Views
9 months ago

2020-04

  • Text
  • Twee
  • Marflex
  • Sendo
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Onze
  • Februari
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart

12 11 februari

12 11 februari 2020 ZWARTSLUIS P.J. de Jonge en J.R. de Jonge Op 17 december 2019 kwam er bij de notaris in Amstelveen een einde aan onze samenwerking van bijna 47 jaar. Wij begonnen in maart 1973 als gebroeders P.J. en J.R. de Jonge met de “aankoop” van het m.t.s. Wilhelmina, dat eerst in samenwerking met de oude eigenaar. Na ca 4 jaar werden wij dan echt volledig eigenaar en wijzigden wij de naam van het schip in: Leguaan. Nu, zoveel jaren later na het maken van vele reizen met verschillende schepen en het doen van vele zaken op allerlei gebied willen wij u middels dit schrijven laten weten dat wij: www.klimaatservice.nl post@klimaatservice.nl Nijverheidsstraat 31, Hardinxveld-Giessendam T.: (+31) 184 613911 • Mooie herinneringen hebben aan de vrienden – vriendinnen - collega’s en medewerkers die er nu niet meer zijn. En verder: • Een dank aan onze vrouwen die met ons meegewerkt hebben en die ons de gelegenheid gegeven hebben om de zaken op onze manier te kunnen doen. • Een dank en groet aan iedereen die in al die jaren vaak bij ons aan boord waren en het plezier wat wij meestal met z’n allen hadden. • Een dank en groet aan de vele personen die als partners met ons samen gewerkt hebben in de verschillende firma’s met o.a. de schepen die we samen gebouwd, gekocht en/of geëxploiteerd hebben. • Een dank en groet aan alle werknemers die met en voor ons gewerkt hebben. • Een dank en groet aan de vele bedrijven en organisaties en de medewerkers daarin waar wij al die jaren bijna altijd op een plezierige manier zaken mee gedaan hebben. • Dank aan elkaar voor de manier van bijna 47 jaar samenwerken, soms verschilden de meningen maar we zijn er altijd weer goed uitgekomen en uiteindelijk blijkt wel dat samenwerken niet alleen delen is maar ook wel vermenigvuldigen, zo werd 1+1 vaak ook wel 3. SDK DIESEL SUPPORT DE SPECIALIST MET PASSIE VOOR CATERPILLAR Het was al met al een lange reis die we bijna altijd met plezier gegaan zijn en wij hopen dan ook velen van u nog vaak te ontmoeten en wie weet zijn onze herinneringen ook voor u mooi genoeg om er met plezier nog eens met ons over na te praten. Onze wens: het gaat u allen goed. Peter de Jonge en Jan de Jonge Nieuwegein / Vreeswijk - Amstelveen ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be MEER WETEN? 24/7 vakkundige en betrouwbare dienstverlening Omdat uw schip altijd door moet kunnen varen +31 (0) 183-745 694 info@sdkdieselsupport.nl www.sdkdieselsupport.nl Postbus 188, 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn

13 Rijkswaterstaat hoopt dat schippers ijswaarneming via app doorgeven “Konvooivaren, naar eer en geweten” Dit jaar nog niet voorgekomen in Nederland: een schip dat door het ijs vaart. In dit geval op het Prinses Margrietkanaal. (foto Rijkswaterstaat) 11 februari 2020 Reünie Prins Hendrik Internaat Het Prins Hendrik Internaat, het oudste internaat voor schipperskinderen in Nederland, bestaat bijna 105 jaar. Op 19 september 2020 organiseert het internaat een reünie, waar (oud-)bewoners, (oud-)medewerkers en andere betrokkenen uitgenodigd zijn om terug te blikken en herinneren te delen. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via een mail naar phi-2020@outlook.com. Mensen die liever schriftelijk reageren, kunnen hun gegevens onder vermelding van ‘reünie 2020’ sturen naar Prins Hendrik Internaat, Industrieweg 1-B, 3433 NL Nieuwegein. WSA Rhein DOOR MAIKEL APAI Frank Krijgsman is landelijke coördinator IJsbestrijding Vaarwegen voor Rijkswaterstaat. Daarorder valt ook het ijsbreken en konvooivaren voor de beroepsvaart. Deze winter hoefden de ijsbrekers nog niet in actie te komen. Maar het ijsseizoen loopt tot 31 maart; er kan nog van alles gebeuren. Rijkswaterstaat is paraat, vertelt Krijgsman. Bij ijsvorming op het vaarwater kan het volgens Frank Krijsman niet meer verantwoord zijn om schepen zelfstandig te laten varen. Maar voor het zover is... “Elke ijsperiode heb je te maken met schepen die vast komen te zitten. Dat is een normaal proces. Veel schepen zijn niet gemaakt om door ijs te varen. Maar we hebben ook wel eens een ijsbreker moeten vrijmaken die zelf vast kwam te zitten.” Voorbereid Rijkswaterstaat geeft aan dat het materiaal op orde is, en dat ze organisatorisch voorbereid zijn. Al sinds begin november. “Dit is een doorlopend proces. Als je in het ijs zit, moet het sowieso kriebelen in je buik. Je moet er gevoel bij hebben, je moet het interessant vinden. Het is toch wel apart werk, doordat het niet elke dag voorkomt. Je kijkt er anders naar dan naar je dagelijkse werk. Het is gewoon heel erg leuk.” Rijkswaterstaat kijkt van tevoren naar wat er eventueel gedaan moet De Poseidon. (foto RheinCargo) worden, als het gaat vriezen. Over wat voor situaties ze zouden kunnen aantreffen. Daarvoor wordt onder meer in de archieven gekeken. Strengste winter “De meest extreme winterperiode sinds 1900 hadden we in de winter van 62/63. De jongere generatie weet bijna niet meer wat ijs is. Maar toen was ik zelf nog maar net uit de luiers. Ik heb nog foto’s uit die tijd, van mijn ouderlijk huis, met een hoop sneeuw voor de deur.” Voor het meest recente wapenfeit van de ijsbrekers moeten we terug naar maart 2018. Toen moesten meerdere in het ijs vastgelopen binnenvaartschepen worden bevrijd. Rijkswaterstaat heeft zelf nog enkele schepen die geschikt zijn om ijs te breken, maar die worden daar in principe niet voor gebruikt. IJsbestrijder Frank Krijgsman geeft aan dat dit wordt gedaan door marktpartijen. Hij heeft geen gebrek aan ijsbrekers. “De leeftijd van het schip zegt niet zoveel. Er zijn tal van oudere schepen die het prima doen. Het zit ‘m toch in de bouw van het schip.” Ok deze winter hebben zich voldoende bedrijven gemeld. Wanneer hun materiaal in orde is, kunnen ze bij Rijkswaterstaat aanbesteden. “Wij hebben de helikopterview over het hele proces. De plannen liggen klaar, iedereen weet wat hij moet doen. Als het nodig is, kunnen ijsbrekers direct gaan breken.” ‘Bulkgoedtaxi’ Vaarwater bevriest in Nederland geleidelijk, nooit overal in een keer. Het begint meestal op het IJsselmeer, dan volgen Lemmer- Delfzijl, dan de Gelderse IJssel en de Twentekanalen. En als het dan lang genoeg doorgaat, de rest van Nederland. “Een belangrijke factor waar we naar kijken bij vorst, is de wind. Hoelang deze aanhoudt. We krijgen informatie van het KNMI. En dan is het een kwestie van op tijd schakelen. Als je wind hebt, kan ijs gaan stapelen, vooral op grote wateroppervlakken. Dan kun je zomaar een halve meter tot twee meter ijs hebben. Met een windvlaag kun je binnen het half uur vast zitten. Dit is heel onvoorspelbaar.” Meldingen van de ijssituatie krijgt Rijkswaterstaat op allerlei manieren binnen. Tijdens de vorst wordt de dikte van