Views
11 months ago

2020-03 Opleiding en Carrière

  • Text
  • Moeten
  • Onze
  • Rotterdam
  • Werken
  • Goede
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Jaar

Opleiding & Carrière 3 28 januari 2020 “Je hebt een mbo-diploma nodig, maar verdient een hbo-salaris” Open dagen binnenvaartopleidingen De komende weken organiseren de scholen met nautische opleidingen weer diverse open dagen en informatieavonden voor de binnenvaart. We zetten ze op een rijtje. STC Groep mbo woensdag 19 februari, 16.00 – 21.30 uur woensdag 18 maart, 16.00 – 21.30 uur De partijen die in 2018 op de beurs Maritime Industry hun handtekening onder de intentieverklaring plaatsten om de agenda tot een succes te maken, willen zich nog steeds daarvoor inzetten. >> vervolg van de voorpagina ze weglopen. Dat is niet exclusief voor de binnenvaart trouwens; dat gebeurt overal. Maar we moeten er wel iets aan doen. Als je de instroom kunt verdubbelen en de uitstroom verminderen, dan groei je in personeel.” Is de binnenvaart op zich nog wel aantrekkelijk voor jongeren? “Elke sector is op zoek naar personeel. Dus er is veel concurrentie. Maar de binnenvaart heeft wel een paar sterke punten. Je hoeft niet eerst een hoog diploma te hebben om in te stromen. Daarmee is de sector interessant voor een groep leerlingen die andere sectoren inmiddels links laten liggen: degenen op mbo-1- of mbo-2-niveau. Die kunnen heel goed als lichtmatroos beginnen en door hun vaardagen matroos worden. Waarschijnlijk worden zij niet allemaal stuurman of schipper. Dat is toch niet erg? Je moet ook matrozen hebben.” Zijn er al concrete plannen om de instroom naar nautische opleidingen te vergroten? “We willen al op de basisschool beginnen met voorlichting over wat binnenvaart is. Daar laten we een programma voor maken. Gewone vmbo-scholen – dus niet de nautische – gaan we benaderen met een nieuw lesaanbod: de maritieme leergang. Dat is een set keuzevakken waarmee de leerlingen actief met de binnenvaart aan de gang gaan: vaardagen, excursies, interessant lesmateriaal. Zodat leerlingen die nog niet weten wat ze willen worden met de sector in contact komen. In Zwijndrecht loopt de maritieme leergang dit schooljaar voor het eerst, op LOKET Zwijndrechtse Waard. Ik ben daar zelf bij betrokken geweest. Dat zijn we nu aan het uitrollen. De wens is dat er een pakket komt dat elke andere vmbo-school ook kan gebruiken. Daar gaan we dan de boer mee op. Op LOKET start de eerste van vier modules de laatste maanden voor de zomervakantie. Dan gaan circa tien leerlingen die in de derde dit keuzevak kiezen twee weken op stage. Waarschijnlijk als groep en aan boord van de Mate. In de vierde klas krijgen ze nog drie modules: over motoren, scheepstypen en technische installaties aan boord. We willen dat dit jaar naast LOKET nog drie scholen dit keuzevak gaan aanbieden. Onder andere in Nijmegen, want dat is wel een belangrijke regio voor de binnenvaart, maar er is helemaal geen nautische opleiding voorhanden.” En voor de bestaande binnenvaartopleidingen? “Daar kijken we onder meer naar de BBL-opleidingen, het werkend leren. Dat is heel erg versnipperd nu. Een consequentie van de structuur van de sector met veel zelfstandige ondernemers. Als je honderd leerlingen hebt, zijn ze verdeeld over 95 bedrijven. Dat is vreselijk intensief voor de scholen om te begeleiden. Daarom gaan we aan de werkgeverskant een model in het leven roepen zoals ze dat bijvoorbeeld in de bouw met Bouwmensen en in het wegtransport met STL kennen. Dan bundelen we de bedrijven en richten we een nieuw merk op, een bedrijfsschool. Daar zijn de BBL’ers dan in dienst en die plaatst hen op schepen. Vier detacheringsbedrijven met ervaring in de binnenvaart zetten ieder een consulent in en die onderhouden het contact met de scholen. Scholen kunnen zich dan meer richten op de kwaliteit van hun onderwijs. Die schakel ertussen zorgt voor