Views
1 year ago

2019-24

  • Text
  • November
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze
  • Tijd
  • Gaat
  • Weer

26 19 november

26 19 november 2019 Hinder door werk aan brug op Wilhelminakanaal DOOR NOUD VAN DER ZEE Tot zaterdag 23 november is de brug aan de Oisterwijksebaan in Tilburg nog deels gestremd. Dat weekend ligt de scheepvaart ter plekke volledig stil. Zaterdag 19 oktober werd het bewegende deel van de brug verwijderd. Met behulp van een telescoopkraan werd de draaibrug over het Wilhelminakanaal opgetild en in een binnenvaartschip geladen. Die bracht het brugdeel naar een werkplaats van Rijkswaterstaat. Tot zaterdag 23 november kunnen schepen slechts aan één kant van de middenpijler varen. Aan die pijler vinden werkzaamheden plaats. Tussen zaterdag 23 november 06.00 uur en maandag 25 november 06.00 uur ligt de scheepvaart op het Wilhelminakanaal helemaal stil. Dan wordt de brug weer teruggeplaatst. Het houten wegdek op de brug was nodig aan vervanging toe. De uit 1951 daterende brug moet er straks weer jaren tegenaan kunnen. Het houten dek keert niet meer terug. Het nieuwe brugdek is van composiet. Rijkswaterstaat heeft Spie Nederland uit Breda opdracht gegeven voor het groot onderhoud aan de brug. De planning is ruim genomen in verband met eventuele weersinvloed. Zijn de werkzaamheden eerder klaar, dan worden de beperkingen voor de scheepvaart ook eerder opgeheven. EOC Traditionele Schepenbeurs: Nostalgie en noviteiten in Den Helder DOOR JOHAN DE WITTE Je staat weer aan het roer, proeft sfeer van olie, water, zeilen en de stuurhut, geniet van modellen en lijnen, een droom van een klipper, rivier, aak, tjalk, zeilbrik, stoere botter, stoomboot, haringlogger of de Dorus Rijkers. Weerzien met collega’s, een boom opzetten, schipperslexicon over toen en nu, onderwijl genietend van muziek, een biertje, snert of vis. Voor een maritiem hart kan de organisatie van de EOC Traditionele Schepenbeurs het niet leuker maken! Den Helder De moeite waard! Op 8, 9 en 10 november was het weer zover in Den Helder op het Willemsoord, dat wel voor dit evenement ontworpen lijkt. In het vierde jaar van de, internationaal vermaarde, beurs ging het over nostalgie maar natuurlijk ook over noviteiten, energieopwekking en voortstuwingssystemen. Ook het nauw aan het evenement verbonden Marinemuseum en het nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers, de dokken en loodsen op het voormalige marineterrein zijn interessant genoeg voor een bezoek. De op de wal staande authentieke onderzeeboot Tonijn, die de Sovjets in de Koude Oorlog bespio neerde en destijds het journaal nogal eens haalde, is een apart verhaal, graag verteld door de voormalige crew. Klim aan boord, blok de beurs alvast voor 2020 in uw agenda! Het smidse vuur werd opgestookt, een schip op de helling, ouderwets klinkwerk, workshops, diverse (foto Johan de Witte) lezingen over onder andere de clipper Stad Amsterdam. Beursmanager en kapitein Jet Sluik ving aandacht met een lezing over de noordwest-passage aan boord van haar 100-jarige haringlogger Tecla. Ze is opgegroeid op het Wad maar bevaart de wereldzeeën. Daarnaast organiseerde ze dit jaar voor de derde keer de Traditionele Schepenbeurs in Den Helder. “Ik wil laten zien hoe gaaf het is om te varen.” De Witte Swaen Onder de vele stands met onder meer maritieme curiosa en boeken met zoutwatertitels en jachtenmakelaars in de voormalige timmerloods, ‘wapperde’ de vlag van de Stichting Expeditieschip Willem Barentsz. Haar replica De Witte Swaen is op de masten na gereed. De vele vrijwilligers werken er al acht jaar aan. In 1596 bouwde men zo’n schip, op het oog, in drie maanden. Op de Traditionele Schepenbeurs ‘voel je de wind in de zeilen’. Voor de charterschipper en Wad- en Sontvaarders is het the place to be! Ook voor de jeugd is er van alles te beleven. Nieuwland Parc 307, 2952 DD Alblasserdam info@emsbv.nl www.emsbv.nl Wij bedanken R. Janssens voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen mts Emma II een goede vaart. Wij verzorgden de complete E-installatie. Wij leverden de complete tankmeting- en alarmering, alsmede druk- en temperatuurmeting met behulp van TMS STaR systeem. Wij feliciteren de heer R. Janssens van harte met mts Emma II Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Wij wensen R. Janssens en bemanning veel succes en een behouden vaart met mts Emma ll Gebr. De Jonge Shipbuilding Services B.V. Koedijk 4 Nederland 7241CL Lochem T: 0031 573 250 680 E: info@shipbuildingservice.nl www.shipbuildingservice.nl Shipyard Kladovo Djerdapskiput b.b. 19320 Kladovo Serbia T: 00381 19 801 024 E: office@shipyardkladovo.com www.shipyardkladovo.com

