Views
10 months ago

2020-03 Opleiding en Carrière

  • Text
  • Moeten
  • Onze
  • Rotterdam
  • Werken
  • Goede
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Jaar

6 28 januari

6 28 januari 2020 Ontwerp, installatie en reparatie van hydraulische systemen voor de binnenvaart. Stuurwerken Stuurwerkkeuringen Stuurhuiskeuringen Stuurwerkpompen leverbaar uit voorraad Nieuw of revisie van cilinders KICKER / ZOEKERTJE Kleine advertentie met een verzoek, aanbod of mededeling. Kicker plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst op via onze website. Vaart u regelmatig via de Kreekraksluizen? Pik daar dan een exemplaar van de Binnenvaartkrant mee. Ook nu er geen sluispersoneel meer is, ligt de krant daar voor u klaar ! Verfügbare Lotsen/Kapitäne für die Rhine, Main, MDK und Donau!!! Für weitere info : – tel. 0040724363747 – email : office@navigofirst.com We are the Best in Crewing! Gevraagd: Volmatroos Weekend vrij Geen woning voorop ZZP of vast Tel.: 06-21518783 Gevraagd: Matroos op beunschip Weekend vrij. Vaste dienst of ZZP. Tel.: 06-55722735 BEMANNING NODIG? Continental Crewing biedt u per direct gemotiveerde Filipijnse (licht)matroos. Vanaf Euro 103 per dag. Email : sales@continentalcrewing.eu T + 31-1089-00061 T + 49-3222-1094-892 www.continentalcrewing.eu Filipijns óf Roemeens personeel Vanaf 107 euro per dag. Tel. 06 52 68 82 52 óf WWW.ALFURU.COM Upstream Crew B.V. Uw betrouwbare bemiddeling voor Poolse bemanning. e: info@upstreamcrew.com t: 085-877 2324 Meer weten? Markweg Zuid 2A 4794 SN Heijningen 0167 - 52 45 65 buycktechniek.nl BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan : (licht)matroos/ goede condities. Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 Te Koop TELESCOPISCHE SPUDPALEN Beste kwaliteit prijs ! Tot 25 m onder het schip uit ! www.botermantechniek.nl T: 06 54 28 7373 Werkendam 0183 67 80 30 MAAKT WERK VAN UW TRANSPORT Een behouden vaart begint met een goede uitrusting! NCP erkend REOB onderhoudsbedrijf voor verkoop en keuring van brandblusmaterialen en zwemvesten. Voor optimaal en efficiënt vervoer van uw goederen. Gespecialiseerd in het vervoer van bulkgoederen en speciaal transport over alle Europese binnenwateren Keuring brandblusser aan boord: €8,50 incl. voorrijden excl. btw Wij staan er altijd open voor om met aanvullende scheepsruimte uit te breiden Wij wisselen hierover graag van gedachten met u Noordeinde 109 • 3341 LW Hendrik Ido Ambacht • info@ystlogistics.nl • +31-(0)78-6811540 • www.ystlogistics.nl Simplus Brandblusapparaten bv Dordrecht 078 652 07 52

7 28 januari 2020 Binnenvaart blijft ook dit jaar last houden van stikstof en PFAS COLOFON De BINNENVAARTKRANT is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 kranten, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk op ca. 650 plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. VLOG In 2020 heeft de bouwsector flink last van de stikstof­ en PFAS­problemtiek. De gevolgen daarvan zijn ook in de binnenvaart merkbaar. Dit blijkt uit het Vooruitzicht Transport en Logistiek van ING Economisch Bureau. De groei moet voor het vervoer over water dit jaar vooral komen van het containervervoer. Dat blijft nationaal en ook internationaal (over de Rijn) kansrijk, stelt de bank. Daar staat tegenover dat het vervoer van kolen naar verwachting verder afkalft en de groei in de bouw nagenoeg stilvalt. Twee derde van de binnenvaartomzet komt van over de grens, maar het binnenland is de groeimotor. Dat aandeel steeg tussen 2010 en 2019 van 25 naar 29 procent. In het containervervoer is dit aandeel het hoogst: 36 procent. Het uitgebreide netwerk van inland terminals biedt gezien energie­efficiency en oplopende filedruk op de weg nog meer kansen om containers over water te vervoeren, aldus de ING­economen. Europese Green Deal De ambitie van de nieuwe Europese Commissie om veel meer internationaal transport van de weg naar het water en het spoor te halen, wat wordt opgenomen in de Europese Green Deal, kan op langere termijn goed uitpakken voor de binnenvaart, denken ze. 2018 was met een omzetsprong De bouw wordt beperkt door de stikstof- en PFAS-regelgeving. Ook de binnenvaart ondervindt daar dit jaar nog last van, voorspelt ING Economisch Bureau. van 13 procent financieel het beste jaar sinds de crisis, maar dat was vooral te danken aan de ongekend lange periode met laagwater. In 2019 viel de omzet bij de droge lading 5 procent lager uit. Opvallend noemt ING de sterke groei die de tankvaart liet zien door een gunstig jaar voor de handel en mogelijk mede door toenemende diversiteit in brandstofsoorten. Onderliggend was de ontwikkeling in de scheepvaart door de stagnerende wereldhandel en de krimp in de Duitse industrie minder rooskleurig. Minimale omzetgroei Voor 2020 wordt wel weer omzetgroei verwacht, mar die is minimaal: 0,5 procent. “De scheepvaart houdt het door de moeizaam draaiende industrie lastig. Wel is er enig perspectief. Voor de Duitse economie wordt een iets beter jaar verwacht en wordt er in 2020 uitgegaan van lichte groei voor de wereldhandel.” De ING­economen staan ook nog stil bij de afname van het aantal kleine schepen: “Er komen al jaren weinig nieuwe binnenvaartschepen in de vaart, terwijl er wel met name kleine schepen uit de vaart gaan. Zo daalde het aantal kleine binnenvaartschepen tot 1.000 ton onder Nederlandse vlag in 10 jaar tijd met 18% tot een kleine 2.200 (cijfers CBS). Dit is een bedreiging voor het fijnmazigere transport over water zoals de bediening van het kanalennetwerk.” Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag VERSPREIDPUNTEN U kunt onze ca. 650 verspreidpunten vinden op www.binnenvaartkrant.nl ADRES ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 klantenservice@binnenvaartkrant.nl ONLINE www.binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartvlog.nl www.vlootschouw.nl www.binnenvaartcijfers.nl (samen met BVB) REDACTIE redactie@binnenvaartkrant.nl Martin Dekker (hoofdredacteur) +31(0)6-22871516 Michel Gonlag (eindredacteur) +31(0)6-53244445 Sarah De Preter +31(0)6-22701893 Olivia Kooiman Met bijdragen van: Frank Antonie van Alphen Maikel Apai Menno Bonnema Evert Bruinekool Jan Johan ten Have Joke Heikens Jan Hoek Jitze Hooghiemstra Cees de Keijzer Chris van Loon Leona Meijer Johan de Witte Noud van der Zee KLANTENSERVICE ADMINISTRATIE Karin Hell (offi ce manager) Mariska Doornkamp (administratief medewerker) Reactie Afdeling Rijnmond BLN-Schuttevaer op plannen voor Dordtse binnenhavens: Eventueel verdwijnende ligplaatsen compenseren Indien in Dordrecht ligplaatsen voor de binnenvaart verdwijnen door de voorgenomen plannen om de binnenhavens aantrekkelijker te maken, moeten die elders in de stad worden gecompenseerd. Dat stelt Koninklijke BLN­ Schuttevaer in de zienswijze die de brancheorganisatie in januari heeft ingediend als reactie op de concept Beleidsvisie Dordtse Binnenhavens. Slechts voor een beperkt aantal havens geldt dat de plannen gevolgen hebben voor de binnenvaart. In die gevallen wil BLN­Schuttevaer compensatie voor verloren ligplaatsen. Naast de opmerkingen per haven en kade heeft de organisatie ook een aantal algemene aandachtspunten aangegeven. Afdelingsvoorzitter W. Scheurwater van BLN­Schuttevaer Rijnmond schrijft aan het Dordtse college van burgemeester en wethouders dat de vereniging het opstellen van een beleidsvisie over de Dordtse Binnenhavens “positief en noodzakelijk” vindt. “Daarnaast zijn wij tevreden over het feit dat bij het opstellen gebruik gemaakt is van de kennis & expertise van Koninklijke BLN­ Schuttevaer.” Hij wijst er ook op dat de binnenvaart “in de nabije toekomst een nog grotere bijdrage kan leveren aan klimaatverbetering. (…) Het faciliteren van de binnenvaart levert direct een positieve bijdrage aan het milieu en het terugdringen van de congestie.” Cruiseschepen Na eventueel vertrek van scheepsreparatiebedrijven in de Buiten Kalkhaven, wenst BLN daar nieuwe wacht­ en overnachtingsplaatsen voor de binnenvaart. BLN­Schuttevaer wijst erop dat Merwekade, Buiten Walevest en Wantijkade intensief gebruikt worden door de binnenvaart als wacht­ en overnachtingsplaatsen. De vereniging vraagt daarom ook die plaatsen elders te compenseren mochten ze verloren gaan. Tweede autosteiger Andere punten die volgens BLN­ Schuttevaer aandacht moeten krijgen in de plannen, zijn uitbreiding van het aantal walstroomkasten, het eenvoudig toegankelijk maken van afvalcontainers voor schippers en het ter beschikking stellen van tijdelijke parkeervergunningen aan opvarenden zolang het schip afgemeerd ligt. Verder pleit BLN­Schuttevaer opnieuw voor een extra autosteiger in Dordrecht. “Aan de Handels kade wordt veel gebruik gemaakt van de autosteiger door binnenvaartschepen. Niet alleen voor de wissel van personeel, maar ook om kinderen van en naar het internaat te brengen en te halen. Doordat veel schippers gebruik maken van deze kade en er wachtrijen ontstaan, is in februari vorige jaar al voorgesteld aan de gemeente om een tweede auto afzetplaats aan te leggen”, schrijft BLN­Schuttevaer. De organisatie heeft ook al een locatie in gedachten: aan de Beneden Merwede op de plek waar voorheen de Fast Ferry zijn aanlegsteiger had. “Mede gezien het feit dat de terminal halte voor de Fast Ferry aan de Stadswerven is opgeheven, denken wij dat dit een uitstekende mogelijkheid zou zijn voor het realiseren van een tweede autosteiger.” SALES sales@binnenvaartkrant.nl Ken Rijkers (commercieel manager) Rica Adjis (accountmanager) VORMGEVING Jimmy-Dean Hartog Angela Govers-Bakker DRUK Koninklijke BDU Grafi sch Bedrijf bv. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Uitgeverij Riomar en/of de betreffende auteurs en fotografen.

Binnenvaartkrant