meer contact en grip. De leerlingen en hun leermeesters aan boord krijgen veel meer begeleiding. Zo kunnen we een begin maken met het voorkomen van de uitval. Als het niet klikt tussen een leerling en zijn schipper, of de leerling wil switchen van bijvoorbeeld een beunschip naar een containerschip, dan kan die nieuwe bedrijfsschool dat makkelijker regelen dan nu het geval is.” Welke detacheringsbedrijven zijn dat? “Exho, Quo Vadis, TOS en Gerwil. Die willen graag meewerken. Binnenkort zitten we voor het eerst om tafel. Ik sluit niet uit dat er nog één of twee bij komen.” Zijn er ook plannen om het voor binnenvaartondernemers aantrekkelijker maken om BBL’ers of stagiairs aan boord te nemen? “Personeelsbeleid is niet hun professie. Er gebeurt veel op intuïtie. Daar is niets mis mee, maar als ze een hulpmiddel, een stuk gereedschap zouden hebben, gaat het mogelijk beter. Dat gaan we dan ook ontwikkelen voor werkgevers.” Er wordt inderdaad best veel van hen gevraagd… “Het zou goed zijn als er een kentering in het denken plaatsvindt: dat men personeel niet als een kostenfactor beschouwt, maar als een mogelijkheid voor continuïteit en opbrengsten. Uiteindelijk zou deze sector ruimte moeten geven aan een leven lang leren, zodat werknemers heel lang verder kunnen. Dat is ook een brede maatschappelijke verandering. Werkgeverschap is een cultuurkwestie. Als we dat kunnen verbeteren, zal dit onderdeel weleens het meeste effect kunnen hebben.” Hoe lastig is het dat de binnenvaart al jaren geen sector-cao heeft? “Dat is inderdaad een gemis. Anders zou je in de cao afspraken kunnen maken over de financiering van de activiteiten uit de arbeidsmarktagenda. Maar het is de realiteit: ik zie die cao niet terugkomen. De organisatiegraad is gewoon te laag. CBRB, BLN- Schuttevaer en ASV komen samen uit op circa 40 procent. Dan moeten we het zonder doen. Het is niet anders. Als we erin slagen de komende jaren stap voor stap activiteiten uit te voeren en de resultaten worden zichtbaar, dan hoop ik dat steeds maar partijen uit de binnenvaart ons gaan steunen. Dan verschuift de financiering van subsidies en fondsen naar bijdragen van bedrijven en ondernemers.” Je zegt niets over de salarissen die in de binnenvaart worden betaald en of de sector meer zou moeten gaan betalen om aantrekkelijker te worden voor personeel… ‘Nee, er wordt helemaal niet slecht betaald. En in HR-termen: geld is de grootste dissatisfier die er is. Natuurlijk voelt een jonge knul die aan zijn BBL-traject begint en meteen een aardig salaris verdient, zich de koning te rijk. Maar dat gevoel houdt hij niet vast als hij zich niet echt welkom voelt of niet goed begeleid wordt. Als hij het niet naar zijn zin heeft, gaat hij weg. Goede beloning is natuurlijk een voorwaarde. Je kunt de aantrekkelijkheid van het vak aansprekend uitdrukken: je hebt een mbodiploma nodig, maar je verdient een hbo-salaris.” Jongeren kennis laten maken met de binnenvaart, zoals het BVB doet, moet ertoe bijdragen dat de instroom op het mbo verdubbelt. Lloydstraat, Rotterdam Waalhaven Zz, Rotterdam www.mbo-stc.nl vmbo en Haven Havo woensdag 19 februari 16.00 – 21.30 uur Anthony Fokkerweg, Rotterdam www.vmbo-stc.nl Maritieme Academie Harlingen vmbo woensdag 29 januari, 18.00 – 21.00 uur zaterdag 8 februari, 10.00 – 15.00 uur Almenumerweg 1, Harlingen www.maritiemeacademieharlingen.nl ROC Nova College mbo woensdag 29 januari, 18.00 – 21.00 uur zaterdag 8 februari, 10.00 – 15.00 uur Kanaalstraat 7, IJmuiden Almenumerweg 1, Harlingen www.novacollege.nl Scalda mbo vrijdag 31 januari, 16.00 – 20.00 uur zaterdag 1 februari, 10.00 – 13.00 uur donderdag 19 maart, 17.00 – 20.00 uur Boulevard Bankert 130, Vlissingen www.scalda.nl ROC Friese Poort De school in Urk ontbreekt in dit overzicht; daar was de open dag voor het mbo afgelopen zaterdag (25 januari). Meer informatie over deze school vind je op www.rocfriesepoort.nl.

