Views
10 months ago

2020-03 Opleiding en Carrière

  • Text
  • Moeten
  • Onze
  • Rotterdam
  • Werken
  • Goede
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Jaar

4 28 januari

4 28 januari 2020 YOUR PERSONAL SHIPBROKER FOR OVER 40 YEARS E. INFO@KAMAR.NL T. +31 (0)78-2049339 WWW.KAMAR.NL TE HUUR / TE KOOP Sleepboot annex Brandblusboot 06 - 460 514 33 KAPITEIN GEVRAAGD 1 week op 1 week af op het MTS THALASSA Tel: 00352 26 70 52 51 Mail: ara@inom.lu UW VISIE IS ONS STREVEN NAAR PERFECTIE! WWW.SHIPVISION.NL ADRIANA Afmetingen : 77 x 8.18 x 2.52 Tonnage : 1.060 Bouwjaar : 1957 Hoofdmotor : Mitsubishi, 862 Pk, Bj. 2003 Aan- en verkoop Nieuwbouw binnenvaart Nieuwbouw zeevaart Afbouw begeleiding Bemiddeling VOOR POTENTIËLE KLANTEN ZIJN WE OP ZOEK NAAR SCHEPEN VAN 1000 TOT 1500 TON. PANDORA Afmetingen : 85 x 9.50 x 3.20 Tonnage : 1.716 Bouwjaar : 1969 Hoofdmotor : Carterpillar 3512B, 1521 Pk, Bj. 2000 TE KOOP 2433 T - 3400 m3 - Bj. 2007 - 105 x 10,50 x 3,20 m- len 2047 T- 1973 - 95 x 10,06 x 3,02 - 2010: 2 x 750 pk - 2017 : nw vlak en stalen vloer d 1555 T - 2100 m3 - 1971 - 84,65 x 9,10 x3,02 m - 1200 PK - staal bd ANNA 018 543 T - 790 m3 - 1965 - 50x 6,59x 2,59 m - stalen vloer - 385 PK bj. 2018 Afmetingen : 99,98 x 9,50 x 2,94 sous-titre luiken Tonnage : 1988,710 / 108 TEU op 3 lagen 537 T - 750 m3 - 1960 - 55x 5,10 x 2,60 m - 450 PK Bj. 2015 - alu schuifluiken Bouwjaar : 1979 Hoofdmotor : Fabr. Caterpillar 3512 STD, 1521 DRINGEND GEVRAAGD Pk, Bj. 1999, Voorzien van katalysator, Bj. 2011 en 80-85 x 8,20 m waterstof injectiek. 80-110 x 9,50/11,45 m Duwbakken 76,50 x 11,45 m Duwboten : 15/18 x 7/9,50m Eric : +32(0)478.21.25.76 Nathalie : +32(0)473.71.62.85 info@scheepsmakelaar.be Durmakker 16 - 9940 Evergem www.scheepsmakelaar.be CASCO Afmetingen : 110 x 11,45 x 3,65 meter Tonnage : Ca. 3236 ton Bouwjaar : 2009 Verdere afbouw nog te bepalen. Interessante prijs!!!! Merwestraat 4a, 4251 CR Werkendam Telefoonnummer: +31 (0) 183 50 54 33 Jan Ruijtenberg, mobiel: +31 (0) 651 14 53 39 Dolf Cornet, mobiel: +31 (0) 646 92 12 80 e-mail: info@shipvision.nl Volg ons op DUTCH BARGING SERVICES ● WE WORK TOWARDS ZERO DE TOEKOMST IS ELEKTRISCH HYBRIDE / FULL ELECTRIC AANDRIJFSYSTEMEN Biesboschhaven Noord 1b 4251 NL Werkendam T. +31 (0)183 502688 UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART HOUSEBOAT & BARGES FIND YOUR PERFECT VESSEL Gevraagd voor de buitenlandse markt. Luxe motors, Kempenaars en andere schepen geschikt voor bewoning. Neem vrijblijvend contact met ons op. Telefoon +31 (0)6 54936843 • johan@houseboatsandbarges.com www.houseboatsandbarges.com W.L.A. de Bot & Dtr. Beëdigd Scheepsmakelaar & Taxateur Tel.010-4667106 info@debotshipbrokers.nl MS HOOP OP ZEGEN bj 1963 1428 t / 79,80 x 8,98 x 2,82 m. 1 ruim ca. 1800 m 3 - VAW luiken vlak en stl.vloer + ballastjet van 2010 811 PK Cummins 1989 / boegschroef DAF 147 kW - won. 3 sl.kamers / SI 07/2021 EUR 295.000,-- ex BTW INRUIL MS max l 55 m. BESPREEKBAAR WERKVAARTUIG BERGHEM 1 Bj. 1920 - vanaf 2005 div verbouwingen Laadvermogen 14,032 t afm. 22,05 x 4,61 m diepg. 0,99 m Hijskraan/hijsvermogen ca. 2,5 ton bj. 1963 Spudpaal - motor: 158 PK DAF - Cert. 2026 www.debotshipbrokers.nl U ZOEKT PERSONEEL? WIJ VERTELLEN U GRAAG MEER OVER DE MOGELIJKHEDEN VAN ADVERTEREN IN DE BINNENVAARTKRANT +31(0)10-414 00 60 SALES@BINNENVAARTKRANT.NL Hét vakblad met het grootste bereik Wij zijn actief op zoek naar schepen van 1000t tot 4000t om onze vloot te versterken. DUTCH BARGING SERVICES BV Jan Verbergt & Koen Geeraerts TEL.: +31 (0)76 303 05 50 E-MAIL: operations@dbsbv.com Aarzel niet ons te contacteren voor meer informatie. HOFDREEF 30 ● 4881 DR ZUNDERT ● THE NETHERLANDS

