Views
9 months ago

2020-04

  • Text
  • Twee
  • Marflex
  • Sendo
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Onze
  • Februari
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart

14 11 februari

14 11 februari 2020 OMRU SCHEEPSRAMEN OMRU scheepsramen voor de beroeps- en pleziervaart Het beste zicht op service, kwaliteit en innovatie Voor onderhoud en reparatie in ons stevendok Omru Scheepsramen levert: • kwaliteitsramen die voldoen aan alle geldende normen; • standaard profi elen én geïsoleerde profi elen; • vaste ramen, schuiframen, buitenklap of binnenklap; • enkel glas, isolatieglas, noise reduction glas. TO BE EXACT. ASTO SHIPYARD BESCHIKT OVER EEN EIGEN DOK, MET EEN INWENDIGE AFMETING VAN 15 BIJ 35 METER EN EEN TOTAAL HEFVERMOGEN VAN MAAR LIEFST 450 TON. Boeg of achterschip worden moeiteloos drooggelegd voor reparatie en onderhoud. Dagelijks worden schroeven gewisseld, roeren geplaatst en schroefasbussen vervangen. Het dok is efficiënt ingericht, zodat de werkzaamheden in de uitvoering optimaal op elkaar aansluiten. Gezien de grote functionaliteit wordt er structureel in geïnvesteerd. Offerte aanvragen? Kijk op www.omruscheepsramen.com/offerte T 0162 - 513 650 - E info@asto-bv.nl - I www.asto-bv.nl f in Bij onze hoogwaardige aluminium scheepsramen krijgt u standaard de allerbeste service. Daar zorgen onze vakspecialisten voor. Zij begeleiden uw opdracht met veel aandacht en zorg. En informeren u van begin tot eind over de voortgang. √ VOLVO PENTA officieel bedrijfsvaart dealer √ 2 STEVENDOKKEN 12 m tussen beunen √ Inbouw en herstelling boegschroeven, stuurinstallaties, motorinstallaties diverse merken, aslijnen, etc. √ SPECIALIST SCHROEVEN – eigen hersteldienst met jarenlange ervaring √ BOUW, ONDERHOUD en HERSTELLING diverse vaartuigen – eigen helling tot 50 m √ DRAAI- en FREESWERKEN in eigen werkplaats – schroefassen, roerkoningen, etc. Kelvinweg 12a . 6101 WT Echt 9 (afstand vanaf Maasbracht 2 km) T +31(0) 475 580 488 . E info@omruscheepsramen.com I www.omruscheepsramen.com Havenlaan 84 B-9060 Zelzate T 09/345.61.71 F 09/345.61.47 info@carronmarine.be www.carronmarine.be