Opleiding & Carrière 4 28 januari 2020 VOOR DE ONDER ONZE REGIE VARENDE MOTORTANKSCHEPEN ZIJN WIJ OP ZOEK NAAR : Kapiteins, Stuurmannen met patent, Stuurmannen en Matrozen Vaargebied: het ARA en de Rijn Kandidaten Stuurmannen met patent dienen in het bezit te zijn van : • een Rijnpatent • een ADN certificaat • beheersing Nederlandse & Duitse taal • ervaring in de tankvaart Wij bieden: • een goed salaris • goede Zwitserse arbeidsvoorwaarden • goede Zwitserse pensioenopbouw • menage en reisgeld (door ons vergoed) • vakgerichte opleidingen (door ons vergoed) De Grave-Antverpia is met een traditie van bijna 80 jaar de toonaangevende binnenvaartonderneming in België. Met hun dienst bevrachtingen bieden zij te Antwerpen een ruim pakket aan diensten aan voor alle vervoer in het economische hart van Europa. Om het team te versterken zijn wij momenteel op zoek naar een enthousiaste en commercieel ingestelde (m/v): BEVRACHTER BINNENVAART Als Bevrachter Binnenvaart werk je intensief samen met opdrachtgevers en schippers. Je coördineert dagelijks de transportopdrachten. Je bent verantwoordelijk voor het bevrachten en plannen van binnenvaartschepen, het uitwerken en aanbieden van offertes en het opstellen/beheren van ladingdocumenten. Tevens onderhandel je de tarieven met binnenvaartondernemers. Hierbij sta je te allen tijde in voor een optimale klantentevredenheid, goede klantencontacten en een vlotte acceptatie van opdrachten. Je voert de dagelijkse controle en communicatie i.v.m. orders en ladingen. Je ziet mee toe op de goede werking en verstandhouding binnen het ganse team. Profiel • Je hebt een bachelor denkniveau • Je hebt de wil om te leren. Relevante ervaring in de sector is een plus, maar geen vereiste • Je hebt een goede talenkennis en bent verbaal sterk in het Nederlands, Frans en Duits • Je bent communicatief, oplossingsgericht en draagt klantvriendelijkheid hoog in het vaandel • Je beschikt over goede organisatorische vaardigheden en bent een echte teamplayer • Je hebt ambitie om (door) te groeien in je functie Aanbod • Een interessant en aantrekkelijk salarispakket in functie van kennis en ervaring • Een uitdagende, boeiende functie met reële verantwoordelijkheden binnen een gespecialiseerd bedrijf • Je maakt deel uit van een leuk team met gedreven collega’s die een unieke service leveren aan belangrijke klanten in de Belgische industrie Stuurmannen en Matrozen zijn in bezit van een geldig dienstboekje Voor verdere informatie kunt U contact opnemen met Dhr. A. Fontijne 0041/61/4879070 en/of dispo@intertrans.ch Mail uw cv naar dga@degrave-antverpia.be De Grave-Antverpia N.V., Schomhoeveweg 15, 2030 Antwerpen WWW.DEGRAVE-ANTVERPIA.BE dé school voor varende kinderen vanaf 3 jaar www.lovk.nl Saai van www.lovk.n A naar B? Nee, dat doen we anders “Veilig van A naar B varen, daar begint het mee. Als Captain+ ken ik de taken van een kapitein als geen ander, maar weet ik ook dat er vandaag de dag méér gevraagd wordt van een goed leider. Ik kan manoeuvreren én motiveren. Sta voor, naast en achter mijn bemanning. En ben ook niet te beroerd om een potje te koken, als dat zo uitkomt. Captain+ is voor mij geen functieomschrijving, maar een titel die ik met eer draag.” WORD OOK EEN CAPTAIN LEER FLUVIA EN ONZE KAPITEINS BETER KENNEN EN SOLLICITEER DIRECT OP WWW.CAPTAIN.FLUVIA.EU

Binnenvaartkrant