5 28 januari 2020 Strategische keuze voor LNG levert CEO van Anthony Veder titel Havenman op Rotterdamse haven ziet Jan Valkier als boegbeeld van verduurzaming “Heel Nederland wordt van het gas afgesloten, maar wij geloven dat gas een belangrijke rol gaat spelen.” Dat zei Jan Valkier van rederij Anthony Veder nadat hij officieel was benoemd tot Havenman van het Jaar 2019. De ceo werd maandagavond 13 januari gehuldigd tijdens een vaartocht op de Smaragd 1. Aan boord waren eerdere winnaars, havenjournalisten en andere genodigden. Valkier had het over LNG, het vloeibare aardgas dat de Anthony Vederschepen leveren aan zee­ en cruiseschepen en aan fabrieken wereldwijd, als alternatief voor respectievelijk stookolie/diesel en kolen. Voorzitter Frank de Kruif van de Stichting Havenman/vrouw van het Jaar overhandigde hem de penning en de oorkonde die bij de eretitel horen. Valkier (1962) is de 39e Havenman. Er is een grote kans dat zijn opvolger een vrouw is. Valkier maakt eind dit jaar namelijk deel uit van de jury en hij kondigde aan zich voor een vrouwelijke Havenman sterk te maken. Cruise Portdirecteur Mai Elmar, die in 2004 en tot nu toe als enige vrouw ooit gekozen werd, maakt dus grote kans eindelijk een sekse­ en lotgenoot te kunnen verwelkomen. Schoner alternatief Tankrederij Anthony Veder, een van Nederlands grootste zeerederijen, is gespecialiseerd in het vervoer van vloeibare gassen. De in het Rotterdamse Scheepvaartkwartier gevestigde onderneming heeft een sterke positie in de distributie van LNG. Het vloeibare gas geldt in de scheepvaart als schoner alternatief voor stook­ en dieselolie. Inmiddels bunkerde Anthony Veder de eerste cruiseschepen met vloeibaar aardgas. “En er zijn al containerschepen van 20.000 TEU besteld die op LNG gaan varen”, weet Valkier. Nu wordt 16 procent van de energiebehoefte op de wereld ingevuld door elektriciteit. Als het lukt dat aandeel te laten stijgen naar 50 procent, is dat volgens Valkier al een hele prestatie. “Wat zorgt dan voor die andere 50 procent?” Dat kan naar zijn mening beter het relatief schone LNG zijn dan stookolie, diesel en kolen. Voor de komende decennia wordt aardgas door velen gezien als ‘tijdelijke’ oplossing voor de energietransitie. Gerard Deen De Havenman­titel van het Jaar 2019 verdiende Valkier mede door de specialisatie van Anthony Veder in LNG­vervoer. “Dat een Rotterdamse speler als pionier op dit terrein actief is, straalt positief af op de Rotterdamse haven”, aldus stichtings­ en juryvoorzitter De Kruif. Hij wees erop dat al eerder een ondernemer het tot Havenman schopte dankzij zijn inzet voor LNG als middel om de scheepvaart schoner te maken: Gerard Deen. Die bracht met Deen Shipping de allereerste binnenvaarttanker op LNG in de vaart: de Argonon. Deen werd in 2011 onderscheiden. “Het is dan wel een tussenoplossing, wat nog steeds een fossiele brandstof, maar veel schoner”, aldus De Kruif. Koerswijziging Een belangrijke factor in de jurykeuze was ook de vlootuitbreiding die Anthony Veder momenteel realiseert. In 2019 kocht de rederij een aantal bestaande LNG­tankers uit de markt en bestelde het bedrijf nieuwe bij diverse werven. De koerswijziging naar LNG, nog wel naast andere gassen, was tien jaar geleden een juiste keuze, constateerde Valkier nu. “Het was geen gemakkelijke keuze. Lastig zelfs. Soms dacht ik dat we de mast overboord aan het varen waren, maar we hebben het gered, terwijl er intussen diverse gasrederijen zijn verdwenen. We zijn blijven investeren, innoveren en verbeteren.” Jan Valkier studeerde aan de Erasmus Universiteit en werkt sinds Jan Valkier (rechts) ontving de penning en oorkonde van Frank de Kruif. (foto Tekst & Toebehoren) 1992 voor Anthony Veder, eerst als commercieel directeur en sinds 1999 als CEO. Hij is bestuurslid van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) en vervult een actieve rol in het netwerk van Rotterdam Maritime Capital of Europe. Daarnaast is hij consul voor Finland. De Rotterdamse wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid, Luchtkwaliteit en Energietransitie) feliciteerde Valkier. Hij zei blij te zijn met de selectie van de Havenman van 2019. “De