27 19 november 2019 Mts Emma II: oude naam op nieuwe boeiing DOOR JOHAN DE WITTE Met een brede lach vermeldde de sympathieke Roger Janssens tijdens de ondertekening van het bouwcontract voor de Emma II: “Je moet wel opschieten, ik heb niet zoveel tijd meer!” Jan Korevaar van Breko Shipbuilding Repair zette er voor hun loyale en al jaren gewaardeerde klant graag een tandje bij! In uitvoering kreeg de tanker uit Antwerpen het label: de ‘schoonste’ tot hier. Overeenkomstig zijn traditie voer Roger voor de proefvaart zelf de haven uit- en in. Niets bijzonders? Uniek, als je 86 jaar bent en een nieuwe 110 x 11,45 tanker in de vaart brengt. Roger ging tweemaal mee naar Gebr. De Jonge in Kladovo voor inspectie. Het is een gerenommeerd model met ijzer op de juiste plaats, economisch draagvermogen en waterverplaatsing zonder hekgolf en zet met 1500 pk ABC 8-cilinder en een verbruik van 230 liter per uur 19,4 kilometer op de klok. De twee roeren hebben het Brekomerk. Het PSI-leidingwerk ligt als kunst aan dek. Deze Emma II is als eerste uitgevoerd met Marflex ATEX-proof deepwellpompen, ofwel explosieveilig. EMS installeerde de elektrische equipment inclusief apparatuur en leverde de inmiddels fameuze EMS glazen lessenaar. Breko Het comfort voor kapitein en bemanning realiseerde De Leeuw & van Vugt Interieurbouw. De rechterhand van kapitein Andreas Ruettermann is de Verhaarkanalenboegschroef. Al veertien jaar vaart Andreas bij Janssens, samen met zijn partner Mirella. Mirella staat als stuurman op de crewlijst. Haar broer is eveneens stuurman aan boord en zijn twee zoons zijn de matrozen. Een familieschip! “Overigens”, zegt Andreas: “Na veertien jaar bij Janssens voelt dat (foto’s Johan de Witte) ook als familie. Het schip is bijzonder goed uitgerust, met een mooie woning. We hebben het hier prima naar ons zin." Aan Alex Mutsaars van Breko vragen we: is het bouwen van een tanker niet puur routine geworden? “Integendeel, geen schip is hetzelfde. Alles is nu met touchscreens – zelfs de knoppen: waar wil je dit of dat? Het nieuwe ADN. Altijd weer doe je het samen met de installateurs en opdrachtgever opnieuw anders. En dat is maar goed ook; het houdt ons team scherp en zo blijft scheepsbouw ook uitdagend. Janssens heeft een schip gekregen overeenkomstig zijn wensen. Zo hoort het ook en wij hebben daar plezier in.” Paspoort Roger Janssens zet nog altijd jaarlijks zo’n 25.000 kilometer op de teller. Aan boord is hij op zijn gemak. “De beste plek is aan het roer. Met GPS en Tresco moet je de weg al niet meer kennen. De schepen werken en varen gemakkelijker dan vroeger, hoewel ik de administratie niet graag op me zou nemen en de pc met rust laat.” Hij weet hoe nieuwbouw in elkaar steekt en dat is voldoende. Zaken doen en bezigheid zijn voor hem de vitamines. Met slechts vijf jaar onderwijs en nauwelijks 14 jaar oud stond hij in 1947 bij zijn vader op het voordek van de in 1928 te Millingen gebouwde Emma, de naam van zijn moeder. Roger werd zelfstandig schipper, ging echter in 1970 aan wal en zag profijt in een aantal duwbakken. Het was zijn start in handel-, exploitatie en nieuwbouw, ofwel de hogeschool in business. In 1973 liep op de Fultonwerf in Klein Willebroek de 2.000 ton grote Brigitte van de helling. De bakken werden verkocht, als zakenman ontmoette hij daarbij partners in het makelaarsmetier zoals Slokkers en Theuns, met wie samenwerking op gang kwam. Bij Breko Shipbuilding werd in 1987 een nieuwe Brigitte gebouwd en twee jaar later samen met Ronald Somers de Somtrans II. Moderne, onderscheidende drogeladingschepen