15 ATEX Zone 0-certificering voor MarFlex deepwell- en drainingpompen De deepwell- en drainingpompen van MarFlex hebben het ATEX Zone 0-certificaat en mogen door MarFlex zelf worden vrijgegeven. Dit laatste heeft ermee te maken dat MarFlex ook het kwaliteitssysteem heeft laten certificeren. 11 februari 2020 op orde heeft en conform annex 4 van de 2014/34/EU de ATEXgecertificeerde pompen zelf mag uitleveren. Er hoeft niet voor elke levering een Ex-inspecteur langs te komen, waardoor MarFlex de pompen kan aanbieden voor een aantrekkelijke prijs. De tanks aan boord van zee- en binnenvaarttankers zijn door de IMO aangewezen als ATEX Zone 0, waar het hoogste explosierisico bestaat. In het kader van explosieveiligheid moeten deepwell- en drainingpompen op binnenvaarttankers in Europa conform de ADN2019-richtlijn beschikken over een ATEX Zone 0-certificaat. In samenwerking met de onafhankelijke specialisten van 123ATEXeu liet MarFlex een risicoanalyse uitvoeren. Hierbij zijn alle onderdelen van de deepwell- en drainingpompen die theoretisch een ontsteking kunnen veroorzaken in kaart gebracht en is aangetoond hoe dit voorkomen wordt. “MarFlex is een professionele organisatie met hoogwaardige producten en veel kennis van zaken”, zegt Erwin Huegen van 123ATEXeu. “Een fijne partner om mee samen te werken.” Naar aanleiding van de risicoanalyse hoefde het ontwerp van de pompen nauwelijks te worden aangepast. Er is alleen een extra oliesensor aangebracht waardoor de pompen automatisch stoppen (foto’s MarFlex) Peter Raaijmakers: “We zijn hier best trots op, want niet veel bedrijven hebben deze extra certificering.” met draaien als het oliepeil tot onder een bepaald niveau is gezakt. Verder heeft MarFlex op basis van de bestaande manual Specific Conditions of Use opgesteld, die door afnemers van de pompen verplicht ondertekend moeten worden. Goed gebruik, waaronder een regelmatige oliecontrole en het purgen van de kofferdam, draagt bij aan explosieveiligheid. ATEX 114 (2014/34/EU) Certificatie-instituut ExNB heeft als ‘Notified Body’ de risicoanalyse en technische documentatie beoordeeld en de pompen getest. In de fabriek van MarFlex werd een testopstelling gebouwd. De tests namen een aantal dagen in beslag, waarna MarFlex het certificaat kreeg waarin staat dat de deepwell- en drainingpompen voldoen aan de Europese ATEX 114 (2014/34/EU). Een bewijs van hun explosieveiligheid. “Onze pompen zijn absoluut betrouwbaar”, zegt Peter Raaijmakers, manager techniek & kwaliteit. MarFlex had al eerder ervaring opgedaan met het certificeren van ATEX Zone 0-producten. Het bedrijf levert ook pompen die het regenwater van drijvende daken van opslagtanks van terminals (Zone 0) afvoeren. De ballastpompen van MarFlex voldoen aan de eisen van ATEX Zone 1. Stap verder Bij de certificering is MarFlex nog een stap verder gegaan. Tijdens een audit in de fabriek is de robuustheid van de processen beoordeeld. Hieruit bleek dat MarFlex het kwaliteitsmanagement goed Kwaliteitsmanagement Raaijmakers: “We zijn hier best trots op, want niet veel bedrijven hebben deze extra certificering. De afgelopen jaren hebben we dan ook veel geïnvesteerd in het optimaliseren van ons kwaliteitsmanagement.” Dr. Gábor Kun van ExNB beaamt dat: “Het kwaliteitsmanagementsysteem van MarFlex is zeer effectief en goed georganiseerd. Het ATEX-bewustzijn en het afstemmen van processen met de vereisten van de richtlijn en technische normen zijn op elk niveau binnen de organisatie stevig verankerd.” Leveranciers van MarFlex die dichtingen, lagers of andere ATEX-kritische onderdelen leveren, moeten beschikken over een (up-to-date) ISO9001-certificaat. Raaijmakers: “Zodra we zien dat de ISO-certificering gaat verlopen, vragen we de leverancier zich te laten hercertificeren. Bij leveranciers zonder ISO9001-certficaat doen we jaarlijks een audit. Hierover en over alle andere relevante zaken moeten we strikt rapporteren.” “Binnenvaart blijft voor MarFlex zeer belangrijk” Taisuke Inui trad vorig jaar aan als nieuwe CEO van MarFlex. De binnenvaart, waar de roots van MarFlex liggen, blijft voor het bedrijf een belangrijke markt. “We gaan onderzoeken of we ons portfolio voor de binnenvaart kunnen verbreden.” In 2018 werd MarFlex overgenomen door de Japanse pompenfabrikant Taiko, die al langer een minderheidsbelang in MarFlex had. Naast de hoofdvestiging in Japan heeft Taiko ook vestigingen in China. Taisuke Inui, die voor verschillende internationale concerns heeft gewerkt, waaronder KPMG in Indië, werd aangesteld als nieuwe CEO van MarFlex. Hij lijkt de geknipte bruggenbouwer tussen twee internationale markten. “De Aziatische en Europese cultuur verschillen sterk van elkaar”, aldus Inui. “Onze hoofdvestging zit in West-Japan, een landelijke regio waar men weinig Engels spreekt. Er heerst een wat protectionistische sfeer en mensen hebben er een ander beeld van kwaliteit dan Europeanen.” Middenweg Japanners zoeken volgens Inui alles graag tot in de puntjes uit. “In Nederland richt men zich vooral op de verwachtingen van de klant. Als tijdens een klantgesprek iets onverwachts of extra’s ter sprake komt, gaat men dit verder uitzoeken. Japanners willen de klantverwachting meteen overtreffen. Ze zoeken op voorhand alle mogelijke zaken uit die de klant zou kunnen vragen. Dat zit een beetje in ons DNA. Je komt hierdoor sneller verbeterpunten in je producten tegen, maar het kost meer tijd.” “Nederlanders zijn wat dat betreft pragmatischer en efficiënter. Aangezien Taiko al twintig jaar aandeelhouder van MarFlex is, begrijpen we elkaars cultuur. Toch is het bewandelen van de middenweg nog steeds een uitdaging.” Voor Taiko is Azië, met name China, een belangrijk afzetgebied. Via MarFlex hoopt het concern op termijn ook producten naar de Europese markt te brengen en vice versa. De ATEX-certificering van MarFlex speelt hierin een rol. “Aangezien het om Europese richtlijnen gaat, hoeven de Taiko-pompen niet aan deze norm te voldoen. Ik denk echter wel dat dit ook in Azië steeds meer gaat spelen, omdat scheepseigenaren het belangrijk vinden. MarFlex is binnen de groep koploper op ATEX-gebied. Hier kan ons moeder concern van leren. We gaan onderzoeken welke Taiko-producten eventueel voor de binnenvaart interessant zouden zijn en of er een ATEX-certificering nodig is. De binnenvaart is en blijft voor MarFlex een belangrijke markt. Het is een belangrijke, duurzame vervoersmodus in Europa. Bovendien liggen onze roots in de binnenvaart.” Stabiliteit De Aziatische vestigingen van Taiko hebben naast een maritieme tak ook een sterke industriële tak, die pompoplossingen levert voor grote industrieconcerns. Hierdoor zijn ze minder afhankelijk van de fluctuaties in de maritieme sector. Met de overname van systeemintegrator Snijders Intelligent Automation boorde ook MarFlex enkele jaren geleden de industriële markt aan. Met het oog op stabiliteit, wil Inui dit verder uitbouwen. “Maar onze focus blijft liggen op de maritieme markt, waarin de afgelopen jaren veel overnames hebben plaatsgevonden. We zijn trots met Mar- Flex tot de drie grootste en innovatieve spelers te behoren. Inmiddels hebben we veertig jaar ervaring. We stonden aan de wieg van de elektrische deepwell-pompen en zijn nog steeds het origineel!” Taisuke Inui: “Inmiddels hebben we veertig jaar ervaring.” ADVERTENTIE OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant