Views
11 months ago

2020-04

  • Text
  • Twee
  • Marflex
  • Sendo
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Onze
  • Februari
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart

18 Het concept werkt >>

18 Het concept werkt >> vervolg van pagina 17 “Het vaart super en reageert soepel. Normaal gesproken heb je op dit formaat schip twee maal 1100 kW achter nodig en twee maal 400 kW voorop”, zegt Van der Meer. “Wij doen het met veel minder.” De in maart 2019 in de vaart gekomen Sendo Liner bewijst dat het concept echt werkt. Dat schip bunkert nu een derde minder dan de andere schepen die op hetzelfde traject varen. Ook het onderhoud is flink gereduceerd door het elektrisch varen. En er hoeft geen havengeld te worden betaald in Rotterdam. Ceylan Düzdüsen, directeur van CCM3, bevestigt de uitspraken van Van der Meer over het vaargedrag: “Het casco glijdt veel beter door het water. De kop is eigenlijk een soort voetbal. Gestroomlijnder, sneller en met minder weerstand. Zo stabiel als het schip ligt en vaart, heb ik met een ander schip nog niet meegemaakt.” Er is goed over nagedacht. Het casco is in China gebouwd en kwam iets te laat in Nederland. Er is extra hard gewerkt om het alsnog op tijd in de vaart te krijgen. Waterstof “We hebben een hybride schip gebouwd dat volledig is aangepast om later op accu’s te gaan varen”, vertelt Düzdüsen. “Het was wederom een uitdaging.” Het schip is net even anders dan de Sendo Liner omdat alles groter is. Alles is dus net 11 februari 2020 Sebastiaan van der Meer Wij feliciteren Sendo Shipping met het ms Sendo Mare Rotterdam – Nijmegen – Millingen a/d Rijn Loswal 5 . 6566 CH MILLINGEN A/D RIJN . T +31 481 438310 . info@heijmen.nl heijmen.nl . scheepsuitrusting.nl . stuurstoelen.com even zwaarder. Het was voor CCM3 weer een unieke kans om voorop te lopen in de ‘elektrisch varen-techniek’. “Er staan nog twee elektrische schepen in de planning. De laatste twee jaar bouwen wij veel elektrische schepen met accu’s. Onze grootste wens nu is een schip op waterstof te bouwen”, vertelt Düzdüsen. “Ook met de waterstoftechniek willen wij vooraan staan.” “Ik ben trots op onze mensen... Dat we het weer geflikt hebben”, zegt Düzdüsen. “De Nijmegen Max ligt er al, dat wordt ook voor 90 procent hetzelfde als bij de Sendo Liner.” Sendo Shipping wil alleen maar top of the bill. Aanpassingen en voortschrijdend inzicht waren nauwelijks nodig, het concept is enorm doordacht. “Het grootste verschil is dat we geen accupakketten geplaatst hebben; dat komt later.” De samenwerking met Sendo Shipping is goed, plezierig en meedenkend. Het lijkt niet op een opdrachtgever-klant-relatie, maar is heel constructief. “Dat maakt het project apart voor ons.” Van elkaar leren “Van der Meer is geen makkelijke klant, maar wel heel positief door zijn enorme kennis over nieuwe technieken”, zegt Düzdüsen. “Dat maakt het samenwerken toch heel fijn, je leert van elkaar.” Ook de samenwerking met Concordia Damen vindt hij plezierig. Ze zijn een beetje de medeontwerper van het casco; ze beschikken over veel kennis en hebben een grote bijdrage geleverd. “Ik ben heel blij dat zij en Sendo Shipping ons deze innovatieve afbouw gegund hebben.” Wij wensen SENDO SHIPPING een behouden vaart met ms SENDO MARE Breda Maritieme betimmeringen en interieurbouw Scheepsladingmeters Hoogtemeters Diepgangmeters Non Ferro bv Foto: E.J. Bruinekool