verduurzaming van de haven moet hier plaatsvinden en heeft een boegbeeld nodig.” LNG is bijvoorbeeld een uitkomst voor de cruisevaart, aldus Bonte: “Veel Rotterdammers zijn er trots op als cruiseschepen in de stad liggen. Anderen wijzen op de zwarte en gele rookpluimen die ze uitstoten. Met LNG heb je dat niet. Daarom willen we meer schepen aan LNG. ” Reders betalen de haven De benoeming was voor Valkier zelf totaal onverwacht geweest, tot hij in december werd gevraagd om de voordracht te accepteren. “Ik had geen idee dat ik op het lijstje stond. Wij zijn eigenlijk geen havenbedrijf, maar een rederij. We varen met onze gastankers de hele wereld rond en die komen maar af en toe in Rotterdam. Waar alles dan veel te veel tijd kost en we te veel moeten betalen… aan mijn voorgangers Havenmannen, van wie de meesten bij dienstverleners in de haven werken. Dus onthoud het goed: de reders betalen de haven. Zo is het maar net”, grapte Valkier. Nog veel discussie over Duitse versnellingswet De meningen over het Duitse wetsvoorstel om grote verkeersinfrastructuurprojecten sneller te kunnen uitvoeren, lopen nog uiteen. Op de lijst staan ook drie binnenvaartprojecten. Verkeersminister Andreas Scheuer wil vijf vaarwegprojecten en zeven spoorprojecten sneller kunnen realiseren. Daaronder de renovatie danwel nieuwbouw van sluizen en verhoging van bruggen op het Wesel­Datteln­kanaal, de verdieping van de Midden­Rijn en van de Beneden­Main. Moeizaam Het Duitse verkeersministerie is al langer op zoek naar manieren om meer tempo te kunnen maken bij het plannen en realiseren van de uitbouw, renovatie of nieuwbouw van belangrijke verkeersassen. Door verschillende oorzaken komen dergelijke projecten in Duitsland vaak moeizaam tot stand. Enerzijds hebben organisaties als de Wasser­ und Schifffahrtsverwaltung (WSV) onvoldoende personeel om projecten voor te bereiden en te plannen. Maar er is ook veel weerstand bij de plaatselijke bevolking, die niet zelden uitmondt in jarenlange klachtenprocedures en rechtszaken. Duitsland heeft naar Denemarken gekeken, waar grote infrastructuurprojecten veel soepeler verlopen. Burgers en belangenverenigingen worden in Denemarken eerder bij de plannen betrokken. Ook wordt er meer naar consensus gezocht en pakken de Denen hun infrastructuuruitbreiding pragmatischer aan dan de Duitsers. Naar het voorbeeld van Denemarken wil het Duitse verkeersministerie belanghebbenden sneller meenemen in de plantrajecten, maar de mogelijkheid inperken om bezwaren in te dienen. In plaats van de WSV of het Eisenbahn-Bundesamt zou bij grote projecten het Duitse parlement de bouwbesluiten moeten nemen. Waarbij in het wetsvoorstel ook een exit­clausule is opgenomen: als de nieuwe aanpak niet tot een versnelling leidt, dan worden de projecten alsnog op de oude manier uitgevoerd. Binnen het Duitse politieke landschap heerst nog verdeeldheid. De regeringspartijen en de oppositie zijn het niet eens over de inspraakmogelijkheden voor burgers en de toekomstige bevoegdheid van het parlement om besluiten te nemen. Tegenstanders willen weten wat het concreet betekent dat belanghebbenden in een eerder stadium worden betrokken. Ze vrezen dat de mogelijkheid van burgers om een klacht in te dienen te veel aan banden wordt gelegd. SPDparlementslid Mathias Stein, tevens voorzitter is van de commissie binnenvaart in het parlement, zei onlangs dat Duitsland niet ‘tegen’ maar ‘in samenwerking met’ de burgers moet bouwen. Deskundigheid De vraag is ook of doorsnee parlementsleden voldoende in staat zijn om over dergelijke belangrijke infrastructuurprojecten te beslissen. Er zou in ieder geval veel werk afkomen op de verkeerscommissie in het parlement om de besluiten goed voor te bereiden. ADVERTENTIE Sommige critici vinden de lijst van projecten waarop de nieuwe aanpak van toepassing moet worden te lang. Eerder had het verkeersministerie slechts gesproken over ‘een pilot’. Er wordt ook geopperd om uitvoerende instanties zoals de WSV meer middelen te geven. Volgens milieuorganisatie BUND stroken de Duitse versnellingsplannen niet met Europese regelgeving. OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant