Views
1 year ago

2019-24

  • Text
  • November
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze
  • Tijd
  • Gaat
  • Weer

4 19 november

4 19 november 2019 Maiden B.V. heeft voor u de volgende vacatures beschikbaar KAPTEINS & STUURMANNEN GEZOCHT VOOR ONZE VLOOT ● Nette schepen en Nederlandse condities. ● Goed salaris en groei mogelijk. Voor info tel: 06 - 22 60 20 39 of 06 - 29 57 30 21 KAPITEIN / STUURMAN / MATROOS Voor meer informatie of solliciteren; neem contact op via onderstaande gegevens. Maiden B.V. | T 06-24 55 25 81 | E info@maidenbv.nl www.tmlg.eu Wij zijn een uitzendbureau met een strekking over geheel Europa. Wij bieden u bemiddeling en verhuur aan van ons Slowaaks en Tsjechisch scheepspersoneel. 00421 948 699 352 00421 918 828 726 tmlg.info1@gmail.com info@tmlg.eu Van Gogh Nautic Solutions zoekt enthousiaste en gemotiveerde collega’s 1ste Kapitein 2de Kapitein (zzp’ers zijn ook welkom) vrije tijdsregeling 2-2 / 4-2 / 4-4 Vaargebied hoofdzakelijk Nederland/België, Rijn, Moezel, Main en Donau Voor deze functie is/zijn gewenst: • Ruime ervaring • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief • Beheersing van de Duitse/Engelse taal • Bij de betreffende functie behoren een Rijnpatent / Radarpatent (patent op de Donau tot Budapest is een pre) Wij bieden: Een goede werkplek met fijne collega’s, een Zwitsers contract met goede voorwaarden en een uitstekend salaris!! Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Patrick van Hengst Tel: 0612344067 of email je CV naar patrickvanhengst@me.com Het Vakantie-hospitaalschip Prins Willem-Alexander biedt vaarvakanties aan voor mensen met een intensieve zorgvraag, die geen gebruik kunnen maken van een reguliere vakantie. Er is per direct aan boord van het vakantieschip Prins Willem-Alexander een vacature voor: MATROOS & LICHT MATROOS (STAGIAIR) Ben jij die enthousiaste en gemotiveerde collega die wij zoeken? Dan zijn wij op zoek naar jou. WIJ VRAGEN ■ Flexibiliteit; ■ Geen 9 tot 5 mentaliteit; ■ Klantvriendelijk; ■ Deskundige passagiersvaart en ademlucht(of bereid deze te halen); ■ Nederlandse en Duitse taal in woord en geschrift; ■ Collegiaal. WIJ BIEDEN ■ Vrije tijdsregeling is weekenden vrij (uitgezonderd avond en weekendwacht); ■ Goede werkomstandigheden met Nederlands sprekende collega's. ■ Salariëring naar aanleiding van cao binnenvaart en onregelmatigheidstoeslag. SOLLICITEREN & EXTRA INFORMATIE Ben jij na het lezen van deze vacature enthousiast geraakt en voldoe jij aan bovenstaande functie-eisen? Dan nodigen wij je graag uit om te solliciteren. Heb je naar aanleiding van de vacature nog vragen, bel dan voor meer informatie met kapitein telefoonnummer: 06-21 54 75 77 Wij verzoeken je om je motivatiebrief en cv met pasfoto voor 01-12-2019 te mailen naar: info@vakantieschip.nl Acquisitie naar aanleiding van deze vacature is niet gewenst. Postbus 428 ■ 3840 AK Harderwijk ■ info@vakantieschip.nl ■ 06-21 54 75 77 ■ www.vakantieschip.nl

5 19 november 2019 Sendo Liner is ‘Schip van het Jaar’ De Sendo Liner, gebouwd door Concordia Damen, is uitgeroepen tot KNVTS Schip van het Jaar 2019. Het binnenvaartcontainerschip (110 x 11,45 x 3,20 meter) is in eigen beheer ontworpen door Sendo Shipping. De Sendo Liner kwam in februari in de vaart. Het schip vaart met containers voor MCS. Bij het ontwerp van het schip is zowel uitgebreid aandacht besteed aan het nu zo efficiënt, zuinig en schoon mogelijk maken van het schip als aan het toekomstbestendig maken ervan. De Sendo Liner kan zodoende over zijn gehele levensduur een koploper zijn op het gebied van emissiearm varen, oordeelde de jury. Familiebedrijf Sendo Shipping verwerkte tal van innovaties in het schip. Zo is speciale aandacht besteed aan de optimalisatie van de scheepsvorm en het ontwikkelen van een diesel-elektrisch voortstuwingsconcept met een accupakket. Zodoende kan de Sendo Liner meerdere uren alleen op de accu’s varen, zodat er in haven- en woongebieden geen enkele uitstoot is. De ontwerpopzet maakt het ook mogelijk om in de toekomst relatief eenvoudig van energiebron te wisselen. Momenteel zijn er twee Sendo Liners XL in afbouw – weer bij Concordia Damen in Werkendam. De Sendo Liner was maandagavond 4 november één van de vijf winnaars van de Maritime Awards 2019. Meer dan 900 maritieme professionals vierden tijdens het Maritime Awards Gala in Rijswijk de successen van de innovatiekracht van de Nederlandse maritieme sector. Het gala wordt jaarlijks georganiseerd door de gelijknamige stichting. Hierin zijn Netherlands Maritime Technology, KVNR, KNVTS, de Koninklijke Marine, Nederland Maritiem Land en het NISS vertegenwoordigd. De Maritime RNLN Van Hengel- Spengler Award 2019 ging naar Kelly Villena voor haar onderzoek naar ‘Optimaliseren van het ship to shore transport tijdens amfibische operaties’. De Maritime Designer Award 2019 is toegekend aan Niels de Vries van C-Job Naval Architects voor zijn studie naar toepassing van ammoniak als maritieme brandstof. De Maritime Innovation Award 2019 werd gewonnen door Conoshop International: dat bedrijf ontwikkelde met de eConowind-unit praktische hulpvoortstuwing voor schepen in de vorm van een 40-voets container met twee uitklapbare ‘Ventifoils’. Deze rechtopstaande innovatieve vleugelprofielen van 10 meter hoog zetten windkracht direct om in stuwkracht voor het schip. NPRC hoort bij snelst groeiende bedrijven van Nederland De NPRC (Nederlandse Particuliere Rijnvaart-Centrale) is één van de 770 FD Gazelles van 2019. Daarmee behoort de binnenvaartcoöperatie tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland. De selectie van de NPRC is gebaseerd op de omzetgroei van de afgelopen drie jaar. Om in aanmerking te komen voor de erkenning door het Financieele Dagblad moet die minimaal 20 procent zijn geweest. Volgens NPRC-directeur Stefan Meeusen was dat nooit een doel op zich: “Groei is het gevolg van hoe onze organisatie zich heeft ontwikkeld. Een sterk team van medewerkers gecombineerd met de kracht van 120 leden waarbij ondernemerschap hoog in het vaandel staat. We hebben als coöperatie oog voor continuïteit en zekerheid. Dat vertalen we in het gezamenlijk aanbieden van vervoersgaranties voor onze klanten. Voor die klanten bieden we logistieke oplossingen in het vervoer van bulkladingen zoals bijvoorbeeld zout, granen, ijzer maar ook windmolenonderdelen en dat over alle Europese waterwegen.” Gejuich als bekend wordt gemaakt dat Sendo Liner heeft gewonnen. (foto Maritime Awards Gala) “Dankzij onze grote vloot zijn wij op ons best als het echt moeilijk wordt. Dat we die momenten aanpakken vanuit een gezamenlijkheid, al sinds 1935, en nu zelfs behoren tot de snelst groeiende ondernemingen van Nederland, ja dat zegt wel iets.” Groei door innovatie “We hebben ingezet op innovatie en logistieke totaalconcepten. We vervoeren niet gewoon een beetje lading, we engineeren, analyseren en optimaliseren met onze partners de hele supply chain van haven tot fabriek. Door nauw samen te werken met ketenpartners ontstaan voordelen. We hebben een manier ontwikkeld om real time inzicht te krijgen in het vervoersproces en dit te koppelen aan het voorraadbeheer van klanten. Dit vraagt om investeringen, maar die betalen zich op termijn terug.” Daarnaast is duurzaamheid een speerpunt bij NPRC. “En ook daarop profileren we ons. Het vergroenen van onze vloot is kostbaar. Dit is alleen mogelijk in nauwe samenwerking met onze opdrachtgevers. Zij zijn in toenemende mate bereid hierin mee te denken en actief bij te dragen. Hiervoor geldt: partners herkennen de effort, willen die vergroening, en kiezen dus voor ons. Zo onderzoeken we samen met een verlader of waterstof als alternatief voor gasolie gebruikt kan worden.” Trots De Gazellen Award is veel breder dan alleen een prijs voor de NPRC, vindt Meeusen. “Het zegt net zoveel over de ontwikkeling in de hele binnenvaart en logistiek, over de keuzes die verladers in Nederland maken, als over de groei die wij als bedrijf hebben doorgemaakt. Maar goed, natuurlijk zijn wij trots. De NPRC blijft zich inzetten voor het verder verduurzamen en digitaliseren van de logistieke keten in de binnenvaart.” De FD Gazellen Awards werden dit jaar voor de zestiende keer uitgereikt aan Nederlandse ondernemingen. Criteria zijn onder meer een omzetgroei in de voorgaande drie jaar van minimaal 20 procent en winstgevendheid. Bij de feestelijke uitreiking zijn de afgelopen week de allersnelste groeiers per regio bekend gemaakt. Aan hen zijn gouden, zilveren en bronzen FD Gazellen Awards uitgereikt. Bij gelijkblijvende vaarsnelheid dalen het brandstofverbruik en CO 2 -emissies gemiddeld 10 tot 30 procent. Piraterij De Maritime KVNR Shipping Award 2019 ging naar de Tweede Kamerfracties van de VVD en het CDA omdat die ervoor hebben gezorgd dat alle schepen onder Nederlandse vlag met gewapende bescherming aan boord mogen varen in gebieden waar piraterij voorkomt. De maritieme sector heeft bijna tien jaar bij de Nederlandse regering gepleit voor het mogelijk maken van de inzet van particuliere gewapende beveiliging op Nederlandse schepen. Ondanks erkenning van het probleem ondernam de regering geen actie. Daarom hebben de Tweede Kamerleden van VVD en CDA zelf het initiatiefwetsvoorstel Wet ter Bescherming Koopvaardij opgesteld en in stemming gebracht. Die wet is dit jaar aangenomen. Brabantse kanalen: van bloktijden naar 24/7 bediening op aanvraag Op vrijdag 15 november heeft Rijkswaterstaat de bediening op een aantal Brabantse vaarwegen verruimd. Er komt er een einde aan de bloktijden op de vaarwegen waar nog geen 24-uursbediening was. Schippers zullen voortaan op aanvraag direct worden bediend, belooft de vaarwegbeheerder. De aanpassing is bedoeld om de scheepvaart beter van dienst te zijn en zo het goederenvervoer en recreatieverkeer op alle Brabantse kanalen een zo vlot mogelijke doorgang te geven. Op de hoofdvaarwegen in Nederland geldt 24-uursbediening. In Brabant gaat het om de Maas route, de Zuid-Willemsvaart van Empel tot Veghel en het Wilhelminakanaal van Oosterhout tot Tilburg. De overige vaarwegen gaan nu ook profiteren van verruimde bedientijden. Centrale bediening Rijkswaterstaat heeft de laatste tijd veel werk gemaakt van het optimaliseren van centrale bediening op afstand. Daardoor is bij de operators in de bediencentrale ruimte ontstaan om ook de objecten op de overige vaarwegen op aanvraag 24/7 te kunnen bedienen. “Hierdoor kan zowel de beroepsvaart als de recreatievaart gaan profiteren van verruimde bedientijden op de Zuid-Willemsvaart van Veghel naar Nederweert en op het Wilhelminakanaal van Beek en Donk tot Tilburg”, aldus Rijkswaterstaat. “De bloktijden komen te vervallen op deze routes. In plaats daarvan wordt vanuit de centrale in Tilburg nu op maat gereageerd op de aanvragen van schippers die zich melden zodat zij zoveel mogelijk vlot door kunnen varen.” De bediening van de bruggen en sluizen op de hoofdvaarwegen blijft voorrang houden op die van de overige vaarwegen. De verruiming van de bediening op de Brabantse Kanalen maakt deel uit van het door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gelanceerde programma Beter Bediend. Dit programma moet de betrouwbaarheid van de reistijden verbeteren en de bediening uitbreiden op vaarwegen waar dat nog kan.

Binnenvaartkrant