19 11 februari 2020 Jeroen Buyck, weer volledig aan het werk na ziekte, ziet kansen voor groei Buyck Techniek timmert aan de weg Met de overgang van 2019 naar 2020 sloot Jeroen Buyck een nare en spannende periode af. Door ziekte kon de directeureigenaar van Buyck Techniek ruim een jaar zelf nauwelijks op pad. Maar zijn medewerkers vingen dat op door een tandje bij te zetten. Nu is Jeroen weer in orde en werkt hij, samen met die collega’s, met nieuwe energie aan de verdere uitbouw van het bedrijf in Heijningen, dat gespecialiseerd is allerlei hydraulische toepassingen in de scheepvaart. Jeroen Buyck (44) leerde het vak bij Van der Velden Marine Systems. In 2001 begon hij als zzp’er. “In de hydrauliek, voor de binnenvaart en zowel in Nederland als internationaal. Na een jaar of tien besloot ik er een echt bedrijf van te maken; dus met personeel.” “Dat pakte goed uit. We zijn inmiddels met z’n vijven: drie monteurs, mijn vrouw Lina, die de administratie doet, en ikzelf. Bij drukte schakel ik nu zelf soms zzp’ers in.” Hydraulische systemen Buck Techniek doet allerhande hydrauliekwerk. De nadruk ligt op de maritieme sector en dan vooral de binnenvaart. “Nog steeds, ja. We zijn in het gat gesprongen dat ontstond doordat de grote jongens zich op nieuwbouw zijn gaan toeleggen. Wij doen veel onderhoud en reparaties en vervanging van bestaande installaties. Vooral service is belangrijk voor onze klanten. Ze vinden het prettig dat ze rechtstreeks met mij contact hebben.” “We leveren ook nieuwe stuurwerken. Die ontwerpen en produceren we zelf: Buyck Techniekstuurwerken. In de bekende witte kleur.” “Alles bij elkaar maken stuurwerken circa de helft van ons werk uit. We zijn ook gecertificeerd om ze te keuren. Maar we doen eigenlijk alle hydraulische systemen aan boord van schepen: van ankerlieren tot autokranen en stuurhuizen. Ook stuurhuizen mogen we certificeren.” Twee Buyck Techniek-stuurwerken staan in de werkplaats klaar voor een klant. Jeroen Buyck: “De toekomst ziet er goed uit. Voor mij én voor het bedrijf.” (foto’s Tekst & Toebehoren) Op de plank De monteurs, binnen het bedrijf opgeleid, zijn allround en werken doorgaans op locatie. In opdracht van scheepseigenaren en rederijen, maar ook voor (motoren)inbouwers en werven. In de eigen werkplaats worden stuurwerken en andere systemen samengebouwd en de werkzaamheden voorbereid. “We hebben veel vaste klanten. Ons bestand telt meer dan duizend schepen. We zijn meegegroeid met onze klanten. Sommigen schippers uit de begintijd hadden toen één schip en hebben er nu drie of vier. En een paar rederijen waar we voor mogen werken, zowel in de tankvaart als de droge lading, zijn ook gegroeid. Daarnaast werken we regelmatig op patrouillevaartuigen van Rijkswaterstaat en de politie.” Buyck Techniek beschikt over een ruime voorraad. Van de eigen systemen, maar ook van de bekende andere merken. “Ik denk dat wij meer stuurwerkpompen en andere onderdelen op de plank hebben liggen dan de grote merken zelf. Van de stuurwerkpompen toch zeker een stuk of vijftig. Zo’n voorraad is een forse investering, maar die is het dubbel en dwars waard. Voor de binnenvaart kunnen we eigenlijk altijd meteen leveren.” Acute leukemie In oktober 2018 werd Jeroen ziek. De diagnose kwam hard aan: acute leukemie. Chemokuren en een stamceltransplantatie volgden, gecombineerd met medicijnen. De behandeling hielp hem er weer bovenop. Hartverwarmend noemt hij de reacties uit de binnenvaart: van klanten, bekenden en zakelijke relaties. “Kaarten, appjes… ook van mensen van wie je het niet verwacht. Dat doet je toch goed.” Het bedrijf ging volop door. “Dankzij de jongens en mijn vrouw. We konden klanten gewoon blijven helpen.” Jeroen draaide op de achtergrond ‘gewoon’ mee: bellen en mailen met klanten en leveranciers. “Dat deed ik ook vanuit het ziekenhuis. Eigenlijk was ik er nooit echt helemaal tussenuit.” Sinds december is Jeroen weer dagelijks op de zaak