met namen als Titan en Terra van de Scheepswerf Rupelmonde, en andere in Langerbrugge, passeerden de revue. Diverse particulieren participeerden in de schepen. Het was de tijd vooruit, aanvankelijk was er niet voldoende lading voor de open schepen, die later werden omgebouwd en in het autotransport op de rivier een nieuwe exploitatie vonden. Merci Maar ‘allez’, het ging hier over de Emma II. “Handel, werken en varen oké, maar eerst een ‘merci’ aan allen die het schip realiseerden”, wil Roger graag nog zeggen. “De afwerking is uitstekend, het schip zit prima in de verf en de manier van samenwerken en gezelligheid vraagt om herhaling”, aldus de vitale Janssens. Waarom nog zo’n grote inspanning op uw leeftijd, vragen we hem ten slot? “Waarom stilstaan als je nog wat kan en het graag doet”, is zijn antwoord. Vanzelfsprekend ontvingen Otto Slokkers en andere oud-collega’s een uitnodiging voor de doop, evenals de vertegenwoordigers van Breko Shipbuilding & Repair en natuurlijk die van Stolt Tankers onder welke vlag de Emma II gaat varen. Antwerpen, 16 november 2019 – Zonder doopfeest geen zegen volgens Roger Janssens. Hij vroeg zijn kleindochter Anouk de nieuwe tanker te dopen en aalmoezenier Paul Renders het schip en de bemanning te zegenen. Onder grote belangstelling en begeleid door “Ik doop u Emma II en wens u én bemanning behouden vaart”, zwierde Anouk de fles champagne aan barrels. Applaus! Zo ziet de familie Janssens dat graag: een charmante doopdame, familie, vrienden, collega’s en de makers van het schip met een glas, walking diner en muziek natuurlijk. Aan mts Emma ll leverden onder andere: Breko Shipbuilding & Repair Complete afbouw Gebr. de Jonge Shipbuilding Services B.V. Gehele levering schip Shipyard Kladovo Service Bouw casco ABC, Anglo Belgian Corporation N.V. 1x ABC 6DZC ADS van STIGT Masson Marine keerkoppeling type MM W12000C Berger Maritiem Sales & Service V.O.F. Duurzaam advies Menaga CFD geoptimaliseerde straalbuis Blokland Non-Ferro B.V. U-bundelkoelers ClimaLogic B.V. Airco en overddrukinstallatie De Leeuw en van Vugt B.V. Scheepsinterieurbouw Complete betimmering EMS Group B.V. Complete E-installatie Foresta Trading B.V. Complete pakket F.T. VICTOR dienst pompen, 2x F.T. ballast/stripping ejector 200 m³/u per stuk, F.T. smeerolie haspelsets, F.T. gasolie trimpomp Groenendijk & Soetermeer Lek- en stabiliteitsberekeningen Heatmaster B.V. Thermische olie ladingverwarmings installatie met secundair systeem en tankwas water verwarmer Hoveko B.V. De complete tankmeting- en alarmering, alsmede druk- en temperatuurmeting met behulp van TMS STaR systeem Kampers Shipyard B.V. Stuurhuis met hefgeleidekokersysteem incl. hydraulische toebehoren Lloyd’s Register EMEA Geclassificeerd Marflex B.V. 8 x MDPD-80 ladingpomp 8 x nazuigpomp PSI Pijpleidingen Complete leidingsystemen aan dek en in machinekamers Thermatras B.V. De uitlaatgassenleidingen en dampretourleidingen geïsoleerd Tresco Engineering bvba Tresco Navigis Van Wijk Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf B.V. Autokraan 12-18 mtr. 2000 kg. VE-woning en scheepsstoffering Ve-screen zonwering op maat Verhaar Omega B.V. Eén (1) Verhaar Omega Boegschroefinstallatie type kanalen 31120-4k (schroefdiam 1200mm) horizontale opstelling, 393 kW bij 1780 omw/min., bediening wegafhankelijk incl. omschakeling Pomp/ Boegschroefbedrijf en één (1) Schroefcompressor Atlas Copco MAS GA11FF op 500L ketel W & O Europe Afsluiters voor de dekleidingsystemen en de machinekamers ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE

Binnenvaartkrant