Views
2 years ago

2020-03 Opleiding en Carrière

  • Text
  • Moeten
  • Onze
  • Rotterdam
  • Werken
  • Goede
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Jaar

16 28 januari

16 28 januari 2020 De Aimee en de Emma bij VEKA in Werkendam. >> Vervolg van pagina 15 ramen. Vloeren mogen alleen van staal gemaakt worden, aluminium wordt afgekeurd. Burando vaart met vijf estuaire tankers. Hans Hooijmans doet samen met Youri Verhoef de technische dienst voor Burando. “We zijn tijdens de bouw van de casco’s van de Aimee en de Emma (die binnenkort in de vaart komt, red.) op de VEKA-scheepswerf in Oekraïne geweest”, vertelt Hooijmans. Daar hebben ze de bouw gevolgd en gecontroleerd van de casco’s van 110 x 13,50 meter. “Of het recht was, of de spanten volgens tekening uitgevoerd waren en tal van andere zaken.” Inmiddels heeft VEKA meer dan tien schepen voor Burando gebouwd. Nadat de casco’s klaar waren, zijn ze over zee geballast en dichtgelast, double tow naar Werkendam gesleept via de Bosporus en Middellandse Zee. Doordacht Adrie de Jong die nauw met Hooijmans en Verhoef samenwerkt, doet de afbouwbegeleiding van de complexe schepen. “In de in compartimenten opgedeelde machinekamer staan twee Caterpillar 3508-motoren van elk 1.060 pk. Voorin staan twee C18- aggregaten van Caterpillar en een havensetje.” De machinekamer bestaat uit twee motorencompartimenten en een technische ruimte. “Bij calamiteiten, mits afgesloten, is er altijd nog een motor die werkt”, vertelt De Jong. “Evenals dat bij schade door de dubbelwandige machinekamer de gasolietanks ook veel beter beschermd zijn. Bij uitval van het stuurhuis is er via de bediening in de machinekamer gewoon door te varen.” Ook over de veertien tanks is nagedacht. Elke tank is verwarmd en er kan simpel voor een andere partij omgeschakeld worden. “De bunkergiek is aangepast opdat er gelijktijdig twee partijen overgepompt kunnen worden”, zegt De Jong. “Daarnaast is hij 355 graden draaibaar.” Het dek en de uitrusting zijn volledig aangepast aan vast water op het dek. “Wij hebben ervoor gekozen om aan bakboord alle pompen en het ‘bushokje’ te plaatsen, want je gaat geladen naar Zeebrugge.” Hierdoor worden de pompen en de bediening minder aan vast water blootgesteld. Er is rekening gehouden met het vaargebied met de indeling van het schip.” Speciale opleiding Martin van de Winkel, schipperkapitein bij Burando, bevestigt dat. Hij is speciaal opgeleid voor estuaire vaart. “Als je drie jaar als binnenschipper gevaren hebt, kan je de vervolgopleiding in België doen. Er komt veel bij kijken. Je moet de zeevaartregelgeving, die net even verschilt van de binnenvaart, leren.” Je moet in bezit zijn van het wereldwijd maritiem nood- en veiligheidssysteem Global Maritime Distress and Safety System (GMDSS), door een goedgekeurde studie. Ook een aangepaste opleiding moet je hebben voltooid, gebaseerd op STCW A-II/3. Daarnaast moet je lichamelijk geschikt zijn en dit aantonen via een medische verklaring van geschiktheid (voor de zeevaart), afgeleverd door een erkende arts. Elke vijf jaar moet je bijscholing volgen. Certificaten Van de Winkel heeft als eerste met de Aimee gevaren bij de proefvaart. Daar wordt niet alleen door Lloyds naar gekeken, maar er moet ook voor de Belgische overheid een uur op zee gevaren worden. Daarna heeft het schip zijn certificaten en mag het tot een significante golfhoogte van 1,90 meter op zee varen. Van de Winkel vindt het jammer dat er met deze papieren niet naar Rotterdam en IJmuiden gevaren mag worden. “De reis zou korter zijn dan binnendoor en hierdoor zouden we tijd besparen. "Maar ook voor het milieu zou het goed zijn: er wordt immers veel brandstof bespaard; dus je zou uitstoot voorkomen.” Aan mts Aimee leverden onder andere: VEKA Scheepsbouw B.V. Blommaert BVBA EPS European Pump Services B.V. Heatmaster B.V. Veth Propulsion B.V. Afbouwwerf, bouw casco, inbouw Stuurhuttrap, dakradarmast type Futura en Het complete pompsysteem, bestaande Thermische olie 2st. Vierkanaals Veth-Jet inclusief E-motor, machinekamer(s), leidingen machinekamer, voormast type Improval XL uit 7 stuks Bornemann ladingpompen met ladingverwarmingsinstallatie van 1750 kW 283kW bij 1800rpm e-as loodgieterswerkzaamheden en spiralen Damen Marine Components elk een capaciteit van 250m3/uur. De sets Kampers Shipyard B.V. Werkina Werkendam B.V. ADS van STIGT Stuurpaneel: SP 2700 incl. worden aangedreven door 105 kW ABB Hefgeleidekokersysteem De complete elektrische installatie incl. ADS van STIGT bedieningssysteem roerstandaanwijzer type RI 2700, elektromotoren, samen met de door EPS OMRU Scheepsramen Ramen 2-draads databesturing, monitoringsysteem gebaseerd op de ZF Marine hydraulisch aggregaat: type HPP 2700-360 geleverde Danfoss frequentieregelaars. Pon Power B.V. met touchscreenbediening, compleet CruiseCommand processor incl. brugpaneel } 0-2-1 / 11 kW, roeraandrijving: type 2 Het door EPS ontwikkelde EPC© 2x 3508 voortstuwingsmotoren van nautisch pakket, camerasysteem, met noodbediening DWK 45 / 65 en flaproeren: 2 stuks Van der automatiseringspakket, in combinatie met elk 783 kW (1065 pk) bij 1600 rpm., 2x complete airco installatie, satellietsysteem, All Pumps Holland B.V. Velden Barke® High-Lift de temperatuurbewaking op de pompen, C18 generatorsets voor boegschroef- en tankmeetsysteem, Ecdis Inland Viewer, en Complete pompen pakket Den Breejen Shipyard garanderen een veilig werkend systeem dat ladingpompbedrijf van elk 447 kW (608 pk) AIS installatie Artco Painting B.V. Schroefasinstallatie voldoet aan de huidige wet- en regelgeving bij 1800 rpm. en 2x C4.4 generatorsets van Willemsen interieurbouw & Compleet schilder/coating-werk Dijvler Materiaal B.V. conform AND2019 (en ATEX). De door EPS elk 80 ekW. scheepsbetimmering B.V. Beka Constructiebedrijf B.V. Boegankerlier, achterankerlier, ankers, geleverd pompsystemen zijn daardoor PTS Machinery Isolatie en betimmering van achterwoning Alu vloerplaten machinekamer ankerdamkettingen en ankerdraad geschikt voor installatie in een ATEX zone Bunkergiek Estate 2650 en stuurhut Blokland Non-Ferro B.V. Dik den Hollander Maritiem B.V. 1 G IIB T4 en kunnen beperkingen op de te Reintjes Benelux bvba WindeX Engineering B.V. Beunkoelers Pvc vloer in de gehele woning, alle ramen vervoeren stoffen(lijst) voorkomen 2x WAF 562 L met reductie van 5,421:1 Airconditioning, overdrukinstallatie en RVS raambekleding /zonwering, matrassen tapijt SARC Advies en Rekencentrum klaproosters stuurhuis en stofferen hoekbank Beladingscomputersoftware LOCOPIAS ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE

17 28 januari 2020 Even terug! Het is altijd leuk als in Werkendam gebouwde schepen een tijdje terug zijn voor gepland onderhoud. Op dit moment liggen DP Galyna en DP Gezina afgemeerd in de haven van Werkendam aan de kade van Instalho, lid van de Holland Shipyards Group (HSG). Met hun diverse faciliteiten en ervaring werken de vakmensen van HSG aan het tijdig uitvoeren van onderhoud aan deze walk-to-work-schepen. De twee zusterschepen worden op zee ingezet voor het veilig en efficiënt vervoeren en huisvesten van offshore bemanning. Gastcollege De Waal Studenten van de 2-jarige hbo-opleiding Instrumentation and Control Engineering van HBO Drechtsteden waren te gast in Werkendam. Zij werden ingewijd in de geheimen van de meet- en regelsystemen die De Waal Machinefabriek B.V. ontwikkelt voor o.a. stuurmachines. De studenten konden gelijk de praktische toepassingen zien, want zij mochten een kijkje nemen aan boord van de Sendo Nave. Dit binnenvaartschip wordt door CCM3 afgebouwd voor Sendo Shipping. Mooie verbinding onderwijs-bedrijfsleven! VEKA levert Aimee op Door VEKA Group opgeleverd in Werkendam: mts. Aimee, een type C tanker van 110 meter lang en 13,50 meter breed. Het is een estuair schip: een versterkt binnenvaartschip dat ook langs de zeekust mag varen. Het schip heeft 14 ladingtanks en gaat brandstof vervoeren tussen Antwerpen, Oostende, Zeebrugge en Nieuwpoort (B). Ook WMI wenst schip en bemanning behouden vaart! Invotis X strak in de lak De vakmensen van Cornet Service en Europe@ work B.V. waren in Werkendam druk bezig met het plamuren, schuren, conserveren en aflakken van de Invotis X. Het nieuwbouwschip is onlangs bij Scheepswerf De Werken te water gelaten, om vervolgens afgebouwd te worden. Het schip zal door opdrachtgever Bek & Verburg B.V. ingezet worden voor de inzameling van scheepsafval. De Waal levert Deo Gratias op Opgeleverd in Werkendam: ms. Deo Gratias, een droge ladingschip van 110 meter lang en 11,45 meter breed. De familie Den Herder had een mooie opdracht voor de bedrijven waar 10 jaar ook al mee samengewerkt werd: “wij willen een identiek schip, maar dan aangepast aan de huidige eisen”. En dat is gelukt: de nieuwe Deo Gratias is voorzien van moderne apparatuur, veel roestvaststaal en technische innovaties, waaronder een Easyflowroer van De Waal. Veel WMI-leden werkten samen met de familie Den Herder aan de realisatie van dit schip. werkendammaritimeindustries.nl 6 scheepswerven 18 maritieme toeleveranciers 12 maritieme dienstverleners 4 constructiebedrijven Alles aan boord.

Binnenvaartkrant