en werkt hij hele dagen. “Ik ben weer helemaal de oude, heb zelfs mijn haar weer terug. De monteurs zijn vooral veel op pad; ik regel dat alles hier zijn gang gaat en zij hun werk goed kunnen doen.” “Aan acquisitie heb ik het afgelopen jaar niets gedaan. Nu kom ik daar weer wel aan toe. De toekomst ziet er goed uit. Voor mij én voor het bedrijf. We hebben sinds kort ook een nieuwe website: www.buycktechniek.nl. Om te laten zien dat we volop actief zijn en kansen zien om verder te groeien. We staan in mei ook weer op Maritime Industry, voor de derde keer.” BBL Infomarkt Vandaag (dinsdag 11 februari) vindt in het WTC in Rotterdam de BBL Infomarkt plaats. Dit evenement is een samenwerkingsverband tussen Albeda, HMC vakschool, Lentiz onderwijsgroep, STC mbo college, Techniek College Rotterdam, Wellant College, Zadkine, Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven, Leren en Werken Rijnmond en de gemeente Rotterdam. De BBL Infomarkt is bedoeld voor iedereen die wil instromen in een mbo-(BBL) opleiding. Er worden zo’n duizend bezoekers verwacht. VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl Naast deelnemende onderwijsinstellingen zijn ruim tachtig bedrijven vanuit alle sectoren aanwezig die deelnemers zoeken voor hun BBL-leerbanen. De bedrijven worden overzichtelijk per sector ingedeeld, verdeeld over twee enorme hallen in het WTC. Het BVB is namens de binnenvaart ook aanwezig om de mogelijkheden van een varend beroep onder de aandacht te brengen. Voor wat extra beleving nemen we de VR-bril met binnenvaartsimulatie mee. Inspiratieavond Gomarus College Vanavond (dinsdag 11 februari) vindt op het Gomarus College in Gorinchem een inspiratieavond plaats voor leerlingen en hun ouders. Ze kunnen tijdens deze avond kennis maken met diverse beroepen. Het BVB is aanwezig namens de binnenvaart. In vier rondes bezoeken de leerlingen de diverse beroepen en kunnen ze al hun vragen stellen over carrièremogelijkheden, opleidingseisen en hoe het werken in de praktijk is. The Blue Road Map is in revisie Het BVB heeft al enige tijd op de planning staan om de erg veel geraadpleegde the Blue Road Map (www.blueroadmap.nl) uit te breiden met containerlijndiensten. Tevens moeten we de nodige updates doorvoeren. De softwareontwikkelaar is hier, achter de schermen, mee aan de slag gegaan. Dit levert echter op dit moment wel een verminderde werking van the Blue Road Map. Onze excuses voor het ongemak. De werkzaamheden duren vermoedelijk tot half maart. The Blue Road Map wordt veel geraadpleegd door verladers die zich oriënteren op vervoer per binnenvaart. Na het invoeren van een herkomst en bestemming, type en hoeveelheid lading krijgen ze een reisadvies. Met het toevoegen van de lijndiensten wordt dit advies nog concreter. Vrijwel wekelijks wordt het BVB aan de hand van the Blue Road Map door verladers benaderd voor advies over logistiek per binnenvaart. Met deze uitbreiding krijgt de verlader die vervoer over water overweegt, een nog duidelijker beeld van de mogelijkheden en maken we de overstap wellicht wat kleiner. Binnenvaart Paviljoen op Navingo Career Event Op donderdag 28 mei vindt in de Onderzeebootloods in Rotterdam het Navingo Career Event plaats. Vorig jaar was daar een gezamenlijk Binnenvaart Paviljoen. Ook dit jaar heeft de beurs het BVB benaderd met de vraag of de sector zich gezamenlijk wil presenteren. Voordeel van een gezamenlijke presentatie is dat we de krachten bundelen en ons als binnenvaart beter en duidelijker kunnen profileren, gebruik kunnen maken van elkaars kennis en door ieders netwerk in te zetten meer aandacht en bezoekers kunnen trekken. Een ander voordeel is dat de kosten voor de deelnemers op deze wijze aantrekkelijk zijn. Het Binnenvaart Paviljoen moet minimaal acht deelnemers hebben. Wilt u ook deelnemen in het paviljoen? Laat het ons dan even weten via info@bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl.

Binnenvaartkrant