Views
3 years ago

2019-26 Kerst

  • Text
  • Wensen
  • Feestdagen
  • Schip
  • Schepen
  • Onze
  • Nieuwe
  • Kerst
  • Binnenvaart
  • December
  • Jaar

Kerst

Kerst 24 17 december 2019 Dijvler Materiaal B.V. wenst u Mr Mr Mr Mr Cisma Cisma Cisma Cisma n Hp Hp Hp N N N Ye Ye Ye Industriestr. 10 D-49733 Haren Tel.: +49 (0) 59 32-99 77-0 Fax: +49 (0) 59 32-99 77-20 info@wessels.com www.wessels.com Dijvler Materiaal B.V. Nijverheidsstraat 30 3371 XE Hardinxveld-Giessendam Tel. +31 184 615425 Fax +31 184 611141 www.dijvler.nl info@dijvler.nl Prettige kerstdagen en een gelukkig 2020! Want to know more about us or our products? Call us on + 31 (0) 10 4104320 Merry Christmas and a Happy New Year! FUEL LINES AIR COOLERS PLATE HEAT EXCHANGERS SHELL & TUBE Aploniastraat 15 3084 CC Rotterdam . The Netherlands info@donker.nl . www.donker.nl DROOGDOK JAN BLANKEN (historisch erfgoed) Het Droogdok Jan Blanken is een droogdok dat tussen 1798 en 1822 onder leiding van Jan Blanken is gebouwd in Hellevoetsluis. Het dok is door zijn opbouw uniek in zijn soort. OPBOUW Het dok bestaat uit twee delen: een deel waarin schepen voor onderhoud worden gevaren en een deel waar nieuwe schepen in gebouwd konden worden. Het laatstgenoemde gedeelte is van het eerstgen- oemde gescheiden door twee waterdichte deuren. Het eerstgenoemde staat door middel van een schipdeur in verbind- ing met de haven. Om schepen in en uit het dok te kunnen varen, laat men het dok eerst vollopen, waarna de met water gevulde schipdeur wordt leeggepompt zo- dat deze gaat drijven. De wanden zijn niet recht, maar als een amfitheater trapsgewijs opgebouwd. Op deze manier kunnen alle delen van de kiel van het schip gemakkelijk worden bereikt. GESCHIEDENIS Hellevoetsluis was vroeger een marine- haven. De marine had voor de bouw en het onderhoud van schepen behoefte aan een dok. Jan Blanken ontwierp dit dok en maakte daarbij gebruik van nieuwe tech- nieken. Zo werd voor het leegpompen van het dok een stoommachine gekocht bij het bedrijf van James Watt. Deze ma- chine stond in het pomphuis opgesteld, een gebouw dat in de jaren 60 van de 20e eeuw werd gesloopt en dat in 2001 geheel in oude stijl is herbouwd. Het herbergt thans een restaurant. Voor de fundering van het dok werden honderden heipalen geslagen die de vloer als het ware omlaag trekken om te voorkomen dat de bodem van het dok door de druk van het grond- water omhoog komt. De schipdeur, een Franse uitvinding, was geheel nieuw voor Nederland. De oorspronkelijke schipdeur was van hout; in de jaren 80 van de 19e eeuw is deze vervangen door een exem- plaar dat bestaat uit geklonken ijzeren platen. Deze deur werkt nog steeds. Het fregat van oorlog, de EURIDICE, was het eerste schip was dat in het droogdok werd gedokt. Na het vertrek van de marine uit Hellevoetsluis kwam het droogdok in par- ticuliere handen. Tot in de jaren 70 van de twintigste eeuw was het dok in bedri- jf. Hierna raakte het in verval. In 2005 is het droogdok geheel gerestaureerd. In het dok kan onderhoud aan kleine schepen worden uitgevoerd. Vaak gaat het hierbij om historische schepen maar particuliere jachten kunnen er ook gedokt worden. Meer info? Zie onze website op www.droogdok.nl Droogdok Jan Blanken, Dokweg 5, 3221 AE Hellevoetsluis

