS Group deed de elektrische installatie. Kampers Shipyard maakte het stuurhuis met hefgeleidekokersysteem. Van Wijk Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf leverde de ankerlieren en de autokraan. GeMa Services deed de conservering van het schip. Dubbel dekleidingsysteem Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw timmerde de achterwoning en het stuurhuis. VE-woning en scheepsstoffering leverde de VE-screen zonwering in het stuurhuis. ClimaLogic verzorgde de sanitaire, de airco- en de overdrukinstallatie, de machinekamer- en ruimventilatoren en de afsluitbare rvs roosters. Bridgescout zorgt voor extra veiligheid met het geïnstalleerde brughoogtedetectiesysteem. Voor de navigatie is er Tresco Navigis van Tresco Engineering. Foresta Trading leverde onder meer de F.T. VICTOR-dienstpompen, twee F.T. ballast-/stripping-ejectors en de F.T. smeeroliehaspelsets. MarFlex is aan boord vertegenwoordig met negen MDPD-80 ladingpompen en even veel nazuigpompen. RugoTech Pijpleidingen installeerde het dubbele dekleidingsysteem. W&O Europe leverde de appendages daarvoor, en voor de machinekamers en het ballastsysteem. Hoveko regelde de tankmeting en -alarmering (met behulp van Saabradars), alsmede de temperatuur- en drukmeting. De coating van de tanks werd verzorgd door Muehlhan. Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Ontwerp, bouw en levering compleet schip Dolderman B.V. Complete afbouw en levering Caterpillar 3512C en Caterpillar C18 Blokland Non-Ferro B.V. U-bundelkoelers Blommaert BVBA Stuurhuttrap DRM type Futura, voormast type Improval, heklichtbeugel type Isis, boordlichtvleugels type Isis en RVS roeftrap en aluminium davit Bridgescout Brughoogtedetectiesysteem ClimaLogic B.V. Sanitaire installatie, aircoinstallatie, overdrukinstallatie, machinekamerventilatoren, ruimventilatoren en RVS afsluitbare roosters DBS Scheepsservice Alu machinekamervloeren voor- en achter De Waal Machinefabriek B.V. Stuwa Schroefasinstallatie met schroefasrem, Stuwa Schroefasseals, EasyFlow Roersysteem en Stuwa Stuurmachine EMS Group B.V. Elektrische installatie Foresta Trading B.V. Complete pakket F.T. VICTOR dienstpompen, 2x F.T. ballast/ stripping ejector 200 m³/u per stuk, F.T. smeerolie haspelsets, F.T. gasolie trimpomp, F.T. voorsmeerpomp en F.T. VM 2” lucht gedreven membraanpomp op RVS verrijdbaar onderstel GeMa Services Complete conservering incl. levering verfpakket Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw Betimmering achterwoning & stuurhuis Hoveko B.V. De complete tankmeting- en alarmering, alsmede druk- en temperatuurmeting met behulp van TMS STaR systeem Kampers Shipyard B.V. Stuurhuis met hefgeleidekokersysteem incl. hydraulische toebehoren Marflex B.V. 9 x MDPD-80 ladingpompen 9 x nazuigpompen Muehlhan B.V. Coating Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH The main propeller, diameter 1700mm, 5 blades, skew design Reintjes Benelux bvba 1x WAF 665 met reductie van 5,044:1 RugoTech Pijpleidingen BV Complete dekleidingsysteem Tresco Engineering bvba Tresco Navigis Van Wijk Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf B.V. Ankerlieren en autokraan VE-woning en scheepsstoffering VE-screen zonwering stuurhuis Veth Propulsion B.V. 1x Veth jet Boegschroef, k-1200 392 Kw, 1800 RPM W&O Europe Appendages voor de dekleidingsystemen, de machinekamers en het ballastsysteem ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE Vereniging De Binnenvaart viert 30e verjaardag met nieuwe site Ter gelegenheid van haar 30e verjaardag heeft Vereniging De Binnenvaart een nieuwe website gelanceerd. De vereniging, die 2.930 leden telt, is zeer actief. Dat komt ook tot uitdrukking op de nieuwe versie van www.debinnenvaart.nl. Zo De Marot wordt toegankelijk voor publiek. In het ruim van de Franse motor worden binnendekken en nieuwe ruimschilden aangebracht. (foto Vereniging De Binnenvaart) komen de agenda en de nieuwsberichten nadrukkelijker in beeld. Op de website staat het veelvuldig geraadpleegde overzicht van het Binnenvaartdocumentatiecentrum met de internationale databank van binnenvaartschepen. Deze is gekoppeld aan de in 2018 gelanceerde en populaire Binnenvaart-app. Marot Ook aan de Marot wordt hard gewerkt. In het ruim van de Franse motor worden binnendekken en nieuwe ruimschilden aangebracht. Vereniging De Binnenvaart beschikt sinds 2018 over dit historische schip, dat na de Tweede Wereldoorlog deel uitmaakte van de Marshallhulp om Europa er ecnomisch weer bovenop te helpen. Van de 95 schepen werden er 35 op de Dordtse Scheepswerf de Biesbosch samengesteld, vlakbij de thuishaven van Vereniging De Binnenvaart. Daar ook wordt Leefwerf De Biesbosch ontwikkeld. In de loop van 2020 zal de Marot afmeren in de zuidelijke insteekhaven van de vroegere scheepswerf. Het schip krijgt een centrale plek in dit centrum waar wonen en werken aan boord van monumentaal varend erfgoed. Binnenvaartmuseum In het Binnenvaartmuseum, aan boord van de in het Wantij afgemeerde René Siegfried, is dit jaar de nieuwe expositie over voortstuwing te zien. Het museum is geopend op donderdag en zaterdag van 10.00 uur tot 16.00 uur en voor groepen op afspraak. Op andere dagen worden tal van activiteiten georganiseerd. Sleepboot Irene schittert in gemeentehuis Maasgouw DOOR NOUD VAN DER ZEE Het Maas Binnenvaartmuseum heeft een model van een stoomsleepboot in langdurige bruikleen gegeven aan de gemeente Maasgouw. Burgemeester Stef Strous nam het model van de Irene dankbaar in ontvangst. Het model, dat in 1970 gebouwd werd door oud-schipper Kees van Gameren, is in een vitrine geplaatst in de publiekshal van het gemeentehuis. De burgemeester zei dat zijn gemeente een hechte relatie onderhoudt met het water, de haven en de binnenvaart. De Irene verwijst naar de periode in de 20e eeuw toen sleepboten op de Maas en het Julianakanaal het vervoer verzorgden van brandstof, bouwstoffen en chemicaliën naar het westen van Nederland. Eigenaren zochten elkaar toen in het weekend op in de haven van Maasbracht en lagen met tientallen sleepboten ‘met de kop in de dijk’. Het model van de Irene ie een schenking aan het museum door P. Tinnemans uit Maasbracht. De sleepboot is compleet met stoomketel en stoommachine.

Binnenvaartkrant