Views
11 months ago

2019-25

26 3 december

26 3 december 2019 Buijks Maritiem voorziet Brienzersee en Vierwaldstättersee van nieuw achterschip Ad van den Elshout (links) en Jordy Buijks. DOOR JAN HOEK Buijks Maritiem heeft een lange historie in de binnenvaart. Het familiebedrijf volgt al decennialang de ontwikkelingen en veranderingen in de binnenvaart op de voet en past zich voortdurend aan. Buijks Maritiem wordt tegenwoordig geleid door Jan Buijks jr. Met operational manager Jordy Buijks is de vierde generatie binnen het bedrijf actief. Hij wordt bij zijn werkzaamheden bijgestaan door projectmanager Ad van den Elshout, terwijl ook Jeremy Kivits betrokken is bij de dagelijkse leiding. Sinds enige tijd is het team van Buijks Maritiem gevestigd in de voormalige loods, met afbouwlocatie aan het water, van machinefabriek Bayens in Raamsdonksveer. Bij diverse activiteiten wordt nauw samengewerkt met ‘buurman’ Offshore Ruijtenberg. Bijzondere voorbeelden van die samenwerking zijn het aanbouwen van nieuwe achterschepen aan de bestaande midden-/voorschepen van de tankers Brienzersee en Vierwaldstättersee, het ombouwen van de Scheldestad (ex Atlas) van enkelwandige tanker naar beunschip en de hermotorisering van de Nautica. De diversiteit aan opdrachten geeft duidelijk de veelzijdigheid van Buijks Maritiem aan. Orderportefeuille Buijks Maritiem beschikt over een goed gevulde orderportefeuille en het gonst aan de Maasdijk, na de periode van M.F. Bayens, dan ook weer van de activiteiten. Ik heb in het knusse kantoortje een afspraak met de gezichten van het bedrijf: Jordy Buijks en Ad van den Elshout. Twee supergemotiveerde mensen die passen bij een dynamisch bedrijf. Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp, bouw en levering van het achterschip van het MTS Brienzersee mogen verzorgen voor NECO Schifffahrt AG. Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensendriessen.com Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp, bouw en levering van het achterschip van het MTS Vierwaldstättersee mogen verzorgen voor NECO Schifffahrt AG. Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensendriessen.com Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com