Kerst 25 17 december 2019 Maritiem jongerenambassadeur Bas Peeters: “De binnenvaart is voor iedereen” DOOR OLIVIA KOOIMAN Razendenthousiast is Bas Peeters (17). Over de binnenvaart en over zijn rol als Young Maritime Representatives (YMR). Namens koepelorganisatie Nederland Maritiem Land probeert hij zoveel mogelijk leeftijdgenoten ook te interesseren voor een baan in de maritieme sector. Liefst de binnenvaart. Bas Peeters volgt samen met nog 175 anderen de 3-jarige BBLopleiding (werkend leren) Schipper Binnenvaart op het STC in Rotterdam. Nadat hij had gereageerd op een advertentie op Facebook met een oproep voor nieuwe Young Maritime Representatives werd Bas tot zijn grote verrassing uitgenodigd voor de selectiedag en vervolgens, samen met Danique Horstmeier (studeert Maritieme Techniek aan de TU Delft) en Jesper Poppe (Maritiem Officier, Hogeschool Zeeland), uitgekozen als de jongerenambassadeurs van dit jaar. Ze werden begin september benoemd tijdens de Wereldhavendagen in Rotterdam. De mbo-opleiding BBL Schipper Binnenvaart combineert leren en werken. Je bent een groot deel van de studie aan boord van een schip. Dat varen doet Bas op het 135 meter lange ms Splendid. Eigenaar John van Dijke is zijn stagebegeleider. “Na mijn opleiding als matroos heb ik ervoor gekozen om door te studeren voor schipper. Ik ben geen type voor school. Wat ik leer, wil ik zien, voelen en ervaren. Dat kan alleen als je vaart.” Alles in één Het leven op het water zit in de familie van de ambitieuze student uit Numansdorp. Zijn opa en oma hadden vroeger een schip, de Roeloffina, en de passie werd snel gedeeld met kleinzoon Bas. Zijn ouders kozen voor een leven aan wal, maar voor Bas trok het water. “Toen ik vroeger met mijn opa ging varen, wist ik al: ‘Dit wil ik ook.’ Toen ik mijn vmbo had afgerond was de keuze voor een opleiding snel gemaakt. Wat er zo leuk aan is, is de variatie. Als schipper ben je alles in één”, vertelt Bas. Hij zit nu in het tweede jaar en is halverwege. Net als bij andere opleidingen heb je ook voor BBL Schipper Binnenvaart huiswerk te doen, maar dan aan boord. “Uiteindelijk moeten wij ook met specifieke kennis en ervaring als volwaardig schipper kunnen slagen. Wij krijgen het huiswerk mee aan boord en werken hieraan als we tijd hebben. Na drie jaar doen de studenten examen en mogen we onszelf binnenvaartschipper noemen.” Afwisselend werk Enige tijd geleden zag Bas een oproep op Facebook dat jongeren die een maritieme opleiding volgen, zich bij Nederland Maritiem Land konden aanmelden als Young Maritime Representative. “De binnenvaart is voor veel jongeren onbekend en ik wil daar graag verandering in brengen. Ik meldde me aan en hield er eigenlijk geen rekening mee dat ik gebeld kon worden. Ik kreeg het nieuws dat ik mocht pitchen, ik stond daar uiteindelijk met nog een stuk of elf anderen. Ik deed mijn pitch en ik werd gekozen.” Volgens Bas is aan boord alles leuker. “Ik wil andere mensen Bas Peeters: “Op televisie en online kom ik nooit reclames tegen over een beroep in de binnenvaart. Hoe weten jongeren dan wat werken in deze sector inhoudt en wat voor beroepen je kunt uitoefenen?” (foto Tekst & Toebehoren) Bas vaart op het ms Splendid. Hier ligt het schip in Koblenz in de sluis. (foto privécollectie) laten zien dat binnenvaart meer is dan je handen vuil maken. Het is heel afwisselend werk. Een jonge ambassadeur voor de binnenvaart is belangrijk. Op televisie en online kom ik nooit reclames tegen over een beroep in de binnenvaart. Hoe weten jongeren dan wat werken in deze sector inhoudt en wat voor beroepen je kunt uitoefenen? We kunnen niet meer varen zonder ICT’ers, om maar een voorbeeld te geven.” Imago Als YMR delen de drie studenten door vlogs en berichten op sociale media hun eigen ervaringen en hun passie voor de maritieme sector en de opleiding die ze volgen. Bas geeft aan dat hij het leuk vindt dat er leerlingen zijn die zich door hem lieten motiveren om in de havenwereld te werken. “Het geeft echt het allerbeste gevoel als leerlingen naar mij toe komen en zeggen: ‘Door jou heb ik me ingeschreven voor een opleiding in de maritieme sector.’ Positieve reacties zorgen ervoor dat ik nog meer wil doen om mijn doel te bereiken.” En dat doet hij. Als hij niet aan het varen is en hij zit niet in de schoolbanken, dan gaat hij bijvoorbeeld langs scholen om daar zijn verhaal te doen. “Het is ook belangrijk dat de doelgroep je ziet en wordt meegesleept in de ervaring. Ook meisjes! De binnenvaart heeft het imago dat het mannenwerk is. Ook vrouwen kunnen aan het roer staan en varen soms zelfs beter dan mannen. De binnenvaart is voor iedereen en dat wil ik duidelijk maken.” Sociaal De binnenvaart is een sociale sector; iets dat naar Bas’ mening te vaak over het hoofd wordt gezien. “Je hebt onderling plezier, ontmoet veel mensen en bouwt banden op. En daarnaast maak je kennis met plekken waar je misschien nog nooit geweest bent.” Voorlopig hoopt Bas nog vele jaren te mogen varen op de Splendid. Ook als hij zijn schippersdiploma straks heeft. Hij voert én draagt het beroep met passie uit. Tot september volgend jaar blijft de sympathieke student zich als ambassadeur inzetten voor de maritieme sector. Bij de Wereldhavendagen in Rotterdam worden de drie YMR’s weer opgevolgd.

Binnenvaartkrant