het ijs gemonitord met vliegtuigen, helikopters, schepen en drones. Schippers doen meldingen over de ijssituatie bij de verkeersposten, maar dit kan ook met de smartphone. “De schippers kunnen ook zelf iets doen. Dit seizoen voor de eerste keer met de bestaande Vaarmelderapp. Daarin kunnen ze met tekstberichten en foto’s ijswaarnemingen doorgeven. Zo krijgen we een nog beter beeld.” Vaarverbod “We kijken naar de veiligheid van het hele systeem. De vaargeul, infrastructuur, objecten, sluizen, stuwen, bruggen, kades en dijken. Die hebben we te beschermen. Dat is onze kerntaak”, aldus Krijgsman. Hij geeft aan dat ze vooral inzetten op het in beweging houden van het water. Bij sluizen kunnen belvormige installaties worden ingezet, en daarnaast wordt er gewerkt met wandverwarming. Regelmatig spuien en vooral blijven varen, helpt ook. “Er wordt gevaren totdat we denken dat dit niet meer veilig kan. Wanneer er risico’s gaan ontstaan. Wanneer schepen vastraken. Dan stellen we een vaarverbod in.” Bij een scheepvaartverbod is het eventueel mogelijk mee te varen in een konvooi “Als het nodig is, kunnen de ijsbrekers direct gaan breken” waarbij één of twee ijsbrekers voorop gaan, gevolgd door schepen, met daarachter nog een ijsbreker. “Er zijn duizenden binnenvaartschepen op het water, met ieder hun eigen belang en financiële achtergrond. Ons belang is de waterweg. We kunnen niet voor ieder schip maatwerk verrichten. Bij konvooivaart wordt naar eer en geweten gehandeld. Het IJssel meer is bijvoorbeeld erg grillig. Wind heeft daar vrij spel. Het kan op een bepaalde plek slecht varen zijn, terwijl het 5 kilometer verderop weer goed is.” Het ms Poseidon gaat binnen de havens van Neuss en Düsseldorf bulkgoederen vervoeren die tot nu toe met vrachtwagens werden getransporteerd. De ‘bulkgoedtaxi’ is een initiatief van Rhein- Cargo en EWT Schifffahrtsgesellschaft. Het vervoer van de lading via het water is niet alleen beter voor het milieu, maar maakt ook een einde aan de lange omrijroutes die vrachtwagens vaak moeten nemen. Het schip gaat vooral droge bulk vervoeren, zoals bouwmaterialen en agrarische producten, maar kan ook projectlading en zware lading meenemen. Het zou jaarlijks 5.000 vrachtwagenritten kunnen schelen. De Poseidon heeft een laadvolume van 1.000 kuub en is beschikbaar van maandag tot en met zaterdag, tussen zes uur ’s ochtends en acht uur ’s avonds. Op aanvraag kan het ook op zondag lading vervoeren. Als de vraag groot genoeg is, wil RheinCargo de dienstverlening uitbreiden met een extra of een groter schip. RheinCargo exploiteert zeven Rijnhavens in Düsseldorf, Keulen en Neuss. In Duitsland zijn de voormalige Wasser- und Schifffahrtsämter Bingen, Keulen en Duisburg-Rhein samengevoegd tot het WSA Rhein. De circa 500 medewerkers zijn verantwoordelijk voor 370 kilometer vaarweg tussen Mainz en de grens met Nederland. Hier vindt ongeveer 70 procent van alle binnenvaartvervoer in Duitsland plaats. De komende jaren worden er twee grote vaarwegprojecten uitgevoerd: de verdieping van de Midden- en Neder-Rijn en de bouw van ligplaatsen in de Rheinauhaven in Keulen en de Zollhaven van Mainz. Het WSA Rhein staat onder leiding van Birgitta Beul en is verantwoordelijk voor de verkeersposten Duisburg en Oberwesel. Duiker in problemen Bij het sluizencomplex in Maasbracht is woensdag 5 februari een duiker in problemen gekomen. De brandweer wist hem te redden. De Inspectie SZW stelt een onderzoek in. De duiker raakte tijdens werkzaamheden 4 meter onder water verstrikt in een slang. Via het communicatiesysteem wist het slachtoffer duidelijk te maken dat hij hulp nodig had. Een collegaduiker wist de man na een half uur uit zijn benarde positie te bevrijden. Ambulancepersoneel heeft hem gereanimeerd en vervolgens is hij naar een ziekenhuis in Maastricht gebracht. Watertaxi op waterstof Watertaxi Rotterdam krijgt een watertaxi op waterstof. Die moet in 2021 al varen. Er wordt nog een passende locatie gezocht voor een bunkerstation dat waterstof kan leveren. Het is de bedoeling dat meerdere partijen daar gebruik van gaan maken. De productie van waterstof is nu nog duur, maar naar verwachtig gaat de prijs de komende jaren omlaag.

Binnenvaartkrant