27 3 december 2019 “We zien de toekomst van Buijks Maritiem positief in”, stelt het duo. “Zelf hebben we de nodige ervaring in reparatie en onderhoud van bestaande schepen en tal van nieuwbouwprojecten van alle typen binnenvaartschepen." "Daarbij worden we gevoed met de kennis en ervaring van de derde generatie Buijks. In onze orderportefeuille zit onder meer de afbouw van twee 110 meter lange drogeladingschepen en een tanker. Daarnaast verrichten we het onderhoud van de eigen vloot van de familie Buijks en verrichten we het nodige reparatiewerk.” De tankers Brienzersee en Vierwaldstättersee zijn inmiddels met een nieuw achterschip vertrokken. Aan de afbouwkade wordt hard gewerkt aan de Scheldestad. Het zijn stuk voor stuk opdrachten die het bewijs vormen dat door nauwe samenwerking en het delen van kennis bedrijven elkaar kunnen versterken. Daarbij is de dwarshelling van 110 meter van Scheepswerf v/h P. & A. Ruijtenberg, tegenwoordig Offshore Ruijtenberg, absoluut van toegevoegde waarde. One-stop-shop “Van de Zwitserse tankrederij NECO Schifffahrt kregen we de opdracht nieuwe achterschepen aan bestaande midden/voorschepen van twee tankers te plaatsen. Met behulp van gewichten hebben we ervoor gezorgd dat de uit China afkomstige, door RENSEN- DRIESSEN geleverde achterschepen, die als casco’s binnenkwamen, recht in het water kwamen te liggen.” “Op de helling van Ruijtenberg zijn de oude achterschepen eraf gehaald en de nieuwgebouwde achterschepen eraan gebouwd. We hebben de nieuwe achterschepen doorgebouwd tot halverwege de achterste ladingtank, waardoor ze naadloos pasten op de bestaande middenschepen. Met Buijks Maritiem hebben we zelf het tankdek aangepast, net als alle leidingen en appendages.” “We hebben alles volledig onder klasse van Lloyds opgeleverd. Na de afbouw zijn de Brienzersee en Vierwaldstättersee zonder restpunten en geladen met brandstof vertrokken voor de eerste reis naar Duitsland. Door de samenwerking met Ruijtenberg vormen we in feite een soort one-stop-shop en kunnen we complete projecten aanbieden”, aldus een trotse Van den Elshout. Nog een voorbeeld van die samenwerking is de ombouw van de Scheldestad van enkelwandige tanker naar beunschip. Jordy Buijks zegt daarover: “De stalen ombouw wordt verzorgd door Ruijtenberg, terwijl wij garant staan voor alle engineering." "Ook bij de hermotorisering van de ruim 2.100 ton metende Nautica is er een duidelijke taakverdeling: Ruijtenberg legt een nieuwe De Brienzersee vloer, terwijl wij zorgen voor de overige werkzaamheden in de machinekamer.” Naast de bouw, afbouw en reparatie- en onderhoudswerkzaamheden houdt het aan de Maasdijk gevestigde Buijks Maritiem zich bezig met de handel in nieuwe en gebruikte binnenvaartschepen. Aan mts Brienzersee en Vierwaldstättersee leverden onder andere: Buijks Maritiem B.V. Afbouwwerf Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Het ontwerp, bouw en levering van de achterschepen AMW-Marine B.V. Scheepsschroeven Blokland Non-Ferro B.V. U-bundelkoelers ClimaLogic B.V. Airco en overdrukinstallatie DBS Scheepsservice Aluminium vloeren achterschip De Waal Machinefabriek B.V. Stuwa schroefasinstallatie, Stuwa schroefasseals, Easyflow roersysteem, Stuwa stuurmachine en leidingwerk Dutch Electric i.s.m. Popel Elektro de elektrische installatie geleverd EBR Marine B.V. Stuurhuis met hefsysteem en lieren met toebehoren Foresta Trading B.V. F.T. Victor dienstpompen, F.T. Victor zwartwater pomp met versnijder, F.T. Hydrofoor met luchtgekoelde frequentieregelaar en F.T. gasolie trimpomp Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw Volledige betimmering achterwoning en stuurhuis Misti B.V. AND2019 zone 1 hijskranen Pon Power B.V. Op beide schepen elk 1x Caterpillar, type 3512C 1051 kW (1429 pk) bij 1600 rpm Popel Elektro B.V. Hoofdaannemer van de elektrische installatie en i.s.m. Dutch Electric het verzorgen van de complete elektrische installatie. Levering en installatie van o.a. de PLC databesturing, het monitoringssysteem, camerasysteem, nautische pakket en de elektrische vloerverwarming Speedheat Breda Vloerverwarming ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE Afvalvangers moeten Maas plasticvrij maken Graag wensen wij NECO Schifffahrt AG veel succes met het MTS Brienzersee & Vierwaldstättersee De afvalvanger is getest in de oude sluis bij Borgharen. (foto Noria) DOOR NOUD VAN DER ZEE In 2021 moet het plastic afval in de Maas met 50 procent zijn teruggedrongen. Dat is de opzet van het euregionaal project LIVES. Visvriendelijke afvalvangers gaan het plastic uit de Maas opvissen. LIVES is een project dat zich bezighoudt met een zwerfafvalvrije Maas en haar zijrivieren in het stroomgebied. In Nederlands Limburg is de rivier het meest vervuild met plastic afval: liefst 62.000 stuks afval werden in 2018 geteld bij metingen. Een afvalvanger van het bedrijf Noria moet nu stukken plastic uit het water verwijderen. Dat gebeurt met een waterrad met ronde scheppen. “Doordat de scheppen langzaam draaien, hebben de vissen er geen last van”, vertelt Rinze de Vries, een van de initiatiefnemers van de afvalvanger. De afvalvanger heeft proefgedraaid in een oude sluis in de Maas bij Borgharen. De sluis wordt nog maar sporadisch benut door binnenvaartschepen en daarom wees Rijkswaterstaat hem aan als testgoot. De Vries: “Het is nog een prototype en door dit soort tests kunnen wij kijken of alles functioneert zoals wij hebben bedacht.” Hij is tevreden, want het door hem en zijn collega Arnoud van der Vaart ontwikkelde systeem blijkt te werken. 95 procent van het afval in de oude sluis bij Borgharen kon uit het water worden gehaald. Eenvoud “De kracht van ons idee zit ‘m in de eenvoud. Het maakt gebruik van de neerwaartse waterstroom en bestaande technieken zoals het oer-Hollandse scheprad van de poldermolen. Het kan zonder al te grote investeringen achter bijvoorbeeld gemalen worden ingezet.” “Rijkswaterstaat is in ons systeem geïnteresseerd. We zetten afvalvangers in bij bochten van de Maas. Het liefst op locaties waar het plastic zich ophoopt.” De Vries ziet wel nog verbeterpunten. “We hopen dit project in 2020 in het groot te kunnen voortzetten op meerdere locaties. Wij gaan ook voor langere tijd tests uitvoeren. Met de verbeterpunten bouwen we een nieuwe afvalvanger, die we volgend jaar in productie nemen.” Popel Elektro en Dutch Electric verzorgden samen de complete elektrische installatie. Zij leverden en installeerden o.a. de PLC databesturing, het monitoringssysteem, camerasysteem, nautische pakket en de elektrische vloerverwarming. Uw specialist in de maritieme en industriële sector

Binnenvaartkrant