Views
1 year ago

2019-24

  • Text
  • November
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze
  • Tijd
  • Gaat
  • Weer

20 19 november

20 19 november 2019 DUTCH BARGING SERVICES ● WE WORK TOWARDS ZERO UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART YC6C Serie Type: YC6C 960L Leverbaar vanaf 650 hp € 77.500,- excl. btw Vermogen Toerental Compressie Brandstofsysteem Configuratie Boring x slag Inhoud Gewicht Certificaat 706 kW – 960 hp 1350 R/Min 14.5:1 Mechanisch 6 cilinder, lijnmotor 200 x 210 mm 39.58 L 4700 kg CCR2 Standaard uitvoering Dubbelwandige leidingen, bedieningspanelen, Luchtfilter, koelers, stopmagneet, lekdetectie, Startmotor, dynamo, zeewaterpomp, sensoren, Warmtewisselaar, CCR2 certificaat. www.yuchaimarine.com Onder voorbehoud van tussentijdse prijswijzigingen en typfouten Wij zijn actief op zoek naar schepen van 1000t tot 4000t om onze vloot te versterken. DUTCH BARGING SERVICES BV Jan Verbergt & Koen Geeraerts TEL.: +31 (0)76 303 05 50 E-MAIL: operations@dbsbv.com Aarzel niet ons te contacteren voor meer informatie. Koning Technisch Bedrijf BV | www.ktbkoning.nl | info@ktbkoning.nl HOFDREEF 30 ● 4881 DR ZUNDERT ● THE NETHERLANDS Nu verkrijgbaar bij Slurink Bunkerstations! AANBEVOLEN DOOR Reinigt tanks, brandstofsystemen en motoren Bespaart brandstof en reduceert emissies Voorkomt bacterievorming Voor alle brandstoffen en motoren Actie tot eind november 2019 bij Slurink 2 x 10L XBEE + GRATIS SodaStream® AANBEVOLEN DOOR BIOTECHNOLOGIE DE MEEST GEAVANCEERDE ENZYMTECHNOLOGIE GOEDGEKEURD & AANBEVOLEN VOOR ALLE MOTOREN GEEN BESTANDDELEN CHEMISCHE www.xbeebenelux.nl

21 19 november 2019 Sliedrecht krijgt ‘fieldlab’ voor waterstof Vlnr: Marc Meijer (Da Vinci College), Sander Roosjen (Koedood) en Sascha Kersten (Universiteit Twente) ondertekenden de samenwerkingsovereenkomst. In Sliedrecht komt het eerste maritieme ‘zero emission fieldlab’ voor waterstoftoepassingen: HEAT.Lab (HEAT = Hydrogen & Energy Applied Technologies). Koedood Marine Group en De Ruyter Dieseltechniek hebben daarvoor een samenwerkingsovereenkomst ondertekend met het Da Vinci College en de Universiteit Twente. Het MKB- Katalysatorfonds Drechtsteden levert een bijdrage van 40.000 euro. Het fieldlab heeft als doel om een waterstofcel te ontwikkelen specifiek voor toepassingen in de binnenvaart. De partners willen de bedrijfstak helpen om volledig emissieloos transport over het water mogelijk te maken. Waterstof wordt geacht een sleutelrol te gaan vervullen in de energietransitie Elektrisch varen In Sliedrecht komt een waterstofstack waarmee onderzoek gedaan kan worden. Studenten en mensen uit de praktijk zullen daarbij samenwerken. Ondernemers uit de binnenvaart kunnen straks in het HEAT-Lab zien wat de mogelijkheden zijn van waterstof als brandstof. De Ruyter, zelf gevestigd in Sliedrecht, en Koedood uit Hendrik- Ido-Ambacht dragen al het nodige bij aan de verduurzaming van de maritieme sector. Ze willen de waterstoftechnologie voor de maritieme sector een sterk fundament geven in de regio Drechtsteden. “We zien duidelijk dat er een groeiende vraag is naar elektrisch varen en varen op waterstof”, zegt Cor de Ruyter, directeur van De Ruyter Dieseltechniek. “Met het oog op de steeds strengere uitstooteisen willen we onze klanten kunnen bedienen met zero-emissie voorstuwingstechnologie. Het HEAT. Lab gaat daarbij zorgen voor de nodige versnelling.” Het fieldlab maakt het mogelijk om nieuwe ideeën en technieken direct te kunnen toetsen aan de werkelijkheid. Sander Roosjen, R&D-manager bij Koedood Marine Group, zegt: “De innovatieve waterstofoplossingen die straks voortkomen uit het HEAT.Lab, zijn direct inzetbaar op bestaande (hybride) schepen. Er bestaan nu al waterstofapplicaties aan boord van schepen – vooral kleine schepen zoals rondvaartboten. Dit zijn dan aangepaste waterstofsystemen voor trucks en bussen. Wij willen waterstofsystemen leveren die echt ontwikkeld zijn voor de binnenvaart.” Drechtsteden Het onderzoek en de ontwikkeling vanuit het fieldlab kunnen de regio Drechtsteden, die toch al een belangrijke positie inneemt in de maritieme maakindustrie, versterken. “We combineren onze eigen kennis en ervaring in nieuwe schone technologieën en werken nauw samen met kennisinstellingen en het onderwijs”, aldus Martin van Dijk. Hij is waterstofambassadeur voor Koedood Marine Group. “Universiteit Twente, het ROC Da Vinci College en de Duurzaamheidsfabriek zijn strategische partners in het HEAT.Lab. Op deze manier dragen we bij aan de toekomst en het innovatieve karakter van de maritieme sector.” www.heatlab.nl Kiel gelegd voor e-duwboot Elektra Bij scheepswerf Herman Barthel in Derben (Saksen-Anhalt) is de kiel gelegd voor de elektrische duwboot Elektra, een gezamenlijk project van het Havenbedrijf Berlijn (BEHALA) en partner bedrijven. De leiding is in handen van professor Gerd Holbach van de TU Berlijn. Het project kost 13 miljoen euro, waarvan 8 miljoen wordt gefinancierd door het Duitse verkeersministerie. De Elektra wordt vanaf eind 2020 ingezet om goederen te vervoeren in de binnenstad van Berlijn en tussen Berlijn en Hamburg. De energie voor de duwboot wordt (foto TU Berlijn) opgewekt met gasvormige waterstof, brandstofcellen en accumulatoren. Het vaartuig moet een voorbeeldfunctie krijgen op het gebied van emissieloos varen. Grote stap Bij scheepswerf Herman Barthel is men er trots op de Elektra te mogen bouwen. “Een emissieloze duwboot voor goederenvervoer is een grote stap vooruit op het vlak van groen vervoer in Duitsland.” Het uitgangspunt bij het ontwerp was dat de Elektra dezelfde prestaties moet kunnen leveren als een conventionele duwboot. Ook mogen de exploitatiekosten niet (veel) hoger liggen. Een belangrijke factor is ook de laadinfrastructuur voor elektrische schepen. Als die voldoende voor handen is, heeft de technologie kans om te worden uitgebreid naar andere onderdelen van het goederenvervoer en de passagiersvaart. Naast de havens van Berlijn en Hamburg hebben ook de havens van Lüneburg en Haldensleben geïnvesteerd in dergelijke laadinfrastructuur. Weer gratis testen bij MARIN MARIN stelt, voor de zevende keer, gratis testtijd beschikbaar. Vijf maritieme MKB-bedrijven mogen kosteloos gebruikmaken van twee weken tanktijd in een bassin om een nieuw concept te onderzoeken. Inschrijven kan tot en met 31 december. MARIN wil met deze actie Nederlandse midden- en kleinbedrijven helpen een belangrijke stap te maken in de ontwikkeling van hun innovatie. Met dit onderzoek kunnen ze erachter komen of hun idee of uitvinding werkt en om het te verbeteren of te demonstreren. 40.000 euro Nieuwe ideeën en concepten staan centraal in dit aanbod. MARIN’s normale projecten en tarieven zijn er voor bestaande onderwerpen en ontwerptests. De vijf geselecteerde projecten voor 2020 krijgen (per project) twee weken tanktijd, inclusief voorbereidingen en testtijd. Een MARIN-experimentator, een voorbereidende dag voor inhoudelijk overleg met een MARINprojectmanager en -engineer horen hier ook bij. Dat maakt het aanbod ruwweg 40.000 euro waard per project. De kennis die wordt opgedaan tijdens de proeven is eigendom van het bedrijf. MARIN werkt voor grote rederijen, werven en energiemaatschappijen. Het aanbod is geen vorm van overheidssubsidie; het onderzoeksinstituut wil zijn faciliteiten en ervaring graag inzetten voor de Nederlandse maritieme MKB’ers. Aanmelden Bedrijven die geïnteresseerd zijn, kunnen zich op www.marin. nl aanmelden met een beschrijving van hun concept en de tests die ze zouden willen uitvoeren. De meest innovatieve en kansrijke projecten worden door MARIN geselecteerd voor de gratis tanktijd.

Binnenvaartkrant